Fra plan til handling: Nå skal godstogene frem i tide Med 50 tiltak på blokka skal driftsstabiliteten på jernbanen opp – både for gods og persontrafikk. Men de store grepene tar tid.
BLS Rail vil blåse liv i godsvolumene i Innlandet Fra april vil godstog fra BLS Rail mellom Oslo og Stockholm stoppe fast på Granli – en milepæl for lokal næringsutvikling.
Breaking: Tollfloke løst: Tog til Nord-Norge reddet! Tollfloken som blant annet truet togtransporten mellom Oslo og Narvik via Sverige er løst.
Tollfloken mellom Norge og Sverige: Krisemøte i Brüssel om nye tollregler for godstransport via Sverige Fra januar må alle innenrikssendinger som sendes via Sverige deklareres med egne tollnummer – en regel som i praksis kan velte norsk jernbanetransport. Tollfloken har blitt storpolitikk som har blitt hevet opp på høyeste ministernivå mellom Norge og Sverige - og EU.
EU godkjenner krisehjelp til DB Cargo Tysklands største godstogselskap må kutte kostnader og ansatte for å sikre fremtiden etter EU-godkjent støttepakke på 1,9 milliarder euro.
Dansk Retursystem går på skinner med Bring Bring og Dansk Retursystem lanserer en ny intermodal transportløsning som reduserer CO2-utslippene med hele 68 prosent.
Så mye kostet Randklev-kollapsen samfunnet Når viktig infrastruktur svikter, blir prisen høy. Bruddet på Randklev bru hadde ifølge Bane NOR en kostnad på 1,4 milliarder kroner.
Bremen oppgraderer for intermodale transportbehov Port of Bremen investerer nesten 600 millioner kroner i jernbaneutvidelse, med mål om å møte fremtidens transportbehov og unngå flaskehalser.
Ofotbanealliansen med åpent brev til regjeringen: - Svenske tollkrav truer Nord-Norges transport- og industrinæring Ofotbanealliansen frykter konsekvensene for Nord-Norge dersom ikke svenske myndigheter endrer kurs med hensyn til nye tollregler som planlegges innført i januar. Brevet er stilet til regjeringen og publiseres i sin helhet.
Rørosbanen som redning for godstrafikken? I en artikkel i NRK pekes utbedringer på Rørosbanen ut som den kortsiktige redningen for å øke kapasiteten for godstog sør for Trondheim.
Hva skjer med godsvolumene mellom Oslo og Narvik? Speditørene bekrefter: - Vi planlegger en fremtid med veitransport Det nye tollregelverket som innføres for transittgods via Sverige kan slå beina under godsstrømmene mellom Nord-Norge og Sør-Norge.
Hva skjer med godsvolumene mellom Oslo og Narvik? Speditrørene bekrefter: - Vi planlegger en fremtid med veitransport Det nye tollregelverket som innføres for transittgods via Sverige kan slå beina under godsstrømmene mellom Nord-Norge og Sør-Norge.
Fremtiden til Norges viktigste godspendel står på spill: Svensk Tull tvinger godset over på gummihjul? Nye svenske tollkrav kan bety slutten for jernbanetransport mellom Oslo og Narvik. NHO Logistikk og Transport og de store speditørene har for lengst trykket på «den store røde knappen». Nå haster det om man skal klare å redde landets viktigste godspendel.
40 prosent mer gods - må vente til 2033 Kapasiteten på jernbanen er sprengt, og selv om lengre godstog kan øke transportkapasiteten med 40 prosent, må godsoperatørene vente helt til 2033 før infrastrukturen er klar.
Dansk minister frykter Femern-forbindelsen vil utsettes i mange år Tidsplanen for den tyske jernbanen på Femern-forbindelsen sprekker, og kan forsinke prosjektet i årevis, frykter Danmarks Transportminister Thomas Danielsen.
Fersk rapport fra Jernbanedirektoratet: Jernbanens fremtid: Kartla potensialet for økt godsvekst En ny rapport fra Jernbanedirektoratet viser at etterspørselen etter godstransport på jernbane er i vekst, men tiltak må til for å utnytte potensialet fullt ut.
Ny rapport knuser drømmen om Nord-Norgebanen En ny rapport fraråder bygging av Nord-Norgebanen, og slår fast at kostnadene vil overstige 309 milliarder kroner med svært begrenset samfunnsnytte.
Årsregnskapene 2023: De 50 største Syv av 50 topp-plasseringer til Posten Bring Statlige og/eller internasjonale selskaper dominerer oversikten over de største logistikkaktørene i Norge. Sjekk den komplette topp 50-listen og hvilke selskaper som har blitt skiftet ut siden 2022.
- Vær årvåken - sikkerhetstrusselen er reell NYDALEN: PST understreker norsk logistikknærings avgjørende betydning for det norske totalforsvaret, og advarer om høy etterretningstrussel og mulige sabotasjeaksjoner rettet mot norske interesser.
Click to add kicker Frykter at gods på bane kveles av økende avgifter ALNABRU: Henning Aandal i Onrail mener Bane Nor overvurderer jernbanegodsets konkurranseevne, og frykter at høyere avgifter vil strupe godsselskapene.
Kronikk av Øyvind Ludt: Godt forslag – men hva med konkurransen? I denne kronikken, som er lederartikkel i seneste utgave av Moderne Transport (nr. 7/2024), diskuterer redaktør Øyvind Ludt spørsmålet om nye vekter og dimensjoner for veitransporten og hvilken utilsiktet effekt dette kan ha med konkurranseflaten mot jernbanetransporten.
Kronikk av Robin Olsen, PostNord: Trailer for tog: Hvordan øke andelen gods på bane? Det har fra myndigheter, politikere og miljø-entusiaster vært ytret ønske om å øke andelen gods på bane. Dette ønsker også PostNord, men realitetene er at rammebetingelsene for å understøtte dette har stadig blitt forverret. Resultatet er at andelen av gods på bane aldri har vært lavere enn nå. Forsering av planene i Nasjonal Transportplan (NTP) kan bedre dette.
Årsregnskapene 2023: Godstransport med jernbane Blytungt for CargoNet - Onrail prøver å ta opp konkurransen CargoNet står alene for to tredjedeler av omsetningen innen gods på bane. CargoNets blytunge år preger dermed oppsummeringen av 2023 for den lille norske godstogfamilien.
Kronikk om viktigheten av opprusting av Ofotbanen: - Ofotbanen er vårt viktigste samferdselsprosjekt Det er med jernbanen som med statsbudsjettet. Begge deler har sin start om høsten.
Europas største kutter 2300 jobber DB Cargo, Europas største jernbanegodsselskap, skal kutte 2300 stillinger og innfører frivillige sluttpakker som del av en omfattende restrukturering.
CargoNet: - Vil vise oss tilliten verdig Gjenoppbygging av tillit er nøkkelen for å sikre vekst i godstrafikken etter bruddet på Dovrebanen, ifølge CargoNets Carl Fredrik Karlsen.
Økt press på Ofotbanen - nytt selskap vil skipe ut fra Narvik Det britiske gruveselskapet Beowulf Mining har rettet blikket mot Narvik som utskipningshavn for jernmalm fra deres nye gruveprosjekt i Kallak i Nord-Sverige. Dette kan skape økt press på den allerede hardt pressede Ofotbanen.
Kronikk av Robin Olsen, PostNord: Trailer for tog: Hvordan øke andelen gods på bane? Det har fra myndigheter, politikere og miljø-entusiaster vært ytret ønske om å øke andelen gods på bane. Dette ønsker også PostNord, men realitetene er at rammebetingelsene for å understøtte dette har stadig blitt forverret. Resultatet er at andelen av gods på bane aldri har vært lavere enn nå. Forsering av planene i Nasjonal Transportplan (NTP) kan bedre dette.
Tester førerløse godstog på 1300 meter! I Kina har man testet et førerløst godstog på en 150 kilometer lang strekning for å øke logistikk- og energieffektiviteten innen jernbanefrakt.
Kronikk av Øyvind Ludt: Godt forslag – men hva med konkurransen? I denne kronikken, som er lederartikkel i seneste utgave av Moderne Transport (nr. 7/2024), diskuterer redaktør Øyvind Ludt spørsmålet om nye vekter og dimensjoner for veitransporten og hvilken utilsiktet effekt dette kan ha med konkurranseflaten mot jernbanetransporten.
Innviet Europas største innlandsterminal Duisburg Gateway Terminal setter ny standard for logistikk og bærekraft.
Jernbanegodset i Europa lammet av flom Flommen som preger store deler av Sentral-Europa medfører store utfordringer for jernbanetransportørene.
Lidl etablerer jernbaneselskap Den tyske supermarkedgiganten Lidl tar et nytt steg inn i logistikkbransjen ved å etablere sitt eget jernbaneselskap, Tailwind Intermodal.
Nytt om navn: Kjenne tar lead i europeisk jernbanedigitalisering Sverre Kjenne fra Bane NOR tar fra nyttår over stillingen som administrerende direktør for den europeiske samarbeidsgruppen ERTMS Users Group. Målet er intet mindre enn å øke jernbanens konkurransekraft i Europa.
Årsregnskapet 2023: Tallenes tale 2023: CargoNet AS Her ser du de økonomiske nøkkeltallene fra CargoNet AS for regnskapsåret 2023 og hvordan disse var i forhold til tilsvarende tall i 2022.
Vareeierundersøkelsen 2024: Vareeierne er mer glad i veitransport enn noen gang Vareeierne setter stor pris på fleksibiliteten til lastebilen, som styrker sin posisjon sammenlignet med de andre transportformene i vår årlige vareeierundersøkelse.
Jernbanetalen 2024; Statsråden med punktlighetsløfte for gods på bane Jon-Ivar Nygård har sett seg lei på at togselskapene for gods og passasjerer ikke når punktlighetsmålene. Nå skal det settes inn økt satsing på å holde rutetabellene, og samferdselsministeren gikk så langt som å komme med et punktlighetsløfte i sin første direktesendte "Jernbanetale".
Enkelt forklart: Britene ga oss normalspor i Europa At 1435 mm er standardisert i Vest-Europa kan vi takke britene for. Siden 1800-tallet har flertallet av Europas jernbanenettverk tatt i bruk en sporbredde som er designet av britene.
Enkelt forklart: Sporbredde til besvær for grensekryssende jernbanetransport Krigen i Ukraina har satt søkelyset på viktigheten av å ha felles standarder. Ulik sporbredde i forskjellige deler av Europa bidrar til unødvendige flaskehalser i det europeiske transportnettverket.
Årsregnskapet 2023: Tallenes tale 2023: OnRail Scandinavia AS Her ser du de økonomiske nøkkeltallene fra OnRail Scandinavia AS for regnskapsåret 2023 og hvordan disse var i forhold til tilsvarende tall i 2022.
- Prioriter godstogene etter kl 19! Onrail-topp Henning Aandal var klar i sin tale da han hadde samferdselsministerens oppmerksomhet på forrige uke under ministerens tre dagers samferdselsreise.
Vareeierundersøkelsen 2024: Vareeierne er mer glad i veitransport enn noen gang Vareeierne setter stor pris på fleksibiliteten til lastebilen, som styrker sin posisjon sammenlignet med de andre transportformene i vår årlige vareeierundersøkelse.