Messerapport fra Transport Logistic 2023: CargoNet opplever stor interesse for «det gylne triangel» MÜNCHEN: Samarbeide internasjonalt har åpnet nye muligheter for CargoNet for grensekryssende godsvolumer.
Jernbaneåret 2022: Vekst på 2 prosent Norske godstog frakter mer gods, men økningen fra 2021 til 2022 er marginal.
CargoNet: Ser lys i tunnelen etter en tøff vinter Vinterdrift på jernbane er ofte krevende nok som det er på grunn av snø og is i sporet. I vinter har landets kombitransportører i tillegg måtte belage seg på en del innkjøringsproblemer med de nye kranene på Alnabru. Nå, med de første tegnene til vår, ser imidlertid bildet lysere ut.
Tyskland: Åpner for å prioritere godstog på bekostning av persontogene I jernbanesporet er det gjerne godstogene som må vike når rutetabellene skal legges. Slik er det i Norge, og slik har det vært i Tyskland. Nå kan det imidlertid se ut til at det går mot en endring i Europas største jernbaneland.
CargoNet: Fikk de to siste Green Cargo-rutene Green Cargo hadde syv innenriksruter i Norge før de la inn årene. Onrail fikk fem av de. Nå har CargoNet fått tilslaget på de to siste.
Onrail i gang med neste kapittel ALNABRU: Onsdag 1. februar kl. 13.23 rullet Onrail-toget ut fra Alnabru med retning Bergen. Det markerte et punktum for Green Cargo i Norge og starten på et nytt kapittel i Onrail-historien.
CargoNet: Vurderer å søke på ledige ruter Green Cargo opererte syv daglige innenriksruter i Norge. Fem av de er snappet opp av Onrail. CargoNet er i tenkeboksen på de to siste.
Follobanen stengt: Påvirker ikke godstransporten Follobanen har hatt en svært trøblete åpning. Kort tid etter åpning måtte den nye jernbanestrekningen stenges på grunn av tekniske problemer. Dette får store konsekvenser for persontrafikken, men ikke for godstransporten.
Follobanen ble åpnet - stengt - og nå vet ingen når den åpnes igjen Det har kostet 36,8 milliarder kroner å bygge Follobanen. Reisetiden for tog Ski–Oslo senkes fra 22 minutter (Østfoldbanen) til 11 minutter med Follobanen.
Jobber for å realisere godsterminal i Vestby En bredt sammensatt gruppe med næringslivsaktører ønsker å få realisert en godsterminal kloss inntil E6 rett syd for Asko, til en brøkdel av prisen som gjorde at Vestby-terminal ble skrotet i KVU i 2019.
Raumabanen: Vurderer hydrogen-drift Onrail og Norwegian Hydrogen har fått tilskudd på nesten en halv million kroner til å gjennomføre en mulighetsstudie for å se om man kan realisere en kommersiell nullutslippsløsning for godstog.
Follobanen i mål - gir økt kapasitet sydøst for Oslo Follobanen, snarveien mellom Ski og Oslo, er omsider klar for togtrafikk. Vi har sett nærmere på hva åpningen av Norges største og mest omtalte samferdselsprosjekt har å si ut fra et logistikkperspektiv.
Follobanen: Sparte 360.000 lastebilturer Som Norges største samferdselsprosjekt har Follobanen også vært et gigaprosjekt med store logistikkutfordringer.
Kronikk av Ingvild Storås: Vi trenger handling, ikke flere festtaler! Kundene, politikere og samfunn er alle opptatt av at vi i Norge skal øke andelen godstransport på bane. Ambisjonene er store, men det stopper med fine festtaler. Hvordan er hverdagen for godsoperatørene og deres kunder og hva skal til for å nå målene?
Narvik retter blikket østover Nå finnes det en transportløsning på bane mellom Narvik, Sverige, Finland - og for de vareeiere som trenger det – videre til Baltikum, Europa og Asia.
Frykter togrøvere: Vil ikke stoppe i Drangedal – Vi har på forespørsel fra Green Cargo valgt å ikke la godstogene stoppe på Neslandsvatn stasjon på grunn av tyveri fra togene.
Green Cargos exit fra det norske innenriksmarkedet: Onrail: – Det blir en redning for oss Onrail hadde kjøpt inn topp moderne lokomotiver til en godsrute de plutselig ikke fikk likevel. Etter at Green Cargo nå rømmer landet, åpner det seg muligheter.
Sørlandsbanen åpnet for trafikk etter raset i Heskedal Togtrafikken er i gang igjen etter raset i Heskedal natt til fredag forrige uke.
Krevende opprydding etter avsporing på Sørlandsbanen Etter å ha fjernet de avsporede godstog-vognene må Bane NOR bygge opp igjen cirka 200 meter med spor på Sørlandsbanen i Lund kommune etter fredagens ras.
Jernbaneulykke stenger deler av Sørlandsbanen: CargoNet-lokfører slapp med skrekken Natt til fredag ble et CargoNet-tog tatt av ras ved Heskestad i Lund kommune i Rogaland. Deler av Sørlandsbanen vil være stengt i flere dager i forbindelse med oppryddingsarbeidet.
Green Cargo avvikler innenrikstransporten: Bane NOR svarer på Green Cargo-kritikken Green Cargo avvikler innenrikstrafikken i Norge i løpet av første kvartal neste år. Selskapet pekte blant annet på dårlig sikring av el-priser og økte driftskostnader som følge av nedprioritering av gods på bane.
Green Cargo avvikler innenrikstrafikken i Norge i Q1-2023: Strømsjokk, dårlige rammevilkår og dårlig lønnsomhet Bengt Fors, administrerende direktør i Green Cargo Norge AS, hadde en hektisk mandag med flere møter med norske kunder som berøres av selskapets avgjørelse om å avvikle den norske innenrikssatsingen for godstransport på bane i Norge i løpet av første kvartal neste år.
Økonomisk gjennomgang 2021 vs 2020: CargoNet: Optimist tross stadige tilbakeslag ALNABRU: Å kjøre godstog er en evig kamp om gode rammebetingelser. Nå er kundene veldig interessert i å kjøre godset på skinner, og det er viktigere enn noensinne å få rammebetingelsene på plass.
Økonomisk gjennomgang 2021 vs 2020: Godstransport med jernbane Jernbanetransport med gods kan vanskelig kalles en økonomisk gullgruve for aktørene, men de økte i det minste omsetningen med over 150 millioner kroner og snudde samtidig underskudd i 2020 til overskudd i 2021.
Regjeringens forslag til statsbudsjett 2023: Prioriterer fornying på jernbanen Regjeringen foreslår å bevilge 31,5 milliarder til jernbaneformål. Som ventet fortsetter arbeidene med både ny godsterminal på Nygårdstangen i Bergen og arbeidet på Fagernesterminalen i Narvik.
Regjeringens forslag til statsbudsjett 2023: Viderefører tilskuddsorndning for godsoverføring fra vei til bane Regjeirngen foreslår å sette av 94,5 millioner kroner til tilskuddsordning for godsoverføring fra vei til bane.
Jernbanens behov for opprustning En fjerdedel krever vedlikehold og fornyelse 26 prosent av jernbanenettet har en tilstand som krever vedlikehold og fornyelse de neste 12 årene.
RAMMEVILKÅR FOR JERNBANEFRAKT: Fiks dagens skinner før dere bygger nytt! Jernbanealliansen er klar i sin tale til regjeringen. Med et vedlikeholdsetterslep på norsk jernbane på 23 milliarder kroner, må vedlikehold prioriteres foran nye prosjekter.
SOMMERARBEIDER PÅ JERNBANEN Slik påvirkes godstransporten av sommerens jernbanearbeider Vareeierne, speditørene og godstogselskapene har måttet planlegge for omkjøringer og lengre fremføringstid i sommer i forbindelse med planlagte arbeider på jernbaneinfrastrukturen.
Kopstad-terminal kan gi stor samfunnsnytte HORTEN: En planlagt godsterminal på Vestfoldbanen kan gi en verdi på rundt tre ganger den offentlige budsjettinvesteringen.
En fremtidsrettet godsdirektør - Utslippsfrie godsterminaler innen 2025 – Det er rekordetterspørsel der «alle» vil bruke bane. Men tilbudsforbedringene går ikke i takt med markedet. Og konkurransenøytrale og effektive terminaler er en forutsetning for videre vekst.
Går på skinner for Green Cargo Nye direkteruter for intermodalt gods Den sterke økningen i etterspørsel etter intermodalt gods bidrar til at Green Cargo etablerer nye direkteruter.
Nå går alt på skinner Fra Bratislava til Rognan 65 tonn stål går nå 2900 kilometer på skinner gjennom Europa. Tidligere ble godset transportert med båt og trailer fra Slovakia til Nexans fabrikk i Nordland.
Ny epoke for skinne-godset CargoNet går hybrid CargoNet har inngått avtale med leasingselskapet European Loc Pool (ELP) om leie av to Stadler EURODUAL lokomotiver.
Jobber for å gjøre godsterminalene utslippsfrie Bane Nors grønne grep Nå tar Bane Nor grønne grep på godsterminalene. All flytting, lasting og lossing av godsvogner inne på terminalene skal i fremtiden skje utslippsfritt.
Kvinnelig CargoNet-sjef Hun skal lede godstransportøren på skinner Ingvild Storås blir administrerende direktør i CargoNet og del av konsernledelsen i Vy.
Speditør-kjempen setter fotavtrykk Reduserer karbonavtrykket 70 prosent med Honda Speditør- og logistikk-kjempen Kuehne + Nagel reduserer karbonavtrykket med 70% for Honda Automotive i Kina.
Ny intermodal transportrute Oslo–Haifa på 14 dager Transporttiden mellom Oslo-Haifa reduseres fra 30 til 14 dager med en ny kombinert land- og shortsea-rute.
Med Bring på skinner Full gass med Onrail Onrail og Bring Intermodal har inngått avtale om daglig frakt av gass til Møre og Romsdal.
Svein Horrisland hopper av En multimodal forkjemper For Svein Horrisland (68) er bane og multimodale transporter fremtidens godsløsning.
Vareeiernes mann En optimistisk Transport & Logistikk-general Han er inne i sitt 17 år som konferansegeneral, noe han imidlertid gjør med stor glede og iver hvert år.
Med logistikk-industrien i ryggen Fraktia løser tomkjøringen Arne Johnson droppet likegodt en fast og sikker jobb og etablerte Fraktia. Nå løser han tomkjøringen med større kapasitetsutnyttelse.