Green Cargo med store kutt Green Cargo, det statlige godstågselskapet i Sverige, har varslet oppsigelse av 70 ansatte i administrative stillinger.
Setter inn hybrid-lok når Bane NOR sier «go» Det har vært noen frustrerende måneder for OnRail-sjef Henning Aandal, men fra 20. mai skal togene igjen begynne å rulle på Dovrebanen. Det betyr også at hans «hjertebarn», Åndalsnes-toget, kan gjenoppta trafikken.
LKAB har ikke lenger stålkontroll - krøll med logistikken kan medføre oppsigelser I kjølvannet av godstogavsporingene i vinter står det svenske gruveselskapet LKAB i en alvorlig krise, som også kan medføre at flere mister jobben.
TINE lover fortsatt togsatsing og vil følge opp at utenlandske sjåfører får «norsk lønn» TINE har nylig avsluttet en anbudsprosess for distribusjon til og fra Nord-Norge.
Godsstatistikk 2023: Mindre gods på skinner i 2023 Brukollapsen på Dovrebanen i august forsterket godsnedgangen i fjor, som allerede i første halvår lå godt bak 2022-tallene.
Hvem er den hemmelige kjøperen? Et "anerkjent europeisk logistikkselskap" har signert avtale om kjøp av logistikkeiendom i Hallsberg for etablering av en jernbanetilknyttet godsterminal.
Godsnæringen fortviler - ny avsporing på Ofotbanen Kun noen få dager etter at godstogtrafikken var i gang igjen etter 65 dager med stans og avvikshåndtering, er det klar for en ny runde med stans etter en ny malmtogavsporing ved Vassijaure lørdag kveld.
Europas importhub: Sjekk tallene for Rotterdam Havn i 2023 Europas største havn håndterte 467 millioner tonn gods i fjor. Det er ikke mye å bli klokere av. Så her er oversikten brutt ned på de enkelte produktkategoriene!
Bane NOR: Brukte stengetiden til vedlikeholdsarbeid Godstrafikken er i gang igjen på Ofotbanen. Bane NOR har bistått sine svenske kolleger samt brukt den lange ventetiden til å utføre vedlikehold.
Godstrafikken i gang igjen på Ofotbanen I morges klokken 07.00 åpnet Malmbanan (Ofotbanen) for gjennomgangstrafikk igjen forbi Vassijaure.
Enkelt forklart: Sporbredde til besvær for grensekryssende jernbanetransport Krigen i Ukraina har satt søkelyset på viktigheten av å ha felles standarder. Ulik sporbredde i forskjellige deler av Europa bidrar til unødvendige flaskehalser i det europeiske transportnettverket.
Enkelt forklart: Britene ga oss normalspor i Europa At 1435 mm er standardisert i Vest-Europa kan vi takke britene for. Siden 1800-tallet har flertallet av Europas jernbanenettverk tatt i bruk en sporbredde som er designet av britene.
Pelletsberget fortsetter å vokse - Ofotbanen er fortsatt stengt Trafikverket klarte ikke å sette togtrafikken på Malmbanan/Ofotbanen i gang igjen 8. februar slik prognosen lød forrige uke. Nå tør de ikke å fastsette en ny dato.
Sportrøbbel i Narvik - godsnæringen fortviler En utvidelse av sporene ved Narvik stasjon er kritisk for økt kapasitet på Ofotbanen slik at lange malm- og godstog kan møtes. Nå opplyser Bane NOR at det ikke er satt av penger til prosjektet.
BLS Rail i gang på Bergensbanen 1.februar begynte BLS Rail AS med den første av sine seks ukentlige pendelavganger mellom Alnabru og Nygårdstangen i Bergen.
«Ingunn» forsinker oppstart på Ofotbanen - spår åpning 8. februar Det ble ingen åpning av Ofotbanen i dag heller. Trafikverket legger hovedskylden på stormen "Ingunn" og anslår åpning til torsdag 8. februar i en ny prognose.
BLS Rail blir tredje kombitransportør på Bergensbanen CargoNet og Onrail får konkurranse fra BLS Rail på pendelen Alnabru-Bergen.
Åpning av Ofotbanen utsatt til 4. februar Målsettingen var å kunne åpne Malmbanan/Ofotbanen for gjennomgangstrafikk mellom Narvik og Kiruna fra i morgen, men i Trafikverkets siste prognose spås åpningen utsatt til 4. februar.
Blåser nytt liv i Ofotbanealliansen Etter mange års dvale har Ofotbanealliansen onsdag denne uken hatt sitt første arbeidsmøte. Målet er på kort sikt krysningsspor, på lang sikt er dobbeltspor målet.
Click to add kicker ColliCare lanserer sitt tredje tog I februar vil ColliCare doble kapasiteten for godstransport med tog mellom Sverige og Italia.
Samskip og Girteka flytter gods fra vei til bane Det litauiske transportselskapet Girteka utvider sine intermodale transportjenester mellom Skandinavia og kontinentet med jernbanetransport i samarbeid med Samskip.
Tyske Kombiverkehr forbedrer det skandinaviske intermodal-tilbudet Fra januar 2024 utvider det Frankfurt-baserte intermodal-selskapet sitt togtilbud til Skandinavia med en ny godstog-pendel mellom Lübeck i Tyskland og Stockholm/Norrkkøping.
Jernbanetalen 2024; Statsråden med punktlighetsløfte for gods på bane Jon-Ivar Nygård har sett seg lei på at togselskapene for gods og passasjerer ikke når punktlighetsmålene. Nå skal det settes inn økt satsing på å holde rutetabellene, og samferdselsministeren gikk så langt som å komme med et punktlighetsløfte i sin første direktesendte "Jernbanetale".
Slik påvirkes PostNord av driftsforstyrrelsene på Ofotbanen I forbindelse med driftsutfordringene på Ofotbanen har Logistikk Inside hørt med Haakon Nikolai Olsen i PostNord hvordan varetransporten til/fra Narvik og Nord-Norge påvirkes for PostNords del.
Slik påvirkes DB Schenker av driftsforstyrrelsene på Ofotbanen I forbindelse med driftsutfordringene på Ofotbanen har Logistikk Inside hørt med Nils-Petter Buer i DB Schenker hvordan varetransporten til/fra Narvik og Nord-Norge påvirkes for Schenkers del.
Ofotbanen stengt ut januar etter togavsporingen i desember: Sjømat Norge: - Må få på plass dobbeltspor på Ofotbanen - Togavsporingen viser hvor sårbart det er med enkeltsporet jernbane på Ofotbanen.
Ofotbanen stengt for godstransport ut januar Rehabiliteringen av Malmbanan ved Vassijaure etter godstog-avsporingen 17. desember er mer tidkrevende enn først antatt, ikke minst på grunn av krevende arbeidsforhold med sprengkulde og store snømengder. Trafikverket melder at banestrekningen mellom Narvik og Kiruna vil være ute av drift for gjennomgangstrafikk ut januar.
Toll-floke utsettes på ubestemt tid Det svenske Tullverket informerer at implementeringen av de nye transitteringsreglene, knyttet til gods på bane fra Norge til Sverige, utsettes på ubestemt tid.
LKAB: Taper over en milliard kroner i inntekter på avsporet malmtog - Det her får store konsekvenser for oss. Hver dag som vi ikke kan kjøre med jernbane medfører store økonomiske tap, melder logistikksjef Linda Bjurholt i LKAB.
Spansk avsporing - viktig godsprosjekt utsatt på ubestemt tid Åpningen av den nye strekningen med "normalspor" mellom havnebyen Algeciras og Zaragoza, som var forventet innen utgangen av 2024, blir utsatt på ubestemt tid.
Click to add kicker Åpner Randklev bro først mot sommeren Inspeksjonen av bruelementene til Randklev bro sør for Ringebu viser at skadeomfanget er begrenset, og at det er mulig å gjenbruke elementene.
Click to add kicker Hardere kamp om skinnene enn noen gang På fire år har søknadene om tilgang til norske jernbaneskinner økt med 20 prosent.
Bedre avvikshåndtering på jernbane for Norske Skog og Borregaard Østre linje på Østfoldbanen er gjenåpnet for godstransport. Det gir blant annet bedre avvikshåndtering for Borregaard og Norske Skog Saugbrugs i de tilfellene vestre linje på Østfoldbanen er stengt for trafikk.
Kommentar av redaktør Glenn Lund om Nord-Norgebanen: Et banesår for Nord-Norgebanen? Den endelige beslutningen ligger hos Stortinget, men den faglige anbefalingen fra fagetaten Jernbanedirektoratet er såpass kontant at KVU-en som ble lagt frem denne uken kan vise seg å bli et banesår for ny Nord-Norgebane mellom Fauske og Tromsø.
Økonomi: Svensk kladdeføre på norske skinner - tapte flere hundre millioner på norsk innenrikstransport Green Cargo avviklet den norske innenrikstrafikken i januar etter å ha slitt med å få lønnsomhet i driften gjennom flere år. I perioden 2016 til og med 2022 hadde Green Cargo Norge AS og datterselskapene et akkumulert underskudd på 233 MNOK i den norske innenriksvirksomheten.
Bane NOR: Trolig ikke togtrafikk over Randklev bru i 2023 Bane NOR og Jernbanedirektoratet orienterte i dag om den krevende prosessen med å få satt i stand Randklev bru ved Ringebu. Den drøyt 170 meter lange strekningen er helt avgjørende for å kunne sette godstrafikk på Dovrebanen igjen.
Regjeringen innvilger inntil 75 MNOK til jernbaneselskapene etter brukollpasen Infrastruktruen er ikke godsselskapenes ansvar. Derfor er det helt nødvendig at myndighetene kommer på banen.
"Århundrets jernbaneprosjekt" i Baltikum kan bli en ny nord-europeisk vekstmotor Rail Baltica-prosjektet, omtalt som århundrets infrastrukturprosjekt i Baltikum, er en banebrytende satsing innen jernbanetransportinfrastruktur med mål om å integrere de baltiske statene i det vest-europeiske jernbanenettverket.
Britene ga oss normalspor i Europa At 1435 mm er standardisert i Vest-Europa kan vi takke britene for. Siden 1800-tallet har flertallet av Europas jernbanenettverk tatt i bruk en sporbredde som er designet av britene.
SD bekrefter støtteordning til CargoNet og OnRail – Person- og godstogselskapene som er rammet av ekstremværet skal ikke stå alene. Regjeringen vil derfor utforme en ordning for å støtte godstogselskapene som rammes av bruddet på Dovrebanen, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
- Beslutningen om å rendyrke Nygårdstangen som godsterminal var krevende Bergen har fått en flott ny oppgradert godsterminal, der Bane NOR har nådd målsettingen om å doble den teoretiske godskapasiteten i en mer effektiv og miljøriktig terminal på Nygårdstangen. Men det forløp ikke uten temperatur, da samlasterne Postnord og DB Schenker ble nødt til å tvangsflytte for å få realisert planene.
Nyåpning i Bergen: Fjerner oppimot 40.000 lastebiltransporter årlig mellom Oslo og Bergen Bane NOR inviterte til storstilt åpningsmarkering tirsdag 29. august da godsterminalen på Nygårdstangen ble nyåpnet og fremstår som Norges "grønneste" jernbaneterminal.