Spansk avsporing - viktig godsprosjekt utsatt på ubestemt tid Åpningen av den nye strekningen med "normalspor" mellom havnebyen Algeciras og Zaragoza, som var forventet innen utgangen av 2024, blir utsatt på ubestemt tid.
Click to add kicker Åpner Randklev bro først mot sommeren Inspeksjonen av bruelementene til Randklev bro sør for Ringebu viser at skadeomfanget er begrenset, og at det er mulig å gjenbruke elementene.
Click to add kicker Hardere kamp om skinnene enn noen gang På fire år har søknadene om tilgang til norske jernbaneskinner økt med 20 prosent.
Bedre avvikshåndtering på jernbane for Norske Skog og Borregaard Østre linje på Østfoldbanen er gjenåpnet for godstransport. Det gir blant annet bedre avvikshåndtering for Borregaard og Norske Skog Saugbrugs i de tilfellene vestre linje på Østfoldbanen er stengt for trafikk.
Kommentar av redaktør Glenn Lund om Nord-Norgebanen: Et banesår for Nord-Norgebanen? Den endelige beslutningen ligger hos Stortinget, men den faglige anbefalingen fra fagetaten Jernbanedirektoratet er såpass kontant at KVU-en som ble lagt frem denne uken kan vise seg å bli et banesår for ny Nord-Norgebane mellom Fauske og Tromsø.
Økonomi: Svensk kladdeføre på norske skinner - tapte flere hundre millioner på norsk innenrikstransport Green Cargo avviklet den norske innenrikstrafikken i januar etter å ha slitt med å få lønnsomhet i driften gjennom flere år. I perioden 2016 til og med 2022 hadde Green Cargo Norge AS og datterselskapene et akkumulert underskudd på 233 MNOK i den norske innenriksvirksomheten.
Bane NOR: Trolig ikke togtrafikk over Randklev bru i 2023 Bane NOR og Jernbanedirektoratet orienterte i dag om den krevende prosessen med å få satt i stand Randklev bru ved Ringebu. Den drøyt 170 meter lange strekningen er helt avgjørende for å kunne sette godstrafikk på Dovrebanen igjen.
Regjeringen innvilger inntil 75 MNOK til jernbaneselskapene etter brukollpasen Infrastruktruen er ikke godsselskapenes ansvar. Derfor er det helt nødvendig at myndighetene kommer på banen.
"Århundrets jernbaneprosjekt" i Baltikum kan bli en ny nord-europeisk vekstmotor Rail Baltica-prosjektet, omtalt som århundrets infrastrukturprosjekt i Baltikum, er en banebrytende satsing innen jernbanetransportinfrastruktur med mål om å integrere de baltiske statene i det vest-europeiske jernbanenettverket.
Britene ga oss normalspor i Europa At 1435 mm er standardisert i Vest-Europa kan vi takke britene for. Siden 1800-tallet har flertallet av Europas jernbanenettverk tatt i bruk en sporbredde som er designet av britene.
SD bekrefter støtteordning til CargoNet og OnRail – Person- og godstogselskapene som er rammet av ekstremværet skal ikke stå alene. Regjeringen vil derfor utforme en ordning for å støtte godstogselskapene som rammes av bruddet på Dovrebanen, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
- Beslutningen om å rendyrke Nygårdstangen som godsterminal var krevende Bergen har fått en flott ny oppgradert godsterminal, der Bane NOR har nådd målsettingen om å doble den teoretiske godskapasiteten i en mer effektiv og miljøriktig terminal på Nygårdstangen. Men det forløp ikke uten temperatur, da samlasterne Postnord og DB Schenker ble nødt til å tvangsflytte for å få realisert planene.
Nyåpning i Bergen: Fjerner oppimot 40.000 lastebiltransporter årlig mellom Oslo og Bergen Bane NOR inviterte til storstilt åpningsmarkering tirsdag 29. august da godsterminalen på Nygårdstangen ble nyåpnet og fremstår som Norges "grønneste" jernbaneterminal.
OnRail: - Stengingen av Dovrebanen et hardt slag for Åndalsnes-pendelen - Vår pendel mellom Oslo og Åndalsnes er lavmargin fra før. Med lang omkjøring på Rørosbanen og høye dieselkostnader, går den i minus, forteller Henning Aandal.
Bane NOR: - Umulig å si når Dovrebanen åpner for godstrafikk - Det er for tidlig å si når Dovrebanen kan åpne for gjennomgående trafikk igjen eller gi et estimat for dette.
CargoNet-sjefen: - Svært alvorlig for jernbanetransporten Det vil drøye en lang stund før godsoperatørene CargoNet og OnRail vil kunne ta i bruk Dovrebanen. CargoNet frykter milliontap på kort sikt og tapte jernbanekunder på lang sikt.
NHO LT: - Jernbaneoperatørene må få økonomisk kompensasjon - Vi vurderer situasjonen for bransjen som kritisk, sier administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport Are Kjensli.
Click to add kicker Brukollaps i Ringebu - Dovrebanen stengt for godstrafikk i lang tid Randklev bru i Ringebu i Gudbrandsdalen har kollapset. Midtre del har knekt og ligger i Gudbrandsdalslågen. Skadene vil få store konsekvenser for Dovrebanen fremover.
Fortsatt blodrøde tall for Europas største jernbanefraktselskap DB Cargo kan riktignok vise til bedre økonomiske resultater i første halvår i år enn i tidligere år, men er fortsatt et enormt tapssluk for morkonsernet Deutsche Bahn.
H1: Volumnedgang og utfordringer preger jernbanetransporten Nedgang i volum og utfordringer har preget norsk jernbane i første halvår, men det er håp om bedring.
Bane NOR: Punktligheten rekordlav i 2022 23,8 prosent av godstogene var forsinket i 2022, godt over maksimums-målet på 20 prosent.
CargoNet tar organisatoriske grep – plan og styring inn i ledergruppen OSLO: Å få lønnsomhet for sporgående gods har vist seg å være krevende, nå gjør CargoNet strategiske grep med blant annet endring i ledergruppen.
SINTEF: Skal løfte europeisk jernbanefrakt Norske forskere fra SINTEF bretter opp ermene og deltar i EUs innovasjonsprogram Europe's Rail i tre av de seks første innovasjonsprosjektene i det ambisiøse som skal løfte den europeiske jernbanesektoren.
Messerapport fra Transport Logistic 2023: CargoNet opplever stor interesse for «det gylne triangel» MÜNCHEN: Samarbeide internasjonalt har åpnet nye muligheter for CargoNet for grensekryssende godsvolumer.
Jernbaneåret 2022: Vekst på 2 prosent Norske godstog frakter mer gods, men økningen fra 2021 til 2022 er marginal.
CargoNet: Ser lys i tunnelen etter en tøff vinter Vinterdrift på jernbane er ofte krevende nok som det er på grunn av snø og is i sporet. I vinter har landets kombitransportører i tillegg måtte belage seg på en del innkjøringsproblemer med de nye kranene på Alnabru. Nå, med de første tegnene til vår, ser imidlertid bildet lysere ut.
Tyskland: Åpner for å prioritere godstog på bekostning av persontogene I jernbanesporet er det gjerne godstogene som må vike når rutetabellene skal legges. Slik er det i Norge, og slik har det vært i Tyskland. Nå kan det imidlertid se ut til at det går mot en endring i Europas største jernbaneland.
CargoNet: Fikk de to siste Green Cargo-rutene Green Cargo hadde syv innenriksruter i Norge før de la inn årene. Onrail fikk fem av de. Nå har CargoNet fått tilslaget på de to siste.
Onrail i gang med neste kapittel ALNABRU: Onsdag 1. februar kl. 13.23 rullet Onrail-toget ut fra Alnabru med retning Bergen. Det markerte et punktum for Green Cargo i Norge og starten på et nytt kapittel i Onrail-historien.
CargoNet: Vurderer å søke på ledige ruter Green Cargo opererte syv daglige innenriksruter i Norge. Fem av de er snappet opp av Onrail. CargoNet er i tenkeboksen på de to siste.
Follobanen stengt: Påvirker ikke godstransporten Follobanen har hatt en svært trøblete åpning. Kort tid etter åpning måtte den nye jernbanestrekningen stenges på grunn av tekniske problemer. Dette får store konsekvenser for persontrafikken, men ikke for godstransporten.
Follobanen ble åpnet - stengt - og nå vet ingen når den åpnes igjen Det har kostet 36,8 milliarder kroner å bygge Follobanen. Reisetiden for tog Ski–Oslo senkes fra 22 minutter (Østfoldbanen) til 11 minutter med Follobanen.
Jobber for å realisere godsterminal i Vestby En bredt sammensatt gruppe med næringslivsaktører ønsker å få realisert en godsterminal kloss inntil E6 rett syd for Asko, til en brøkdel av prisen som gjorde at Vestby-terminal ble skrotet i KVU i 2019.
Raumabanen: Vurderer hydrogen-drift Onrail og Norwegian Hydrogen har fått tilskudd på nesten en halv million kroner til å gjennomføre en mulighetsstudie for å se om man kan realisere en kommersiell nullutslippsløsning for godstog.
Follobanen i mål - gir økt kapasitet sydøst for Oslo Follobanen, snarveien mellom Ski og Oslo, er omsider klar for togtrafikk. Vi har sett nærmere på hva åpningen av Norges største og mest omtalte samferdselsprosjekt har å si ut fra et logistikkperspektiv.
Follobanen: Sparte 360.000 lastebilturer Som Norges største samferdselsprosjekt har Follobanen også vært et gigaprosjekt med store logistikkutfordringer.
Kronikk av Ingvild Storås: Vi trenger handling, ikke flere festtaler! Kundene, politikere og samfunn er alle opptatt av at vi i Norge skal øke andelen godstransport på bane. Ambisjonene er store, men det stopper med fine festtaler. Hvordan er hverdagen for godsoperatørene og deres kunder og hva skal til for å nå målene?
Narvik retter blikket østover Nå finnes det en transportløsning på bane mellom Narvik, Sverige, Finland - og for de vareeiere som trenger det – videre til Baltikum, Europa og Asia.
Frykter togrøvere: Vil ikke stoppe i Drangedal – Vi har på forespørsel fra Green Cargo valgt å ikke la godstogene stoppe på Neslandsvatn stasjon på grunn av tyveri fra togene.
Green Cargos exit fra det norske innenriksmarkedet: Onrail: – Det blir en redning for oss Onrail hadde kjøpt inn topp moderne lokomotiver til en godsrute de plutselig ikke fikk likevel. Etter at Green Cargo nå rømmer landet, åpner det seg muligheter.
Sørlandsbanen åpnet for trafikk etter raset i Heskedal Togtrafikken er i gang igjen etter raset i Heskedal natt til fredag forrige uke.
Krevende opprydding etter avsporing på Sørlandsbanen Etter å ha fjernet de avsporede godstog-vognene må Bane NOR bygge opp igjen cirka 200 meter med spor på Sørlandsbanen i Lund kommune etter fredagens ras.