Kronikk av Per Olof Arnäs om AI: Det er OK å være litt redd nå I denne kronikken skriver den svenske logistikk- og teknologieksperten Per Olof Arnäs om utviklingen innen kunstig intelligens.
Kronikk om tilleggstjenester innen 3PL i Europa: Økende interesse for "value added services" innen kontraktslogistikk I denne kronikken tar Lukasz Dziadczyk, leder for logistikktjenester innen såkalte "value added services", for seg hvorfor slike verdiøkende tilleggstjenester har blitt en økende trend innen 3PL-bransjen i Europa.
Kronikk av Per-Olof Arnäs: - Det blir ikke dårligere enn dette! Teknologisprang skjer stadig raskere, hvordan skal vi vanlige dødelige klare å holde følge? Per Olof Arnäs deler i sin siste kronikk en liste med tips og mener at det trengs et kompass, snarere enn et kart.
- Prioriter godstogene etter kl 19! Onrail-topp Henning Aandal var klar i sin tale da han hadde samferdselsministerens oppmerksomhet på forrige uke under ministerens tre dagers samferdselsreise.
Kommentar av Glenn Lund om kollektivfelt: En kjærkommen seier for næringslivet Onsdagens nyhet om at lastebilene får tilgang til kollektivfeltet på visse korte strekninger på hovedveinettet inn til Oslo var en gledelig nyhet.
Kronikk av Per Olof Arnäs: Stiens forbannelse Noen ideer krever litt til i marinaden for å bli tilstrekkelig møre og appetitlige, skriver Per Olof Arnäs i denne kronikken.
Kronikk av Ingvild Kilen Rørholt, fagansvarlig transport i Miljøstiftelsen Zero Oslo og Akershus viser hvorfor bompenger er smart klimapolitikk Det blir gratis å kjøre elektriske varebiler og lastebiler i bomringen i Oslo og Akershus, mens det blir dyrere å kjøre fossile lastebiler. Slike klimagrep trenger Norge flere av.
Kronikk av Per Olof Arnäs om teknologi og omstilling: - Det er vanskelig å løpe baklengs Omstillingen av transportsektoren krever hurtighet og nytenkning. I denne kronikken tar den svenske logistikkeksperten Per Olof Arnäs til orde for at omstillingen av transportsektoren til det grønne skiftet krever hurtighet og nytenking og at det ikke fungerer å nøle seg inn i fremtiden.
Kommentar: Øyvind Ludt En kollektiv «no brainer» Det er ledig veikapasitet i Oslo og Akershus som bør utnyttes bedre, til det beste for både næringsliv, privatpersoner og miljøet. Utslippsfrie nyttekjørtøy bør få tilgang til bussfila, mener artikkelforfatteren.
- Ikke pris oss ut av Oslo I denne kronikken tar NHO Logistikk og Transport og andre NHO-foreninger til orde for at nærings- og tungtransporten inn til Oslo er helt nødvendig for at hovedstaden skal "gå rundt".
Kronikk av Olav G. Hermansen: India – spennende marked med mange logistikkutfordringer Med økte spenninger internasjonalt, er interessen for å erstatte «farlige Kina» med India som handelspartner stigende. India er et interessant marked. Men det kan bli vel spennende for de som ikke har vært ute noen tropenetter før.
Kronikk av Per-Olof Arnäs: - Det blir ikke dårligere enn dette! Teknologisprang skjer stadig raskere, hvordan skal vi vanlige dødelige klare å holde følge? Per Olof Arnäs deler i sin siste kronikk en liste med tips og mener at det trengs et kompass, snarere enn et kart.
Kronikk av Per Olof Arnäs om AI: Det er OK å være litt redd nå I denne kronikken skriver den svenske logistikk- og teknologieksperten Per Olof Arnäs om utviklingen innen kunstig intelligens.
Kronikk av Kari Due-Andresen om logistikkmarkedet: Store trender presser logistikkmarkedet Geopolitisk risiko har blusset opp i det siste, og vil trolig være en betydelig kilde til usikkerhet framover. Samtidig fortsetter netthandelen å ta markedsandeler fra tradisjonell butikkdrift. Framover vil trolig behovet for lager- og logistikkeiendom holde seg høyt, samtidig som tilbudssiden begrenses, blant annet av hensynet til bærekraft.
Kronikk av Martin Berntzen Often om toll: Nye sanksjonspakker innføres i Norge Som flere medier allerede har informert om, har Norge nå gått med på å innføre EUs sanksjonspakke 12 og 13. Innføringsdato vil tilsynelatende bli førstkommende tirsdag, altså den 26 mars 2024.
Kronikk om NTP: Nok en transportplan som legges i skuffen? Når ny Nasjonal transportplan (NTP) kommer, forventer vi at den er langt mer realistisk enn tidligere. Det haster også med å gjøre transportpolitikken bærekraftig, slik at vi kan nå klimamålene. Det krever blant annet en sterkere satsing på mer klimavennlig sjøtransport.
Kronikk av Kjell-Olav Gammelsæther, Norske Havner: Klarer regjeringen å bestå NTP-eksamen? Når regjeringen førstkommende fredag legger fram sitt forslag til ny Nasjonal transportplan (NTP), skal de svare ut svært mange forventninger og ambisjoner. Det kan bli en krevende eksamen, for regjeringen har lovet mye.
NHO og LO: Dobbeltspor på Ofotbanen – en nasjonal nødvendighet KRONIKK: Norges viktigste jernbanestrekning har mer eller mindre vært stengt siden desember i fjor. To togavsporinger har kostet milliarder av kroner og sendt tonnevis med sjømat og malm på veien med trailere. Situasjonen er kritisk og får direkte konsekvenser for næringslivet og nasjonal sikkerhet
Nytt om navn: Markus Kessler ny nordisk UPS-sjef Markus Kessler er utnevnt til ny landssjef for regionen Norden, Storbritannia og Irland.
Kommentar av Glenn Lund om kollektivfelt: Gi el-lastebilene en gulrot – gi de tilgang til kollektivfeltet! Kollektivfeltet er veitrafikkens "VIP"-ordning på samme måte som hurtigfila forbi sikkerhetskontrollen på Gardermoen. Politikerne har et potent verktøy som kan brukes til å stimulere til ønsket atferd. De bør gripe sjansen til å slå et viktig slag for bærekraftig varetransport.
Kronikk om tilleggstjenester innen 3PL i Europa: Økende interesse for "value added services" innen kontraktslogistikk I denne kronikken tar Lukasz Dziadczyk, leder for logistikktjenester innen såkalte "value added services", for seg hvorfor slike verdiøkende tilleggstjenester har blitt en økende trend innen 3PL-bransjen i Europa.
Kronikk av Torbjørn Eriksen om regelverk for elektriske varebiler: - Ministeren må på banen for å rydde opp i regelverket EL VAREBIL: Det er politisk vedtatt at 100 prosent av de lette varebilene skal ha elektrisk drivlinje i 2025. Nå har til og med Elbilforeningen foreslått at dette må utsettes.
Kronikk av Ofotbanealliansen og Narvik Havn: - På tide å stå opp for Ofotbanen og Malmbanan! Ofotbanealliansen og Narvik Havn har sendt et brev til den norske og svenske regjeringen angående Ofotbanen/Malmbanens funksjon og behov. Det er også sendt ut som et åpent brev i diverse kanaler for å øke oppmerksomheten om en livsviktig livsnerve for næringslivet i Nord-Norge.
Kommentar av Glenn Lund om markedsmakt og outsourcing: Ringnes vet selv sitt eget beste I dag går diskusjonen varm om hvorvidt Ringnes skal outsource sin distribusjon av mineralvann og øl. Det betyr i praksis å følge i fotsporene til konkurrenten Coca-Cola Enterprises et drøyt tiår etterpå. Jeg sliter med å se oppstyret.
Click to add kicker Hvordan rigger vi transportsystemet for en stadig mer uforutsigbar verden? KRONIKK: Bærekraftig omstilling må høyere opp på agendaen hvis vi skal ha en robust transportinfrastruktur i årene som kommer.
KRONIKK: Bærekraft. Noe vi bare snakker om? Shippingindustrien har hatt utfordringer i mange år. Nå er prisene lave og de bærekraftige alternativene er gode – med andre ord en gyllen mulighet til å frakte varer sjøveien på en bærekraftig måte! Men interessen er ikke så stor som man skulle håpe.
Kronikk av Margrethe O. Lien, Feiring: - Ikke økonomisk forsvarlig med grønne investeringer KRONIKK: - Det grønne skiftet har kanskje kostet mer enn det har smakt. Slik oppsummerte Becker-eier etter konkursen.
Kronikk av redaktør Glenn Lund: Dette er konsekvensene av shippingkrisen i Midtøsten Shippingkrisen i Midtøsten er en trussel mot global handel. Spørsmålet en kan stille seg er effekten av den militære sikkerhetsstyrken, hvor lenge krisen vil vare, om det vil skape nye strukturer i de globale forsyningskjedene og om det vil føre "den nordlige sjørute" høyere opp på agendaen i årene som kommer?
Hvordan skal Norge gjøre verdensflåten grønnere, når vi ikke klarer det hjemme? Sist fredag landet statsministeren i Dubai for å lede arbeidet med å kutte utslipp fra internasjonal skipsfart. Han reiste fra et budsjettforlik som knuser skipsfartens klimamål i Norge.
Kronikk om klimatoppmøtet COP28: Tynn suppe fra årets viktigste transportmøte I to uker har klimatoppmøtet COP 28 vist til fulle at det å forene hele kloden på tvers av nasjonalgrenser og egeninteresser er en nærmest umulig oppgave.
Kronikk fra Harald Solberg, Norges Rederiforbund: Vi trenger amerikanerne på verdenshavene Et svakere USA er den største trusselen mot fred, velstand og en liberal verdensorden.
Google med kraftig oppgradering for Bard AI: Chatbot'er ett år etterpå: Hva har vi lært? 15. desember ifjor skrev jeg en kronikk om mine første erfaringer med ChatGPT. Planen var å publisere en ny artikkel nøyaktig ett år etterpå, men etter at Google lanserte sin Gemini-oppgradering onsdag, er det like greit å slå sammen denne nyheten med mine egne refleksjoner allerede nå.
Kronikk av Wojciech Oset, Geminor: Kraftig økning i behandlingstiden for gensekryssende avfallstransport Avfalls- og gjenvinningsbransjen i Europa opplever stadig lengre behandlingstid for søknader om grensekryssende transport av avfall (TFS). Denne uheldige utviklingen kan bidra til å forsinke den sirkulære økonomien i Europa.
Tema: Grønn omstilling i veitransporten: - Ikke alt er lønnsomt å elektrifisere Skal vi nå klimamålene, er vi helt avhengig av alle tiltak som bidrar til reduserte utslipp. Drivkraft Norge mener klimapolitikken må vris til å fokusere på utslippsreduksjoner, fremfor teknologi. Løsningen kan være å få på plass et reduksjonspliktsystem.
Jushjørnet: Er selskapet klart for nye medeiere? JUSHJØRNET: Her er ti punkter du bør tenke gjennom før selskapet slipper nye aktører inn på eiersiden.
Kommentar av redaktør Glenn Lund: Stormen hos OpenAI skaper usikkerhet rundt ChatGPT-satsing Toppsjefen sparket på dagen. Styrelederen ble med i dragsuget. Spørsmålet alle stiller seg er: Hva i all verden skjer i OpenAI og med ChatGPT?
Kommentar: Glenn Lund Volvo legger milliarder på bordet for batteriprodusent - Volta Trucks neste? De økonomiske problemene hos den amerikanske batteriprodusenten Proterra bidro til konkursen i Volta Trucks. Nå ser det ut som batteriprodusenten havner på Volvo Groups hender for 210 millioner dollar.
Kommentar fra SVV om kjøretøykontroll: – Vi kan ikke kontrollere alle kjøretøy på alle veier til enhver tid KOMMENTAR: - Hovedansvaret ligger på den enkelte bileier og sjåfør.
«Nord-Norgebanen er et sidespor» Vi bør bruke mange milliarder på transport i Nord-Norge, men Nord-Norgebanen er et sidespor.
Mer fra Martin Berntzen Often om sanksjonspakke 11: En oppdatering om sanksjoner på import av russisk innsatsstål Den 30. september trådte nye regler om forbud mot import av varer med russisk innsatsstål i kraft, noe som har ført til en rekke krevende utfordringer for bransjen. Vi har jobbet aktivt opp imot myndighetene for å få klarhet både i reglenes omfang, og i hva som kan anses å være tilstrekkelig dokumentasjon for at en vare ikke inneholder russisk innsatsstål.
Kronikk av Claes Hemberg om elektrifisering av landtransporten: Volta deler bransjen At Volta med sine elektriske lastebiler går konkurs – er det bare en fartsdump eller en krasj for elektrifiseringen? Her er to reaksjoner og tre løsninger.
Kronikk om nytt regelverk om utslippskvoter innen shipping: Sjøtransport inn i klimakvotesystemet JUSHJØRNET: Sjøtransport innlemmes i det europeiske klimakvotesystemet fra 1. januar 2024. Det gjør det nødvendig for skip som opererer innenfor EU-området å følge kvotesystemet.