Kronikk av Per-Olof Arnäs: - Det blir ikke dårligere enn dette! Teknologisprang skjer stadig raskere, hvordan skal vi vanlige dødelige klare å holde følge? Per Olof Arnäs deler i sin siste kronikk en liste med tips og mener at det trengs et kompass, snarere enn et kart.
Kronikk av Per Olof Arnäs om AI: Det er OK å være litt redd nå I denne kronikken skriver den svenske logistikk- og teknologieksperten Per Olof Arnäs om utviklingen innen kunstig intelligens.
Kronikk av Kari Due-Andresen om logistikkmarkedet: Store trender presser logistikkmarkedet Geopolitisk risiko har blusset opp i det siste, og vil trolig være en betydelig kilde til usikkerhet framover. Samtidig fortsetter netthandelen å ta markedsandeler fra tradisjonell butikkdrift. Framover vil trolig behovet for lager- og logistikkeiendom holde seg høyt, samtidig som tilbudssiden begrenses, blant annet av hensynet til bærekraft.
Kronikk av Martin Berntzen Often om toll: Nye sanksjonspakker innføres i Norge Som flere medier allerede har informert om, har Norge nå gått med på å innføre EUs sanksjonspakke 12 og 13. Innføringsdato vil tilsynelatende bli førstkommende tirsdag, altså den 26 mars 2024.
Kronikk om NTP: Nok en transportplan som legges i skuffen? Når ny Nasjonal transportplan (NTP) kommer, forventer vi at den er langt mer realistisk enn tidligere. Det haster også med å gjøre transportpolitikken bærekraftig, slik at vi kan nå klimamålene. Det krever blant annet en sterkere satsing på mer klimavennlig sjøtransport.
Kronikk av Kjell-Olav Gammelsæther, Norske Havner: Klarer regjeringen å bestå NTP-eksamen? Når regjeringen førstkommende fredag legger fram sitt forslag til ny Nasjonal transportplan (NTP), skal de svare ut svært mange forventninger og ambisjoner. Det kan bli en krevende eksamen, for regjeringen har lovet mye.
NHO og LO: Dobbeltspor på Ofotbanen – en nasjonal nødvendighet KRONIKK: Norges viktigste jernbanestrekning har mer eller mindre vært stengt siden desember i fjor. To togavsporinger har kostet milliarder av kroner og sendt tonnevis med sjømat og malm på veien med trailere. Situasjonen er kritisk og får direkte konsekvenser for næringslivet og nasjonal sikkerhet
Nytt om navn: Markus Kessler ny nordisk UPS-sjef Markus Kessler er utnevnt til ny landssjef for regionen Norden, Storbritannia og Irland.
Kommentar av Glenn Lund om kollektivfelt: Gi el-lastebilene en gulrot – gi de tilgang til kollektivfeltet! Kollektivfeltet er veitrafikkens "VIP"-ordning på samme måte som hurtigfila forbi sikkerhetskontrollen på Gardermoen. Politikerne har et potent verktøy som kan brukes til å stimulere til ønsket atferd. De bør gripe sjansen til å slå et viktig slag for bærekraftig varetransport.
Kronikk om tilleggstjenester innen 3PL i Europa: Økende interesse for "value added services" innen kontraktslogistikk I denne kronikken tar Lukasz Dziadczyk, leder for logistikktjenester innen såkalte "value added services", for seg hvorfor slike verdiøkende tilleggstjenester har blitt en økende trend innen 3PL-bransjen i Europa.
Kronikk av Torbjørn Eriksen om regelverk for elektriske varebiler: - Ministeren må på banen for å rydde opp i regelverket EL VAREBIL: Det er politisk vedtatt at 100 prosent av de lette varebilene skal ha elektrisk drivlinje i 2025. Nå har til og med Elbilforeningen foreslått at dette må utsettes.
Kronikk av Ofotbanealliansen og Narvik Havn: - På tide å stå opp for Ofotbanen og Malmbanan! Ofotbanealliansen og Narvik Havn har sendt et brev til den norske og svenske regjeringen angående Ofotbanen/Malmbanens funksjon og behov. Det er også sendt ut som et åpent brev i diverse kanaler for å øke oppmerksomheten om en livsviktig livsnerve for næringslivet i Nord-Norge.
Kommentar av Glenn Lund om markedsmakt og outsourcing: Ringnes vet selv sitt eget beste I dag går diskusjonen varm om hvorvidt Ringnes skal outsource sin distribusjon av mineralvann og øl. Det betyr i praksis å følge i fotsporene til konkurrenten Coca-Cola Enterprises et drøyt tiår etterpå. Jeg sliter med å se oppstyret.
Click to add kicker Hvordan rigger vi transportsystemet for en stadig mer uforutsigbar verden? KRONIKK: Bærekraftig omstilling må høyere opp på agendaen hvis vi skal ha en robust transportinfrastruktur i årene som kommer.
KRONIKK: Bærekraft. Noe vi bare snakker om? Shippingindustrien har hatt utfordringer i mange år. Nå er prisene lave og de bærekraftige alternativene er gode – med andre ord en gyllen mulighet til å frakte varer sjøveien på en bærekraftig måte! Men interessen er ikke så stor som man skulle håpe.
Kronikk av Margrethe O. Lien, Feiring: - Ikke økonomisk forsvarlig med grønne investeringer KRONIKK: - Det grønne skiftet har kanskje kostet mer enn det har smakt. Slik oppsummerte Becker-eier etter konkursen.
Kronikk av redaktør Glenn Lund: Dette er konsekvensene av shippingkrisen i Midtøsten Shippingkrisen i Midtøsten er en trussel mot global handel. Spørsmålet en kan stille seg er effekten av den militære sikkerhetsstyrken, hvor lenge krisen vil vare, om det vil skape nye strukturer i de globale forsyningskjedene og om det vil føre "den nordlige sjørute" høyere opp på agendaen i årene som kommer?
Hvordan skal Norge gjøre verdensflåten grønnere, når vi ikke klarer det hjemme? Sist fredag landet statsministeren i Dubai for å lede arbeidet med å kutte utslipp fra internasjonal skipsfart. Han reiste fra et budsjettforlik som knuser skipsfartens klimamål i Norge.
Kronikk om klimatoppmøtet COP28: Tynn suppe fra årets viktigste transportmøte I to uker har klimatoppmøtet COP 28 vist til fulle at det å forene hele kloden på tvers av nasjonalgrenser og egeninteresser er en nærmest umulig oppgave.
Kronikk fra Harald Solberg, Norges Rederiforbund: Vi trenger amerikanerne på verdenshavene Et svakere USA er den største trusselen mot fred, velstand og en liberal verdensorden.
Google med kraftig oppgradering for Bard AI: Chatbot'er ett år etterpå: Hva har vi lært? 15. desember ifjor skrev jeg en kronikk om mine første erfaringer med ChatGPT. Planen var å publisere en ny artikkel nøyaktig ett år etterpå, men etter at Google lanserte sin Gemini-oppgradering onsdag, er det like greit å slå sammen denne nyheten med mine egne refleksjoner allerede nå.
Kronikk av Wojciech Oset, Geminor: Kraftig økning i behandlingstiden for gensekryssende avfallstransport Avfalls- og gjenvinningsbransjen i Europa opplever stadig lengre behandlingstid for søknader om grensekryssende transport av avfall (TFS). Denne uheldige utviklingen kan bidra til å forsinke den sirkulære økonomien i Europa.
Kronikk av Robin Olsen, PostNord: Pådriver for bedre rammebetingelser for varetransport i Norge Administrerende direktør Robin Olsen i PostNord har på selskapets egne hjemmesider publisert en kronikk der han tar for seg rammebetingelsene for varetransporten i Norge. Etter tillatelse gjengis kronikken i Logstikk Inside.
Tema: Grønn omstilling i veitransporten: - Ikke alt er lønnsomt å elektrifisere Skal vi nå klimamålene, er vi helt avhengig av alle tiltak som bidrar til reduserte utslipp. Drivkraft Norge mener klimapolitikken må vris til å fokusere på utslippsreduksjoner, fremfor teknologi. Løsningen kan være å få på plass et reduksjonspliktsystem.
Jushjørnet: Er selskapet klart for nye medeiere? JUSHJØRNET: Her er ti punkter du bør tenke gjennom før selskapet slipper nye aktører inn på eiersiden.
Kommentar av redaktør Glenn Lund: Stormen hos OpenAI skaper usikkerhet rundt ChatGPT-satsing Toppsjefen sparket på dagen. Styrelederen ble med i dragsuget. Spørsmålet alle stiller seg er: Hva i all verden skjer i OpenAI og med ChatGPT?
Kommentar: Glenn Lund Volvo legger milliarder på bordet for batteriprodusent - Volta Trucks neste? De økonomiske problemene hos den amerikanske batteriprodusenten Proterra bidro til konkursen i Volta Trucks. Nå ser det ut som batteriprodusenten havner på Volvo Groups hender for 210 millioner dollar.
Kommentar fra SVV om kjøretøykontroll: – Vi kan ikke kontrollere alle kjøretøy på alle veier til enhver tid KOMMENTAR: - Hovedansvaret ligger på den enkelte bileier og sjåfør.
«Nord-Norgebanen er et sidespor» Vi bør bruke mange milliarder på transport i Nord-Norge, men Nord-Norgebanen er et sidespor.
Mer fra Martin Berntzen Often om sanksjonspakke 11: En oppdatering om sanksjoner på import av russisk innsatsstål Den 30. september trådte nye regler om forbud mot import av varer med russisk innsatsstål i kraft, noe som har ført til en rekke krevende utfordringer for bransjen. Vi har jobbet aktivt opp imot myndighetene for å få klarhet både i reglenes omfang, og i hva som kan anses å være tilstrekkelig dokumentasjon for at en vare ikke inneholder russisk innsatsstål.
Kronikk av Claes Hemberg om elektrifisering av landtransporten: Volta deler bransjen At Volta med sine elektriske lastebiler går konkurs – er det bare en fartsdump eller en krasj for elektrifiseringen? Her er to reaksjoner og tre løsninger.
Kronikk om nytt regelverk om utslippskvoter innen shipping: Sjøtransport inn i klimakvotesystemet JUSHJØRNET: Sjøtransport innlemmes i det europeiske klimakvotesystemet fra 1. januar 2024. Det gjør det nødvendig for skip som opererer innenfor EU-området å følge kvotesystemet.
Kronikk av havnestyret i Oslo Havn KF: Havnekassa - hvor er milliardene blitt av? I denne kronikken redegjør styret i Oslo Havn KF for hvordan havnen skal utvikle seg til beste for by og næringsliv - finansiert med egne midler.
Kronikk av Martin Berntzen Often: Sanksjonspakke 11 og importrestriksjoner på russisk stål Martin Berntzen Often er advokatfullmektig i NHO Logistikk og Transport. I denne kronikken forteller han om fallgrubene rundt stålprodukter med opprinnelse i Russland, en utfordring flere bedrifter har slitt med i grensekontrollen de siste dagene.
Kronikk av Olav Hermansen om Ex Works: Bruk og misbruk av Ex Works Selv etter å ha holdt utallige kurs, åpne eller bedriftsinterne, om de internasjonale leveringsbetingelsene, Incoterms 2020, slutter det ikke å forundre meg at så mange så ukritisk bruker ekstremklausulen Ex Works. Spiller det noen rolle? Ja – så følg med under!
Kommentar av redaktør Glenn Lund om Nord-Norgebanen: Et banesår for Nord-Norgebanen? Den endelige beslutningen ligger hos Stortinget, men den faglige anbefalingen fra fagetaten Jernbanedirektoratet er såpass kontant at KVU-en som ble lagt frem denne uken kan vise seg å bli et banesår for ny Nord-Norgebane mellom Fauske og Tromsø.
Kommentar av Glenn Lund om infrastruktur: Vi må tenke nytt om infrastruktur - det kan være dårlig nytt for transportbransjen Store deler av Østlandet har stått under vann, noe som påvirker både tog- og biltrafikk og i praksis delte Norge i to en periode forrige måned. Forvarsel om hyppigere ekstremvær, kombinert med økt vektlegging av eksterne trusler som følge av geopolitisk uro, bidrar til at myndighetene trolig vil prioritere mer å sikre det vi har enn å bygge nytt de neste tiårene.
KRONIKK: Norges største flaskehals må fjernes Norges største flaskehals ligger i Narvik, og det er en brems for verdiskaping og beredskap av nasjonal betydning. Regjeringen og Stortinget har nå en enestående mulighet til å løse dette nasjonale problemet i den kommende Nasjonale transportplanen, ved å prioritere investeringer i jernbane, havn, og vei i Narvik.
Redaktør Glenn Lund om underlagsdata for Topplistene for de største logistikkselskapene: Hva er et logistikk- og godstransportselskap? En liste over de største logistikkselskapene i Norge er bare relevant dersom våre lesere også oppfatter at den gir et rettmessig bilde av bransjen.
Kronikk av Siri Hov Eggen, OFV: Det haster med bedre fylkesveier - men lite skjer Om noen dager skal vi velge landets viktigste veieiere. Men er fylkestingspolitikere satt i stand til å løse den enorme oppgaven med å forbedre dårlige fylkesveier?
Stortingsvalget er viktigere, men her er grunnene til at lokalvalget er viktig for næringslivet Mandag 11. september settes punktum og lokalpolitikere i hele landet vil få velgernes dom.
NHO Logistikk og Transport løfter logistikk og samferdsel inn i valgkampen: - Valgomatene er tomme for samferdselspolitikk Partienes valgkampanjer og media dekker ikke varetransporten.