Kommentar av redaktør Glenn Lund: D-dagen er her! Om D-dagen betyr at demokratene går seirende ut av presidentvalgkampen eller om «The Donald» får gjenvalg til verdens mektigste embete, vet vi om noen få timer. Eventuelt noen dager om det blir krøll med fintellingen av stemmer i noen av de viktige vippestatene.
Kronikk av Jon Arild Johannessen, Høyskolen Kristiania Kunstig intelligens – Nye jobber, nye utdanninger og nye industrier I denne kronikken tar professor Jon Arild Johannessen, ved Institutt for organisasjon og ledelse ved Høyskolen Kristiania, for seg kunstig intelligens i morgendagens arbeidsliv. Eksempelet som benyttes er fra bilindustrien, men kan overføres til en rekke industrier og også til logistikkindustrien. Noen av de mest sentrale medarbeiderne i morgendagens logistikkorganisasjon vil ha stillingstitler som ikke finnes i dag, på samme måte som studietilbud vil tilpasses til å matche AI med arbeidslivet.
Redaktør Glenn Lund om underlagsdata for Topplistene for de største logistikkselskapene: Hva er et logistikk- og godstransportselskap? En liste over de største logistikkselskapene i Norge er bare relevant dersom våre lesere også oppfatter at den gir et rettmessig bilde av bransjen.
Kronikk av Asle Andersen, Nord-Trøndelag Havn Rørvik IKS: På hjemmebane skjer det forbausende lite! Alle er enige om at sjøtransport er mer miljøvennlig enn landtransport. Mer av godset bør fraktes sjøveien, for både klima og din skyld. Norge har undertegnet forpliktende internasjonale avtaler, og har sågar tatt en global lederrolle for raskere utslippsreduksjoner i skipsfarten.
Kronikk av Derya C. Inan: Statsbudsjettet: Byene må med – næringslivet må involveres I lys av regjeringens statsbudsjett er det viktig å huske at grønn bylogistikk og god transportinfrastruktur er avgjørende for at Norge skal nå sine klimamål. På Urban Logistics under C40-konferansen på Oslo rådhus delte jeg synspunkter fra NHO Logistikk og Transport om smartere og mer bærekraftige løsninger, som er bra for økonomien og for klimaet.
Kronikk av Øyvind Ludt: Godt forslag – men hva med konkurransen? I denne kronikken, som er lederartikkel i seneste utgave av Moderne Transport (nr. 7/2024), diskuterer redaktør Øyvind Ludt spørsmålet om nye vekter og dimensjoner for veitransporten og hvilken utilsiktet effekt dette kan ha med konkurranseflaten mot jernbanetransporten.
Transport & Logistikk 2024: Logistikk- og transportbransjens rolle i en krevende virkelighet Vår næring har en viktig samfunnskritisk funksjon i Norge.
Kronikk av Robin Olsen, PostNord: Trailer for tog: Hvordan øke andelen gods på bane? Det har fra myndigheter, politikere og miljø-entusiaster vært ytret ønske om å øke andelen gods på bane. Dette ønsker også PostNord, men realitetene er at rammebetingelsene for å understøtte dette har stadig blitt forverret. Resultatet er at andelen av gods på bane aldri har vært lavere enn nå. Forsering av planene i Nasjonal Transportplan (NTP) kan bedre dette.
Kronikk om Temu som trussel mot norske varehandelsbedrifter: Temu tar over. Hva betyr det for norsk varehandel? Halvparten av norske forbrukere har handlet på Temu og på rekordtid har selskapet tatt 15 prosent av det norske pakkemarkedet. Logistikken går knirkefritt fra fabrikk til forbruker. Hva betyr det for varehandelen?
Kronikk om viktigheten av opprusting av Ofotbanen: - Ofotbanen er vårt viktigste samferdselsprosjekt Det er med jernbanen som med statsbudsjettet. Begge deler har sin start om høsten.
Kommentar av Glenn Lund om lave marginer blant veitransportørene: Når det ikke lønner seg å frakte varer – et hjertesukk på vegne av norske veitransportører Det er trist å konstatere at norske veitransportører "feiler" i næringslivet og at det går ut over selskapenes evne og vilje til å hoppe over på grønne transportløsninger.
Kommentar av Glenn Lund om statsbudsjettet: Statsbudsjett 2025: - Hva får vi igjen? Det er mange milliarder på spill, men hva med kvaliteten på pengebruken?
Kronikk av Robin Olsen, PostNord: Trailer for tog: Hvordan øke andelen gods på bane? Det har fra myndigheter, politikere og miljø-entusiaster vært ytret ønske om å øke andelen gods på bane. Dette ønsker også PostNord, men realitetene er at rammebetingelsene for å understøtte dette har stadig blitt forverret. Resultatet er at andelen av gods på bane aldri har vært lavere enn nå. Forsering av planene i Nasjonal Transportplan (NTP) kan bedre dette.
Transport & Logistikk 2024: Logistikk- og transportbransjens rolle i en krevende virkelighet Vår næring har en viktig samfunnskritisk funksjon i Norge.
Kronikk av Øyvind Ludt: Godt forslag – men hva med konkurransen? I denne kronikken, som er lederartikkel i seneste utgave av Moderne Transport (nr. 7/2024), diskuterer redaktør Øyvind Ludt spørsmålet om nye vekter og dimensjoner for veitransporten og hvilken utilsiktet effekt dette kan ha med konkurranseflaten mot jernbanetransporten.
Kronikk av Per Olof Arnäs: Høy standard? "Når det gjelder informasjonsbehandling, bør vi spørre oss om de standardene vi skapte for flere tiår siden, fortsatt er nødvendige," skriver Per Olof Arnäs i den ferskeste utgaven av det svenske logistikktidsskriftet Dagens Logistik.
Kommentar av Inside-redaktør Glenn Lund: Oppkjøp som skaper bølger Med fredagens børsmelding, der DSV bekrefter at de har kjøpt Schenker, er en av de siste årenes største spenningsmomenter i logistikkbransjen utløst. Men dette er naturligvis bare første omgang. Fotballelskere vet at det er andreomgangen som teller, og nå knytter spenningen seg til hvordan oppkjøpet vil påvirke det norske og globale logistikklandskapet.
Kommentar om formueskatt: - Formueskatten må bort Formueskatten er feilslått politikk som skatter ut fra potensial istedenfor produktivitet. Norge bør lære av andre land og skrote ordningen snarest!
Kommentar av Glenn Lund om markedsmakt og outsourcing: Ringnes vet selv sitt eget beste I dag kom kunngjøringen. Ringnes kommer til å sette bort mesteparten av distribusjonen av mineralvann og øl til dagligvaregrossistene. Det er nesten syv måneder siden vi fikk de første signalene, da det ble kjent at Ringnes "sonderte markedet". Mange stilte seg kritisk til dette. Jeg var blant de som mente at selskapet var i sin fulle rett til å gjøre disse vurderingene selv, uten at politikere eller andre eksterne aktører kunne nekte selskapet å outsource. Debatten blusser opp igjen med dagens avgjørelse. Derfor republiseres kronikken i sin helhet, uredigert.
Kronikk av Anders Velta, Iveco Norge: - Velg rett bil til rett jobb I dagens samfunn står flåteeiere og sjåfører overfor en stadig voksende utfordring: Behovet for bærekraftige løsninger i en verden preget av stadig strengere lover og reguleringer for valg av nyttekjøretøy. I lys av den eskalerende kampen mot CO2-utslipp og økte miljøkrav, blir politiske beslutninger og miljøhensyn stadig mer avgjørende for valget av transportmidler.
AKTØRER, TRANSPORTER, INTERESSER OG KONTROLL: Et vidvinkelblikk på internasjonal logistikk INNSIKT: I mange logistikkmodeller er det bare «plass» til vareselger, kjøper og logistikktilbyder. Men når varer krysser grenser kommer flere aktører på banen. De har sine egne interesser og kontrollmuligheter – og bruker dem.
Kronikk av Espen Martinsen: - Batterielektrisk er mye bedre enn hydrogen I denne kronikken forklarer bransjemannen Espen Martinsen hvorfor han mener at batterielektriske lastebiler er riktig løsning for å kutte CO2-utslippene i lastebilnæringen og hvorfor hydrogen er et teknologisk blindspor.
EU ønsker å harmonisere virkningen av førekortinndragelse i unionen EU foreslår nye regler for tilbakekall av førerretten med virkning i hele EU. Dersom reglene anses som EØS-relevante vil reglene også få konsekvenser for bilister og yrkessjåfører i Norge.
Kronikk av Per Olof Arnäs om AI: Det er OK å være litt redd nå I denne kronikken skriver den svenske logistikk- og teknologieksperten Per Olof Arnäs om utviklingen innen kunstig intelligens.
Kronikk om tilleggstjenester innen 3PL i Europa: Økende interesse for "value added services" innen kontraktslogistikk I denne kronikken tar Lukasz Dziadczyk, leder for logistikktjenester innen såkalte "value added services", for seg hvorfor slike verdiøkende tilleggstjenester har blitt en økende trend innen 3PL-bransjen i Europa.
Kronikk av Per-Olof Arnäs: - Det blir ikke dårligere enn dette! Teknologisprang skjer stadig raskere, hvordan skal vi vanlige dødelige klare å holde følge? Per Olof Arnäs deler i sin siste kronikk en liste med tips og mener at det trengs et kompass, snarere enn et kart.
- Prioriter godstogene etter kl 19! Onrail-topp Henning Aandal var klar i sin tale da han hadde samferdselsministerens oppmerksomhet på forrige uke under ministerens tre dagers samferdselsreise.
Kommentar av Glenn Lund om kollektivfelt: En kjærkommen seier for næringslivet Onsdagens nyhet om at lastebilene får tilgang til kollektivfeltet på visse korte strekninger på hovedveinettet inn til Oslo var en gledelig nyhet.
Kronikk av Per Olof Arnäs: Stiens forbannelse Noen ideer krever litt til i marinaden for å bli tilstrekkelig møre og appetitlige, skriver Per Olof Arnäs i denne kronikken.
Kronikk av Ingvild Kilen Rørholt, fagansvarlig transport i Miljøstiftelsen Zero Oslo og Akershus viser hvorfor bompenger er smart klimapolitikk Det blir gratis å kjøre elektriske varebiler og lastebiler i bomringen i Oslo og Akershus, mens det blir dyrere å kjøre fossile lastebiler. Slike klimagrep trenger Norge flere av.
Kronikk av Per Olof Arnäs om teknologi og omstilling: - Det er vanskelig å løpe baklengs Omstillingen av transportsektoren krever hurtighet og nytenkning. I denne kronikken tar den svenske logistikkeksperten Per Olof Arnäs til orde for at omstillingen av transportsektoren til det grønne skiftet krever hurtighet og nytenking og at det ikke fungerer å nøle seg inn i fremtiden.
Kommentar: Øyvind Ludt En kollektiv «no brainer» Det er ledig veikapasitet i Oslo og Akershus som bør utnyttes bedre, til det beste for både næringsliv, privatpersoner og miljøet. Utslippsfrie nyttekjørtøy bør få tilgang til bussfila, mener artikkelforfatteren.
- Ikke pris oss ut av Oslo I denne kronikken tar NHO Logistikk og Transport og andre NHO-foreninger til orde for at nærings- og tungtransporten inn til Oslo er helt nødvendig for at hovedstaden skal "gå rundt".
Kronikk av Olav G. Hermansen: India – spennende marked med mange logistikkutfordringer Med økte spenninger internasjonalt, er interessen for å erstatte «farlige Kina» med India som handelspartner stigende. India er et interessant marked. Men det kan bli vel spennende for de som ikke har vært ute noen tropenetter før.
Kronikk av Per-Olof Arnäs: - Det blir ikke dårligere enn dette! Teknologisprang skjer stadig raskere, hvordan skal vi vanlige dødelige klare å holde følge? Per Olof Arnäs deler i sin siste kronikk en liste med tips og mener at det trengs et kompass, snarere enn et kart.
Kronikk av Per Olof Arnäs om AI: Det er OK å være litt redd nå I denne kronikken skriver den svenske logistikk- og teknologieksperten Per Olof Arnäs om utviklingen innen kunstig intelligens.
Kronikk av Kari Due-Andresen om logistikkmarkedet: Store trender presser logistikkmarkedet Geopolitisk risiko har blusset opp i det siste, og vil trolig være en betydelig kilde til usikkerhet framover. Samtidig fortsetter netthandelen å ta markedsandeler fra tradisjonell butikkdrift. Framover vil trolig behovet for lager- og logistikkeiendom holde seg høyt, samtidig som tilbudssiden begrenses, blant annet av hensynet til bærekraft.
Kronikk av Martin Berntzen Often om toll: Nye sanksjonspakker innføres i Norge Som flere medier allerede har informert om, har Norge nå gått med på å innføre EUs sanksjonspakke 12 og 13. Innføringsdato vil tilsynelatende bli førstkommende tirsdag, altså den 26 mars 2024.
Kronikk om NTP: Nok en transportplan som legges i skuffen? Når ny Nasjonal transportplan (NTP) kommer, forventer vi at den er langt mer realistisk enn tidligere. Det haster også med å gjøre transportpolitikken bærekraftig, slik at vi kan nå klimamålene. Det krever blant annet en sterkere satsing på mer klimavennlig sjøtransport.
Kronikk av Kjell-Olav Gammelsæther, Norske Havner: Klarer regjeringen å bestå NTP-eksamen? Når regjeringen førstkommende fredag legger fram sitt forslag til ny Nasjonal transportplan (NTP), skal de svare ut svært mange forventninger og ambisjoner. Det kan bli en krevende eksamen, for regjeringen har lovet mye.
NHO og LO: Dobbeltspor på Ofotbanen – en nasjonal nødvendighet KRONIKK: Norges viktigste jernbanestrekning har mer eller mindre vært stengt siden desember i fjor. To togavsporinger har kostet milliarder av kroner og sendt tonnevis med sjømat og malm på veien med trailere. Situasjonen er kritisk og får direkte konsekvenser for næringslivet og nasjonal sikkerhet
Nytt om navn: Markus Kessler ny nordisk UPS-sjef Markus Kessler er utnevnt til ny landssjef for regionen Norden, Storbritannia og Irland.