Kronikk av Einar Spurkeland: Groruddalen har ventet 50 år på eget tungtrafikknett Groruddalen og området rundt Alnabruterminalen er blant landets mest transportintensive områder. I denne kronikken tar Einar Spurkeland i Bullby – Nettverk for byutviklingens lange linjer for seg mangelen på et helhetlig tungtrafikknett.
Kommentar fra Thomas Tvetbråten om trafikksikkerhet under lastebilkjøring Ha hendene på rattet og blikket på veien! – Vår filosofi har vært å ha så lite med sjåføren å gjøre som mulig, skriver Thomas Tvetbråten i dette innlegget.
Kronikk av Glenn Lund etter konferansen AI+ - Hopp på AI-karusellen, men tenk over konsekvensene HALDEN: Uendelige muligheter og store fallgruver. Det oppsummerer i stor grad debattklimaet rundt kunstig intelligens og maskinlæring. Det betyr at menneskeheten må trå varsomt, samtidig som vi ikke lukker igjen døren for det fantastiske potensialet til intelligente systemer som språklæringsmodellen Chat GTP.
Glenn Lund kommenterer Enovas beslutning om å skrote støtte til biogass-lastebiler: «Vend i tide, det er ingen skam å snu»! Overraskelsen var stor da Enova denne uken meddelte at støtteordningen for innkjøp av biogasskjøretøy opphører allerede ved månedsskiftet mai-juni i år.
Click to add kicker Er en streik "uunngåelig"? De neste timene hos Riksmekleren blir spennende. Den første storstreiken i 2023 lurer "rett rundt hjørnet". Årets lønnsoppgjør tegner til å bli en hard nøtt å knekke rundt forhandlingsbordet.
Eksportrestriksjoner og sanksjonspakke 10 EU har innført en ny sanksjonspakke, den tiende i rekken, etter Russlands invasjon av Ukraina. I denne kronikken forklarer Martin Berntzen Often, advokatfullmektig i NHO Logistikk og Transport, hvorfor det er viktig å sette seg inn i det nye regelverket.
Kommentar om beredskap av Einar Spurkeland: Har din bedrift en beredskapsplan? Uønskede situasjoner krever at bedrifter har beredskapsplaner.
Kommentar av Bernt Lind-Aaby: – Vi må samarbeide for å synliggjøre hvor viktig det er å satse på kysten Nicolay Bjørn-Lian i Norske Havner har intervjuet fagsjef Bernt Lind-Aaby i Norske Havner for å høre hva han mener om nasjonal transportplan. Intervjuet ble først publisert på Norske Havners hjemmeside og republiseres her i Inside etter tillatelse.
Martin Berntzen Often kommenterer avviklingen av direktekjøringsordningen: – Et eksempel på godt samarbeid Forrige uke kom meldingen vi har ventet på. Revidert tidsplan for avvikling av direktekjøringsordningen er vedtatt: Tolletaten avvikler direktekjøringsordningen i mars 2025. Denne prosessen er et eksempel på hvor nyttig et godt samarbeid på tvers kan være.
Kronikk av Ingunn S. Kristiansen – Disse netthandelstrendene vil prege 2023 Netthandelen har eksplodert de siste årene, men 2022 ble et annerledes år enn «pandemiårene» 2020 og 2021. Store kostnadsøkninger på mange områder stiller nå økte krav til å jobbe smart for å lykkes i konkurransen.
Kommentar av Einar Spurkeland: Bærekraftsdirektivet strammer klimagrepet Det nye Bærekraftsdirektivet (CSRD) som trolig kommer fra 2024 vil kreve at selskaper må utarbeide klimaregnskap og rapportere direkte og indirekte utslipp.
Kronikk av Olav G. Hermansen: Integrasjon som logistikkstrategi – blaff eller ny tung trend? Hvilke firmastrategier som er på moten har en tendens til å endre seg over tid. Ser vi nå en tendens til at både vareeiere og logistikk-kjemper ønsker å eie eller i alle fall kontrollere mer og mer av forsyningskjeden?
Kommentar av Einar Spurkeland: Logistikkompetanse må moderniseres Logistikk er ferskvare. Løsninger for gårsdagens næringsliv er ikke godt nok for å møte fremtiden. Denne erkjennelsen har ført til en forståelse av at kompetansen i logistikk må opp noen hakk, og flere og bedre utdanningstilbud må utvikles.
Kommentar av redaktør Glenn Lund Og der så det mørkere ut for renten… De fleste hadde håpet av Norges Banks «annonserte» renteheving i mars ville være rentetoppen. Inflasjonstallene for januar viser at prisveksten ikke stopper opp, tvert imot. Faren for ytterligere renteheving før sommeren har økt.
Kronikk om Alnabruterminalen fra Einar Spurkeland: Alnabruterminalen forvitrer To nye kraner løser ikke kapasitetsproblemene på jernbanen og vil ikke føre til flere godstog. Det haster med modernisering og effektivisering av jernbaneterminalen for gods, men samtidig bør det planlegges en større og mer moderne hovedterminal for Østlandet.
Kommentar av Torbjørn Eriksen om ny nasjonal ladestrategi: Norsk ladestrategi – en plan i utvikling Nylig la regjeringen frem et dokument kalt «Nasjonal ladestrategi». Det spesielle med dette dokumentet er at det knapt er noen strategi, men et arbeidsdokument hvor man «velter lasset» over på Statens vegvesen som skal utarbeide strategien.
En kjapp vurdering av super-boten: ChatGPT: Til hjelp eller bare noe vås? ChatGPT er chat-bot'en som skal gjøre Googles søkemotor "arbeidsløs". Hypen har vært stor de siste ukene, men en kjapp, uhøytidelig test viser at det er et godt stykke igjen til softwareløsningen til OpenAi vil gi norske bedriftsledere verdifulle tips.
Kronikk av Einar Spurkeland: Julegavefrakt til besvær I ukene frem mot jul «eksploderer» godsvolumene, og pakkeselskapene sender ut meldinger om eventyrlig vekst i pakkemarkedet både til private og bedrifter.
Kronikk om sjåførmangelen av Glenn Lund: En varslet sjåførkrise - et felles løft trengs Den veibaserte transportbransjen i Europa går en svært spennende tid i møte. Ikke bare er den på full fart inn i et grønt skifte, den kommer etter alle solemerker til å slite med å levere den lastekapasiteten næringslivet trenger om noen år.
Kronikk av Olav G. Hermansen: Forsyningskjeder og politisk risiko – ut av logistikernes blindsone? Krig i Ukraina, kinesisk sabelrasling rundt Taiwan, i en av containertrafikkens hovedårer, og amerikansk tollproteksjonisme. Er politisk risiko kommet ut av logistikernes blindsone i 2022?
Innspill: Toll og juss Den kritiske toll-revolusjonen Freja-advokat Tom Rune Nilsen har på vegne av selskapet sendt høringssvar til Tolletaten vedrørende opphør av direktekjøringsordningen og innføring av deklarasjonsplikt ved import til Norge både for fortolling og innlegg på tollager.
KRONIKK AV GLENN LUND OM STATLIG EIERSKAP I LOGISTIKKNÆRINGEN: Er logistikktjenester en av statens oppgaver? Det statlige eierskapet i Posten Norge er en tydelig bekreftelse på at så er tilfellet.
KRONIKK AV TORBJØRN ERIKSEN OM "DET GRØNNE SKIFTET": - Vare- og lastebilprodusentene er klare for det elektriske skiftet HANNOVER: Vare- og lastebilprodusentene er klare for det elektriske skiftet. Det store spørsmålet er om myndighetene er klare.
MAKROØKONOMI: Hva er støy og hva er signal? Er det bråstopp i verdenshandelen eller er det ingen grunn til bekymring? Kunsten denne høsten og vinteren blir å skille ut hva som er reelle signaler i markedet og hva som kun er «bakgrunnsstøy».
Kronikk, Geir A. Mo, Norges Lastebileier-Forbund: Er biogass fremtiden for transportnæringen? Transportøkonomisk institutt anslår at godstransport på vei kommer til å øke med 84 prosent fra 2018 fram mot 2050. Samtidig som transporten skal øke, skal man også omstille i stor skala.
FOR EGEN REGNING OM: BEREDSKAPSLAGRING AV MATKORN Skal alt koke ned til penger? I kjølvannet av krigen i Ukraina, pandemi, klimautfordringer og generell geopolitisk uro, har vi i Norge fått en opphetet debatt om matsikkerhet. Spørsmålet er kort og godt: Bør Norge igjen etablere et beredskapslager for matkorn?
Kronikk Kommer laksen med nye kundeopplevelser? Jeg venter spent på laks som gir nye kundeopplevelser – en laks med klimavennlig verdikjede fra A til Å.
Nord-Norgelinjens framtid avgjøres i høst Salten som logistikk-knutepunkt må ha nytt engasjement Det er snart 10 år siden godsbåten Tege ble nedlagt, og med den transportkorridoren mellom Østlandet og Nord-Norge basert på sjø- og banetransport – hvor Salten var selve navet i korridoren.
KRONIKK OM SJØTRANSPORT: Skjær i sjøen for eksport Havnene må utvikles dersom regjeringen skal nå målet om å øke fastlandseksporten med 50 prosent innen 2030.
Kronikk: Toll og juss Transport-juss forklart: Reklamasjon Dersom man opplever avvik med transporten er det viktig å reklamere. Hvis det ikke gjøres, vil man risikere å tape kravet sitt. Avvik er forhåpentligvis noe som hører til sjeldenhetene, og man kan fort bli usikker på hvordan man skal handle korrekt. Vi ønsker derfor å informere og gjøre gangen i reklamasjonssaker enklere for våre kunder.
Kronikk Havnene fremmer grønne industriarbeidsplasser Nye grønne arbeidsplasser langs kysten er oftest knyttet til havnene. Det bør regjeringen merke seg.
Kronikk Høyt tempo i Brussel – og i Norge I kronikken «Høyt tempo i Brussel» skriver fagsjef i Norske Havner Arnt-Einar Litsheim om EUs grønne giv og gir en god innføring i noen av de nye, ambisiøse klimatiltakene som vil påvirke sjøfarten og havnene framover.
Kronikk Grønn skipsfart - vi må tenke nytt Grønn omstilling er i vinden for tiden, men debatten mangler skala. De store containerskipene (større enn 10.000 tjuefots containere) eksemplifiserer dette.
Kronikk Store endringer, enorme muligheter En stadig større andel av varehandelen skjer på nett, og forbrukerne ønsker varene raskt. Samtidig er bare 15% av verdens lagre er automatisert, og det er mangel på arbeidskraft. Dette skaper en perfekt storm med enorm etterspørsel for et norsk automasjonsteknologi-selskap.
Kronikk Livreddende godstransport Hvis vi flytter godstransport fra veg til sjø, får vi færre dødsulykker i trafikken.
Rettferdig for tungtransporten Veiprising er løsningen Når myndighetene prøver ut veiprising for personbiler, er tiden overmoden for å gjøre det samme for tungtransport.
Hva nå med sjøtransporten? – Falt ut av sin naturlige sammenheng Etter årevis med arbeid for å få til en transportpolitikk som også omfatter sjøveien, opplevde vi en dag i oktober, at alle anstrengelser hadde vært forgjeves. Kystverket var over natten flyttet fra Samferdsel til Fiskeridepartementet. Etaten for sjøtransport er derved falt ut av sin naturlige sammenheng.
Klimakutt er ikke så vanskelig Hvorfor setter ikke flere norske selskaper seg vitenskapsbaserte klimamål? De siste ukene har filmen «Don´t look up», ligget på topp i seertall hos Netflix. Satiren handler om hvor dårlig samfunnet håndterer nyheten om at en komet vil treffe jorda et halvt år frem i tid, men det er lett å se at den egentlig handler om hvordan vi reagerer på klimavitenskapen.
Kronikk Nye og gamle utfordringer med håndtering av flyfrakt Pandemi, innskrenket flyfraktkapasitet og delvis endring av sendingsstørrelser har skapt ekstra utfordringer i håndteringen av flyfrakt. Er dette et mer enn et overgangsproblem?
Sjøfrakten må få et løft Uten satsing på havnene blir det lite grønn industri COP 26 setter tonen. Men tiltakene skjer på bakkenivå. Og havnene er avgjørende for mye av den spennende, grønne industrien som vokser frem langs kysten vår. Derfor må havnene og sjøfrakten nå få et løft.
Kronikk Toget går nå Godstrafikken på Nordlandsbanen i ferd med å bli doblet. Næringslivet vil oppnå stadig større gevinster med å velge bane i stedet for bil. Toget går nå.