Kommentar av redaktør Glenn Lund om Nord-Norgebanen: Et banesår for Nord-Norgebanen? Den endelige beslutningen ligger hos Stortinget, men den faglige anbefalingen fra fagetaten Jernbanedirektoratet er såpass kontant at KVU-en som ble lagt frem denne uken kan vise seg å bli et banesår for ny Nord-Norgebane mellom Fauske og Tromsø.
Kommentar av Glenn Lund om infrastruktur: Vi må tenke nytt om infrastruktur - det kan være dårlig nytt for transportbransjen Store deler av Østlandet har stått under vann, noe som påvirker både tog- og biltrafikk og i praksis delte Norge i to en periode forrige måned. Forvarsel om hyppigere ekstremvær, kombinert med økt vektlegging av eksterne trusler som følge av geopolitisk uro, bidrar til at myndighetene trolig vil prioritere mer å sikre det vi har enn å bygge nytt de neste tiårene.
KRONIKK: Norges største flaskehals må fjernes Norges største flaskehals ligger i Narvik, og det er en brems for verdiskaping og beredskap av nasjonal betydning. Regjeringen og Stortinget har nå en enestående mulighet til å løse dette nasjonale problemet i den kommende Nasjonale transportplanen, ved å prioritere investeringer i jernbane, havn, og vei i Narvik.
Redaktør Glenn Lund om underlagsdata for Topplistene for de største logistikkselskapene: Hva er et logistikk- og godstransportselskap? En liste over de største logistikkselskapene i Norge er bare relevant dersom våre lesere også oppfatter at den gir et rettmessig bilde av bransjen.
Kronikk av Siri Hov Eggen, OFV: Det haster med bedre fylkesveier - men lite skjer Om noen dager skal vi velge landets viktigste veieiere. Men er fylkestingspolitikere satt i stand til å løse den enorme oppgaven med å forbedre dårlige fylkesveier?
Stortingsvalget er viktigere, men her er grunnene til at lokalvalget er viktig for næringslivet Mandag 11. september settes punktum og lokalpolitikere i hele landet vil få velgernes dom.
NHO Logistikk og Transport løfter logistikk og samferdsel inn i valgkampen: - Valgomatene er tomme for samferdselspolitikk Partienes valgkampanjer og media dekker ikke varetransporten.
TRANSPORTANSVARET VS. FORMIDLINGSANSVARET: Hvordan unngå transportansavar når man kun er formidler I denne utgaven av Jushjørnet tar juristene i advokatfirmaet Bull opp speditørenes transportansvar.
Country manager Kjetil Hausken i Geminor om stans i biogass-støtte: - Vingling om biogass er et hinder for bærekraftig avfallstransport Miljødepartementets manglende tro på biogass kan raskt redusere antallet gassdrevne transportkjøretøy på norske veier. Politisk vingling som dette skaper ikke bare utfordringer for transportbransjen, men setter også kjepper i hjulene for alle som vil tilby klimavennlige transporttjenester i offentlige anbudsprosesser.
Wallenius Wilhelmsen-sjefen klar i talen om økt kvinneandel i norske styrerom: Det er vi menn som må tilpasse oss Næringslivet har i altfor lang tid fordelt posisjoner og verv til menn. Da går vi glipp av halvparten av talentene.
Kronikk om bevaring av betongkonstruksjoner: Betongskader på marine konstruksjoner – gjelder det deg? Å reparere og bevare eksisterende konstruksjoner er ofte både miljømessig og økonomisk det mest bærekraftige.
Byrådet i Oslo er på kollisjonskurs med seg selv KRONIKK: I spørsmålet om fremtidig plassering av utenriksfergene i Oslo foreslår byrådet i praksis å legge ned store deler av rederienes samfunnsnyttige godstranstransport, og er dermed på kollisjonskurs med egne mål om å utnytte sjøveien som miljøveien gjennom godsoverføring fra vei til sjø, skriver Color Lines Trond Tønjum i denne kronikken.
Alarmen går. Klarer vi å bygge en bro? Dovrebanen er stengt. Forsyninger til Trøndelag og Nord-Norge er lammet, mens passasjerer må fly, ta buss eller droppe reisen. Klima-endringene setter oss på nye prøver, men ekstremværet HANS viser også vår manglende beredskapsevne. Randklev bro kollapset den 14. august. Hvor lang tid kan AS Norge bruke på å bygge en ny bro?
Kronikk av Kysthavnalliansen: Javel, statsråd? Eksportsatsing, vekst i havnæringene og grønn omstilling trenger et velfungerende transportsystem med gode koblinger mellom sjø og land, har havministeren slått fast. Kjære statsråd, koblingen har et navn: Havn.
Kronikk av Ingunn S. Kristiansen Nye EU-regler om emballasje: Er du klar for fremtiden? EU har kommet med nytt forslag til nytt emballasje- og emballasjeavfalls-regelverk. Her kommer noen råd om hvordan du kan forberede deg og din bedrift på det nye regelverket.
Kommentar av Hans Kristian Barbøl: – Det er trist og leit at MDG og Venstre vil presse syklister foran lastebiler i en potensiell dødsfelle Vegvesenet har gitt syklistene vikeplikt for bilister på Filipstad i Oslo for å spare liv og helse. Oslos samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG) og Marit Vea nestleder i Oslo Venstres bystyregruppe er sterkt imot dette.
Kronikk om byutviklingen i Ski etter Follobanen: Ski: - Glemte bylogistikken Ski har en imponerende jernbanestasjon som deler stedets sentrum i to bydeler. Bylogistikken er glemt. Nå har kommunen søkt om å delta i et statlig bylogistikkprosjekt og ønsker gode råd med på veien.
JUSHJØRNET: Ledelsens handlingsrom når markedet er turbulent JUSHJØRNET: Selv om styret og ledelsen er underlagt strenge regler og potensielt både et erstatningsansvar og straffeansvar, har ledelsen ofte et litt større handlingsrom enn mange er klar over.
Kronikk av varebiljournalist Torbjørn Eriksen: Tar Enova livet av el-varebilene? Statistikk kan vise så mangt, det er nesten alltid mulig å vise det man ønsker. Det er nemlig bare å endre litt på hva du inkluderer i tallgrunnlaget, så vipps har du ett helt annet resultat.
Kronikk av Einar Spurkeland: Nærmere en logistikkplan for Groruddalen Folkevalgte og listekandidater fra Groruddalen fra alle politiske partier i Groruddalens bydelsutvalg, Oslo bystyre og Stortinget møttes 13. mai 2023 i regi av Groruddalens Politiske Samarbeidsforum for å diskutere byutvikling og samferdsel i Groruddalen i Oslo.
Kronikk av Einar Spurkeland: Groruddalen har ventet 50 år på eget tungtrafikknett Groruddalen og området rundt Alnabruterminalen er blant landets mest transportintensive områder. I denne kronikken tar Einar Spurkeland i Bullby – Nettverk for byutviklingens lange linjer for seg mangelen på et helhetlig tungtrafikknett.
Kommentar fra Thomas Tvetbråten om trafikksikkerhet under lastebilkjøring Ha hendene på rattet og blikket på veien! – Vår filosofi har vært å ha så lite med sjåføren å gjøre som mulig, skriver Thomas Tvetbråten i dette innlegget.
Kronikk av Glenn Lund etter konferansen AI+ - Hopp på AI-karusellen, men tenk over konsekvensene HALDEN: Uendelige muligheter og store fallgruver. Det oppsummerer i stor grad debattklimaet rundt kunstig intelligens og maskinlæring. Det betyr at menneskeheten må trå varsomt, samtidig som vi ikke lukker igjen døren for det fantastiske potensialet til intelligente systemer som språklæringsmodellen Chat GTP.
Glenn Lund kommenterer Enovas beslutning om å skrote støtte til biogass-lastebiler: «Vend i tide, det er ingen skam å snu»! Overraskelsen var stor da Enova denne uken meddelte at støtteordningen for innkjøp av biogasskjøretøy opphører allerede ved månedsskiftet mai-juni i år.
Click to add kicker Er en streik "uunngåelig"? De neste timene hos Riksmekleren blir spennende. Den første storstreiken i 2023 lurer "rett rundt hjørnet". Årets lønnsoppgjør tegner til å bli en hard nøtt å knekke rundt forhandlingsbordet.
Eksportrestriksjoner og sanksjonspakke 10 EU har innført en ny sanksjonspakke, den tiende i rekken, etter Russlands invasjon av Ukraina. I denne kronikken forklarer Martin Berntzen Often, advokatfullmektig i NHO Logistikk og Transport, hvorfor det er viktig å sette seg inn i det nye regelverket.
Kommentar om beredskap av Einar Spurkeland: Har din bedrift en beredskapsplan? Uønskede situasjoner krever at bedrifter har beredskapsplaner.
Kommentar av Bernt Lind-Aaby: – Vi må samarbeide for å synliggjøre hvor viktig det er å satse på kysten Nicolay Bjørn-Lian i Norske Havner har intervjuet fagsjef Bernt Lind-Aaby i Norske Havner for å høre hva han mener om nasjonal transportplan. Intervjuet ble først publisert på Norske Havners hjemmeside og republiseres her i Inside etter tillatelse.
Martin Berntzen Often kommenterer avviklingen av direktekjøringsordningen: – Et eksempel på godt samarbeid Forrige uke kom meldingen vi har ventet på. Revidert tidsplan for avvikling av direktekjøringsordningen er vedtatt: Tolletaten avvikler direktekjøringsordningen i mars 2025. Denne prosessen er et eksempel på hvor nyttig et godt samarbeid på tvers kan være.
Kronikk av Ingunn S. Kristiansen – Disse netthandelstrendene vil prege 2023 Netthandelen har eksplodert de siste årene, men 2022 ble et annerledes år enn «pandemiårene» 2020 og 2021. Store kostnadsøkninger på mange områder stiller nå økte krav til å jobbe smart for å lykkes i konkurransen.
Kommentar av Einar Spurkeland: Bærekraftsdirektivet strammer klimagrepet Det nye Bærekraftsdirektivet (CSRD) som trolig kommer fra 2024 vil kreve at selskaper må utarbeide klimaregnskap og rapportere direkte og indirekte utslipp.
Kronikk av Olav G. Hermansen: Integrasjon som logistikkstrategi – blaff eller ny tung trend? Hvilke firmastrategier som er på moten har en tendens til å endre seg over tid. Ser vi nå en tendens til at både vareeiere og logistikk-kjemper ønsker å eie eller i alle fall kontrollere mer og mer av forsyningskjeden?
Kommentar av Einar Spurkeland: Logistikkompetanse må moderniseres Logistikk er ferskvare. Løsninger for gårsdagens næringsliv er ikke godt nok for å møte fremtiden. Denne erkjennelsen har ført til en forståelse av at kompetansen i logistikk må opp noen hakk, og flere og bedre utdanningstilbud må utvikles.
Kommentar av redaktør Glenn Lund Og der så det mørkere ut for renten… De fleste hadde håpet av Norges Banks «annonserte» renteheving i mars ville være rentetoppen. Inflasjonstallene for januar viser at prisveksten ikke stopper opp, tvert imot. Faren for ytterligere renteheving før sommeren har økt.
Kronikk om Alnabruterminalen fra Einar Spurkeland: Alnabruterminalen forvitrer To nye kraner løser ikke kapasitetsproblemene på jernbanen og vil ikke føre til flere godstog. Det haster med modernisering og effektivisering av jernbaneterminalen for gods, men samtidig bør det planlegges en større og mer moderne hovedterminal for Østlandet.
Kommentar av Torbjørn Eriksen om ny nasjonal ladestrategi: Norsk ladestrategi – en plan i utvikling Nylig la regjeringen frem et dokument kalt «Nasjonal ladestrategi». Det spesielle med dette dokumentet er at det knapt er noen strategi, men et arbeidsdokument hvor man «velter lasset» over på Statens vegvesen som skal utarbeide strategien.
En kjapp vurdering av super-boten: ChatGPT: Til hjelp eller bare noe vås? ChatGPT er chat-bot'en som skal gjøre Googles søkemotor "arbeidsløs". Hypen har vært stor de siste ukene, men en kjapp, uhøytidelig test viser at det er et godt stykke igjen til softwareløsningen til OpenAi vil gi norske bedriftsledere verdifulle tips.
Kronikk av Einar Spurkeland: Julegavefrakt til besvær I ukene frem mot jul «eksploderer» godsvolumene, og pakkeselskapene sender ut meldinger om eventyrlig vekst i pakkemarkedet både til private og bedrifter.
Kronikk om sjåførmangelen av Glenn Lund: En varslet sjåførkrise - et felles løft trengs Den veibaserte transportbransjen i Europa går en svært spennende tid i møte. Ikke bare er den på full fart inn i et grønt skifte, den kommer etter alle solemerker til å slite med å levere den lastekapasiteten næringslivet trenger om noen år.
Kronikk av Olav G. Hermansen: Forsyningskjeder og politisk risiko – ut av logistikernes blindsone? Krig i Ukraina, kinesisk sabelrasling rundt Taiwan, i en av containertrafikkens hovedårer, og amerikansk tollproteksjonisme. Er politisk risiko kommet ut av logistikernes blindsone i 2022?
Innspill: Toll og juss Den kritiske toll-revolusjonen Freja-advokat Tom Rune Nilsen har på vegne av selskapet sendt høringssvar til Tolletaten vedrørende opphør av direktekjøringsordningen og innføring av deklarasjonsplikt ved import til Norge både for fortolling og innlegg på tollager.
KRONIKK AV GLENN LUND OM STATLIG EIERSKAP I LOGISTIKKNÆRINGEN: Er logistikktjenester en av statens oppgaver? Det statlige eierskapet i Posten Norge er en tydelig bekreftelse på at så er tilfellet.