Tilsvar fra samferdselsminister Jon-Ivar Nygård:
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård svarer i denne kronikken hvorfor han mener at sjåfører og transportforetak er riktig adressat for gebyr for utfordringer knyttet til avrenning fra blant annet fisketransport.
Fotos: Regjeringen og Statens vegvesen. Montasje: Logistikk Inside
Både sjåfør og transportforetaket har et ansvar
I en kronikk i går gikk fylkesleder i NLF i Finnmark hardt ut mot samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og varslede gebyrer for avrenning fra fisketransport. Nå svarer statsråden.
Hvert år havner store mengder smeltevann fra fisketransport på norske veier. Det utfordrer trafikksikkerheten på veiene våre, skaper farlige kjøreforhold og øker risikoen for alvorlige ulykker. Når vi vet at det hvert år gis om lag 1000 bruksforbud på grunn av fiskeavrenning, så er det ikke noe tvil om at vi må gjøre noe.
Ifølge vegtrafikkloven og bruksforskriften har sjåføren og transportforetaket et ansvar for å sikre at lasten transporteres forsvarlig, og at den transporteres i tråd med gjeldende regelverk. Avrenning er et klart brudd på disse reglene.
Det finnes løsninger for å hindre avrenning, for eksempel alternativ emballasje og teknologi for nedkjøling. Transportør kan også stille krav til transportbestiller.
Statistikk fra Statens vegvesen viser at det å bare gi bruksforbud for avrenning har liten preventiv effekt. I dag er det begrensede muligheter i regelverket for sanksjoner og det gjør overtredelsene vanskelige å håndheve – dagens virkemidler er rett og slett ikke nok for å få bukt med trafikkfarlig smeltevann.
Statens vegvesen har utredet og foreslått tiltak som effektiviserer håndhevingen. Det ønsker jeg velkommen. Forslaget om overtredelsesgebyr gir et tydelig signal om at avrenning ikke bare er trafikkfarlig, men også ulovlig, og at det får konsekvenser. Det handler om å beskytte liv og helse, sikre like konkurransevilkår og redusere miljøbelastningen.
Jeg vil oppfordre alle berørte parter til å komme med innspill til forslaget, som vil inngå i vurderingen av den videre oppfølgingen av forslaget.
Har du noe på hjertet?
- Logistikk Inside er opptatt av meningsmangfold og bransjestemmer som kan bidra til å gi våre lesere nye perspektiver.
- Vi inviterer deg til å sende inn kronikker, faginnlegg eller debattinnlegg! Enten du har innsikt i logistikkens fremtid, ønsker å diskutere bransjeutfordringer, eller har tanker om innovasjoner som vil påvirke vår sektor, vil vi gjerne høre fra deg!
Vennligst merk at vi ikke publiserer innlegg som fungerer som "salgsinnlegg" eller som aktivt promoterer enkeltprodukter eller enkeltbedrifter. Slike innlegg vil ikke bli vurdert for publisering.
Send inn ditt bidrag og bli en del av diskusjonen som former fremtidens logistikk!
Send til: tips@logistikkinside.no