Regjeringen innvilger inntil 75 MNOK til jernbaneselskapene etter brukollpasen Infrastruktruen er ikke godsselskapenes ansvar. Derfor er det helt nødvendig at myndighetene kommer på banen.
ØKONOMI: Regnskaper 2022: Godstransport med jernbane Her finner du komplette regnskaper for 2022 for godsoperatørene på jernbane i Norge.
ØKONOMISK GJENNOMGANG 2022: Slik endte 2022: Jernbanetransport med gods Jernbaneåret 2022 huskes best for nyheten om at Green Cargo skulle legge ned innenrikstrafikken i Norge fra første kvartal i 2023.
SD bekrefter støtteordning til CargoNet og OnRail – Person- og godstogselskapene som er rammet av ekstremværet skal ikke stå alene. Regjeringen vil derfor utforme en ordning for å støtte godstogselskapene som rammes av bruddet på Dovrebanen, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Nyåpning i Bergen: Fjerner oppimot 40.000 lastebiltransporter årlig mellom Oslo og Bergen Bane NOR inviterte til storstilt åpningsmarkering tirsdag 29. august da godsterminalen på Nygårdstangen ble nyåpnet og fremstår som Norges "grønneste" jernbaneterminal.
CargoNet-sjefen: - Svært alvorlig for jernbanetransporten Det vil drøye en lang stund før godsoperatørene CargoNet og OnRail vil kunne ta i bruk Dovrebanen. CargoNet frykter milliontap på kort sikt og tapte jernbanekunder på lang sikt.
Dr. Martin Petrov: Den globale logistikkbransjens fanebærer I egenskap å være president i FIATA er den bulgarske næringslivslederen Dr. Martin Petrov den internasjonale logistikkbransjens fremste stemme internasjonalt. I sommer gjestet han Oslo for å få mer innsikt i norsk logistikkbransje, og det han tar med seg skal brukes som inspirasjon for andre speditørorganisasjoner i andre land.
CargoNet tar organisatoriske grep – plan og styring inn i ledergruppen OSLO: Å få lønnsomhet for sporgående gods har vist seg å være krevende, nå gjør CargoNet strategiske grep med blant annet endring i ledergruppen.
Messerapport fra Transport Logistic 2023: CargoNet opplever stor interesse for «det gylne triangel» MÜNCHEN: Samarbeide internasjonalt har åpnet nye muligheter for CargoNet for grensekryssende godsvolumer.
CargoNet: Ser lys i tunnelen etter en tøff vinter Vinterdrift på jernbane er ofte krevende nok som det er på grunn av snø og is i sporet. I vinter har landets kombitransportører i tillegg måtte belage seg på en del innkjøringsproblemer med de nye kranene på Alnabru. Nå, med de første tegnene til vår, ser imidlertid bildet lysere ut.
CargoNet: Fikk de to siste Green Cargo-rutene Green Cargo hadde syv innenriksruter i Norge før de la inn årene. Onrail fikk fem av de. Nå har CargoNet fått tilslaget på de to siste.
CargoNet: Vurderer å søke på ledige ruter Green Cargo opererte syv daglige innenriksruter i Norge. Fem av de er snappet opp av Onrail. CargoNet er i tenkeboksen på de to siste.
GÅR FRA 10 TIL 70 ANSATTE: Onrail fikk alt de ba om - CargoNet fikk ingenting Bane Nor har fredag tildelt fem ruteleier som Green Cargo har frasagt seg. Alle gikk til Onrail, som starter opp 1. februar. CargoNet søkte også, men fikk ingenting.
Follobanen stengt: Påvirker ikke godstransporten Follobanen har hatt en svært trøblete åpning. Kort tid etter åpning måtte den nye jernbanestrekningen stenges på grunn av tekniske problemer. Dette får store konsekvenser for persontrafikken, men ikke for godstransporten.
Årsmeldingen: Oppsummering av 2022 og tanker rundt 2023: Ingvild Storås, CargoNet - Under pandemien ser vi at forbrukerne har handlet mer varer på nett. Vi forventer at dette er en vedvarende trend. For CargoNet er det viktig at vi følger med på disse trendene og tilbyr våre kunder gode transportløsninger i takt med utviklingen.
Jobber for å realisere godsterminal i Vestby En bredt sammensatt gruppe med næringslivsaktører ønsker å få realisert en godsterminal kloss inntil E6 rett syd for Asko, til en brøkdel av prisen som gjorde at Vestby-terminal ble skrotet i KVU i 2019.
Kronikk av Ingvild Storås: Vi trenger handling, ikke flere festtaler! Kundene, politikere og samfunn er alle opptatt av at vi i Norge skal øke andelen godstransport på bane. Ambisjonene er store, men det stopper med fine festtaler. Hvordan er hverdagen for godsoperatørene og deres kunder og hva skal til for å nå målene?
Krevende opprydding etter avsporing på Sørlandsbanen Etter å ha fjernet de avsporede godstog-vognene må Bane NOR bygge opp igjen cirka 200 meter med spor på Sørlandsbanen i Lund kommune etter fredagens ras.
Green Cargo avvikler innenrikstrafikken i Norge i Q1-2023: Strømsjokk, dårlige rammevilkår og dårlig lønnsomhet Bengt Fors, administrerende direktør i Green Cargo Norge AS, hadde en hektisk mandag med flere møter med norske kunder som berøres av selskapets avgjørelse om å avvikle den norske innenrikssatsingen for godstransport på bane i Norge i løpet av første kvartal neste år.
Økonomisk gjennomgang 2021 vs 2020: CargoNet: Optimist tross stadige tilbakeslag ALNABRU: Å kjøre godstog er en evig kamp om gode rammebetingelser. Nå er kundene veldig interessert i å kjøre godset på skinner, og det er viktigere enn noensinne å få rammebetingelsene på plass.
Økonomisk gjennomgang 2021 vs 2020: Godstransport med jernbane Jernbanetransport med gods kan vanskelig kalles en økonomisk gullgruve for aktørene, men de økte i det minste omsetningen med over 150 millioner kroner og snudde samtidig underskudd i 2020 til overskudd i 2021.
Knytter sammen Europa og Norden Ny direkte godsrute Oslo – Eskilstuna CargoNet planlegger daglig direkte togforbindelse mellom Oslo og Eskilstuna fra begynnelsen av andre kvartal 2023.
RAMMEVILKÅR FOR JERNBANEFRAKT: Fiks dagens skinner før dere bygger nytt! Jernbanealliansen er klar i sin tale til regjeringen. Med et vedlikeholdsetterslep på norsk jernbane på 23 milliarder kroner, må vedlikehold prioriteres foran nye prosjekter.
ÅRSREGNSKAPET 2021 Bedre, men Cargonet blødde fortsatt i 2021 Cargonet passerte milliarden i omsetning, men til tross for at det ble pumpet store verdier gjennom det finansielle kretsløpet endte fjoråret nok en gang i rødt – som dog var langt bedre enn året før.
Godskundene lider under Alnabru-ombygging Kapasiteten redusert 35 prosent Godsaktørene er sterkt berørt under ombyggingsperioden på Alnabru. Virksomhetene på landets viktigste godsknutepunkt har måttet ty til en rekke tiltak for å holde hjulene i gang.
Har hoppet av toget Nå setter han kursen i Drammen Havn Onsdag denne uken, 1. juni, var sporskiftet et faktum for Arne Fosen. Da tiltrådte han som ny havnedirektøren i Drammen og overtok roret i Norges viktigste bilhavn.
CargoNet stormer fram Intermodal bransje i vekst I 2021 har de intermodale godsvolumene på bane vokst ytterligere.
Innsikt: Ingvild Storås En del av løsningen Noen ganger kan vi mennesker føle oss handlingslammede og motløse. En endeløs strøm av klimarapporter og utredninger gir samme dystre spådom – jorden vi bor på tåler ikke at vi forsetter som i dag! Vi må alle endre vaner og handlinger for at vi skal ta vare på kloden vår.
Klimavennlig vare-transport rundt halve kloden Åpner for godstog fra Narvik til New Dehli 1. mai åpnes en ny godsrute på Ofotbanen. Da går første last fra Narvik til Helsinki. Det kan gi klimavennlig transport av nordnorske varer rundt halve kloden.
Bransjepraten: Ingvild Storås, adm. direktør CargoNet Hun skal hindre avsporing og sikre at alt går på skinner - For at gods på bane skal kunne vokse, er det nødvendig at næringstransportene får høyere prioritet på en knapp jernbaneinfrastruktur.
CargoNets første kvinnelige sjef på plass 1. januar – Gods på bane skal være kundenes førstevalg Ingvild Storås (56) tiltrer som ny adm. direktør i CargoNet 1. januar, og blir samtidig en del av konsernledelsen i Vy.
Sjåførmangel gir økning for skinnegodset CargoNet dobler kapasiteten til Europa CargoNet øker kapasiteten mot Sør-Sverige og Europa med to daglige godsavganger.
Direkte tog fra Nord-Norge til Padborg Nor-log og CargoNet gods-samarbeider på skinner Nor-Log Thermo og CargoNet samarbeider om direkte godstog tog fra Nord-Norge til Padborg i Danmark med import tilbake til Oslo.
Kvinnelig CargoNet-sjef Hun skal lede godstransportøren på skinner Ingvild Storås blir administrerende direktør i CargoNet og del av konsernledelsen i Vy.
Fersk KS1-rapport Konkluderer med Alnabru som godsterminal Alnabru bør beholdes som sentral jernbaneterminal i Oslofjordområdet.
Ny tid for intermodaltrafikken 60 prosent økning for CargoNet Norges største godstransportør på skinner, CargoNet, hadde en økning på 60 prosent i Kina-trafikken første kvartal, sammenlignet med samme periode i fjor.
CargoNet-sjef • Carl Fredrik Karlsen Må kjempe for grønne tall Carl Fredrik Karlsen har fått rollen som administrerende direktør i CargoNet etter Erik Røhne. I alle fall midlertidig.
Erik Røhne • Forlater CargoNet Går fra gods til folk Erik Røhne forlater sjefsjobben i CargoNet for å lede Vy tog etter Arne Fosen.
Ny storhetstid for skinne-godset Flere godstog mellom Oslo og Skåne Mer gods på tog fra blant annet Kina, fører til flere godstog mellom Norge og Sverige.