Tore Bækkelund (transportleder, Felleskjøpet), Viktoriya Pryadko-Wegorowska (transportplanlegger, Felleskjøpet) og Bjørn-Olav Eikefjord (salgsdirektør, DFDS).

Satser på klimavennlig transport fra England

GARDERMOEN: Bærekraft står i fokus når Felleskjøpet forsterker sine logistikkløsninger med grønn teknologi og intermodale løsninger.

Publisert Sist oppdatert
Tore Bækkelund, transportleder i Felleskjøpet Agri SA.

Felleskjøpets sentrallager på Gardermoen, FLog, er Felleskjøpets hovedhub for vareforsyninger. Lageret på 20.000 kvadratmeter under tak, og med 25.000 kvadratmeter utelagring for maskiner i Brages veg, håndterer det meste av butikkvarer i retailkjeden, i tillegg til at sentrallageret fungerer som reservedelslager og mottakssenter og distribusjonshub for maskiner. Det er også laget plass til fasiliteter for FK-skolen, som driver med opplæring av maskinselgere og verkstedpersonell fra hele landet. Til det er lokalisering i nærheten av Gardermoen, samt tilgang på alle typer maskiner fra sentrallageret helt prima.

Stor spennvidde og 1,2 milliarder i transportutgifter

Felleskjøpet er et samvirkeforetak som er eid av norske bønder og omsetter for rundt 20 milliarder kroner i året. Produktsortimentet spenner bredt, noe som gjør logistikken både kompleks og variert. Transport utgjør en stor post i driftsregnskapet, omtrent 1,2 milliarder kroner årlig. En stor andel er kraftôr som går i bulk ut til kunder og som håndteres i en varestrøm utenom sentrallagerfunksjonen. Men rundt 50.000 andre varer – stort og smått – er innom Gardermoen.

- Innom dette lageret har vi alt fra små muttere og reservedeler til store traktorer og treskere. Spennvidden er stor, smiler Tore Bækkelund, transportleder i Felleskjøpet.

Det er ikke overraskende at et selskap som er eid av norske bønder, er opptatt av miljøet og å redusere klimagassutslipp. Den norske bonden er tross alt helt avhengig av at klimaet spiller på lag for å få produsert varer og få landbruket til å gå rundt.

- Målsetningen er en reduksjon på 55 prosent i 2030, målt fra 2019-nivå, forteller Bækkelund.

– Utslippskuttene vi skal gjøre er store og det er ingen "quick fix". Vi er nødt til å ta mange grep for å komme i mål. Det er en satsing som handler om mer bruk av intermodal transport der vi i større grad benytter jernbane og shortsea istedenfor veitransport, forklarer Bækkelund.

Blant annet har selskapet rundt 100 lass i året som nylig er flyttet over fra vei til bane, fra Sør-Sverige til Norge, der omtrent halvparten også fraktes over lange avstander i Norge – til Trondheim og Møre. Om kort tid drar de også i gang togtransport på Bergensbanen for vareleveranser fra kraftfôrfabrikken i Vaksdal utenfor Bergen til sentrallageret på Gardermoen.

Men mye av transporten må nødvendigvis fortsatt fraktes med bil. For Felleskjøpet er det dermed viktig å gjøre veitransporten mer miljøvennlig - ved økt bruk av elektriske lastebiler og biogass. 

El-trekkere fra nyttår

Vi har avtalt et intervju med transportleder Tore Bækkelund og transportplanlegger Viktoriya Pryadko-Wegorowska fra Felleskjøpet Agri sammen med salgsdirektør Bjørn-Olav Eikefjord i DFDS. Anledningen er at Felleskjøpet tar betydelige skritt for å redusere sine klimagassutslipp i samarbeid med logistikkselskapet DFDS. Fra nyttår har leveranser av landbruksprodukter fra England til Norge fått et grønnere fotavtrykk.

Elektriske lastebiler og sjøtransport med biodrivstoff er kjernen i den nye transportstrategien, som altså er ett av mange ledd i Felleskjøpets ambisiøse mål om å kutte CO2-utslipp med 55 prosent innen 2030.

- Det som er viktig er at det skal være økonomisk forsvarlig å gjøre det miljøvennlige valg. Gode samarbeidspartnere, som vi har med DFDS og andre, er helt avgjørende for å få det til, forteller Bækkelund og kollega Pryadko-Wegorowska.

- DFDS har kjørt en del England-trafikker for oss tidligere, men nå produseres transporten på en ny måte. Fra nyttår trekkes traller og containere fra havn i Norge til vårt sentrallager her på Gardermoen med elektrisk trekker. Og vi har investert i biofuel for sjøtransporten fra England, forklarer duoen.

Hvis dette øker i omfang vil det også bli aktuelt med depotlading ved sentrallageret. Felleskjøpet har nylig innledet et samarbeid med Uno-X om å se på lading både langs veien og på enkelte av konsernets fabrikker og lager. 

Fra Immingham til norske havner 

Samarbeidet innebærer at omkring 110 årlige transporter med ulike importvarer fra landbrukssektoren blir fraktet fra havnen Immingham i England til havnene i Brevik (Grenland Havn) og Fredrikstad (Borg Havn). Fra disse havnene trekkes varene opp til FLog med elektrisk lastebil for transporten fra Borg Havn, mens det foreløpig benyttes biogass for transporten fra Grenland til Gardermoen. Årsaken er at distansen er litt i lengste laget for el-lastebil.

Mens de elektriske lastebilene har en direkteeffekt på klimagassutslippene, er det innen shortsea-transporten foreløpig kun en indirekte løsning med biodrivstoff som et offset-produkt.

Biodrivstoff er mer miljøvennlig, men er en del dyrere i innkjøp enn ordinær marin diesel. Foreløpig er betalingsviljen hos vareeiere «så som så» for klimavennlig drivstoff. Løsningen for å få ned CO2-utslipp er derfor gjerne et spleiselag og en miljødugnad mellom rederier og vareeiere som ønsker å bidra til å redusere klimagassutslippene.

DFDS har over 70 skip i linjetrafikk. Kun et fåtall tar i bruk biodrivstoff. Det gjelder ikke skipene som går mellom Immingham og de norske havnene i Borg og Brevik. I mangel av biodrivstoff på skipene for «sin transportstrekning» finansierer Felleskjøpet biodrivstoff i DFDS’ transportnettverk – noe som reduserer det totale klimagassutslippet.

PWC står for sertifiseringen og sørger for at DFDS ikke selger det samme biodrivstoffet til flere kunder, men at det er sporbart og transparent og at det i dette tilfellet er Felleskjøpet som bidrar til å redusere utslippene som kan bokføre CO2-reduksjonene i sitt klimaregnskap.

- Ideelt sett hadde det vært biodrivstoff på skipene vi bruker for vår transport, men klimagassutslipp er en global utfordring, så det viktigste er at de går ned og at man etter hvert får flere og flere klimavennlige transportløsninger, sier Bækkelund.

- Store reduksjoner i klimagassutslipp

Bjørn-Olav Eikefjord, salgsdirektør i DFDS, legger ikke skjul på at det er noen få miljøbevisste vareeiere som i stor grad går opp løypa for resten.

- Dessverre er det sånn at alle vil ha miljøvennlig frakt, men kun noen få vil betale den prisen det faktisk koster for ny teknologi og dyrere drivstoff. Felleskjøpet er sånn sett med i en ganske «eksklusiv klubb». Men skal man nå klimamålene som Norge har forpliktet seg til i Parisavtalen så må noen gå foran. Alle kan ikke sitte stille i båten frem til 2030, så Felleskjøpet og andre vareeiere som går foran fortjener ros for sin innsats, mener Eikefjord.

DFDS er et dansk logistikk- og transportselskap som sørger for effektiv og sikker transport av varer for tusenvis av vareeiere med bil, bane og båt. Å tilby mer miljøvennlig transport som kutter utslippene er viktig, men Eikefjord legger ikke skjul på at dyrtid og makroøkonomiske forhold har påvirket investeringsklimaet for «grønne transportløsninger» de siste årene.

- Skrur vi tiden tilbake kun noen få år, så vi en helt annen entusiasme rundt det å satse grønt. Da merket man at vareeierne var «på glid». De siste årene har investeringene sittet lenger inne, der noen av de som var klare til å satse på grønne løsninger i 2022 har satt seg tilbake «på gjerdet». Det er naturlig å knytte denne endringen til høyere renter, dyrtid og en generell usikkerhet i markedet, sier Eikefjord.

For hans egen del føler han en stor tilfredsstillelse ved å selge «grønn transport» til kundene.

- DFDS er til for kundene og for å tilby gode løsninger og være en samarbeidspartner for næringslivet. Det i seg selv er givende, men jeg må innrømme at det er ekstra tilfredsstillende når det ender opp med miljøvennlige transportløsninger. Man føler jo at man gjør noe viktig, smiler han.

Han har store forventninger til samarbeidet med Felleskjøpet. For en annen kunde, OneMed, har DFDS tatt i bruk et lignende konsept med bruk av el-lastebiler og biodrivstoff for sjøfrakt, noe som reduserte pharma-selskapets CO2-utslipp med ca. 70 prosent for den berørte varestrømmen. Eikefjord håper man kan klare tilsvarende for Felleskjøpets England-import.

– Det er fortsatt et ganske ferskt samarbeid så vi holder på å oppdatere besparelsene nå med reelle tall, forteller han.

 

Powered by Labrador CMS