Ønsker din transportbedrift hydrogen-støtte? Enova tilbyr støtte ved innkjøp av tunge hydrogenkjøretøy og fyllestasjoner for disse. Neste søknadsfrist er 28. september.
SR Group får 10 MNOK i hydrogenstøtte av Enova Enova har tildelt økonomisk støtte til ti hydrogenkjøretøy og tre hydrogenfyllestasjoner i Norge. Støtten utgjør 9,8 millioner kroner for kjøretøyene og 25 millioner kroner for fyllestasjonene. Målet er å fremme bruk av hydrogen som en energibærer for tunge kjøretøy og redusere utslipp i transportsektoren.
APM og CMA CGM med grønt partnerskap I dag har shippinggigantene A.P. Møller-Mærsk og CMA CGM kunngjort det de refererer til som "et banebrytende partnerskap" med fokus på å akselerere dekarboniseringen av shippingindustrien.
Country manager Kjetil Hausken i Geminor om stans i biogass-støtte: - Vingling om biogass er et hinder for bærekraftig avfallstransport Miljødepartementets manglende tro på biogass kan raskt redusere antallet gassdrevne transportkjøretøy på norske veier. Politisk vingling som dette skaper ikke bare utfordringer for transportbransjen, men setter også kjepper i hjulene for alle som vil tilby klimavennlige transporttjenester i offentlige anbudsprosesser.
En milepel for internajsonal shipping: To uker til dåp for Mærsks metanolskip Innen 2030 skal en fjerdedel av rederiet A.P. Møller-Mærsks containervolum globalt bli transportert med netto nullutslipp-skip. Sentralt i planen er metanol produsert av fonybare kilder. Om to uker døpes det første containerskipet i verden som kan gå på grønn metanol.
Arendalsuka 2023: Shippingnæringen får ekstrakostnader for miljøkvoter i 2024 Fra neste år får rederiene en ekstraregning som følge av innførsel av miljøkvoter for CO2 på skip over 5000 bruttotonn. I dagens marked ligger kvoteprisene på et stabilt nivå mellom 80 og 100 euro per tonn CO2 man slipper ut.
Arendalsuka 2023: Odfjell: - Kostnadsøkningen kan bidra til endrede kundevaner på sikt Øistein Jensen, Chief Sustainability Officer i tankrederiet Odfjell, har liten tro på at de nye miljøkvotene vil føre til store endringer på kort sikt, men er optimist på litt lengre sikt ettersom vareeiere vil incentiveres til å få lavere regninger så fort utslippene blir mer synlige og blir noe som er målbart og kan forbedres.
Arendalsuka 2023: - Så raskt kan vi elektrifisere tungtransporten i Norge! - Sommeren har brutalt minnet oss på alvoret i den klimakrisen vi står i. Vi trenger en kraftinnsats for å elektrifisere all transport. Det mest effektive vi nå kan gå løs på for å redusere utslippene, er tungtransporten.
Arendalsuka 2023: NHO LT: - Må ha forutsigbare og langsiktige incentivordninger Ole Andreas Hagen i NHO Logistikk og Transport ønsket Norsk elbilforenings rapport velkommen, og understreker at bransjen er godt kjent med utfordringene med å gjennomføre det grønne skiftet. Men oppskriften er klar, hovedingrediensene er forutsigbare rammebetingelser og langsiktige incentivordninger.
DSV innfører en intern CO2-avgift for å finansiere bærekraftstiltak DSV har kunngjort lanseringen av et globalt finansieringsprogram for å generere midler til investeringer i bærekraftige initiativer i hele organisasjonen
PostNord: Har lånt milliardbeløp til "grønn" flåtefornying PostNord-konsernet starter 2023 med friske investeringsmidler. Disse skal gå til fornying av flåten i konsernet.