Peter Corneliusson har kjørt lastebil i nesten tre tiår og stortrives med el-drift. Det eneste ønsket er at det skal bli flere og bedre lademuligheter.Foto: Glenn Lund
- En flott arbeidsplass
GARDERMOEN: DFDS har satset stort på elektriske lastebiler og har allerede 125 elektriske lastebiler i drift i Europa, i et større strategisk samarbeid med Volvo Trucks, og har ytterligere 100 i bestilling.
Under vårt besøk hos Felleskjøpet på Gardermoen var det en
blid svenske som satt bak rattet på den elektriske DFDS-trekkvogna som leverte
varer. Peter Corneliusson hadde nettopp trukket en henger med England-varer fra
Øra i Fredrikstad (Borg Havn) til Felleskjøpets sentrallager på Gardermoen.
Etter en effektiv losseoperasjon bar ferden sydover til Østfold igjen og
opplasting av varer hos Saugbrugs i Halden.
27 år bak rattet
Corneliusson har hele 27 års erfaring som yrkessjåfør i G.A.
Åkerierna, en transportør som ble kjøpt opp av DFDS i november 2021. Han
stortrives bak rattet i sin elektriske trekker.
- Arbeidsdagen har blitt bedre. Det er mindre stress i
hverdagen ved at det er mye mindre støy. Bilen lager jo knapt lyd. Det er
heller ingen avgasser, så det er mye mer behagelig enn i en ordinær dieselbil,
sier han.
Han skryter også av komforten i førerhytta, men legger til
at dette mer er et uttrykk for at sjåførmiljø har blitt prioritert i nyere
lastebilmodeller, og at dette ikke er noe som kjennetegner elektriske
lastebiler spesielt.
- Kronglete å lade
- Er det noen utfordringer med el-lastebil i forhold
til diesel-lastebil?
– Jeg kan kun uttale meg fra et sjåførperspektiv – så det at
el-lastebilen er dyrere i innkjøp er noe som arbeidsgiveren må svare for. For
meg som sjåfør er det først og fremst mangelen på tilrettelagte ladestasjoner
jeg kommer på som er den eneste store ulempen. Selv på kalde vinterdager som i
dag går det greit med rekkevidden. Men når jeg først må lade er det litt
tungvint. Jeg må ofte koble av hengeren før jeg kan lade, forklarer han.
Årsaken er at ladestasjoner ofte ikke er tilpasset lange
kjøretøykombinasjoner eller modulvogntog.
- Det å måtte parkere og koble hengeren av og på hver gang
man skal lade, er tungvint og noe som spiser tid av arbeidsdagen. I tillegg må
man jo være oppmerksom på hvor man faktisk kan lade, sier han.
- Det er nok mest en naturlig konsekvens av at man er tidlig
ute med ny teknologi. Når det blir flere el-lastebiler langs veien blir det
sikkert også bedre tilrettelagt, la han til.
Utrulling av ladestasjoner og depotanlegg
Bjørn-Olav Eikefjord, salgsdirektør i DFDS.Foto: Glenn Lund
Corneliussons tilbakemeldinger stemmer fra overens med de
tilbakemeldingene salgsdirektør Bjørn-Olav Eikefjord i DFDS har fått av andre
sjåfører som har skiftet fra diesel- til el-lastebil.
- Ja, det er samme tilbakemeldinger som går igjen, at
sjåfører kanskje er litt skeptiske i starten til å kjøre el-lastebil, men at
man fort blir vant til det og ser fordelen med det. Spesielt det at det er mye mindre støy å
sitte i en el-lastebil. Og som Peter var inne på, ulempene handler mest om
dårlig utbygd ladeinfrastruktur. Noen steder er det bra, for eksempel er det
veldig bra ved Göteborg Havn, der mange av el-lastebilene har sin base, men
andre steder er det mer kronglete å få ladet. Her i Oslo-området er det ok med
lademuligheter. Etter hvert som andelen el-lastebiler øker blir det også bedre
lademuligheter med flere offentlige ladestasjoner og flere bedrifter som får
egne depotanlegg, sier Eikefjord.