Tema: Grønn omstilling i veitransporten: Lengdegrenser for fall i våre naboland: Åpner for 34,5 meter lange vogntog Fra 1. desember tillater Trafikverket 34,5 meter lange vogntog på mange hundre mil av veinettet i Sverige. Dette skjer samtidig som det danske Folketinget har sagt ja til en forsøksordning i Danmark i 2024. Tidligere har maksimalbegrensning på modulvogntogene vært de samme som i Norge, 25,25 meter.
Click to add kicker Sjåførkrisen: Fra vondt til verre i 2023 Fjorårets IRU-rapport var skremmende nok. Nå kan den internasjonale veitransportunionen avdekke at mangelen på lastebilsjåfører økte globalt i 2023.
Statsbudsjettet 2024: Vei: 43 milliarder til vei Regjeringen foreslår å bevilge 43 milliarder kroner til veiformål, noe som er en økning på 3,3 milliarder kroner fra saldert budsjett for 2023.
Ja, det var mye færre utenlandske vogntog i Norge Det samlede transportarbeidet i forbindelse med kjøring til, fra og i Norge med utenlandske og norske lastebiler utgjorde i alt 32 milliarder tonnkilometer i 2022. Av dette utgjorde transportarbeidet utført med utenlandske lastebiler 7,7 milliarder tonnkilometer. Det er en nedgang på 23,3 prosent fra 2021.
ØKONOMI: Regnskaper 2022: Godstransport på vei Her finner du komplette regnskaper for de største logistikk- og transportselskapene i Norge for regnskapsåret 2022.
Click to add kicker Girteka henter inn tusenvis av asiater for Europa-kjøring Det er stor global sjåførmangel. Europa alene mangler flere hundretusen sjåfører. Girteka Group utvider sine aktiviteter utenfor EU for å takle sjåførmangelen.
NHO LT: Søker om nye tillempinger for kjøre- og hviletid Dagen etter at NHO Logistikk og Transport fikk gjennomslag for søknaden om tillempelser på kjøre- og hviletid i forbindelse med "Hans" for gods som skulle gått med togtransport, er en ny søknad sendt som åpner også for annen transport.
IRU 75 år: IRU-jubileum: 75 år med internasjonalt samarbeid i veisektoren Den internasjonale veitransportunionen, IRU, har gjennom sine 75 leveår spilt en avgjørende rolle i utviklingen av veitransportsektoren.
NLF-årsmøtet: - Vi trenger mer kontrollvirksomhet! - Det viktigste for NLF å jobbe med framover, er at norske myndigheter øker kontrollen og ikke minst digitaliserer den.
Følg NLF-landsmøtet: - Høye kostnader gjør at transportkjøperne vil kjøre på gammel vei fremfor ny Det bygges nye veier for å legge til rette for næringslivet og styrke bedriftenes konkurransekraft. Da er det betenkelig at mange transportkjøpere foretrekker å kjøre på de gamle veiene for å spare penger.
Click to add kicker MODI-prosjektet: Virkeliggjør autonome transporter SARPSBORG: I prosjektet MODI skal mulighetene for autonome, ubemannede lastebiltransporter fra Rotterdam til Oslo testes, i håp om å løse mange av transportbransjens utfordringer.
Messeglimt fra Transport Logistic: Hirtshals med fokus på stor utvidelse og «grønn korridor» MÜNCHEN: Hirtshals Havns vekst som knutepunkt for multimodalt gods henger tett sammen med fergelinken til de norske havnene.
Danske lastebilsjåfører og -eiere i harnisk Den planlagte landsdekkende lastebilblokaden i dag, 15. mai, ble avlyst forrige uke. Det hindret likevel ikke heftige aksjoner. Det hele skyldes en omstridt veiavgift som etter planen skal innføres i 2025.
Landsdekkende dansk lastebilblokade avblåst En omstridt veiavgift har satt sinnene i kok i den danske transportbransjen. Mandag 15. mai var det varslet en landsomfattende lastebilblokade på veinettet som skulle lamme trafikken. Nå er aksjonen avblåst.
Trust-integrasjonen i mål for Scan Global Logistics GARDERMOEN: Ekteskapsløftene ble gitt i november, men først 1. april ble Trust Forwarding en helintegrert del av Scan Global Logistics (SGL) norske virksomhet, samlokalisert på Gardermoen.
- Tyvene har noen i området som følger med på om bilene står ute eller inne Tyver tok deler fra fem lastebiler hos Sandefjord-bedrift i helgen - det er andre gang på få uker.
Elektrifisering på vei På vei mot den elektriske fremtid – Tar i bruk 100 MAN eTrucks DB Schenker tar i bruk de første MAN eTrucks i 2024. Det er allerede stor etterspørsel etter den nye elektriske tung-lastebilen fra MAN, ett år før produksjonsstart.
Ber Nygård vurdere 34,5 meter Både Sverige og Finland åpner for 34,5 meter lange vogntog på enkelte veistrekninger. Nå ber Tage Pettersen i Høyre regjeringen vurdere det samme.
Global logistikk Ntex fortsetter veksten i Storbritannia Spedisjons- og logistikkselskapet Ntex fortsetter å vokse og åpner nytt kontor i Storbritannia.
Utekontroll: Feil og mangler på mer enn 47.000 tunge kjøretøy i 2022 Utekontrollørene i Statens vegvesen jobber hver dag for å luke ut kjøretøy som ikke er i god nok stand og førere som ikke følger regelverket. Av de 496.000 tunge kjøretøyene som var innom en kontrollplass i løpet av 2022, ble nærmere 85.000 tunge kjøretøy underlagt en grundig kontroll.
Nytt om navn Forlater PostNord og blir salgsdirektør i DSV Dag Erik Nymoen forlater PostNord og blir salgsdirektør for Road Norway i DSV - Global Transport and Logistics.
Disse veitransportørene gikk konkurs i 2022 122 selskaper registrert under bransjekoden "godstransport på vei" gikk konkurs ifjor. Blant disse var det også minst to selskap som "egentlig ikke teller".
Årsmeldingen: Oppsummering av 2022 og tanker rundt 2023 Renate Brynhildsen, Logistikkforeningen - Jeg tror 2023 vil fortsette som 2022. Utfordringene kommer med energipriser, renter, økt materialkost osv. Dette kan resultere i mindre handel, som vil føre til reduserte volum for transportørene.
Årsmeldingen: Oppsummering av 2022 og tanker rundt 2023 Lars Arne Brøttem, Nor-log Gruppen - De siste årene har vist at verdikjedene blir mer forbrukerstyrt enn tidligere og tilpasses dine og mine behov, særlig når det kommer til distribusjon. Denne utviklingen vil nok fortsette, selv om risikostyringen og sårbarhetsvurderingene vil påvirkes av erfaringer fra pandemihåndtering og den sikkerhetspolitiske situasjonen som råder i dag.
Årsmeldingen: Oppsummering av 2022 og tanker rundt 2023: Geir A. Mo, NLF - Det viktigste blir at vi ikke automatiserer oss vekk fra sunn fornuft. Sjåførene er og blir den viktigste faktoren i transportnæringen. Den kompetansen og erfaringen de har er helt uvurderlig, uavhengig av hvilke nye teknologiske duppeditter som dukker opp.
Transport- og logistikk-rekruttering Fra Speditørskolen til Logistikk & Transport Akademiet – og ny Gullklokke Onsdag ble transportkoordinator Petter Mood i Freja Transport & Logistics tildelt Speditørskolens gullklokke.
E6: Utbyggingen forbi Lillehammer utsettes Veiutbyggingen kommer i konflikt med verneforskriften og Miljødirektoratet har satt ned foten.
M&A Norge Maksi Distribusjon blir en del av SR Group Fredag signerte SR Group avtalen som gjør at Maksi Distribusjon blir en del av gruppen fra 1. januar.
Miljølogistikk Plastreduksjon på over 100 tonn årlig På Europris-lageret i Moss ivaretas transportemballasjens funksjon. Likevel kan selskapet vise til en plastreduksjon på over 100 tonn årlig eller 67 prosent ved overgang til nano strekkfilm.
Grønt landtransportprogram 12 prosent av norsk lastebilflåte på biogass i 2030 Biogassrapporten er her og det er stort potensiale for biogass i Norge fremover - særlig for lastebil.
Glup sorteringslogistikk 100 prosent sømløs - på god vei mot tre-dobling Med nytt sorteringsanlegg fra Quadient øker NBT kapasiteten fra dagens 2000 pakker til 6000 pakker i timen.
Styrker bilindustrien i Norge Etablerer logistikksenter i Vestby Autocirc investerer stort i Norge med bærekraftig bildelindustri. Nå etablerer de logistikksenter i Vestby utenfor Oslo.
Ny ladestruktur - Setter fart på grønn tungtransport - Etterlengtet ladestrategi kan sette fart på grønn tungtransport, sier fagansvarlig for transport i Miljøstiftelsen ZERO, Ingvild Kilen Rørholt.
Manglende politi-kontroller Kriminelle bander raider Østlandet: - Biltyverier fra lastebil har eksplodert Andelen bildeltyverier fra lastebiler har eksplodert den siste tiden. – Nå må Tollvesenet og politiet på banen, sier en svært bekymret adm. direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund.
Sjåførmangelen ETSC: Advarer mot å senke minimumsalderen for lastebilsjåfører Hva er verst? Forgubbing eller uerfarne sjåfører på 18 år?
Budsjettforliket Politisk speditør-glede Over halvparten av budsjettforliket handler om samferdsel og klima. Det gleder NHO LTs næringspolitiske direktør, Ole A. Hagen.
Superkjøling er tingen 1,5 milliarder sparte transport-kroner Ifølge en fersk rapport fra Nofima kan laksenæringen spare rundt 1,5 milliarder kroner årlig i transportutgifter.
Modulvogntogenes dilemma Frykter vedlikeholdskostnadene Logistikk- og transportbransjen ønsker å åpne opp for modulvogntog på riks-, fylkes- og kommunale veier. Fylkeskommunene og kommuner frykter blant annet økte vedlikeholdskostnader på deres veier.
Fredstad og Smart Retur tester elektrisk trekker Sammen med Fredstad Logistikk prøver Smart Retur ut en elektrisk trekkvogn fra Volvo.
Livsviktig helse-logistikk AHN og PostNord går for nasjonalt samarbeid Norges største legemiddel-grossist, Alliance Healthcare, utvider transportsamarbeidet med PostNord til hele landet.
Mørke tilstander for næringslivet i nord – Dette er rene katastrofen - nå kreves handling - Det er en katastrofe at en europavei i så dårlig forfatning er eneste samferdselsåre mellom nord og sør i regionen.
Radikale innhogg på veibudsjettet – Dette kan ende med skandale – Det er en skandale om Arbeiderpartiet og Senterpartiet godtar å kutte ytterligere i trygge næringsveier som knytter Norge sammen.