Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Posten Bring har satt pakkerekord i forbindelse med Black Week. 11 prosent flere pakker er håndtert målt opp mot fjorårets rekordår.

Kraftig pakkevekst hos både Posten Bring og PostNord

Etter rekordvolumer i Black Week forbereder både Posten Bring og PostNord seg på en hektisk juletid.

Publisert

Ifølge pressemeldinger fra Posten Bring og PostNord økte pakkevolumene betydelig under årets Black Week. Posten Bring melder om en økning på 11 prosent i antall netthandelspakker sammenlignet med fjorårets rekordnivå. 

PostNord på sin side opplyser om en enda kraftigere vekst, med 35 prosent flere pakker gjennom systemet enn i samme periode i fjor.

Endrede vaner

I PostNord pekes det på endrede handlevaner som forklaring på veksten.

– Ikke vent med å bestille eller sende gaver. Planlegging er nøkkelen til en stressfri jul, sier Haakon Olsen i PostNord

– Økningen på 35 prosent skyldes flere faktorer. Nordmenn handler tidligere og mer digitalt enn før, og mange har oppdaget hvor komfortabelt det er å handle på nett i sofakroken, sier Haakon Nikolai Olsen, pressesjef i PostNord Norge.

Hos Posten Bring beskrives Black Week som en uke preget av store pakkevolumer gjennom terminaler, distribusjonsenheter og postbud.

– En økning på 11 prosent betyr veldig mange pakker fra netthandelen. Hittil i uken etter Black Week ser vi ut til å få en enda større vekst, sier Thomas Støkken, konserndirektør for e-handel og logistikk i Posten Bring.

Ifølge Posten Brings pressemelding gir volumveksten et betydelig trykk på pakkebokser og hentesteder. Konsernet har satt inn 700 ekstra medarbeidere for å håndtere trafikken gjennom høysesongen.

Store volumer inn i julesesongen

Posten Bring forventer at rundt 2,5 millioner pakker vil håndteres hver uke fram mot jul. Selskapet viser også til svært høy bruk av Posten-appen. Det siste døgnet ble det gjort rundt 40 millioner sporingssøk, med topper på 520 søk i sekundet.

– Det vil være til stor hjelp om pakker hentes ut raskt etter at man har mottatt hentemelding, sier Støkken.

Også PostNord oppfordrer folk til å hente pakkene sine så fort som mulig, og kjører til og med en konkurranse der man kan være med i trekningen om et gavekort på 10.000 kroner.S

Logistikk Inside har i forbindelse med Black Week vært på innsiden av pakketerminalen til Helthjem i Vestby, den tredje store aktøren i det norske pakkemarkedet. Den artikkelen blir publisert om kort tid.

Powered by Labrador CMS