GRØNNLIKAIA: Bildet er fra åpningen av ladeanlegget på Grønnlikaia
Arkivfoto: Torbjørn Eriksen
Utsetter søknadsrunde for underveislading
Enova utsetter den planlagte søknadsrunden for underveislading langs riksveinettet. Målet er å samkjøre bedre med Statens vegvesen – slik at utbygging av ladepunkter for tunge kjøretøy og nye døgnhvileplasser med lading ikke kolliderer.
Ladeinfrastruktur
48 stasjoner og rundt 276 ladepunkter støttet gjennom Enova (2025).
Over 1 800 ladepunkter etablert for bedrifter i hele landet.
Et landsdekkende nettverk er nødvendig for el-lastebiler på langtransport og for å kutte CO₂-utslipp fra tungtransport.
Behov frem mot 2030
Frem mot 2030 vil Norge trenge 1 500–2 500 offentlige hurtigladere for tungtransport for å møte klimamål og transportbehov.
Enova skriver at de avventer neste
utlysning for å få en mer helhetlig plan. Statens vegvesen er nå i gang med
egne prosjekter, og partene ønsker å sikre at ladepunkter og døgnhvileplasser
etableres på riktig sted – og i riktig rekkefølge.
Tidligere runder har gitt støtte til over 45 ladestasjoner med over 250 ladepunkter for tunge kjøretøy. Flere er åpnet eller under bygging, men næringen har lenge pekt på manglende sammenheng i korridorene som skal bære el-lastebiltrafikken.
Mens underveisladingen settes på pause,
minner Enova om at støtteordningen for bedriftslading fortsatt er åpen – en
mulighet for transportører som skal elektrifisere ruter uavhengig av det
offentlige ladenettet.