JUSHJØRNET: Selv om styret og ledelsen er underlagt strenge regler og potensielt både et erstatningsansvar og straffeansvar, har ledelsen ofte et litt større handlingsrom enn mange er klar over.
Jushjørnet er levert av advokatene i Bull. Bull er et advokatfirma med i underkant av 60 advokater. Firmaets fagmiljø innen transport, spedisjon og transportforsikring er blant Norges mest anerkjente. Denne artikkelen er skrevet av advokat Runar Hansen (rh@bull.no, til venstre)) og advokat Kristoffer Aasebø (kaa@bull.no).
Transportbransjen har lagt bak seg noen turbulente år, med
økte drivstoffpriser, utfordringer med personell og krig i Europa. Dette har
gitt lønnsomhets- og likviditetsutfordringer for bransjen, som allerede har
hatt utfordring med koronaepidemien.
Aksjelovens regler om egenkapital er i utgangspunktet
strenge. Virksomheten skal til enhver tid ha forsvarlig egenkapital, og poenget
er at denne skal være stor nok til å holde også i krisetider.
Etter aksjeloven har styret en handleplikt dersom
egenkapitalen ikke er «forsvarlig». Dette er en vurdering av virksomhetens
størrelse og risiko.
Tiltak for å styrke kapitalen
Mulige tiltak som kan
styrke kapitalsituasjonen kan være blant annet:
Kutte kostnader, øke inntekter
Inndrive utestående fordringer
Skaffe seg lengre kredittider
Frigjøre kapital gjennom sale/leaseback –
leasing
Salg av hele eller deler av virksomheten
Reforhandling av kontrakter
Kontakt med bank
Forhandle med kreditorene
Videre må styret ta interne grep når økonomien strammer seg
til. Styret bør styrke kontrollen på regnskapsførselen og bruke
likviditetsbudsjetter mer aktivt. Det kan være behov for hyppigere styremøter,
og forholdet til kreditorer og fortsatt drift må vurderes nøye. Disse
vurderingene må fremgå av styreprotokollene.
Det er også vårt råd at man kontrollerer at styret har en
ansvarsforsikring og at premien for denne er betalt.
Hva kan styret gjøre om tiltakene ikke har effekt?
Dersom tiltakene ikke har effekt er styret forpliktet til å
innkalle til en generalforsamling med forslag om å øke aksjekapitalen. Dersom
aksjonærene ikke er med på dette og selskapet er blitt varig insolvent har
styret ikke noe annet valg enn å begjære konkursåpning av selskapet. Selskapet
er insolvent når eiendelene er verdt mindre enn gjelden basert på reelle og
ikke regnskapsførte verdier, samtidig som det ikke er nok midler til å dekke
gjelden etter hvert som den forfaller, forutsett at betalingsproblemene ikke er
midlertidige. Men her kommer styrets handlingsrom inn.
Styret har en plikt til å bevare verdiene i selskapet og må
forsøke å opprettholde virksomheten dersom det finnes gode grunner til det,
selv om selskapet er insolvent. Det er også en viss periode hvor oppbud ikke må
begjæres umiddelbart. Det er en absolutt betingelse om varig insolvens før
konkursåpning kan skje. Dette betyr at selv om selskapet selv skulle ønske å begjære
konkursåpning, skal det ikke åpnes konkurs hvis selskapet ikke er insolvent.
Rekonstruksjonsforhandlinger
Et annet virkemiddel for å avverge konkursåpning er åpning
av rekonstruksjonsforhandlinger. Dette kan åpnes allerede når selskapet ser at
det får økonomiske problemer. Dette innebærer
at man verken må eller bør vente til at selskapet faktisk er insolvent.
Fordelen med rekonstruksjon er at selskapets ledelse og
aksjonærene beholder kontrollen. Selskapet kan da for eksempel foreslå en
reduksjon i gjelden eller konvertering av gjelden til aksjekapital. Ulempen er
at enhver løsning krever tilslutning av 50 prosent av kreditorene (i beløp).
Det har også vist seg at rekonstruksjonsprosessene er blitt
veldig kostnadskrevende, og de koster fort over MNOK 1, hvilket begrenser
hvilke selskaper rekonstruksjon er egnet for.
Restrukturering gjennom konkurs
Et alternativ er også å «restrukturere» virksomheten gjennom
konkurs. Dersom man overfører virksomheten før konkurs må det foretas en
verdsettelse, og alle forpliktelsene til de ansatte følger med. Etter en
konkurs kan virksomheten kjøpes etter forhandlinger med bostyrer, og man tar
bare med de ansatte man trenger. Forpliktelser ovenfor de ansatte fra tidligere
følger ikke med, heller ikke eksisterende tariffavtaler. Mange har derfor kalt
konkursen for «den perfekte rekonstruksjonen».
Konkursåpning har selvsagt negative effekter. Virksomheten
stanser opp, og kjøp av virksomheten krever en avtale med bostyrer. Her kan
andre interessenter komme på banen med bedre tilbud, og det er ikke sikkert at
kunder, andre kontraktsparter og nøkkelpersonell er med videre etter en
konkurs.
En konkurs kan også ha en omdømmemessig side. Samtidig er
det bostyrer oppgave å undersøke om det foreligger ansvarsbetingende forhold.
Ha kontroll på styreprotokollen!
Det styret særlig må være oppmerksom på er risikoen for
personlig ansvar. Risikoen for det er spesielt stor ved drift for kreditors
regning, brudd på oppbudsplikten (dersom underdekningen øker) og dersom
selskapet kjøper varer eller tjenester på kreditt når selskapet er insolvent. Det er imidlertid normalt ikke styreansvar
hvis man har handlet i selskapets interesse, selv om dette er basert på
optimistiske, men realistiske forutsetninger.
Her er styreprotokollen viktig – den skal forklare hvorfor
man har fortsatt virksomheten og hvorfor dette også har vært i kreditors
interesse. Vi har fått spesielt strenge dommer på dette med å kjøpe varer og
tjenester på kreditt dersom selskapet er insolvent. Dette kan man ikke gjøre uten
å informere den som leverer på kreditt, uten å risikere personlig ansvar for
styremedlemmene.
Styreansvaret er personlig og vurderes på individuell basis.
Det innebærer at du ikke kan skylde på andre som for eksempel daglig leder,
regnskapsfører eller revisor når ting går galt. Du er ansvarlig for å opptre
aktsomt. Dersom du som styremedlem ikke er komfortabel med de beslutninger som
fattes må du gi uttrykk for det, og i ytterste fall må du trekke deg som
styremedlem. Det kan gjøres med en enkel erklæring til Foretaksregisteret.
Pass på å reagere tidlig
Selv om dette er strenge regler som i ytterste konsekvens
også er straffesanksjonerte, er det viktig å understreke at styret har ikke
bare en rett, men også en plikt, til å forsøke å redde kriserammede virksomheter.
Som regel er det også i kreditorenes interesse at virksomheten reddes og at det
er mulig å drive videre, og ledelsen har et visst handlingsrom for å få til
det.
Som regel dreier handleplikten seg om å sette i verk
kraftfulle tiltak tidlig nok, så selv om man også i forbindelse med en
insolvens har et visst handlingsrom, så er det beste rådet å ta grep før man
kommer så langt.