Jushjørnet: Er selskapet klart for nye medeiere? JUSHJØRNET: Her er ti punkter du bør tenke gjennom før selskapet slipper nye aktører inn på eiersiden.
Kronikk om nytt regelverk om utslippskvoter innen shipping: Sjøtransport inn i klimakvotesystemet JUSHJØRNET: Sjøtransport innlemmes i det europeiske klimakvotesystemet fra 1. januar 2024. Det gjør det nødvendig for skip som opererer innenfor EU-området å følge kvotesystemet.
Kari Due-Andresen analyserer markedet for logistikkeiendom i Stor-Oslo: En grønn og digital bølge Normaliseringen av globale verdikjeder demper kostnadene for leietakerne i lager- og logistikkmarkedet. Samtidig vil trolig vareetterspørselen svekke seg på kort sikt. Imidlertid vil den digitale og grønne bølgen etter alt å dømme rulle videre med uforminsket styrke og bidra til at stadig nye aktører kommer med i konkurransen om sentrale logistikk- og handelslokaler.
VIP-STAFETTEN VIP-stafetten: Lars Arne Brøttem, Nor-Log Gruppen Denne gangen kan du bli bedre kjent med en jovial 48-åring fra Klæbu som leder en av Norges største privateide transportbedrifter.
VIP-STAFETTEN Geir A. Mo Har gjort norsk transport sterkere enn noen gang - Er det noe en må lære seg i denne bransjen, så er det at ting tar tid. Av og til fryktelig lang tid.
Konkurser i transportbransjen: Konkursoversikt 2023 På denne siden finner du en oversikt over selskaper innen transport- og logistikkbransjen som er blitt begjært konkurs i 2023 eller som det er avsagt kjennelse om tvangsoppløsning eller tvangsavvikling for.
VIP-STAFETTEN Jo Eirik Frøise Gir alt for å gjøre bransjen levedyktig Kompetanse, utvikling og innovasjon mener Jo Eirik Frøise må ligge langt fremme når næringen skal formes for fremtiden, og for å gjøre transport- og logistikknæringen levedyktig.
NHO LTs tollekspert informerer: Krav om fullmakt for tollrepresentasjon Det skjer mye spennende innen toll om dagen. I dette innlegget forteller NHO LTs jurist Martin Berntzen Often om en viktig endring som inntreffer fra nyttår. Innlegget ble først publisert på NHO LTs hjemmesider.
Tollspesialisten 2022 - Året verden tok førerprøven Det har vært et merkelig år, dette 2022. Etter flere år med en global pandemi, ville verden reise seg igjen – reiser øker, handel øker. Men så invaderte ett land et annet midt i Europa. Pandemiske restriksjoner i Kina ble aldri opphevet. Da folk begynte å reise, var det ingen ansatte igjen på flyplassene. Vi hadde en energikrise og inflasjon og renter som skjøt i været.
VIP-STAFETTEN Martin Berntzen Often Med hovedfokus på smidig grenseovergang for bransjen Nå om dagen er hans viktigste oppgave å finne en smidig vei ut av direktekjøringsordningen for bransjen, noe som har stor betydning for spedisjon-, transport- og logistikknæringens fremtid. Stikkord er Digitoll.
Kronikk av Ingvild Storås: Vi trenger handling, ikke flere festtaler! Kundene, politikere og samfunn er alle opptatt av at vi i Norge skal øke andelen godstransport på bane. Ambisjonene er store, men det stopper med fine festtaler. Hvordan er hverdagen for godsoperatørene og deres kunder og hva skal til for å nå målene?
VIP-STAFETTEN Annette Anfinnsen Markedet tar av for «Drømmekvinnen» innen mobile robotløsninger Hennes drømmer går i oppfyllelse for bedriftsleder Annette Anfinnsen. Det nærmest «tar av» for Robotic Innovation AS. Selskapet har utviklet seg i rekordfart og kundekretsen vokser.
Einar Spurkeland, kronikk om Groruddalen og byutvikling: Hva skjedde med E6 Oslo Øst? I oppstartsmøte for E6 Oslo Øst den 26. september 2020 sa Plan- og bygningsetaten (PBE) i Oslo nei til forslaget fra Statens vegvesen om oppgradering av den viktige veiforbindelsen.
VIP-STAFETTEN Arve Gøperød - Det er alltid gøy å vokse – Både Prime Cargo og jeg står stødig på Vestby i dag. Men ønsket er å dra det videre og bli en ledende 3PL-aktør med ny teknologi og flere roboter. Vi skal være kundens beste valg i fremtiden.
Kronikk om transportørstrategi av Einar Spurkeland: Har du en god transportørstrategi? De fleste transportbestillere vil svare ja. Vi vet hva vi holder på med. Men, har du virkelig en så god strategi som du tror?
VIP-STAFETTEN Lars Nicolai Giil Berusende år med logistikk og supply chain Det er vel ikke å ta for hardt i at Lars Nicolai Giil har valgt en bransje hvor han har hatt noen berusende år. Men han er også sterkt berørt av Russlands krigføring mot Ukraina og et vedvarende avvik mellom tilbud og etterspørsel. Han er vant med galopperende råvarepriser. Enten det er korn eller kraft, så har de skutt i været det siste året.
VIP-STAFETTEN Patrik Färdow VIP-stafetten: Patrik Färdow, Alliance Healthcare - Interaksjon mellom maskiner, produkter og mennesker er meget spennende. Det bidrar til en sterk organisasjon med god flyt av både varer og informasjon.
BYUTVIKLING I GRORUDDALEN: Ta frem igjen gode gamle planforslag Det er flere gode planforslag i etatenes arkiver som det kan børstes støv av og tas frem for å løse mange av de ulemper Alnabruterminalen skaper for Groruddalen.
VAREEIEREN: VOSS PRODUCTION Sender eksklusivt drikkevann verden over på skinner og sjøveien For Lorna Stangeland, fersk General Manager i Voss Production AS, gjelder det å ha full logistikk-kontroll når flere millioner liter vann hver måned forsvinner ut fra fabrikken og ut i den store verden på skinner og sjøveien.
INNSIKT: KARI DUE-ANDRESEN: "Fra motvind til medvind for logistikkeiendom" Til tross for utfordringer på kort sikt som følge av høy kostnadsvekst, rask renteoppgang og svakere varekonsum, er utsiktene for logistikk svært gode lengre fram. Trolig vil lagerbehovet være permanent høyere enn før pandemien samtidig som ESG-hensyn og teknologiutvikling trekker opp investeringsbehovet for logistikkeiendom.
VIP-STAFETTEN Aleksander Laache - Å måtte takke nei til oppdrag er frustrerende Han er stolt av å tilhøre en bedrift med fortid som representerer det ledende miljøet innen Supply Chain & Operations i Norge.
Inside-advokaten Claims etter veifrakt: Foreldelsesfrister i tillegg til reklamasjonsfrister Vi husker fra tidligere utgaver av Logistikk Inside (nr. 3 2022) at hvis det reklameres for sent på for eksempel skadet gods, kan kravet gå tapt. Da mister oppdragsgiver eller hovedtransportøren rett til å kreve erstatning for skaden som har oppstått. I tillegg til at kravet kan gå tapt på grunn av for sen reklamasjon, kan kravet også gå tapt hvis foreldelsesfristen utløper. Dette er to selvstendige spor som kan føre til tap av claims.
Innsikt: Einar Spurkeland Fremtidsbilde 2040 - «Nye» Groruddalen vil gi nye jobber Du som jobber i lager-, industri- og transportvirksomhet i Groruddalen må regne med at jobben din blir endret, lagt ned eller flyttet ut av dalen til industriområder utenfor Oslo.
Innsikt: Geir A. Mo Å spare seg til fant Tidlig på morgenen mandag den 15. august kollapset Tretten-bro i Gudbrandsdalen. Det var kun flaks som gjorde at ingen liv gikk tapt.
VIP-STAFETTEN Therese Arntsen "Tok du for mye Möller´s Tran?" - Prøv-og-feil er lov, så lenge vi tar lærdom. Vi har en god kombinasjon av erfarne kollegaer og ny kompetanse, og ikke minst, veldig motiverte og positive medarbeidere. Resultatet er knallbra produkter.
Innsikt: Jarle Dahle Hvis alle gjør det samme så skjer ingenting Tyskland rikeste person, Klaus Michael Kuehne, gjør noe med det – og flere av klodens største selskaper med han akkurat nå.
Vareeieren: Fred Voldset På barrikadene for bransjen - Det blir litt mye hakk i plata å bare skylde på styresmaktene i år etter år. Dagens situasjon er et resultat av prioriteringer fra myndighetene, eller mangelen på det, men også valg fra næringslivets side.
VIP-STAFETTEN Christine Havreberg Fayen En verdikjede til glede og store iskrem-øyeblikk Hun leder logistikken i en av Norges sterkeste merkevarer, Diplom-Is.
Tollspesialisten: Lars Karlsson På tide å åpne den magiske svarte grenseboksen Det er sommer og verden er mer usikker enn på lenge. Handelskriger, væpnede konflikter, en global pandemi og store logistikkproblemer i de globale verdikjedene skaper problemer som få forutså.
Innsikt: Einar Spurkeland Hvor mange by-terminaler trenger vi? Risikerer vi at sentrum blir overlesset med by-terminaler, utleveringssteder og mikro-huber og økt trafikk i bygatene?
VIP-STAFETTEN Johnny Petersen Har startet en ny spennende logistikk-reise Den ferske planleggingsdirektøren i Tine, Johnny Petersen, har startet en svært så spennende reise med komplekse forsyningskjedeoperasjoner.
Innsikt: Jan Ola Strandhagen Waschera?....hakke peiling...men spennende er det. Prisene stiger, leveringstidene øker, forsinkelsene florerer og avlinger er i fare. Og årsakene er triste; pandemi, krig og uår og et hav som stiger. Det er vanskelig å spå, spesielt om framtida. Men spennende er det, og lærerikt. Kan vi også forske fram ny kunnskap?
Innsikt: Ingvild Storås En del av løsningen Noen ganger kan vi mennesker føle oss handlingslammede og motløse. En endeløs strøm av klimarapporter og utredninger gir samme dystre spådom – jorden vi bor på tåler ikke at vi forsetter som i dag! Vi må alle endre vaner og handlinger for at vi skal ta vare på kloden vår.
Vareeieren: Espen A. Sæther - Vi må være vårt ansvar bevisst - Gitt situasjonen i verden nå så er de viktigste elementene knyttet til transport, leveringssikkerhet og transparens i verdikjeden.
Inside-advokaten Incoterms og tilbakehold av gods I over 100 år har Incoterms dannet de grunnleggende betingelsene for frakt mellom avsender og mottaker av varer. Om man fyller ut en purchase order, pakker gods eller utferdiger et certificate of origin, så kommer Incoterms inn. I tillegg, og av svært stor praktisk betydning, kan Incoterms være avgjørende for om speditøren kan holde tilbake gods hvis oppdragsgiver ikke betaler for seg.
VIP-STAFETTEN John Strand Jakter på kvinner - Forutsetning for bransjens fremtid – Flere dyktige lærlinger og kvinner må hankes inn i lastebilnæringen. Dette er en viktig forutsetning for bransjens fremtidige eksistens. Kvinner utgjør i dag kun 2,9% av yrkessjåførstammen i Norge. Det må vi gjøre noe med.
Innsikt: Geir A. Mo Stortinget må ta ansvar Regjeringen har i lang tid vist en manglende handlekraft i møte med transportnæringens utfordringer som følge av krigen i Ukraina. Deler av norsk transportnæring er nå i en alvorlig likviditetskrise som følge av de galopperende dieselprisene. At regjeringen ikke har funnet rom for et eneste målrettet tiltak for næringen i denne situasjonen er rett og slett uhørt. Når de ikke lytter til næringslivet, må Stortinget ta ansvar.
Vareeieren: Robert Steen Varene klar til høysesong og 17. maifeiring 17. mai-flagg, vannlekene til russen og de andre varene som forbindes med nasjonaldagsfeiringen er på plass. Robert Steen, logistikkdirektør i Nille, kan puste lettet ut – for nå.
Innsikt: Are Kjensli «Gratis frakt»? Det er villedende informasjon Bak hver pakke levert er det en person som skal tjene til livets opphold.
Brå overgang fra myk tekstil til harde transport-fakta Vekstambisjonen er tredobling innen to år Han fikk raskt erfare kontrasten fra tekstil- og motebransjen til harde transport-fakta.
Vareeieren: Truls Ramsli – Sjøveien er nok ennå ikke et fullverdig alternativ - Det er nok lastebilen som i hovedsak dekker transportbehovet for oss vareeiere. Det er også et generelt inntrykk at ledetiden på sjøveien er altfor lang. Her må det definitivt gjøres mer for å sette større søkelys på denne transportformen som et fullverdig alternativ.
VIP-STAFETTEN Øystein Høsteland Sundby Han tenker utenfor boksen for en effektiv og kompakt by-havn Han tør påstå at han leder en av landets største containerhavner driftet på det minste arealet.