T&E setter søkelyset på opprinnelsen til mye av det HVO-drivstoffet som stammer fra palmeolje - rent konkret hvor mye som er et avfallsprodukt og hvor mye som er ren palmeolje.
Illustrasjon: Istockphoto og T&E-faksimile. Montasje: Logistikk Inside
HVO under lupen: Mistanke om omfattende svindel med palmeolje
En ny rapport fra Transport & Environment avslører at Europas bruk av HVO-biodrivstoff kan være basert på feilaktige bærekraftspåstander. Store mengder palmeolje kan ha blitt feilaktig deklarert som avfallsstoffet POME.
Kort oppsummert
- Transport & Environment rapporterer om mulig feilrapportering av palmeolje som POME i HVO-produksjon.
- Dette kan undergrave tilliten til HVO som et miljøvennlig alternativ.
- Norske myndigheter oppfordres til streng kontroll for å sikre reelle miljøgevinster.
Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.
Hydrogenert vegetabilsk olje (HVO) har blitt markedsført som et grønt alternativ til diesel, med påståtte utslippsreduksjoner på opptil 90 prosent. En sentral ingrediens i global HVO-produksjon er Palm Oil Mill Effluent (POME), et avfallsprodukt fra palmeoljeproduksjon. Imidlertid peker en fersk rapport fra Transport & Environment (T&E) på at det i 2023 ble brukt over 2 millioner tonn POME i europeisk biodrivstoffproduksjon, til tross for at den globale tilgjengeligheten av POME kun er estimert til maksimalt 1 million tonn.
Denne differansen mer enn antyder at vanlig palmeolje kan ha blitt feilaktig deklarert som POME for å dra nytte av gunstige bærekraftige incentiver. T&E advarer om at dette kan undergrave tilliten til HVO som et miljøvennlig drivstoffalternativ.
Du kan lese rapporten fra T&E her.
Spania, Italia, Tyskland og Storbritannia er blant de største forbrukerne av POME-baserte biodrivstoff. I Spania utgjorde POME en tredjedel av biodrivstofforbruket i 2023, mens Italia og Tyskland også rapporterte betydelig bruk.
T&E anbefaler å fjerne POME fra EU’s liste over avanserte biodrivstoff, styrke sertifiseringssystemene og etablere en dedikert EU-enhet for å etterforske svindel i biodrivstoffmarkedet.
Ikke funnet feilrapporteringer i Norge
I Norge har HVO100 blitt et populært alternativ for aktører som ønsker å redusere sine klimagassutslipp uten å investere i ny teknologi. Drivstoffet, som kan brukes i eksisterende dieselmotorer uten modifikasjoner, hevdes å redusere CO₂-utslipp med opptil 90 prosent når det produseres fra bærekraftige råvarer som animalsk fett og brukt matolje. Flere leverandører tilbyr HVO100 som er fri for palmeolje og PFAD, og som oppfyller EUs bærekraftskriterier.
Men med internasjonale rapporter som avdekker mulig feilrapportering av råvaregrunnlaget for HVO, spesielt knyttet til bruk av POME (Palm Oil Mill Effluent), er det viktig at norske myndigheter og aktører i bransjen er årvåkne. Selv om det ikke er spesifikke rapporter om slike feilrapporteringer i Norge, understreker T&E-rapporten behovet for streng kontroll og dokumentasjon av råvarenes opprinnelse for å sikre at miljøgevinstene ved bruk av HVO100 er reelle.