NLF ser frem til høring om vekter og dimensjoner: De lavest hengende fruktene i klimakampen De har modnet i mange år, men nå ser det ut til at man også kan begynne å høste en del av de lavest hengende fruktene i klimakampen.
Inngår samarbeidsavtale på biogass Fremhever biogass som en av flere energiløsninger og har plan om flere mobile fyllestasjoner.
NTP: NLF om NTP: - Ventet på dette i årevis GENERELT BRA: - At det gjøres noe med døgnhvileplassene er på høy tid, og endelig settes det av midler til det.
Vil gi elever førerkort på lastebil på videregående Syv tunge norske organisasjoner mener elever og lærlinger i yrkessjåførfaget skal tilbys førerkortopplæring på buss og lastebil gjennom skolen.
NLFs Transportkonferanse 2024: - Enorme fremskritt innen lastebilteknologi GARDERMOEN: Vesle Anton på åtte måneder var med pappa Knut Gravråk på transportkonferanse. Og den nye NLF-direktøren håper ikke det blir den siste. Sjåførblodet renner i årene i slekten og den nybakte pappaen er spent på fortsettelsen både for sønnen og fremtidige lastebileiere.
NLF med vei-advarsel til sjåførene GLATTE VEIER: Norges Lastebileier-Forbund har sendt ut melding til sine medlemmer og ber de vurdere om de kan la bilen stå.
Tema: Grønn omstilling i veitransporten: Økte vektgrenser som et middel for å redusere klimagassutslipp? Norges Lastebileier-Forbund argumenterer for at man ved å øke tillatt vektgrenser for lastebiler og vogntog kan redusere både klimagassutlslippene og transportkostnadene. En TØI-rapport gir støtte til argumentene.
Tema: Sjåførmangelen: I mål med landsomfattende Norges-turné LILLESTRØM: På Transport & Logistikk parkerte den landsomfattende rekrutteringskampanjen «Følg drømmen – ikke strømmen», som har rullet og gått i regi av SOTIN, Norges Lastebileier Forbund og NHO Transport i fire uker.
Click to add kicker Fair Transport - en fremtidig kvalitetsstandard for norsk lastebilnæring? Norges Lastebileier-Forbund, NLF, har åpnet opp kvalitetsprogrammet Fair Transport for norske lastebileiere generelt. Målet er å gjøre programmet til en norsk bransjestandard. Men hvorfor og hvordan Fair Transport?
Statsbudsjettet 2024: NLF: Skuffet over manglende satsing på døgnhvileplasser Èn ny døgnhvileplass, på strekningen E6-Bergkåk-Vindåsliene, er alt som planlegges satt av til sårt tiltrengte døgnhvileplasser neste år.
Statsbudjsettet 2024: Vei: Prioriterer ny Oslofjordtunnel Som varslet tidligere i høst: Regjeringen foreslår anleggsstart for E134 Oslofjordforbindelsen i 2024. Dette er en viktig ferdselsåre for næringslivstransporter.
Nytt om navn: Ny toppsjef i NLF: Eks-fagsjef Gravråk hentes tilbake - begynner i april Et par dager etter at det ble bekreftet at Arbeiderpartiet gjorde et skuffende kommune- og fylkestingsvalg dumper pressemeldingen fra NLF inn i innboksen om at Knut Gravråk har takket ja til stillingen som forbundets administrative toppsjef - mindre enn ett år etter at han forlot NLF til fordel for Arbeiderpartiet.
Arendalsuka 2023: NLF: - Merkostnadene for nullutslippsløsninger må ned - sorte regnskapstall er nødvendig for grønt skifte Jan-Terje Mentzoni, fungerende administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, heier på den grønne bølgen, men understreker at en rød bunnlinje hos transportørene umuliggjør et grønt skifte.
NLF-årsmøtet: - Vi trenger mer kontrollvirksomhet! - Det viktigste for NLF å jobbe med framover, er at norske myndigheter øker kontrollen og ikke minst digitaliserer den.
Følg NLF-landsmøtet: - Høye kostnader gjør at transportkjøperne vil kjøre på gammel vei fremfor ny Det bygges nye veier for å legge til rette for næringslivet og styrke bedriftenes konkurransekraft. Da er det betenkelig at mange transportkjøpere foretrekker å kjøre på de gamle veiene for å spare penger.
NLF: Åpner Fair Transport for ikke-medlemmer Representantskapet i NLF har vedtatt at Fair Transport skal åpnes for alle norske godstransportbedrifter.
NLF: Ikke til å tro! – Enovas beslutning om å fase ut støtten til investering i biogass lastebiler og elektriske varebiler er komplett uforståelig, tordner Geir A. Mo, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund.
NLF takker Stortinget for å stoppe "radbrekking av rekrutteringen" – Det er betryggende at vi har partier på Stortinget som ikke lar det gå prestisje i sakene, men som lytter og er i stand til å snu i tide, sier NLF-direktør, Geir A. Mo.
– Ny opplæringslov kan radbrekke rekrutteringen – Ny opplæringslov kan radbrekke rekrutteringen til transportnæringen, mener Norges-Lastebileier-Forbund.
Regjeringens innspillskonferanse til kommende NTP: NLF: - Det handler om politisk vilje, ikke ressurser Geir A. Mo understreket i sitt innlegg viktigheten av å legge til rette for næringslivets transporter på veien, til å fokusere på vedlikehold og at yrkessjåførene har krav på en høyere HMS-standard enn det som er tilfellet i dag.
NLF slår tilbake mot NAF: NLF: – Matvarene på vei til butikken kan ikke ha hjemmekontor NAFs anmodning om at transportselskapene skal la vogntogene stå når snøkaoset herjer møter liten forståelse hos Norges Lastebileier-Forbund.
NLF: - Trenger tusen flere nye sjåfører per år enn det som kommer Mangelen på sjåfører kan hemme norsk næringsliv i årene som kommer. Norges Lastebileier-Forbund ber om flere skoleplasser og at det i større grad tilrettelegges for yrket.
NLAs jubileumskonferanse 28. september: Presenterer fremtidens transportløsninger Nordic Logistics Association markerer tiårsjubileum med jubileumskonferanse på Automessen på Lillestrøm i morgen.
"DET GRØNNE SKIFTET": INVESTERER I 140 EL-LADESTASJONER OG 13 HYDROGEN-STASJONER: - Se til Sverige! Svenske myndigheter har satt av 1,4 milliarder kroner til etablering av 140 el-ladestasjoner for godstransportnæringen og 13 fyllestasjoner for hydrogen.
NLF ETTER BRUKOLLAPSEN: Krever historisk vei-løft Kun flaks hindret at brukollapsen på Tretten-broen i Gudbrandsdalen ikke endte i en dødsulykke. NLF krever at politikerne tar ansvar og bevilger mer penger til vedlikehold av broer og veier.