Kronikk om beredskap etter skredet i Levanger:
Leif Jarle Christensen, regionsjef i NLF Trøndelag.
Fotos: NLF og Istockphoto. Montasje: Logistikk Inside
Fylkesvegene – en nasjonal krise
Valget er over og mange nye folkevalgte er på vei til hovedstaden. De må ikke glemme hvorfor de er kommet dit.
Kronikken
Leif Jarle Christensen er regionsjef for Norges Lastebileier-Forbund i region Trøndelag. Kronikken sto først på trykk i Adresseavisen.
Når E6 stenges, stopper Norge. Da kvikkleireskredet rammet E6 ved Nesvatnet i Levanger forrige helg, fikk vi i Trøndelag erfare dette enda en gang. Hele regionen og landet ble, og er fortsatt, delt i to.
Med hovedveien ute av drift, er fylkesvegene den eneste livslinjen for utrykningskjøretøy, skolebusser og gods/vare transport. Disse glemte veiene er smale, nedslitte og langt fra dimensjonert for kriseberedskap.
De mangler også gode raste- og stoppeplasser som Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har jobbet for i mange år. Det virker som et evighetsarbeid. Dessverre.
Gamle Kongeveg (Fv. 6854) ble nødrute – med hastighetsbegrensninger, trafikkvakter og kantforsterkning. Tungtransport ble forbudt, med unntak for buss og nødetater. Dette er ikke godt nok.
Omkjøringsrutene via Frosta, Hoklingen, Fosen og Sverige er og blir et lappeteppe av løsninger på våre fylkesveger – mange med vektbegrensninger og dårlig dekke. For ikke snakke om den manglende vegbredden. Belastningen er enorm. Det lokale vegnettet kneler.
Dette er ikke bare en lokal utfordring – det er et nasjonalt varsko. Det er nasjonal krise. Fylkesvegene er beredskapsveier, og vegene til nasjonalt næringsliv. Når hovedveiene (riksveiene) svikter, må de ta over.
I dag er de underfinansiert, nedprioritert og i stort forfall. I flere år har man snakket om et vedlikeholdsetterslep, men ingen gjør noe og forfallet bare øker. Her er ikke noen titalls millioner i året nok. Det må milliarder til.
Vi kan ikke akseptere dette. Norge trenger og må ha et robust, vedlikeholdt og fremtidsrettet fylkesvegnett. Raset i Levanger må bli et vendepunkt – ikke bare en nyhetssak.
Skal vi være beredt neste gang, må fylkesvegene rustes opp. Nå.
Har du noe på hjertet?
- Logistikk Inside er opptatt av meningsmangfold og bransjestemmer som kan bidra til å gi våre lesere nye perspektiver.
- Vi inviterer deg til å sende inn kronikker, faginnlegg eller debattinnlegg! Enten du har innsikt i logistikkens fremtid, ønsker å diskutere bransjeutfordringer, eller har tanker om innovasjoner som vil påvirke vår sektor, vil vi gjerne høre fra deg!
Vennligst merk at vi ikke publiserer innlegg som fungerer som "salgsinnlegg" eller som aktivt promoterer enkeltprodukter eller enkeltbedrifter. Slike innlegg vil ikke bli vurdert for publisering.
Send inn ditt bidrag og bli en del av diskusjonen som former fremtidens logistikk!
Send til: tips@logistikkinside.no