Får dispensasjon fra kjøre- og hviletiden Etter den alvorlige togavsporingen ved Arna stasjon sist fredag, som førte til full stans i all togtrafikk mellom Bergen og Vaksdal, har Norges Lastebileier-Forbund (NLF) sikret en viktig dispensasjon for godstransportørene.
NTP: NLF om NTP: - Ventet på dette i årevis GENERELT BRA: - At det gjøres noe med døgnhvileplassene er på høy tid, og endelig settes det av midler til det.
Vil gi elever førerkort på lastebil på videregående Syv tunge norske organisasjoner mener elever og lærlinger i yrkessjåførfaget skal tilbys førerkortopplæring på buss og lastebil gjennom skolen.
NLFs Transportkonferanse 2024: - Enorme fremskritt innen lastebilteknologi GARDERMOEN: Vesle Anton på åtte måneder var med pappa Knut Gravråk på transportkonferanse. Og den nye NLF-direktøren håper ikke det blir den siste. Sjåførblodet renner i årene i slekten og den nybakte pappaen er spent på fortsettelsen både for sønnen og fremtidige lastebileiere.
NLF med vei-advarsel til sjåførene GLATTE VEIER: Norges Lastebileier-Forbund har sendt ut melding til sine medlemmer og ber de vurdere om de kan la bilen stå.
Tema: Grønn omstilling i veitransporten: Økte vektgrenser som et middel for å redusere klimagassutslipp? Norges Lastebileier-Forbund argumenterer for at man ved å øke tillatt vektgrenser for lastebiler og vogntog kan redusere både klimagassutlslippene og transportkostnadene. En TØI-rapport gir støtte til argumentene.
Tema: Sjåførmangelen: I mål med landsomfattende Norges-turné LILLESTRØM: På Transport & Logistikk parkerte den landsomfattende rekrutteringskampanjen «Følg drømmen – ikke strømmen», som har rullet og gått i regi av SOTIN, Norges Lastebileier Forbund og NHO Transport i fire uker.
Click to add kicker Fair Transport - en fremtidig kvalitetsstandard for norsk lastebilnæring? Norges Lastebileier-Forbund, NLF, har åpnet opp kvalitetsprogrammet Fair Transport for norske lastebileiere generelt. Målet er å gjøre programmet til en norsk bransjestandard. Men hvorfor og hvordan Fair Transport?
Statsbudsjettet 2024: NLF: Skuffet over manglende satsing på døgnhvileplasser Èn ny døgnhvileplass, på strekningen E6-Bergkåk-Vindåsliene, er alt som planlegges satt av til sårt tiltrengte døgnhvileplasser neste år.
Nytt om navn: Ny toppsjef i NLF: Eks-fagsjef Gravråk hentes tilbake - begynner i april Et par dager etter at det ble bekreftet at Arbeiderpartiet gjorde et skuffende kommune- og fylkestingsvalg dumper pressemeldingen fra NLF inn i innboksen om at Knut Gravråk har takket ja til stillingen som forbundets administrative toppsjef - mindre enn ett år etter at han forlot NLF til fordel for Arbeiderpartiet.
Click to add kicker NLF: - Ny Oslofjordtunnel er bare halve jobben Dagen før NLF skal aksjonere for ny Oslofjord-forbindelse, kom regjeringen med nyheten om at de setter av penger til Oslofjordtunnelen i statsbudsjettet for neste år.
Arendalsuka 2023: NLF: - Merkostnadene for nullutslippsløsninger må ned - sorte regnskapstall er nødvendig for grønt skifte Jan-Terje Mentzoni, fungerende administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, heier på den grønne bølgen, men understreker at en rød bunnlinje hos transportørene umuliggjør et grønt skifte.
Skal sette rekruttering på agendaen Fremtidens kompetansebehov og rekruttering til bransjen, er noen av utfordringene innlederne Are Kjensli, adm. direktør i NHO Logistikk og Transport, Geir Mo i NLF og Kirsten Steenberg fra Schenker skal ta for seg.
Color Line-kaia: Fjerner syklistenes rett til å kjøre foran lastebiler Det gjøres for å unngå alvorlige ulykker.
NLF-årsmøtet: - Vi trenger mer kontrollvirksomhet! - Det viktigste for NLF å jobbe med framover, er at norske myndigheter øker kontrollen og ikke minst digitaliserer den.
Følg NLF-landsmøtet: - Høye kostnader gjør at transportkjøperne vil kjøre på gammel vei fremfor ny Det bygges nye veier for å legge til rette for næringslivet og styrke bedriftenes konkurransekraft. Da er det betenkelig at mange transportkjøpere foretrekker å kjøre på de gamle veiene for å spare penger.
NLF: Åpner Fair Transport for ikke-medlemmer Representantskapet i NLF har vedtatt at Fair Transport skal åpnes for alle norske godstransportbedrifter.
Revidert nasjonalbudsjett: NLF: - Pengene til skipstunnel bør heller brukes på nye døgnhvileplasser NLF er glade for at det skal brukes mer penger på veivedlikehold. Men vil droppe skipstunnel til fordel for flere døgnhvileplasser for lastebiler.
NLF: Ikke til å tro! – Enovas beslutning om å fase ut støtten til investering i biogass lastebiler og elektriske varebiler er komplett uforståelig, tordner Geir A. Mo, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund.
NLF takker Stortinget for å stoppe "radbrekking av rekrutteringen" – Det er betryggende at vi har partier på Stortinget som ikke lar det gå prestisje i sakene, men som lytter og er i stand til å snu i tide, sier NLF-direktør, Geir A. Mo.
– Ny opplæringslov kan radbrekke rekrutteringen – Ny opplæringslov kan radbrekke rekrutteringen til transportnæringen, mener Norges-Lastebileier-Forbund.
Regjeringens innspillskonferanse til kommende NTP: NLF: - Det handler om politisk vilje, ikke ressurser Geir A. Mo understreket i sitt innlegg viktigheten av å legge til rette for næringslivets transporter på veien, til å fokusere på vedlikehold og at yrkessjåførene har krav på en høyere HMS-standard enn det som er tilfellet i dag.
Engangsavgift på fossile lastebiler - utredning Den norske transportbransjen er bekymret for bransjens fremtid, etter at stortinget har bedt regjeringen utrede engangsavgift på fossile lastebiler i forbindelse med statsbudsjettet for 2024.
NLF har skiftet samarbeids-partner på dekk Den nye har mange flere avdelinger og dekker dermed større del av landet, opplyses det fra NLF.
NLF slår tilbake mot NAF: NLF: – Matvarene på vei til butikken kan ikke ha hjemmekontor NAFs anmodning om at transportselskapene skal la vogntogene stå når snøkaoset herjer møter liten forståelse hos Norges Lastebileier-Forbund.
Wendt og Christensen blir en del av NLF-teamet John-Haakon Wendt og Leif Jarle Christensen styrker Norges Lastebileier-Forbund.
Årsmeldingen: Oppsummering av 2022 og tanker rundt 2023: Geir A. Mo, NLF - Det viktigste blir at vi ikke automatiserer oss vekk fra sunn fornuft. Sjåførene er og blir den viktigste faktoren i transportnæringen. Den kompetansen og erfaringen de har er helt uvurderlig, uavhengig av hvilke nye teknologiske duppeditter som dukker opp.
Drivstoffpriser: - Lurer på hvilken kalkulator Vedum har brukt - Klarere løftebrudd enn Senterpartiets lovnader om drivstoffpriser har vi sjelden sett, sier Geir A. Mo i NLF.
Manglende politi-kontroller Kriminelle bander raider Østlandet: - Biltyverier fra lastebil har eksplodert Andelen bildeltyverier fra lastebiler har eksplodert den siste tiden. – Nå må Tollvesenet og politiet på banen, sier en svært bekymret adm. direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund.
NLF: - Trenger tusen flere nye sjåfører per år enn det som kommer Mangelen på sjåfører kan hemme norsk næringsliv i årene som kommer. Norges Lastebileier-Forbund ber om flere skoleplasser og at det i større grad tilrettelegges for yrket.
NLAs jubileumskonferanse 28. september: Presenterer fremtidens transportløsninger Nordic Logistics Association markerer tiårsjubileum med jubileumskonferanse på Automessen på Lillestrøm i morgen.
NLF-sjefen: – Dette er trist Dobbelt så mange yrkessjåfører som privatbilister bruker mobilen under kjøring – Det er svært trist å høre at en så stor del av profesjonelle veibrukere bruker mobiltelefonen ulovlig.
Tungtransporten tvinges til å spare penger Kostnadsøkninger går på bekostning av vedlikeholdet Økte kostnader og høye drivstoffutgifter går tilsynelatende på bekostning av vedlikeholdet i transportbransjen, melder veikontrollørene på grensen.
NLF ETTER BRUKOLLAPSEN: Krever historisk vei-løft Kun flaks hindret at brukollapsen på Tretten-broen i Gudbrandsdalen ikke endte i en dødsulykke. NLF krever at politikerne tar ansvar og bevilger mer penger til vedlikehold av broer og veier.
Enighet i transport- og logistikk Etter smidig og konstruktiv dialog En lettet forhandlingsleder Thor Chr. Hansteen i NHO Logistikk og Transport (NHO LT) forteller til Logistikk Inside om enighet i tariffoppgjøret mellom Yrkestrafikkforbundet, Norges Lastebileier-Forbund (NLF) og NHO LT.
Innsikt: Geir A. Mo Stortinget må ta ansvar Regjeringen har i lang tid vist en manglende handlekraft i møte med transportnæringens utfordringer som følge av krigen i Ukraina. Deler av norsk transportnæring er nå i en alvorlig likviditetskrise som følge av de galopperende dieselprisene. At regjeringen ikke har funnet rom for et eneste målrettet tiltak for næringen i denne situasjonen er rett og slett uhørt. Når de ikke lytter til næringslivet, må Stortinget ta ansvar.
Næringen stiller strenge krav Diskuterte strøm- og drivstoffpriser med ministeren Næringen krever kraftige tiltak fra finansministeren for å møte konsekvensene av de sterkt økende strøm- og drivstoffprisene.
Geir A. Mo på effektivt Brüssel-besøk Tema: Den pågående krisen På en halvannen dag i Brüssel rakk NLFs adm. direktør Geir A. Mo tre teams-møter, en middag, et styremøte, tre møter med medlemmer av EU-parlamentet og et lunsjmøte med representanter fra alle de nordiske ambassadene.
Krever fjerning av veibruksavgiften NLF-sjefen frykter konkurs-ras Lastebil-general Geir A. Mo frykter et konkurs-ras i bransjen dersom regjeringen ikke tar grep.
Enig om målet – uenig om middelet NLF-sjefen oppfordrer til høyere transportpriser En bekymret NLF-sjef Geir A. Mo oppfordrer transportbedriftene og sine medlemmer til å sende regningene med økte transportpriser til vareeierne for å dekke økte kostnader.
Ivrer for felles transport- og miljømål NLF-sjefen har store forventninger til samferdselsstatsråden - Et konkurransedyktig grønt skifte er det mulig? Spør NLFs adm. direktør, Geir A. Mo. Med samferdselsministeren til stede delte han lastebil-organisasjonens bekymringer og krav på NLFs Transportkonferanse denne helgen.
NLF-sjef Geir A. Mo advarer mot budbilbransjen: – En cowboy-bransje – I dag er det ingen krav. I dag kan hvem som helst, så lenge de har førerkort klasse B, skaffe seg en varebil og begynne å kjøre.