Statsbudsjettet 20256:
MYE BRA: Administrerende direktør i NLF, Knut Gravråk, sier det er mye bra i forslaget til statsbudsjett, men det betyr ikke at han ikke har en rekke punkter han er kritisk til.
Foto: Native Media
NLF: - Hvile viktigere enn lading
Knut Gravråk i NLF mener det viktigste er at sjåfører kan parkere for å avvikle lovpålagt hviletid, så kan lademuligheter komme senere.
Norges Lastebileier-Forbund (NLF) er fornøyd med at
veiformål ser ut til å bli budsjettvinner på samferdsel, men advarer mot
ladekrav på døgnhvileplasser, økt avgiftsbelastning og nedgang i tilskudd til
fylkesveiene.
– NLF er fornøyd med at veiformål ser ut til å bli
budsjettvinner på samferdsel, men vi er kritiske til ladekrav på
døgnhvileplasser, økt avgiftsbelastning og nedgang i tilskudd til fylkesveiene,
sier Knut Gravråk, administrerende direktør i NLF.
I forslag til statsbudsjett 2026 har regjeringen satt av
50,4 milliarder kroner til veiformål, en økning på 7,6 prosent fra fjorårets
budsjett. Likevel har de ikke funnet mer penger til oppgradering av
fylkesveinettet.
Alvorlig tilstand på fylkesvei
– Tilstanden på fylkesveinettet er såpass alvorlig at de i
budsjettet skriver om økt risiko på 75 til 80 prosent for å bli drept eller
hardt skadd på fylkesvei sammenlignet med riksveiene. Da skulle man tro at de
også ser behovet for å bruke mer penger på fylkesveiene våre, sier Gravråk.
NLF har tidligere fått gjennomslag for en kartlegging av
tilstanden på fylkesveinettet. Denne er ventet 1. desember i år.
– Vi forventer at det følges opp med nok penger til å hente
inn vedlikeholdsetterslepet, og at viktige næringsveier og de mest rasfarlige
veiene prioriteres først, sier han.
NLF er også kritisk til den økte avgiftsbelastningen som
foreslås. Budsjettet legger opp til en økning i bompenger, nå samlet til 21,24
milliarder kroner, og at CO₂-avgiften på diesel og bensin vil øke
gradvis mot 2035.
Hvile viktigere enn lading
Selv om det er mange positive signaler rundt økt satsing på
døgnhvileplasser i budsjettet, ser Gravråk med bekymring på ladekrav.
– Mål om 90 døgnhvileplasser langs riksveinettet i 2030 er
en ambisiøs målsetting av regjeringen, men de sparker bein på egen satsing ved
å stille krav om mulighet for lading. NLF har lenge pekt på at det viktigste
for våre medlemmer er å kunne parkere for å avvikle den lovpålagte hviletiden,
så får lademuligheter komme senere, sier Gravråk.
Det finnes i dag rundt 55 døgnhvileplasser. Nasjonal plan
for døgnhvileplass anbefaler i snitt 1,5 timers kjøreavstand, og inntil 2,5
timer eller lengre på spesielt lavtrafikkerte strekninger.
– Dersom krav om ladetilgang fører til forsinkelse i
utbygging av døgnhvileplasser er det helt håpløst, og kritisk for vår næring,
sier han.
Positiv til kutt i gratisferger
NLF skal jobbe videre med å gå gjennom forslaget til
statsbudsjett og følge opp med innspill til de ulike komiteene. Gravråk er
spent på forhandlingene i Stortinget og håper på flertall for flere av
regjeringens kuttforslag, som gratisfergeordningen og vraking av Stad-tunnelen.
– Gratis ferger har bidratt til kaos og forsinkelser for
varetransporten. Noen medlemmer melder tilbake om at sjåfører har stått i
timeslange køer for å komme seg over fjorden. Forslaget med å avvikle ordningen
er fornuftig, sier Gravråk.
Regjeringen ønsker å sette punktum for gratisfergeordningen
og erstatte den med en permanent ordning med halverte ferjetakster.