Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Skredet i Levanger:

Leif Jarle Christensen, regionsjef Trøndelag i NLF.

NLF: Frykter konkurser i bransjen

NLFs regionleder peker på fylkesvegene som en nasjonal krise – og frykter små transportbedrifter vil bli sittende igjen med svarteper etter skredet i Levanger.

Publisert

Små transportbedrifter står i første linje når veier og jernbane raser ut, påpeker Leif Jarle Christensen, regionsjef for Norges Lastebileier-Forbund (NLF) i Trøndelag. De siste ukene har han brukt all tid på å følge opp medlemmene etter kvikkleireskredet ved Nesvatnet i Levanger.

– Det er jo gjerne sånn at jo mindre man er, desto hardere rammes man. De minste har ikke fleksibiliteten til å hente inn ekstra ressurser når veien blir borte. De står gjerne også uten avtaler som sikrer at kunden tar regningen for forsinkelser og omkjøringer, sier han til Logistikk Inside.

Han advarer mot at flere små aktører kan bli presset ut av markedet dersom situasjonen trekker ut.

Mangler beredskap

Christensen har de siste ukene deltatt i beredskapsmøter og vært tett på dialogen med Vegtrafikksentralen. Han peker på svakheter som dårlig skilting, utilstrekkelige omkjøringsveier og fravær av rasteplasser.

– Vi har mast om etterslep i mange år, men politikerne gjør lite. Nå ser vi konsekvensene, og vi må få gjort noe. Fylkesvegene er ikke dimensjonert for å ta over når riksveiene ryker, slår han fast.

I en kronikk publisert i Logistikk Inside onsdag omtaler han fylkesvegnettet som en «nasjonal krise» og etterlyser milliarder til oppgradering.

- Det å bli slutt på snakk, nå er det tid for å handle og faktisk få gjort noe med det, konstaterer han.

Sjåføryrket i fokus

Samtidig understreker Christensen at bransjen også har positive initiativ å vise til. Mens han snakker med Logistikk Inside er han på vei til Charlottenlund videregående skole i Trondheim, der kampanjen «Følg drømmen – ikke strømmen» skal inspirere ungdom til å satse på yrkessjåførfaget.

Her får elever prøve simulatorer, konkurranser og møte sjåfører på nært hold. Behovet for rekruttering er stort – anslagsvis 2500 nye sjåfører må inn hvert år frem mot 2030.

– Når infrastrukturen svikter, er det nettopp sjåførene som holder hjulene i gang. Vi trenger flere som velger denne veien, sier Christensen, og minner om at det gjerne er i situasjoner som nå – der infrastruktur er under press at man virkelig ser hvor viktig jobb lastebilsjåførene har.

Powered by Labrador CMS