Skredet i Levanger:
Leif Jarle Christensen, regionsjef Trøndelag i NLF.
Fotos: NLF og Istockphoto. Montasje: Logistikk Inside.
NLF: Frykter konkurser i bransjen
NLFs regionleder peker på fylkesvegene som en nasjonal krise – og frykter små transportbedrifter vil bli sittende igjen med svarteper etter skredet i Levanger.
Små transportbedrifter står i første linje når veier og
jernbane raser ut, påpeker Leif Jarle Christensen, regionsjef for Norges
Lastebileier-Forbund (NLF) i Trøndelag. De siste ukene har han brukt all tid på
å følge opp medlemmene etter kvikkleireskredet ved Nesvatnet i Levanger.
– Det er jo gjerne sånn at jo mindre man er, desto hardere
rammes man. De minste har ikke fleksibiliteten til å hente inn ekstra ressurser
når veien blir borte. De står gjerne også uten avtaler som sikrer at kunden tar
regningen for forsinkelser og omkjøringer, sier han til Logistikk Inside.
Han advarer mot at flere små aktører kan bli presset ut av
markedet dersom situasjonen trekker ut.
Mangler beredskap
Christensen har de siste ukene deltatt i beredskapsmøter og
vært tett på dialogen med Vegtrafikksentralen. Han peker på svakheter som
dårlig skilting, utilstrekkelige omkjøringsveier og fravær av rasteplasser.
– Vi har mast om etterslep i mange år, men politikerne gjør
lite. Nå ser vi konsekvensene, og vi må få gjort noe. Fylkesvegene er ikke
dimensjonert for å ta over når riksveiene ryker, slår han fast.
I en kronikk publisert i Logistikk Inside onsdag omtaler han
fylkesvegnettet som en «nasjonal krise» og etterlyser milliarder til
oppgradering.
- Det å bli slutt på snakk, nå er det tid for å handle og
faktisk få gjort noe med det, konstaterer han.
Sjåføryrket i fokus
Samtidig understreker Christensen at bransjen også har
positive initiativ å vise til. Mens han snakker med Logistikk Inside er han på
vei til Charlottenlund videregående skole i Trondheim, der kampanjen «Følg
drømmen – ikke strømmen» skal inspirere ungdom til å satse på yrkessjåførfaget.
Her får elever prøve simulatorer, konkurranser og møte
sjåfører på nært hold. Behovet for rekruttering er stort – anslagsvis 2500 nye
sjåfører må inn hvert år frem mot 2030.
– Når infrastrukturen svikter, er det nettopp sjåførene som
holder hjulene i gang. Vi trenger flere som velger denne veien, sier
Christensen, og minner om at det gjerne er i situasjoner som nå – der
infrastruktur er under press at man virkelig ser hvor viktig jobb
lastebilsjåførene har.