Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Kronikk av Are Kjensli og Anders G. Jakobsen:

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen vil røske opp i pakkejungelen fra utlandet. NHO Logistikk og Transport påpeker at logistikkaktørene har et begrenset handlingsrom med hensyn til å kontrollere pakker.

- Transportører kan ikke være "Temu-politi"

I denne kronikken tar Are Kjensli og Anders Gautestad Jakobsen NHO Logistikk og Transport

Publisert
Are Kjensli, adm. direktør i NHOLT (f.v.), og Anders Gautestad Jakobsen, jurist og tollansvarlig i NHOLT.

Regjeringen varsler strengere kontroll med helse- og miljøfarlige varer som importeres fra netthandelsselskaper som Temu, Shein, Alibaba og Wish. Å legge nye plikter på distributørene diskuteres som en av løsningene. 

NHO Logistikk og Transport støtter bedre kontroll med innførsel av potensielt samfunnsskadelige varer til Norge, men understreker at aktørene i transport- og logistikkbransjen verken har hjemmelsgrunnlag eller kompetanse til å drive kontrollvirksomhet på vegne av myndighetene. 

Et større ansvar for transportører og distributører av denne typen varer var tema i et møte klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen og barne- og familieminister Lene Vågslid holdt med sentrale aktører i transport- og logistikkbransjen 26. mai. Saken har vært omtalt i flere medier. 

Bakgrunnen for møtet var blant annet undersøkelser som viser at 7 av 10 produkter fra de mest populære netthandelsplattformene inneholder farlige stoffer. Regjeringen ønsker risikoen ved innførsel av slike varer til livs og ønsker å sette i verk tiltak, som blant annet kan omfatte nye plikter for virksomhetene som distribuerer varene. Blant tiltakene som kan være aktuelle nevner klimaministeren flere kontroller av varene og oppsigelse av distribusjonsavtaler med netthandelsselskaper som ikke oppfyller norske produktkrav. 

NHO Logistikk og Transport presiserer at aktørene i transport- og logistikkbransjen ikke har hjemmelsgrunnlag verken i lov eller avtaleverk til å åpne kundenes forsendelser for å kontrollere at en vare oppfyller produktkrav. Slik kontroll må foretas av Tolletaten eller politiet. Vi stiller også spørsmål ved om løsningen på problemet er at transport- og logistikkbransjen skal nekte å frakte varer på vegne av netthandelsselskaper med lav etterlevelse av produktkrav. Slik vi ser det må et så vidt inngripende tiltak følge av offentligrettslig regulering – ikke av at transport- og logistikkbransjen skal ta et særlig ansvar på egenhånd. NHO Logistikk og Transport vil følge med på denne tematikken i tiden som kommer.

Har du noe på hjertet?

  • Logistikk Inside er opptatt av meningsmangfold og bransjestemmer som kan bidra til å gi våre lesere nye perspektiver. 
  • Vi inviterer deg til å sende inn kronikker, faginnlegg eller debattinnlegg! Enten du har innsikt i logistikkens fremtid, ønsker å diskutere bransjeutfordringer, eller har tanker om innovasjoner som vil påvirke vår sektor, vil vi gjerne høre fra deg!
  • Vennligst merk at vi ikke publiserer innlegg som fungerer som "salgsinnlegg" eller som aktivt promoterer enkeltprodukter eller enkeltbedrifter. Slike innlegg vil ikke bli vurdert for publisering. 

  • Send inn ditt bidrag og bli en del av diskusjonen som former fremtidens logistikk! 

  • Send til: tips@logistikkinside.no

Powered by Labrador CMS