Fremtiden til Norges viktigste godspendel står på spill: Svensk Tull tvinger godset over på gummihjul? Nye svenske tollkrav kan bety slutten for jernbanetransport mellom Oslo og Narvik. NHO Logistikk og Transport og de store speditørene har for lengst trykket på «den store røde knappen». Nå haster det om man skal klare å redde landets viktigste godspendel.
Click to add kicker – Fra «just in time» til «just in case» GARDERMOEN: Transport & Logistikk åpnet mandag mot et alvorlig bakteppe. Både samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og Are Kjensli understreket behovet for beredskap i urolige tyder.
Transport & Logistikk 2024: Logistikk- og transportbransjens rolle i en krevende virkelighet Vår næring har en viktig samfunnskritisk funksjon i Norge.
Årsregnskapene 2023: Godstransport på vei - Et krevende år for veitransporten Are Kjensli, administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport, erkjenner at 2023 var et utfordrende år for mange bedriftsledere i veitransportbransjen.
FIATA World Congress Panama 2024: Representerte Norge i Panama under logistikkens verdenskongress NHO Logistikk og Transport var på plass i Panama på verdenskongressen 23.-27. september.
Transport & Logistikk 2024: Logistikk- og transportbransjens rolle i en krevende virkelighet Vår næring har en viktig samfunnskritisk funksjon i Norge.
"Mobilitet 2040" - Vi må tenke smartere om vi skal løse utfordringene - Vi klarer ikke å bygge oss ut av samferdselsutfordringene frem mot 2040, så vi må tenke smartere og ta i bruk ny teknologi.
- Vil ha langvarige negative konsekvenser for gods på bane Kollapsen av Randklev bru delte i praksis jernbane-Norge i to, og svekket gods på bane som en effektiv og miljøvennlig transportform i Norge.
"Mobilitet 2040" - Vi må tenke smartere om vi skal løse utfordringene - Vi klarer ikke å bygge oss ut av samferdselsutfordringene frem mot 2040, så vi må tenke smartere og ta i bruk ny teknologi.
NTP: NHOLT: - Flott med forskningssatsing Etter å ha gjort sitt beste for å "snakke ned" ambisjonsnivået innen samferdselssektoren, oppfatter NHO Logistikk og Transport dagens stortingsmelding som en videreføring av dagens samferdselspolitikk.
Lover og regler: NHO LT: - Kan bli utfordrende å finne riktige kandidater NHO Logistikk og Transport er positivt innstilt de nye reglene for kjønnsbalanse i norske styrerom, men ser samtidig at det kan bli vanskelig for enkelte medlemsbedrifter å finne de riktige kandidatene til å fylle rollene på kort sikt.
Ofotbanen stengt for godstransport ut januar Rehabiliteringen av Malmbanan ved Vassijaure etter godstog-avsporingen 17. desember er mer tidkrevende enn først antatt, ikke minst på grunn av krevende arbeidsforhold med sprengkulde og store snømengder. Trafikverket melder at banestrekningen mellom Narvik og Kiruna vil være ute av drift for gjennomgangstrafikk ut januar.
Toll-floke utsettes på ubestemt tid Det svenske Tullverket informerer at implementeringen av de nye transitteringsreglene, knyttet til gods på bane fra Norge til Sverige, utsettes på ubestemt tid.
Tema: Sjåførmangelen: – Vi trenger 3000 nye sjåfører hvert år i fem år LILLESTRØM: Are Kjensli delte Kirsten Steenbergs situasjonsbeskrivelse om at det er innen sjåføryrket bemanningssituasjonen er mest prekær i øyeblikket.
Statsbudsjettet 2024: Slik kommenterer NHO Logistikk og Transport budsjettforlsaget På sine hjemmesider har NHO Logistikk og Transport gitt sine første betraktninger på statsbudsjettet.
NHO Logistikk og Transport løfter logistikk og samferdsel inn i valgkampen: - Valgomatene er tomme for samferdselspolitikk Partienes valgkampanjer og media dekker ikke varetransporten.
- Beslutningen om å rendyrke Nygårdstangen som godsterminal var krevende Bergen har fått en flott ny oppgradert godsterminal, der Bane NOR har nådd målsettingen om å doble den teoretiske godskapasiteten i en mer effektiv og miljøriktig terminal på Nygårdstangen. Men det forløp ikke uten temperatur, da samlasterne Postnord og DB Schenker ble nødt til å tvangsflytte for å få realisert planene.
NHO LT: - Jernbaneoperatørene må få økonomisk kompensasjon - Vi vurderer situasjonen for bransjen som kritisk, sier administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport Are Kjensli.
NHO LT: Søkte og fikk innvilget midlertidig fritak fra hviletidsbstemmelsene NHO Logistikk og Transport har søkt om et midlertidig fritak fra kjøre- og hviletidsbestemmelsene for lastebilsjåfører som erstatter innstilt eller forsinket godstransport med tog.
Skal sette rekruttering på agendaen Fremtidens kompetansebehov og rekruttering til bransjen, er noen av utfordringene innlederne Are Kjensli, adm. direktør i NHO Logistikk og Transport, Geir Mo i NLF og Kirsten Steenberg fra Schenker skal ta for seg.
NHO Logistikk og Transport i møte med Enova Det ble stor oppstandelse i logistikk- og transportbransjen da Enova forrige uke overraskende besluttet å avvikle støtteordningen for biogass-lastebiler og el-varebiler.
Click to add kicker Are Kjensli: – Det er jeg ikke sikker på at LO har tenkt på Are Kjensli i NHO Logistikk og Transport tror at LO kan ha undervurdert samlasternes kritiske samfunnsrolle når, PostNord- og DB Schenker-ansatte tas ut i streik fredag morgen.
NHOLT: Krever backup-løsning for Lærdalstunnelen Det er planlagt en storstilt og langvarig oppgradering av Lærdalstunnelen. NHO Logistikk og Transport ber Statens vegvesen om å utvikle rutiner for bruk av tunnelen om riksvei 77 må stenge for å kunne opprettholde øst-vest-forbindelsen.
Regjeringen trakk tilbake lovforslag om endring i postloven Lovforslaget som regjeringen sendte til Stortinget i oktober i fjor ville, hvis innført, utvidet posttjeneste-begrepet og vil omfavne mange bedrifter som ikke tidligere har blitt ansett som leverandører av posttjenester.
Årsmeldingen: Oppsummering av 2022 og tanker rundt 2023 Are Kjensli, NHO Logistikk og Transport - Fortsatt krig i Europa, fortsatt høy kostnadsvekst og generell prisstigning. Vi forventer lavere volumer. Næringen må samtidig investere for fremtiden. Det blir et krevende logistikk-år.
Utdanning og kompetansebehov: - Bransjen får ikke det påfyllet den har behov for fra utdanningsinstitusjonene Logistikk- og transportbransjen i Norge vokser og har sårt behov for både hender og hoder i årene som kommer. Are Kjensli i NHO Logistikk og Transport forteller at det er en kompetansekløft mellom de som utdannes og det behovet bransjen har.
Norge som fullverdig medlem i CLECAT NHO LT og Are Kjensli inn i varmen i Brüssel NHO Logistikk og Transport rykker opp fra observatørrolle i CLECAT til å bli fullverdige medlemmer, samtidig rykker NHO LTs Are Kjensli rett inn i et prestisjetungt styreverv.
Samferdselsministeren kom så – og dro Det var en svært så kortfattet samferdselsminister Jon-Ivar Nygård som entret scenen i The Qube på Transport & Logistikk 2022 på Gardermoen mandag.
FIATA-KONGRESSEN I BUSAN: Spennende tanker rundt blockchain da verdens logistikkledere møttes For første gang på tre år ble logistikkverden igjen samlet under FIATA-kongressen i Busan, Sør-Korea, med mer enn tusen deltakere fra hele verden. Der var utnyttelse av blockchain et av flere spennende temaer.
VAREEIERNE: - Transportbehovet øker! Klarer transportørene å levere? Vareeierne var nærmest unisone i vår undersøkelse. Transportbehovet vil øke de nærmeste årene. Men hvordan står det til med antall sjåfører? For ikke å snakke om investeringsvilje hos transportørene for å ta unna de økte volumene?
Innsikt: Are Kjensli «Gratis frakt»? Det er villedende informasjon Bak hver pakke levert er det en person som skal tjene til livets opphold.
Rekordhøye strømpriser svekker skinnegods-tilbudet Inviterer samferdselsministeren til hastemøte NHO LT-sjefen inviterer samferdselsministeren for å diskutere mulige løsninger for å sikre gods på bane.
NHO LT-sjefen tar samferdselsministeren på ordet – Vi krever konkurranse på like vilkår, skikkelige arbeidsforhold og gode betingelser – Vi har flere initiativ og tiltak vi vil bidra med inn i dette arbeidet, sier Are Kjensli, adm. direktør i NHO Logistikk og Transport.
NHO LT-sjefen: - Et godt budsjett Men ingenting til godsterminal i Trondheim – Det ser ikke ut til å være satt av midler til opprusting av ny godsterminal i Trondheim, selv om det er svært viktig for å kunne øke gods fra vei til bane. Dette varsler dessverre ingen økt satsing på et svært viktig tiltak.
Innsikt: Are Kjensli Transport inn i EUs kvotehandel EU-kommisjonen har i sommer foreslått å inkludere veitransport og maritim transport i EUs kvotehandel. Det vil gi helt nye forutsetninger for å kutte utslipp fra transport.
Solvik-Olsen tilbake i manesjen Næringstransport uten klimautslipp – er det mulig? Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) er tilbake i manesjen.
Kraftig hopp i godsvolumet Forsyningskjeden trues Utfordringen med sjåførmangel topper seg og godsvolumet gjør et kraftig hopp etter ferien. Mangelen på tungbilsjåfører vedvarer og vil bare øke i tiden som kommer.
Har transportnæringens støtte Ønsker Sverre Myrli velkommen som samferdselsminister Fremstående transport- og logistikkaktører tror at et politisk flertall vil samles om Aps samferdselspolitiske talsmann som ny samferdselsminister til høsten.
Transport- og politiker-topper på plass Transportbransjen post korona Adm. direktør Are Kjensli har blant annet «Transportbransjen post korona» på blokka når han åpner Digital Generalforsamling og Faglig forum i NHO Logistikk og transport 7. mai.
Innsikt: Are Kjensli Klarer vi å tilpasse oss fremtiden? Når ny Nasjonal transportplan (NTP) skal besluttes er faren stor for at vi satser for mye på fysisk infrastruktur og for lite på den digitale infrastrukturen, og dermed bommer på tiltakene som er nødvendige for å redusere transportkostnadene både for bedriftene og samfunnet.
NHO LT-oppfordring til Stortinget Sats på flyfrakten Adm. direktør Are Kjensli i NHO LT understreket flyfraktens viktige rolle, da han presenterte speditørenes høringssvar i Stortinget mandag denne uken.