Løser kritiske logistikk-detaljer

Volvo Trucks har nok en gang sett nøye på mange kritiske detaljer, og resultatet skal nok en gang være betydelige besparelser drivstoffbesparelser.
Volvo Trucks har nok en gang sett nøye på mange kritiske detaljer, og resultatet skal nok en gang være betydelige besparelser drivstoffbesparelser.

Volvo Trucks forbedrer drivstoff-forbruket på langtransportruter

- Får mer energi ut av hver dråpe drivstoff.

Publisert Sist oppdatert

Volvo har tatt sitt Volvo FH I-Save-konsept ett skritt videre for å sikre full optimalisering av motorens forbrenningsprosess ved å tilpasse injektorene, kompresjonen og kamakselen spesifikt til de forbedrede og nye bølgemønstrede stemplene.

Drivlinjens vekt og interne friksjon er også blitt redusert. Turboladeren og oljepumpen har også fått oppgraderinger. Olje-, drivstoff- og luftfiltrene har patenterte forbedringer for bedre ytelse.

- Med utgangspunkt i en allerede svært effektiv motor, så har vi sett nøye på mange kritiske detaljer som til sammen utgjør betydelige besparelser. Det handler om å få mer brukbar energi ut av hver dråpe drivstoff, sier Helena Alsiö, visepresident for drivlinjeproduktledelse hos Volvo Trucks.

- Behageligere, smartere og raskere

Hjertet i I-Save er 13-litersmotoren med Volvos Turbo Compound-teknologi, D13TC, som gjør det mulig å kjøre med lavt turtall og høye gir i lengre perioder.

- Resultatet er en mer behagelig og stille kjøreopplevelse, skriver Volvo i en nyhetsmelding.

Motoren er mest effektiv mellom 900 og 1300 omdreininger.

I tillegg til de fysiske oppdateringene, har man også tatt frem en ny generasjon av programvare for motorstyringen, som igjen kommuniserer med en oppdatert I-Shift-girkasse. Resultatet er ikke bare forbedret drivstofføkonomi, men også en tydelig forbedret kjørbarhet, siden denne intelligente oppdateringen av girvalgsstrategien leverer raskere respons og en mer harmonisk kjøreopplevelse.

I-Torque er en ny, intelligent programvare for dreiemoment, som øker energieffektiviteten ved å analysere topografidata fra I-See og tilpasse kjøringen til den faktiske ruten. I-See bruker informasjon om den planlagte ruten til å dra nytte av lastebilens kinetiske energi på best mulig måte når man kjører i kupert terreng. Den nye I-Torque-funksjonen styrer girvalg, motorens dreiemoment og bremsing når I-Cruise er aktivert.

- For å spare drivstoff starter lastebilen i Eco-modus, og som sjåfør har du alltid kraften du trenger tilgjengelig og kan se fram til raskere girskift og respons i dreiemoment fra drivlinjen, sier Helena Alsiö.

I-Save ble lansert i 2019. Som svar på stor interesse, kommer nå et nytt alternativ med 420 hk i tillegg til de eksisterende 460 og 500 hk. Alle motorene er sertifisert til å kjøre på HVO100, en fornybar form for diesel basert på vegetabilske oljer.

Volvo Trucks FH, FM og FMX med standard 11- og 13-liters Euro 6-motorer får også oppdateringer som forbedrer energieffektiviteten.

- Disse oppdateringene gjør at vi kan tilby ytterligere store forbedringer i drivstofføkonomi, også til kunder i distribusjons- og anleggssegmentet. Med økende drivstoffpriser, vil våre effektive og anvendelige drivlinjer være en enda viktigere faktor for lønnsomhet i fremtiden, sier Lasse Sætre, Produktsjef i Volvo Norge AS.

På vei mot fossilfrihet

Volvo Trucks’ mål er at elektriske lastebiler vil utgjøre halvparten av salget i 2030. Forbrenningsmotoren vil imidlertid fortsatt spille en rolle, og den økte effektiviteten som disse I-Save-forbedringene i drivlinjen resulterer i er en viktig måte å bidra til lavere CO₂-utslipp på.

- Vi har forpliktet oss til Parisavtalen om klimaendringer, og vi tar konkrete grep for å dramatisk minske CO₂-utslippene som kommer fra transport på vei. Selv om vi ser på elektromobilitet som hovedløsningen i det lange løp, vil energieffektive forbrenningsmotorer fortsatt være et viktig bidrag i mange år fremover, konkluderer Helena Alsiö.

Powered by Labrador CMS