SGL på nye hender CVC kjøper mesteparten av SGL CVC Capital Partners (CVC) kjøper majoritetsandelen i Scan Global Logistics (SGL).
Nytt om navn Styrer Delivery-skuta med store bransjeforventninger Hans Kristian Hallén-Hasaas er ny CEO i Schibsted Delivery.
Luftfart Tar nytt flyfrakt-grep i Norge - Vi er antagelig det første logistikkselskapet i Norge som nå karbon-kompenserer all flyfrakt vi håndterer uten kostnad for kundene våre.
Elektrifisering på vei På vei mot den elektriske fremtid – Tar i bruk 100 MAN eTrucks DB Schenker tar i bruk de første MAN eTrucks i 2024. Det er allerede stor etterspørsel etter den nye elektriske tung-lastebilen fra MAN, ett år før produksjonsstart.
Bærekraftig godstransport Transportpolitikken mangler bærekraft – det kreves en kursendring - Norge mangler en bærekraftig transportpolitikk, konkluderer Godsalliansen i en fersk rapport som samferdselsminister Jon-Ivar Nygård fikk overlevert torsdag denne uken.
Logistikk og bærekraft Ruster bedriften for fremtiden med robuste logistikkløsninger - ASCO Norge er midt inne i en digitaliserings- og automatiseringsprosess. Moderne logistikkløsninger gjør bedriften levedyktig for fremtiden, sier Operations Director Ole Kjetil Borsheim.
VIP-STAFETTEN Geir A. Mo Har gjort norsk transport sterkere enn noen gang - Er det noe en må lære seg i denne bransjen, så er det at ting tar tid. Av og til fryktelig lang tid.
Logistikkrekrutteringen En vellykket rekrutteringsarena med bransjesuksess Rekrutteringsarenaen mellom NHO Transport og logistikk, Nav og Freja Transport & Logistics har blitt en bransje-suksess.
Netthandel 1300 unike nettbutikker Finalistene til Netthandelsprisene er klare. Vinnerene avsløres 15. februar.
Distribusjon Kjører for svenskene i Norge Bufab har valgt Ramberg som sin nye partner på frakt i Norge.
Går foran som vekstbedrift Har passert «hundremillionersgrensen» Etter en voldsom økning det siste året har Accelerator AS passert «hundremillionersgrensen».
Netthandel Oda tar ansvar for skolematen og barnas føde Oda skal levere matvarer til hovedstadens skoler, barnehager og sykehjem. Anbudskontrakten har en estimert verdi på nær 300 millioner kroner og varer i fire år.
Toll Hirtshals har knekt koden til komplekse norske tollkrav Color Line Cargo i Hirtshals har utviklet en IT-løsning som gjør det enkelt for transportører å eksportere varer til Norge gjennom sentralisering av tolloppgaver.
Nytt om navn Berger: Fra Kingsrød til Freja Linn Victoria Berger forlater Norges største familieeide transportselskap, Kingsrød Transport. Nå er hun hentet inn som Area Sales Manager i Freja Transport & Logistics.
Nytt om navn Droppet Multi Frakt til fordel for Freja Sten Egil Johnsen er ansatt som Key Account Manager i Freja Transport & Logistics.
VIP-STAFETTEN Jo Eirik Frøise Gir alt for å gjøre bransjen levedyktig Kompetanse, utvikling og innovasjon mener Jo Eirik Frøise må ligge langt fremme når næringen skal formes for fremtiden, og for å gjøre transport- og logistikknæringen levedyktig.
Nytt om navn Forlater PostNord og blir salgsdirektør i DSV Dag Erik Nymoen forlater PostNord og blir salgsdirektør for Road Norway i DSV - Global Transport and Logistics.
Årsmeldingen: Oppsummering av 2022 og tanker rundt 2023 Renate Brynhildsen, Logistikkforeningen - Jeg tror 2023 vil fortsette som 2022. Utfordringene kommer med energipriser, renter, økt materialkost osv. Dette kan resultere i mindre handel, som vil føre til reduserte volum for transportørene.
Årsmeldingen: Oppsummering av 2022 og tanker rundt 2023 Jørn Askvik, Shortsea Promotion Centre - Stikkordene er bærekraft, teknologi og muligheter. Og digitalisering og autonomi åpner for smart planlegging av logistikkoperasjoner.
Årsmeldingen: Oppsummering av 2022 og tanker rundt 2023 Lars Arne Brøttem, Nor-log Gruppen - De siste årene har vist at verdikjedene blir mer forbrukerstyrt enn tidligere og tilpasses dine og mine behov, særlig når det kommer til distribusjon. Denne utviklingen vil nok fortsette, selv om risikostyringen og sårbarhetsvurderingene vil påvirkes av erfaringer fra pandemihåndtering og den sikkerhetspolitiske situasjonen som råder i dag.
Årsmeldingen: Oppsummering av 2022 og tanker rundt 2023: Ingvild Storås, CargoNet - Under pandemien ser vi at forbrukerne har handlet mer varer på nett. Vi forventer at dette er en vedvarende trend. For CargoNet er det viktig at vi følger med på disse trendene og tilbyr våre kunder gode transportløsninger i takt med utviklingen.
Årsmeldingen: Oppsummering av 2022 og tanker rundt 2023: Ingvar M. Mathisen, Oslo Havn/Norske Havner - Den geopolitiske situasjonen mht. krigen i Ukraina og forholdet særlig mellom USA og Kina vil påvirke de fremtidige handelsmønstre.
Årsmeldingen: Oppsummering av 2022 og tanker rundt 2023: Geir A. Mo, NLF - Det viktigste blir at vi ikke automatiserer oss vekk fra sunn fornuft. Sjåførene er og blir den viktigste faktoren i transportnæringen. Den kompetansen og erfaringen de har er helt uvurderlig, uavhengig av hvilke nye teknologiske duppeditter som dukker opp.
Årsmeldingen: Oppsummering av 2022 og tanker rundt 2023: Anders Lunde Angen, Helthjem - Vi tror veksten innen netthandel vil fortsette og at behovet for enkel levering hjem på døren vil bli stadig viktigere i fremtiden. De store endringene i vår bransje vil nok i aller størst grad påvirke hvordan vi leverer pakkene.
Transport- og logistikk-rekruttering Fra Speditørskolen til Logistikk & Transport Akademiet – og ny Gullklokke Onsdag ble transportkoordinator Petter Mood i Freja Transport & Logistics tildelt Speditørskolens gullklokke.
Årsmeldingen: Oppsummering av 2022 og tanker rundt 2023 Ingar Bystrøm, Brødrene Dahl – Ansatte vil bli overflødige, ja, med automasjon og robotisering. Men dette skal kunne håndteres på en måte som i størst mulig grad oppleves ryddig og forutsigbar.
Årsmeldingen: Oppsummering av 2022 og tanker rundt 2023 Are Kjensli, NHO Logistikk og Transport - Fortsatt krig i Europa, fortsatt høy kostnadsvekst og generell prisstigning. Vi forventer lavere volumer. Næringen må samtidig investere for fremtiden. Det blir et krevende logistikk-år.
Årsmeldingen: Oppsummering av 2022 og tanker rundt 2023 Odd Hannestad, Ahlsell - En forutsetning for å kunne ta klokere valg er økt digitalisering i alle ledd i verdikjeden. Optimering av ulike delprosesser og det å kunne benytte grunndata på tvers av de ulike elementene i verdikjeden vil gi et felles bedre resultat.
Fiskelogistikk Lanserer nytt og innovativt kjølelager i Norge A.P. Moller - Maersk (Maersk) lanserer sitt første grønne kjølelager i Norge. Selskapet fortsetter dermed å integrere globale ende-til-ende kjølekjeder her til lands.
Salget av DB Schenker DB Schenker: Klargjøres for salg - selger hvis prisen er riktig Deutsche Bahns (DB) salgsforberedelser av logistikkdivisjonen Schenker er i full gang. Kjernevirksomheten jernbane er fokus.
Årsmeldingen: Oppsummering av 2022 og tanker rundt 2023 Terje Aarbog, DHL Express AS Når Logistikk Inside spør Terje Aarbog, adm. direktør i DHL Express, om hvilke utfordringer transport og logistikkbransjen står overfor i 2023, svarer han blant annet: - Hele bransjen lider under mangel på sjåfører. Størst er behovet innen lastebil-/langtransport hvor det mangler 300.000-400.000 sjåfører i Europa, men også i varebilsegmentet som vi er i, er det mangel på sjåfører.
OneMed Services AS og Oslo Logistikkpark Gardermoen samarbeider Flytter til Gardermoen Logistikkpark OneMed Services AS flytter inn i Oslo Logistikkpark Gardermoen (OLG) med nytt Logistikksenter.
Miljølogistikk Plastreduksjon på over 100 tonn årlig På Europris-lageret i Moss ivaretas transportemballasjens funksjon. Likevel kan selskapet vise til en plastreduksjon på over 100 tonn årlig eller 67 prosent ved overgang til nano strekkfilm.
Glup sorteringslogistikk 100 prosent sømløs - på god vei mot tre-dobling Med nytt sorteringsanlegg fra Quadient øker NBT kapasiteten fra dagens 2000 pakker til 6000 pakker i timen.
Containerfrakt Hanstholm Havn – Norges nye container-knutepunkt Hanstholm Havn satser på containertrafikk med fast ruteforbindelse til Norge fra januar neste år.
Styrker bilindustrien i Norge Etablerer logistikksenter i Vestby Autocirc investerer stort i Norge med bærekraftig bildelindustri. Nå etablerer de logistikksenter i Vestby utenfor Oslo.
Årsmeldingen: Oppsummering av 2022 og tanker rundt 2023 Sigmund Aanstad, Pipelife - En av hovedhensiktene med automatisering er jo effektivisering. Og det er gjennom slik utvikling vi kan beholde og utvikle produksjon i Norge. Alternativet er i mange tilfeller utflagging og tap av arbeidsplasser og verdiskaping.
På skinner for ColliCare Ny jernbanetjeneste Italia-Sverige ColliCare Logistics AB lanserer Import & Export-tog mellom Italia og Sverige.
Årsmeldingen: Oppsummering av 2022 og tanker rundt 2023 Knut Eriksmoen, DB Schenker - For Schenker er det viktig å tilby de samme produktene i alle land på en felles plattform. I 2023 vil vi harmonisere alle produkter i hele Europa, og ikke minst tilby noe helt nytt. Et premium produkt med garantert levering og en prioritert produksjon.
Ny ladestruktur - Setter fart på grønn tungtransport - Etterlengtet ladestrategi kan sette fart på grønn tungtransport, sier fagansvarlig for transport i Miljøstiftelsen ZERO, Ingvild Kilen Rørholt.
Den nye ladestrategien - Tempotrøbbel for lading av tunge kjøretøy - Med det tempoet som skisseres i ladestrategien, vil ikke næringslivet benytte en offentlig tilgjengelig ladeinfrastruktur når bilene er klare for å bli rullet ut i markedet.