Nytt tema i Logistikk Inside

Ifølge NHO LTs næringspolitiske direktør, Ole Andreas Hagen, er internasjonalisering og globalisering (inkl. språk), rivende IT-utvikling: fra hullkort til digital handel og hjemlevering de viktigste endringer de siste 50 årene. Hagen innleder også på Logistikk2022 i Saga Kino 31. mai, arrangert av Logistikk Inside og Moderne Transport. Foto: Per Dagfinn Wolden

Fra speditør til logistikk-gigant

De mest fremtredende trekk fra tidenes morgen innen spedisjon er tett på kunden og markedet, god på organisering og rask til å snu seg rundt.

Publisert Sist oppdatert

Fakta: DSV

Etablert: 1976 av ni lastebileiere

Grunnlegger: Leif Tullberg

Virksomhet i dag: Verdens tredje største transport- og logistikselskap

Adresse/hovedkontor: Hovedgaden 630, DK-2640 Hedehusene

Antall ansatte i dag: +75.000

Omsetning: 100-milliard-klassen

Adm. direktør/daglig leder: Jens Bjørn Andersen

SSSSSOg når det gjelder de viktigste endringer siste 50 årene, ja så snakker vi om internasjonalisering og globalisering (inkl.cc språk), rivende IT-utvikling: fra hullkort til digital handel og hjemlevering.

Spedisjon og speditører har stått overfor en rivende utvikling de seneste ti-årene, fra å være mindre speditører til logistikkaktører i ulike varianter, ja flere har blitt til logistikk-giganter.

Nå setter Logistikk Inside søkelyset på denne utviklingen. I tiden fremover vil vi presentere aktører som representerer disse endringene.

Ifølge NHO LTs næringspolitiske direktør, Ole Andreas Hagen, har mer komplekse verdi- og forsyningskjeder og spesialisering økt i takt med at næringslivet har endrer seg.

Hagen er også innleder på Logistikk2022 i Vika Kino 31. mai, arrangert av Logistikk Inside og Moderne Transport.

Ifølge NHO LT-direktøren kommer definisjonen spedisjon av italiensk "spedire", og som betyr " å få ting til å skje".

Det snakkes ofte om 10 på topp-aktører i bransjen. Men da er det viktig å huske på, sier Hagen:

- Aktørene har en mye mer strategisk funksjon for sine kunder enn kun å frakte godset fra A til B og få transporten til å skje. De er sterkt integrert mot kundene, IT spiller en viktig rolle, det samme gjør lagerstyring/retur, informasjonsløsninger, i forhold til en rekke partnere og leverandører.

Logistikk 2022:

Har du husket å melde deg på til vårens mest spennende logistikk-konferanse?

Når: 31. mai

Hvor: Vika Kino, Oslo

Blant foredragsholderne:

Thor Myklebust, seniorforsker, Sintef og Hyperloop Cargo

Ole Andreas Hagen, næringspolitisk direktør NHO LT

Pia Meling, VP Sales and Marketing Massterly

Silvija Seres, matematiker og teknologinvestor, LØRN.TECH

Kim Aleksander Hammer Iversen, gründer Zendera.

Elisa Gasperini, leder for bærekraft og samfunnsansvar, Ahlsell Norge

Se fullstendig program og kjøp konferansebiLlett på logistikk2022.no

Logistikk 2022 arrangeres av Logistikk Inside og Moderne Transport i samarbeid med Logistikkforeningen.

Ifølge proff.no ligger 977 selskaper under begrepet spedisjon og fortolling.

NHO LT opererer med rundt 500 medlemmer som sysselsetter 12.000. Hagen fremhever at organisasjonene også har medlemmer som ikke faller inn under spedisjonshatten. Det være seg havneoperatører, rederier, drivstoffprodusenter, transportører, m.v.

- I vår siste rapport (som ikke er publisert ennå) operer vi med at transport- og logistikkbransjen består av ca. 10.000 virksomheter som sysselsetter 51.000 personer innen gods på vei, landsdekkende posttjenester og andre post- og budtjenester, forteller NHO LTs næringspolitiske direktør.

Og når det gjelder omsetning, så forteller Hagen:

- Omsetningene i de tre næringskodene (SSB-koder) er på henholdsvis 58,5 milliarder kroner, 13 milliarder kroner og 6 milliarder kroner for post- og budtjenester. Det er også verdt å merke seg en viss glidning i retning av selskaper som tilbyr forsendelser av pakker oppad til 31,5 kg, og som er å betrakte som en postsending slik det defineres av postloven, sier Hagen.

Fra ni lastebileiere til logistikk-gigant

Jens Bjørn Andersen er toppsjef i en logistikk-gigant som startet med ni lastebileiere i 1976.

Selskapet som i 1976 ble etablert av ni lastebileiere er i dag en logistikkgigant og verdens tredje største transport- og logistikkselskap.

De Sammensluttede Vognmænd (DSV), som ble grunnlagt av Leif Tullberg, har en omsetning i 100 milliarder-klassen, og +75.000 ansatte i mer enn 90 land.

DSV A/S er for lengst notert på den danske fondsbørs.

Adm. direktør og Group CEO, Jens Bjørn Andersen, er godt kjent i norsk spedisjon-, transport- og logistikk-kretser.

For et par år siden overtok DSV en av sine heftigste konkurrenter, Panalpina.

Og som Logistikk Inside har skrevet tidligere, så kan mye tyde på at det meste av det sjefen for den danske transportkjempen gjennom 14 år rører blir til gull.

Norsk redningsaksjon

Jens Bjørn Andersen gjorde seg bemerket innen norsk transport- og logistikkbransje da han som daværende adm. direktør i Tollpost Globe (PostNord) i 2001 fikk selskapet på fote etter en redningsaksjon med flere endringsprosjekter, i samarbeid med adm. direktør i PostNord, Robin Olsen, og som da var markedssjef i selskapet.

Tollpost gikk 26 millioner kroner i pluss i 2001, etter en fantastisk snuoperasjon fra minus.

Foruten speditør har Andersen hatt flere lederstillinger i både norske og britiske organisasjoner før han ble administrerende direktør i DSV i 2008, i en alder av 42 år.

Noen topp-aktører

PostNord AS

Schenker AS

Kuehne+Nagel AS (kjøpte Salmosped AS i fjor)

Bring Cargo AS

Greencarrier Shipping & Logistics AS

DSV Road AS

ColliCare Logistics AS

Thermo-Transit Norge AS

DHL Global Forwarding (Norway) AS

Powered by Labrador CMS