Økonomi: Svensk kladdeføre på norske skinner - tapte flere hundre millioner på norsk innenrikstransport Green Cargo avviklet den norske innenrikstrafikken i januar etter å ha slitt med å få lønnsomhet i driften gjennom flere år. I perioden 2016 til og med 2022 hadde Green Cargo Norge AS og datterselskapene et akkumulert underskudd på 233 MNOK i den norske innenriksvirksomheten.
ØKONOMI: Regnskaper 2022: Godstransport med jernbane Her finner du komplette regnskaper for 2022 for godsoperatørene på jernbane i Norge.
Sporbredde til besvær for grensekryssende jernbanetransport Krigen i Ukraina har satt søkelyset på viktigheten av å ha felles standarder. Ulik sporbredde i forskjellige deler av Europa bidrar til unødvendige flaskehalser i det europeiske transportnettverket.
Vestby-ordføreren lover stø kurs VESTBY: I løpet av kvelden får lokalpolitikerne i alle landets kommuner dommen fra velgerne. Blant de er Tom Anders Ludvigsen.
- Vi ønsker en sterkere kriseforståelse fra regjeringen - Siden broen kollapset 11. august har vi dessverre blitt styrket i troen på at det mangler noe på beredskapsevnen. Vi ønsker en sterkere kriseforståelse fra regjeringen.
Alarmen går. Klarer vi å bygge en bro? Dovrebanen er stengt. Forsyninger til Trøndelag og Nord-Norge er lammet, mens passasjerer må fly, ta buss eller droppe reisen. Klima-endringene setter oss på nye prøver, men ekstremværet HANS viser også vår manglende beredskapsevne. Randklev bro kollapset den 14. august. Hvor lang tid kan AS Norge bruke på å bygge en ny bro?
NHO LT: - Godstogene må prioriteres før persontogene på Rørosbanen Ekstremværet "Hans" bidrar til at NHO Logistikk og Transport må jobbe svært aktivt for å lose en presset logistikknæring gjennom krisen.
Messeglimt fra Transport Logistic: Hirtshals med fokus på stor utvidelse og «grønn korridor» MÜNCHEN: Hirtshals Havns vekst som knutepunkt for multimodalt gods henger tett sammen med fergelinken til de norske havnene.
Kronikk om Alnabruterminalen fra Einar Spurkeland: Alnabruterminalen forvitrer To nye kraner løser ikke kapasitetsproblemene på jernbanen og vil ikke føre til flere godstog. Det haster med modernisering og effektivisering av jernbaneterminalen for gods, men samtidig bør det planlegges en større og mer moderne hovedterminal for Østlandet.
Årsmeldingen: Oppsummering av 2022 og tanker rundt 2023: Ingvild Storås, CargoNet - Under pandemien ser vi at forbrukerne har handlet mer varer på nett. Vi forventer at dette er en vedvarende trend. For CargoNet er det viktig at vi følger med på disse trendene og tilbyr våre kunder gode transportløsninger i takt med utviklingen.
På skinner for ColliCare Ny jernbanetjeneste Italia-Sverige ColliCare Logistics AB lanserer Import & Export-tog mellom Italia og Sverige.
Et eventyr på skinner i nord Fem kombitog-par i døgnet – og 50 prosent større kapasitet Godsterminalen i Narvik kan nå håndtere fire-fem kombitog-par i døgnet. Det er en kapasitetsøkning på 50 prosent.
I konstant multimodal-fokus Kapasitetssterke transportkorridorer Deres hovedtema er en fleksibel transportløsning mellom Nordicland fra og til Narvik, og videre gjennom Helsinki med Kina-tog og kobling gjennom Sverige eller Finland til Europa og Baltikum.
Felles speditør- og havnefremstøt Narvik havn styrker posisjonen med NHO LT i ryggen – Gjennom dette næringspolitiske medlemskapet kan vi videreutvikle havnen som et regionalt, nasjonalt og internasjonalt knutepunkt, sier havnedirektør Børge Edvardsen Klingan.
Nå eller aldri for jernbaneterminal i Oslo Havn Oslo Havn og Bane Nor håper at det kan gå godstog fra containerhavna på Sjursøya til Alnabruterminalen innen seks år. – Det er nå eller aldri, sier Einar Marthinussen i Oslo Havn.
Green Cargo-saken Schenker fikk tog-avviklingen mitt i ansiktet - Onrail kan bli løsningen Onrail er i snakk med flere togkunder. Schenker er en av de større aktørene togoperatøren er i dialog med.
Sentrale bransjeaktører om Logistikk Inside - En av de viktigste kanalene for vår bransje «Fra å ha vært et papirbasert nyhetsbrev annenhver uke, er Logistikk Inside nå blitt meget leseverdig og oppdatert for en over gjennomsnittet interessert logistikkaktør. Mine daglige lesevaner inneholder Logistikk Inside, NRK.no, Aftenposten og DN. I den rekkefølgen. Det sier sitt.»
Green Cargo avvikler innenrikstransporten: Bane NOR svarer på Green Cargo-kritikken Green Cargo avvikler innenrikstrafikken i Norge i løpet av første kvartal neste år. Selskapet pekte blant annet på dårlig sikring av el-priser og økte driftskostnader som følge av nedprioritering av gods på bane.
Green Cargo avvikler i Norge Skinnegods-trafikken i et vakuum og i fare for å legges brakk Mens svenskene nyter godt av at Green Cargo avvikler sin norske innenriksvirksomhet kan realiteten i Norge bli at godstrafikken på skinner legges brakk og bli stående i et stort vakuum. Det i påvente av en ny aktør.
Knytter sammen Europa og Norden Ny direkte godsrute Oslo – Eskilstuna CargoNet planlegger daglig direkte togforbindelse mellom Oslo og Eskilstuna fra begynnelsen av andre kvartal 2023.
VAREEIEREN: VOSS PRODUCTION Sender eksklusivt drikkevann verden over på skinner og sjøveien For Lorna Stangeland, fersk General Manager i Voss Production AS, gjelder det å ha full logistikk-kontroll når flere millioner liter vann hver måned forsvinner ut fra fabrikken og ut i den store verden på skinner og sjøveien.
Vareeieren Sender eksklusivt drikkevann verden over på skinner og sjøveien For Lorna Stangeland, fersk General Manager i Voss Production AS, gjelder det å ha full logistikk-kontroll når flere millioner liter vann hver måned forsvinner ut fra fabrikken og ut i den store verden på skinner og sjøveien.
Styrker posisjonen med Eurolink Ntex kjøper perfekt «match» Ntex meldte onsdag denne uken at de har kjøpt transport- og spedisjonsselskapet Eurolink i Skåne.
Vinneren er skinnegodset Mer populært enn noen gang Stadig mer gods går på bane med en økning på åtte prosent hittil i år. Og populariteten bare stiger.
Innsikt: Einar Spurkeland Fremtidsbilde 2040 - «Nye» Groruddalen vil gi nye jobber Du som jobber i lager-, industri- og transportvirksomhet i Groruddalen må regne med at jobben din blir endret, lagt ned eller flyttet ut av dalen til industriområder utenfor Oslo.
90 MILLIONER I MERKOSTNAD: CargoNet frykter at strømprisene snur den positive trenden – Merkostnaden for gods på bane med dagens strømpriser koster oss rundt 90 millioner kroner.
Arendalsuka - Planlagte infrastrukturtiltak må gjennomføres - kapasitetsproblemene må løses Fagdirektør Sefrid Line Jakobsen i Jernbanedirektorat kom på Arendalsuka med klare oppfordringer om mer gods på bane.
Bedre tider for gods på jernbane Topp-prioriterer skinnegodset Hector Rail GmbH får topp prioritet etter at den tyske regjeringen har besluttet å prioritere godstransporten på jernbane.
Arendalsuka - Arendalsuka - med sine 1700 seminarer er et gedigent event Tirsdag var NHO Logistikk og Transport i ilden med adm. direktør Are Kjensli og næringspolitisk direktør Ole A. Hagen.
Godskundene lider under Alnabru-ombygging Kapasiteten redusert 35 prosent Godsaktørene er sterkt berørt under ombyggingsperioden på Alnabru. Virksomhetene på landets viktigste godsknutepunkt har måttet ty til en rekke tiltak for å holde hjulene i gang.
Multimodalt Kranene tar det grønne godset - Klimavennlige kjemper på Alnabru Nå bygges det store, klimavennlige kjemper som kan øke godstransporten på bane. Kranene gjenbruker strøm, kutter kostnader, og er klare for innsats 10. oktober.
– Godset har forsvunnet Fra 500.000 tonn til null Den drøyt 70 kilometer lange banen fra Hell på Nordlandsbanen til grensestasjonen Storlien på svensk side har i mange år levd en nokså stemoderlig tilværelse. Det gjør den fortsatt hva gods angår.
Multimodale transporter Skinne-godset bare øker i nord – og store planer er på gang Godsveksten på Nordlandsbanen fortsetter. Siste skudd på stammen er dagligvarekjeden Coop som nå sender dagligvarene med tog til Bodø før de havner i butikkene.
Grenland Rail kjøper Baneservice Ny skandinavisk godsaktør på skinner Norden får en ny, ledende godstransportør på skinner når Grenland Rail kjøper svenske Baneservice av Skandinavia AB 1. juli.
NHO LTs Ole A. Hagen på Logistikk 2022: Flere speditører vurderer kjøp av biogass-lastebiler - Antallet biogass-stasjoner må dobles. Vi er helt avhengige av en bedre infrastruktur for at transportørene kan kjøre i større deler av landet.
Første bachelor-kull logistikkingeniører Setter fotavtrykk for fremtidig logistikk Første kull med bachelor logistikkingeniører er utdannet fra institutt for industriell økonomi og teknologiledelse (IØT) ved NTNU i Trondheim.
FIATAS Vice President Ole A. Hagen: - Organisasjonen er viktigere enn noen gang - Med de utfordringer verden står overfor med klima, svikt i forsyningskjeder, sjøfrakt i ubalanse, samt krig og sanksjoner i forbindelse med krigen i Ukraina er speditørorganisasjonen FIATAs rolle viktigere enn noen gang, sier Ole Andreas Hagen.
Ny åpenhetslov fra 1. juli Fokus på etisk handel og ansvarlig næringsliv Fra 1. juli får Norge en ny åpenhetslov som skal sikre etisk handel og et anstendig næringsliv.
CargoNet stormer fram Intermodal bransje i vekst I 2021 har de intermodale godsvolumene på bane vokst ytterligere.
Innsikt: Ingvild Storås En del av løsningen Noen ganger kan vi mennesker føle oss handlingslammede og motløse. En endeløs strøm av klimarapporter og utredninger gir samme dystre spådom – jorden vi bor på tåler ikke at vi forsetter som i dag! Vi må alle endre vaner og handlinger for at vi skal ta vare på kloden vår.
800 lastebiler forsvinner fra Larvik, Oslo og Halden Klappet og klart for skinne-godset Fredag 13. mai åpnet jernbanespor i Larvik Havn. Dermed forsvinner 800 lastebiler fra veiene mellom Larvik og Halden.
Til værs med en speditør Logistikk-giganten ColliCare omsatte for 2,7 milliarder Dette er historien om et ungt selskap med en stor visjon. ColliCare har en kort historikk i tid men en bratt utviklingskurve. I 2021 omsatte logistikkaktøren for 261 mill. euro, nærmere 2,7 milliarder kroner.