Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

SENSORER FANGER OPP: Branner i elektriske kjøretøy kan avverges med systemene fra EPTTAS.

Norsk selskap med løsning for å avverge brann i el-kjøretøy

STARTUP: Med elektriske kjøretøy kommer nye sikkerhetsutfordringer, spesielt med tanke på brann. Det norske startup-selskapet EPTTAS leverer en løsning som forebygger brann i batterier.

Publisert

Startups på Transport & Logistikk

Transport & Logistikk arrangeres 27. og 28. oktober på The Qube på Gardermoen. 

Her vil seks startups få muligheten til å presentere seg i utstillerområdet. Disse er: 

  • Driiv
  • Skypass
  • Logiflow
  • Edentri
  • Epttas
  • Ziik

Redaksjonell policy for AI-genererte bilder

Redaksjonen ønsker ikke å villede leserne. AI-genererte bilder brukes kun unntaksvis i redaksjonelt innhold, og kun når vi vurderer at det styrker den journalistiske formidlingen. I slike tilfeller merkes bildet tydelig med egen vignett, slik at det ikke skal herske tvil om at det er kunstig generert eller manipulert.

EPTTAS er en norsk teknologibedrift etablert i 2024 i Bergen. Selskapet utvikler og leverer en patentert løsning for tidlig varsling av branntilløp i batterisystemer, basert på egenutviklet sensorteknologi kombinert med en skybasert SaaS-plattform for sanntidsdataanalyse.

Systemet oppdager kritiske batterifeil på et tidlig stadium, før feilen utvikler seg videre til en katastrofal brann.

Bak EPTTAS står blant annet Robert Eriksen Jacobsen og Joar Tenfjord. Førstnevnte har erfaring med å bygge opp og lede Saga Tenix som leverte løsninger primært til kollektivtransportsektoren, samt IoT-løsninger for kjøretøyoperatører. Tenfjord er en erfaren seriegründer med bakgrunn fra etableringen av Tesla i Norge og Europa. Han har ledet oppstart og vekst av selskaper innen elektrisk mobilitet og teknologi.

Reelt sikkerhetsproblem

Jacobsen mener potensialet til EPTTAS er stort, hovedsakelig av to årsaker. Markedet er i en enorm vekst, og brann i litiumbatterier er et reelt sikkerhetsproblem.

– Det er så mye energi i batteriene, så er det nesten umulig å håndtere når det først begynner å brenne. Samtidig oppdaget jeg at det var svært lite preventive rutiner og systemer på plass hos lastebil- og buss-selskaper, sier Jacobsen.

GRÜNDERNE: Robert Eriksen Jacobsen (til venstre) og Joar Tenfjord er to av mennene bak EPTTAS.

Det er nettopp en slik preventiv løsning EPTTAS nå har utviklet.

– Vi har en patentert programvareløsning, globalt som er ganske unik. Vi bruker ulike sensorer, og har laget en risikomodell som oppdager brann opptil 60 minutter før den oppstår, sier Jacobsen.

Verden kommer etter

Mens Norge har kommet langt innen elektrifisering av privatbiler og busser, henger lastebilsektoren og resten av verden etter. Jacobsen mener markedet for EPTTAS løsning vil bli enormt i løpet av kort tid.

– Markedet innen tunge kjøretøy er på rundt 10.000.000 enheter i Europa. Av dem er maks 300.000-500.000 elektrifisert i dag, men alt skal bli nullutslipp etter hvert og da hovedsakelig batterier, sier han.

Ambisjonen er klar: Målet er å ta en ledende posisjon innen batterisikkerhet i Europa og Nord-Amerika, og på sikt utvide globalt sammen med strategiske industripartnere. Startskuddet går i høst.

– Vi har i dag piloter i fire land, men har ikke begynt salget skikkelig. Det gjør vi i nå i høst, sier Jacobsen.

Powered by Labrador CMS