C-Log på Gardermoen har vært et viktig nav for Coops dagligvarelogistikk i over ti år. Her et arkivbilde fra 2019, før den forrige lagerutvidelsen som sto ferdig i 2022.
Arkivfoto: Øyvind Ludt
Coops logistikkutvikling i et historisk perspektiv
Coop Norges logistikksystem har vært i kontinuerlig endring helt siden de første samvirkelagene begynte å kjøpe varer i fellesskap tidlig på 1900-tallet.
Allerede i 1911 åpnet NKL – Norges Kooperative Landsforening
– sitt første lager i Trondheim. De neste tiårene fulgte en rekke regionale
lageretableringer i Stavanger, Bergen, Tromsø, Bodø og andre byer, som hver
forsynte sitt distrikt med dagligvarer. Strukturen var desentralisert, med
mange små og mellomstore anlegg som speilet hvordan Norge så ut på den tiden –
lange avstander, mange lokale samvirkelag og et marked der distribusjon handlet
like mye om geografi som logistikk.
Moderniseringsbølgen på 60-tallet
På 1960-tallet startet den første moderniseringsbølgen. Nye,
større lagerbygg ble reist i de største byene, og mekanisering gjorde sitt
inntog i vareflyten. Men det var først utover 1970- og 80-tallet at Coop for
alvor begynte å tenke på logistikk i et nasjonalt perspektiv.
Antallet lagre ble redusert, og det nye hovedlageret på
Grorud ble et vendepunkt – starten på en bevisst konsolidering av driften.
Gjennom 1990- og 2000-tallet fortsatte Coop å samle
logistikken i færre, større enheter. Da kjeden i 2014 åpnet Coop
Logistikksenter (C-Log) i Ullensaker ved Gardermoen, markerte det overgangen
til en helt ny æra. For første gang ble store deler av varestrømmen håndtert
fra ett nasjonalt, helautomatisk knutepunkt. Den strategiske plasseringen –
midt i landets viktigste transportkorridor – gjorde Gardermoen til et naturlig
nav for både innkommende og utgående vareflyt.
Automasjonsbølge fra 2014
Teknologisk var anlegget også et kvantesprang. Med tysk
Witron-teknologi for automatisk plukking, sortering og palletering ble C-Log et
av Europas mest avanserte lagre for dagligvarer.
Samtidig fortsatte Coop å oppgradere sine regionale enheter
i Bergen, Stavanger, Tromsø og Trondheim, men med en stadig tydeligere rolle
som omlastings- og distribusjonsnoder.
I dag kom altså nyheten om at C-Log vil få en enda mer
dominerende rolle som nav i strømmen av dagligvarer mens regionlagrene gradvis
får nye roller i en mer strømlinjeformet struktur.
Slik må investeringen i C-Log 3.0 ikke ses som et enkeltprosjekt,
men kulminasjonen av over hundre års logistikkutvikling – fra lokale
samvirkelagre til en stadig mer høyautomatisert nasjonal logistikkmaskin.