ELEKTRISK: Litra har mottatt den første av to nye elektriske krokbiler fra Scania. Bilene er Scania sin toppmodell 45 R med den største batteripakken på 624 kWt. Bilene skal gå for Litra Bulk.Espen Braata/Norsk Scania
Litra tar el-grep: Starter utrulling av elektriske Scania-lastebiler
RUDSHØGDA: Litra tar nye steg i det grønne skiftet. Nå er den første elektriske Scaniaen satt i drift, og flere biler er allerede bestilt.
Klaus EriksenKlausEriksenKlaus EriksenArtikkelen ble først publisert hos vår søsterpublikasjon AT.no
PublisertSist oppdatert
Annonse
Begge er Scania 45 R krokbiler, og dette er de to første serieproduserte elektriske lastebilene som Litra-konsernet tar i bruk i sine selskaper. Litra-selskapene er representert over hele Norge og i alle de nordiske landene, med en bilpark på rundt 650 tunge kjøretøy.
SPENTE: Rune Valleraune (t.v.) og Henrik Kolsrud i Litra er spente og forventningsfulle når de nå tar i bruk sine første serieproduserte elektriske lastebiler.Espen Braata/Norsk Scania
De to første elektriske Scaniaene som nå settes i drift, er krokbiler. Litra-selskapene har i størst mulig grad standardisert sine kjøretøy, og brorparten av krokbilene i konsernet er bygget med 24-tonns Multilift-krok.
Begge de nye krokbilene har denne krokløsningen, og det er Urianstad Rep og Karosseri som har montert påbygget. Det spesielle med disse påbyggene er at de er bygget med uttak for kran- og liftpåbygg, i tillegg til flere ulike funksjoner tilpasset krokkassene som brukes.
Lokal kjøring
Selv om de to Scania-bilene er de første serieproduserte elektriske lastebilene hos Litra, har transportselskapet i to år kjørt med to elektriske trekkvogner fra et annet merke. Disse går i langtransport, mens de nye elektriske krokbilene skal settes inn i lokaltrafikk i Innlandet.
LOKALT: De to nye elektriske Scania krokbilene skal gå lokalt i Innlandet for Litra. Den første skal kjøre bioavfall fra Nortura sitt anlegg vegg i vegg med Litras hovedkontor.Espen Braata/Norsk Scania
Den første av de nye el-krokbilene skal gå i lokal trafikk, primært med transport av bioavfall fra Nortura på Rudshøgda til Biosirk Norge, hvor avfallet gjenvinnes. I tillegg skal bilen benyttes til andre transportoppdrag i Mjøsregionen. Den neste bilen, som kommer i løpet av kort tid, skal settes i drift for en annen oppdragsgiver med distribusjon av dyrefôr.
Vil kutte utslipp
Litra er en av transportørene i Norge med størst flåte av lastebiler på biogass. Mellom 80 og 90 av bilene de har i dag, kjører på biogass. Med elektriske lastebiler tar selskapet nå ytterligere et steg i det grønne skiftet.
– Vi har ønsker fra oppdragsgivere om å kjøre elektrisk. I tillegg er vår visjon og målsetting å bidra best mulig til det grønne skiftet, sier Henrik Kolsrud, teknisk sjef og ansvarlig for innkjøp av bilparken i Litra-selskapene.
NYE LADERE: Ved hovedkontoret på Rudshøgda i Innlandet har Litra utvidet fra to til fire hurtigladere. De to nye ladepunktene fra Kempower har ladeledninger med kjøling og kan levere opp til 400 kW.Espen Braata/Norsk Scania
Utvidet ladeanlegg
Litra har hatt egne ladepunkter ved hovedkontoret på Rudshøgda. Nå er ladeanlegget utvidet med to nye, raskere ladepunkter levert av Kempower.
Disse leverer henholdsvis 600 kW og 400 kW, og gjør at de nye elektriske Scaniaene kan lades med full effekt.
Ved siden av anlegget på Rudshøgda har Litra etablert egne ladeanlegg i Malvik i Trøndelag og på Sem i Vestfold – begge med doble 400 kW-ladere fra Kempower.
Stor Scania-kunde
Norsk Scania og Litra har et langt og solid partnerskap bak seg, og anslagsvis 70 prosent av den totale bilflåten er levert av Scania per i dag, ifølge Norsk Scania. Den seneste tiden har det vært en stor overvekt av V8-motorer med 660 hestekrefter som er levert til Litra. Ifølge pressemeldingen har dette vist seg å være et svært godt valg, med ytelser og krefter som gir god drivstofføkonomi.