Ole Magnus Skibevaag Aandahl, sjåfør i Nor-log, på vei fra Stavanger til Sand, 27. januar.Foto: Thor Morten Wangen
På tur med en sjåfør fra "den gamle skolen"
Forrige uke skrev vi om Nor-logs åpning av sitt første ladeanlegg på Sand. Der var også kommunikasjonsrådgiver Thor Morten Wangen i Grønt Landtransportprogram. Her er hans "reisebrev" fra dagen der han fulgte Nor-log-sjåfør Ole Magnus Skibevaag Aandahl på transportetappen fra Stavanger til Sand.
Thor MortenWangenKommunikasjonsrådgiver i Grønt landtransportprogram
27. januar fikk GLP sitte på med el-lastebil fra Stavanger til Sand.
Fulladet bil klar for avreise!Foto: Thor Morten Wangen
- Du må komme deg inn i varmen, sier Ole Magnus Skibevaag Aandahl. Jeg møter ham på terminalen i Stavanger. Ute biter vinden. Klokka er halv elleve.
Ole Magnus har kjørt lastebil i 30 år. I dag skal han kjøre fra Stavanger til Sand. En tur han har kjørt hundrevis av ganger. På tralla har han både medisiner og stykkgods. Lastebilen går på strøm.
Noe var bedre før
Vi svinger ut på vegen og Ole Magnus forteller om hvordan bransjen har utviklet seg, siden han selv begynte å kjøre lastebil.
- Det var en annen tid, vet du. Vi som ville kjøre lastebil var opptatt av å lære av de eldre karene. Gjøre som de hadde gjort. Det er mulig jeg bare er blitt eldre, men jeg merker en forskjell på dagens unge sjåfører og de som jeg vokste opp med, sier han.
Ifølge Ole Magnus har synet på arbeidsoppgaver endret seg.
- Når dagens etappe er unnagjort har jeg ikke noe problem med å rydde litt eller bruke vannslangen uten at jeg skriver det opp som overtid. Noen synes det er rart. For min del er det bare slik det bør være. Alle gir litt. Da sprer du en positiv stemning og jeg er overbevist om at det også bidrar til større tillit mellom oss sjåfører og de som jobber på terminalene. Det er trist at man skal gå rundt med stoppeklokke hele tida, sier han.
El, diesel og yrkesstolthet
- Ser du det blå lyset? Det var her semiene fullastet med stein snudde da de bygget tunnelen, sier han.
Vi kjører gjennom Ryfylketunnelen som ble åpnet i 2019. Dette er Norges nest lengste tunnel etter Lærdalstunnelen.
Jeg spør Ole Magnus hva han tenker om elektriske lastebiler sammenlignet med diesel.
Snuplassen i Ryfylketunnelen.Foto: Thor Morten Wangen
- Jeg merker ikke så stor forskjell egentlig. Når du kommer opp i 80-90 kilometer føles det akkurat som en dieselbil. El har nok litt bedre akselerasjon på rette strekninger, mens diesel er bedre når bakkene er bratte og lasten er tung. Jeg synes det fungerer helt fint, sier han.
Ole Magnus tror det er noen myter rundt hvorfor enkelte sjåfører er skeptiske til el.
- Det finnes så klart noen som er "die hard" diesel og som aldri vil sette foten i en lastebil som går på strøm. Så har du de som prøver el og som ikke vil tilbake. På korte distanser tror jeg mange foretrekker el. Det rister mindre, sier han.
Han fortsetter:
- Men det mange nok ikke forstår er at det blant lastebilsjåfører ligger en stolthet i å levere til avtalt tid og sted. Det er jo et faktum at enkelte elektriske kjøretøy har klart seg dårligere, særlig på vinteren. Da er det nok mange sjåfører som er redde for at de ikke skal kunne gjøre en skikkelig jobb. Det går rett og slett på yrkesstoltheten vår, sier han.
Råd til de unge
Vi nærmer oss Strand. Fjellene er blitt hvite. Oppe i høyden er veien smal.
- Dette er en av Norges mest rasfarlige veger, sier Ole Magnus.
Jeg ser oppover de stupbratte sidene. Utsikten er samtidig fantastisk.
- Nå må du få frem kameraet. Ser du huset der nede. Det ble solgt for flere millioner kroner for en tid tilbake. Hytte på en egen øy. Det hadde vært noe, sier Ole Magnus.
Utsikt fra kontoret
Utsikt fra "kontoret".Foto: Thor Morten Wangen
Ole Magnus svinger rutinert inn til siden på de smale vegene og slipper trafikken forbi.
- Jeg er opptatt av å fortelle de unge hvor viktig det er å ta seg god tid på vegen. Som yrkessjåfør har du et stort ansvar. Du må hele tiden følge med. Å bli en god sjåfør tar mange år. Er du ung og uerfaren, er det best å ta forholdsregler. Stopp en gang for mye enn en for lite. Vær ekstra oppmerksom når du kommer til en sving. Rundt svingen kan det komme en personbil i full fart, eller en stor og tung lastebil. Livet på vegen kan endre seg på raskt, sier han.
Åpning av Nor-logs første ladestasjon
Skinnende rene biler klare for offisiell åpning i Sand.Foto: Thor Morten Wangen
Vi er vel fremme i Sand, 20 minutter før tiden. På kontoret til Nor-log gjøres de siste forberedelsene til den offisielle åpningen av Nor-logs første ladestasjon. Ordfører Mads Drange (Ap) skal klippe båndet.
Ole Magnus hopper ut av bilen.
-Takk for turen! Nå må jeg skynde meg å vaske bilen. Vi kan jo ikke ha en skitten bil på en dag som dette, avrunder han.