Sigurd Jenssen leder Wärtsiläs spennende CCS-satsing i Moss, her fotografert foran tanken der utskilt CO2-lagres på baksiden av testanlegget.Foto: Glenn Lund
Vil kutte enorme CO2-utslipp med norskutviklet teknologi
MOSS: Global sjøfart står overfor kravet om å redusere CO2-utslippene betydelig de neste tiårene. Wärtsilä Moss AS har stor tro på at karbonfangst om bord på skip vil bli et viktig verktøy for å nå IMOs mål om netto null utslipp for skipsfarten i 2050.
Et finsk industrikonsern som spesialiserer seg på energisystemer og maritime løsninger. Selskapet har hovedkontor i Helsinki og har kunder i over 170 land. Selskapet ble grunnlagt i 1834, og har over tid utviklet seg fra å være en sagbruksbedrift til å bli en global aktør innenfor kraftproduksjon, maritime løsninger, og industriell automatisering.
Konsernet er delt inn i to hovedforretningsområder: Marine Solutions og Energy Solutions. Wärtsilä Moss inngår i forretningsområdet Marine Solutions, som blant annet også inkluderer produkter som propeller, motorer og automatiseringssystemer.
Konsernet har et sterkt fokus på bærekraft og innovasjon. De jobber aktivt med å utvikle løsninger som reduserer karbonutslipp og øker energieffektiviteten, både til sjøs og på land. Selskapet har satt mål om å bli karbonnøytrale innen 2030 og er engasjert i flere forskningsprosjekter knyttet til fremtidens energisystemer, inkludert bruk av ammoniakk og hydrogen som drivstoff.
- Vi mener at karbonfangst er den mest kostnadseffektive
løsningen for betydelige utslippsreduksjoner, sier Sigurd Jenssen mens han
viser Logistikk Inside hvordan selskapets CCS-teknologi (Carbon Capture &
Storage) fungerer i praksis.
Jenssen har bred erfaring i bedriften, inkludert de siste 12
årene som Director Exhaust Gas Treatment og de siste to årene som daglig leder
ved Wärtsilä Moss. Vi møter ham ved det finske industrikonsernet Wärtsiläs
R&D-anlegg i Moss der teknologien har blitt tatt i bruk på et testanlegg på
land (men med tilgang på sjøvann) i halvannet år.
På "Værven" (gamle Moss Verft), har det i mange tiår blitt
drevet ingeniørkunst på høyt nivå innen maritim næring under forskjellige
selskapsnavn. Først i regi av Kværner Ships Equipment, før virksomheten ble kjøpt opp av briter og gikk under navnet
Hamworthy, som siden ble kjøpt opp av finske Wärtsilä for et drøyt tiår siden.
Bygger videre på scrubber-suksessen
Det finske konsernet har flere forretningsområder innen
maritim industri. Jenssen og de rundt 130 kollegene i Moss er finnenes
spydspiss innen det som handler om å behandle eksosgass på skip.
Scrubber
En scrubber på et skip renser avgassene fra motoren ved å fjerne svoveloksider ved å skylle avgassene med sjøvann eller ferskvann. Dette reduserer utslippene av svovel til atmosfæren og gjør at skipet kan bruke ordinær høysvovelholdig drivstoff i stedet for lavsvovelholdig drivstoff.
CCS
CCS står for Carbon Capture & Storage eller «karbonfangst og lagring» på norsk. Det er en kjemisk prosess der man skiller ut og lagrer CO2 i en avgass (eksos) ved hjelp av en kjemisk prosess der man bl.a. tar i bruk en solvent, en kjemisk væske som brukes til å «fange» CO2. Væsken har kjemiske egenskaper som gjør at den lett binder seg til CO2-molekylene i eksosen.
Senere, etter å ha blitt separert fra solventen, komprimeres CO2 til væske eller gassform, og samles deretter opp i egnede tanker for videre håndtering.
Selskapet tråkket helt i front av løypa da IMO
(International Maritime Organization) innførte krav om reduksjon av SOx-utslipp
fra skip for en del år tilbake. Selskapet har gjennom årene solgt scrubbere for
milliarder av kroner.
Nå er karbonfangst om bord på skip det neste store
satsingsområdet. Teknologien er i praksis en videreføring av
scrubberteknologien, der man etter å ha fjernet SOx fjerner CO2 i neste trinn.
Det var i 2018 bedriften for alvor begynte å sette sine
dyktigste ingeniører ned for å se på hvordan de med sin lange kunnskap innen
skips- og motorteknologi kunne «knekke» CCS-koden effektivt.
Enormt markedspotensial – som ett av flere verktøy mot
nullutslipp i 2050
En samlet shippingbransje, via FN-organet IMO, har satt seg
svært ambisiøse utslippsmål. Til tross for at shipping generelt anses som en
miljøvennlig måte å transportere gods på, er den også et offer for «de store
talls lov». I verdenshandelen er det enorme volum som fraktes på kjøl, enten
det er snakk om råvarer eller ferdigvarer. De enorme mengdene som fraktes, og
de lange avstandene mye av godset fraktes, bidrar til at selv en forholdsvis
miljøvennlig transportform likevel genererer store utslipp.
Veien mot netto null CO2-utslipp er både tøff og lang, men
slett ikke umulig. Rederne har allerede i dag verktøyene de trenger i form av
grønne drivstoffløsninger og renseteknologi.
Tidligere shipping-perioder har vært preget av «one solution
fits all»-løsninger, enten det var snakk om æraen med vindkraft (seil), kull
(dampskip), eller den æraen vi har vært i siden starten av 1900-tallet der
marin diesel tok over innen alle skipssegmenter for kommersiell skipsfart.
Nå står vi overfor en ny æra innen shipping. Mange spår at
det ikke vil være én løsning som passer for alle, men at redere rundt om i
verden vil bruke ulike verktøy avhengig av behov. Dette er en spådom Jenssen
slutter seg til.
Mest i nyhetsbildet i dag er nye drivstoff som ammoniakk,
metanol, biodrivstoff, samt batterielektrisk drift for nærskipsfart. Men i
dette bildet hører også CCS inn, understreker Jenssen. For selv om dagens
CCS-teknologi ikke fjerner all CO2, er det potensial for veldig store kutt.
- Mange vil gå for nye drivstofftyper, men vi tror at også
CCS vil bli et vanlig tiltak, spesielt fordi mange utslippskutt må gjøres på
skip som allerede er i drift. Karbonfangst på skipene er i denne sammenheng en
forholdsvis rimelig løsning for å oppnå store, umiddelbare utslippskutt,
påpeker han.
Fjerner 70 prosent av CO2 i eksosen
Wärtsiläs løsning har i testmiljø vist at cirka 70 prosent
av CO2-utslippet i eksosen kan fjernes. Jenssen påpeker at CCS som teknologi
også har ytterligere potensial.
- Dagens estimat er at investeringsprisen for skipseieren
vil ligge i sjiktet 50-70 dollar per tonn CO2 som kuttes. I forhold til dagens
alternativer er dette en svært konkurransedyktig pris, mener Jenssen.
- Allerede i dag kunne vi nok ha fanget enda mer enn 70
prosent, men dette handler også om å finne en sweetspot mellom hvor mye CO2 vi
samler opp fra eksosen og prisen det vil koste, smiler han.
Mange på besøk til Moss for å få vite mer
Pris er absolutt et viktig tema. Én ting er å ha løsninger
kundene kan ta i bruk, men det betyr ikke det samme som at ordremottaket rennes
ned av bestillinger.
- Det er ikke til å stikke under en stol at alle som leverer
«grønne løsninger», nesten uansett hva det er, er avhengig av at internasjonale
reguleringer og økonomiske insentiver kommer på plass, for det grønne skiftet
skjer ikke av seg selv, påpeker han.
- Noen svært få rederier går i front og satser på
miljøvennlig skipsfart med miljøvennlige skip og miljøvennlig drivstoff, men
for å få den store bevegelsen i den globale skipsflåten trenger man mer enn
festtaler, understreker Jenssen.
- På dette feltet forventer vi at skruen strammes til
hardere i årene som kommer. Det er ingen vei utenom dersom man skal nå de
ambisiøse målene for utslippskutt bransjen har forpliktet seg til. Om skruens
strammes til og det blir dyrere å bruke konvensjonelt fuel, så vil det bli en
stor dreining mot drivstoff og teknologier som senker CO2-fotavtrykket, mener
han.
Wärtsiläs CCS-løsning venter fortsatt på det store
gjennombruddet, men det kan være nært forestående. Foreløpig har det ikke stått
på interessen.
- Vi har hatt veldig mange innom for å lære mer om
teknologien, så det er mange som sitter i tenkeboksen nå, forteller Wärtsilä-sjefen.
Gjestelisten av de som har besøkt fasilitetene på Jeløy i
Moss inkluderer store og små rederier fra fjern og nær innen alle typer
fraktsegmenter.
Første live-skip settes i drift om noen måneder
Ikke minst vil selskapets pilot-løsning på det norskeide
gasstankskipet Clipper Eris bli en viktig "proof of concept" for at Wärtsiläs
CCS-løsning ikke kun fungerer i et kontrollert testmiljø på land, men også til
sjøs.
Rederiet Solvang har valgt å teste løsningen, med støtte fra
Enova. Også Sintef deltar i dette prosjektet.
- Karbonfangst kombinert med eksisterende renseteknologi er
en betydelig snarvei til avkarbonisering av verdens dyphavsflåte, og fremstår
som en av de mer lovende løsningene for fremtidens skip, uttalte
administrerende direktør Edvin Endresen i Solvang ASA i fjor i forbindelse med
offentliggjøringen av at Enova hadde besluttet å støtte prosjektet økonomisk.
- Hva er status på leveransen til Clipper Eris nå?
- Vi er i ferd med å sende CCS-modulene til verftet i
Singapore nå, så blir anlegget installert de neste månedene. Vi regner med at skipet
bli satt i drift rundt årsskiftet, forteller Jenssen.
CCS-løsninger kan installeres både på nybygg og som
retrofit-anlegg. Sistnevnte er særlig aktuelt for denne teknologien, da en
retrofit ikke trenger å være en alt for stor investering eller kreve veldig
lang tid ute av drift for skipene.
- Om jeg kommer tilbake i 2030, hva tror du status er
for Wärtsilä og CCS-teknologien da?
- Da har vi trolig en stor portefølje av CCS-anlegg, og det
er ikke utenkelig at vi da kan levere flere hundre slike anlegg i året, sier
Jenssen.
Han legger til at selskapet allerede har utviklet scrubbere
som er såkalt CCS-ready, noe som vil gjøre det lettere å installere
karbonfangstmodulene som retrofit.