SKIPSTUNNEL: Etter litt politisk drakamp er det klart at Kystverket skal fullføre anbudsprosessen for skipstunnelen. Her fra tunnelåpningen i Kjøde. Illustrasjon: Kystverket/Multiconsult/Link Arkitektur
Anbudsprosessen med Stad skipstunnel fortsetter
SNUOPERASJON: Få dager etter at regjeringen foreslo å stanse Stad skipstunnel i forslag til statsbudsjett, skal anbudsprosessen fullføres og de tre kvalifiserte entreprenørene skal regne på jobben.
Kystverket skal fullføre anbudskonkurransen med de tre utvalgte entreprenørene, og målet er at saken kan legges frem for Stortinget i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett i 2026.
– Vi går nå i forhandlinger med de tre tilbyderne. Vi har bedt om et revidert første tilbud i slutten av november, før det etter planen blir forhandlinger og levering av oppdaterte tilbud i januar og februar, formidler kystdirektør Einar Vik Arset i en pressemelding.
Tre kandidater
De tre tilbyderne som nå skal levere reviderte tilbud, er AF Gruppen, franske Eiffage Génie Civil og Skanska, i samarbeid med Vassbakk & Stol. Første runde med reviderte tilbud skal komme 27. november. Deretter følger forhandlingsrunder i desember og januar.
– Forhandlingene handler om å gjøre prosjektet best mulig: finne de smarteste løsningene, redusere risiko og kutte kostnader, forklarer Arset.
Etter planen skal Kystverket oversende departementet et tilstrekkelig grunnlag i mars 2026. Grunnlaget skal inneholde forslag til oppdatert styringsramme og kostnadsramme for prosjektet, samt presentere handlingsrom og mulige kuttlister for reduksjon av kostnader.
Nytte vs. kostnad
Som del av arbeidet med å oppdatere beslutningsunderlaget har Kystverket nylig ferdigstilt en revisjon av den samfunnsøkonomiske analysen. Analysen viser at netto nytte per budsjettkrone er minus 0,95. Det vil si at for hver krone staten bruker på prosjektet, får samfunnet tilbake 0,95 kroner i nytte.
Analysen er rimelig konsistent sammenlignet med tidligere samfunnsøkonomiske vurderinger, og viser at både nytte- og kostnadssiden har økt siden forrige beregning.
– Det er særlig nytten knyttet til å gjenbruke steinmassene til å bygge og utvikle ny næringsvirksomhet som har økt. Det gir langt større nytte kontra å deponere steinen på havbunnen. Det er også beregnet økt nytte knyttet til spart ventetid for skipstrafikken, ytrer Arset.
1,7 kilometer gjennom fjellet
Skipstunnelen skal bygges der Stad-halvøya er på det smaleste, mellom Moldefjorden og Kjødepollen i Vanylvsfjorden. Tunnelen blir 1,7 kilometer lang, eller 2,2 kilometer inkludert entringsområder. Høyden blir 50 meter og bredden 36 meter, noe som betyr at fartøy opp til størrelsen på Kystruten og Hurtigruten vil få en sikker seilas forbi Stadlandet.
Målsettingen med prosjektet er å forbedre fremkommelighet og sikkerhet for sjøtransport forbi Stad, som regnes som et av de mest værutsatte og farligste havstykkene langs norskekysten.
I tillegg til å gjennomføre anbudskonkurransen har Kystverket bedt Nærings- og fiskeridepartementet om å få gjenoppta arbeid og prosesser som er av betydning for en hensiktsmessig fremdrift i prosjektet frem mot en endelig behandling i Stortinget.
– Dette er arbeid som er i gang, og som er viktig for fremdriften i prosjektet, uten at det medfører store forpliktelser eller kostnader, forklarer kystdirektøren.