Nytt om navn: Frimannslund ferdig som konsernsjef i Bane NOR Gorm Frimannslund har opplevd noen turbulente måneder som konsernsjef i statsforetaket Bane NOR. Dagen etter at Spordrift ble tilbakeført til Bane NOR konstitueres tidligere Spordrift-topp Henning Bråtebæk som konsernsjef.
GÅR FRA 10 TIL 70 ANSATTE: Onrail fikk alt de ba om - CargoNet fikk ingenting Bane Nor har fredag tildelt fem ruteleier som Green Cargo har frasagt seg. Alle gikk til Onrail, som starter opp 1. februar. CargoNet søkte også, men fikk ingenting.
Jobber for å realisere godsterminal i Vestby En bredt sammensatt gruppe med næringslivsaktører ønsker å få realisert en godsterminal kloss inntil E6 rett syd for Asko, til en brøkdel av prisen som gjorde at Vestby-terminal ble skrotet i KVU i 2019.
Follobanen i mål - gir økt kapasitet sydøst for Oslo Follobanen, snarveien mellom Ski og Oslo, er omsider klar for togtrafikk. Vi har sett nærmere på hva åpningen av Norges største og mest omtalte samferdselsprosjekt har å si ut fra et logistikkperspektiv.
Follobanen: Sparte 360.000 lastebilturer Som Norges største samferdselsprosjekt har Follobanen også vært et gigaprosjekt med store logistikkutfordringer.
Sørlandsbanen åpnet for trafikk etter raset i Heskedal Togtrafikken er i gang igjen etter raset i Heskedal natt til fredag forrige uke.
Krevende opprydding etter avsporing på Sørlandsbanen Etter å ha fjernet de avsporede godstog-vognene må Bane NOR bygge opp igjen cirka 200 meter med spor på Sørlandsbanen i Lund kommune etter fredagens ras.
Green Cargo avvikler innenrikstransporten: Bane NOR svarer på Green Cargo-kritikken Green Cargo avvikler innenrikstrafikken i Norge i løpet av første kvartal neste år. Selskapet pekte blant annet på dårlig sikring av el-priser og økte driftskostnader som følge av nedprioritering av gods på bane.
Jernbanens behov for opprustning En fjerdedel krever vedlikehold og fornyelse 26 prosent av jernbanenettet har en tilstand som krever vedlikehold og fornyelse de neste 12 årene.
RAMMEVILKÅR FOR JERNBANEFRAKT: Fiks dagens skinner før dere bygger nytt! Jernbanealliansen er klar i sin tale til regjeringen. Med et vedlikeholdsetterslep på norsk jernbane på 23 milliarder kroner, må vedlikehold prioriteres foran nye prosjekter.
SOMMERARBEIDER PÅ JERNBANEN Slik påvirkes godstransporten av sommerens jernbanearbeider Vareeierne, speditørene og godstogselskapene har måttet planlegge for omkjøringer og lengre fremføringstid i sommer i forbindelse med planlagte arbeider på jernbaneinfrastrukturen.
Bane Nor vinner av «European Railway Award 2022» Hedres for bærekraftig togtransport Bane Nor er kåret til vinner av «European Railway Award 2022» for arbeidet med nytt digitalt signalsystem på jernbanen. Prispengene gis til Ingeniører Uten Grenser, og deres arbeid i sårbare deler av verden.
Megatrenden er miljø og klima Transportkjøperne er nøkkelen til skinnegods-suksessen - De ambisiøse klimamålene til transportkjøpene er nøkkelen til at jernbanen lykkes med omstillingen til et klimanøytralt samfunn. Med en mangel på rundt 400.000 lastbil-sjåfører i Europa ser transportkjøpere etter andre transportalternativer.
Det ropes på tiltak for å styrke jernbanenettet Kapasiteten for skinne-gods sprenges Godstrafikken på bane vokser nå så sterkt at kapasiteten sprenges. NHO Logistikk og Transport etterlyser flere tiltak som styrker kapasiteten på jernbanenettet.
Baneservice bygger godsterminalen Dobler godstrafikken mellom Oslo og Bergen Bane Nor har inngått kontrakt med Baneservice om å bygge om Nygårdstangen godsterminal i Bergen. Terminalen vil ta imot mer enn dobbelt så mye gods. Kontraktssummen er på rundt 800 millioner kroner.
Dobler antall godstog Nordlandsbanen på rett spor Utvidelsen av terminalen på Fauske gir en sterk økning i gods på Nordlandsbanen. Denne uken ble den åpnet et halvt år før planen.
Det braker løs i Arendal Transportpolitisk valgflesk - eller sannheter? Er vi vitne til politisk valg-flesk eller sannheter? Hva blir transportpolitikken i neste stortingsperiode? Det får vi forhåpentligvis svaret på om få dager.
Kronikk: Miljødebatten må tilbake på sporet – Transport på skinner er bærekraftig fremtid Selv om alle biler hadde vært elektriske, er jernbanen likevel langt mer klimavennlig. Å satse på mer transport på skinner, er å jobbe for en bærekraftig fremtid.
Jobber for å gjøre godsterminalene utslippsfrie Bane Nors grønne grep Nå tar Bane Nor grønne grep på godsterminalene. All flytting, lasting og lossing av godsvogner inne på terminalene skal i fremtiden skje utslippsfritt.