Setter inn hybrid-lok når Bane NOR sier «go» Det har vært noen frustrerende måneder for OnRail-sjef Henning Aandal, men fra 20. mai skal togene igjen begynne å rulle på Dovrebanen. Det betyr også at hans «hjertebarn», Åndalsnes-toget, kan gjenoppta trafikken.
Click to add kicker Dovrebanen gjenåpner 20. mai Bane NOR har satt åpningsdatoen for gjenåpningen av Dovrebanen, etter at banestrekningen har vært stengt for gjennomkjøring siden ekstremværet "Hans" gjorde at Randklev bru kollapset i august i fjor.
Bergensbanen gjenåpnet 2. april Tirsdag 2. april gjenåpnet Bergensbanen for trafikk etter omfattende ryddearbeid og gjenoppbygging av jernbaneinfrastrukturen etter den dramatiske godstogavsporingen 22. mars.
Jernbanetalen 2024; Statsråden med punktlighetsløfte for gods på bane Jon-Ivar Nygård har sett seg lei på at togselskapene for gods og passasjerer ikke når punktlighetsmålene. Nå skal det settes inn økt satsing på å holde rutetabellene, og samferdselsministeren gikk så langt som å komme med et punktlighetsløfte i sin første direktesendte "Jernbanetale".
Click to add kicker Åpner Randklev bro først mot sommeren Inspeksjonen av bruelementene til Randklev bro sør for Ringebu viser at skadeomfanget er begrenset, og at det er mulig å gjenbruke elementene.
Click to add kicker Begge bruelementene er løftet på land - håper å kunne gjenbruke de Store naturkrefter har ødelagt brua, og store krefter fikk også bruelementene opp av elva.
Click to add kicker Kjempekranen klar til å løfte opp bruelementene fra Gudbrandsdalslågen Alt er nå klart for å heise bruelementene opp fra Gudbrandsdalslågen.
Nytt om navn: Thor Gjermund Eriksen på plass i Bane Nor I dag har Thor Gjermund Eriksen sin første arbeidsdag som konsernsjef i Bane Nor.
Bedre avvikshåndtering på jernbane for Norske Skog og Borregaard Østre linje på Østfoldbanen er gjenåpnet for godstransport. Det gir blant annet bedre avvikshåndtering for Borregaard og Norske Skog Saugbrugs i de tilfellene vestre linje på Østfoldbanen er stengt for trafikk.
Bane NOR: Trolig ikke togtrafikk over Randklev bru i 2023 Bane NOR og Jernbanedirektoratet orienterte i dag om den krevende prosessen med å få satt i stand Randklev bru ved Ringebu. Den drøyt 170 meter lange strekningen er helt avgjørende for å kunne sette godstrafikk på Dovrebanen igjen.
SD bekrefter støtteordning til CargoNet og OnRail – Person- og godstogselskapene som er rammet av ekstremværet skal ikke stå alene. Regjeringen vil derfor utforme en ordning for å støtte godstogselskapene som rammes av bruddet på Dovrebanen, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
- Beslutningen om å rendyrke Nygårdstangen som godsterminal var krevende Bergen har fått en flott ny oppgradert godsterminal, der Bane NOR har nådd målsettingen om å doble den teoretiske godskapasiteten i en mer effektiv og miljøriktig terminal på Nygårdstangen. Men det forløp ikke uten temperatur, da samlasterne Postnord og DB Schenker ble nødt til å tvangsflytte for å få realisert planene.
Nyåpning i Bergen: Fjerner oppimot 40.000 lastebiltransporter årlig mellom Oslo og Bergen Bane NOR inviterte til storstilt åpningsmarkering tirsdag 29. august da godsterminalen på Nygårdstangen ble nyåpnet og fremstår som Norges "grønneste" jernbaneterminal.
- Vi ønsker en sterkere kriseforståelse fra regjeringen - Siden broen kollapset 11. august har vi dessverre blitt styrket i troen på at det mangler noe på beredskapsevnen. Vi ønsker en sterkere kriseforståelse fra regjeringen.
Alarmen går. Klarer vi å bygge en bro? Dovrebanen er stengt. Forsyninger til Trøndelag og Nord-Norge er lammet, mens passasjerer må fly, ta buss eller droppe reisen. Klima-endringene setter oss på nye prøver, men ekstremværet HANS viser også vår manglende beredskapsevne. Randklev bro kollapset den 14. august. Hvor lang tid kan AS Norge bruke på å bygge en ny bro?
Bane NOR: - Umulig å si når Dovrebanen åpner for godstrafikk - Det er for tidlig å si når Dovrebanen kan åpne for gjennomgående trafikk igjen eller gi et estimat for dette.
Click to add kicker Brukollaps i Ringebu - Dovrebanen stengt for godstrafikk i lang tid Randklev bru i Ringebu i Gudbrandsdalen har kollapset. Midtre del har knekt og ligger i Gudbrandsdalslågen. Skadene vil få store konsekvenser for Dovrebanen fremover.
Togkapasiteten sprengt - Bane Nor avviser flere tog på norske skinner Økt togtrafikk skaper problemer på norske toglinjer.
H1: Volumnedgang og utfordringer preger jernbanetransporten Nedgang i volum og utfordringer har preget norsk jernbane i første halvår, men det er håp om bedring.
Nytt om navn: Tippetopp og tidligere NRK-topp blir ny konsernsjef i Bane NOR Thor Gjermund Eriksen tiltrer som konsernsjef i Bane NOR 1. november,
Bane NOR: Punktligheten rekordlav i 2022 23,8 prosent av godstogene var forsinket i 2022, godt over maksimums-målet på 20 prosent.
Nytt om navn: Frimannslund ferdig som konsernsjef i Bane NOR Gorm Frimannslund har opplevd noen turbulente måneder som konsernsjef i statsforetaket Bane NOR. Dagen etter at Spordrift ble tilbakeført til Bane NOR konstitueres tidligere Spordrift-topp Henning Bråtebæk som konsernsjef.
GÅR FRA 10 TIL 70 ANSATTE: Onrail fikk alt de ba om - CargoNet fikk ingenting Bane Nor har fredag tildelt fem ruteleier som Green Cargo har frasagt seg. Alle gikk til Onrail, som starter opp 1. februar. CargoNet søkte også, men fikk ingenting.
Jobber for å realisere godsterminal i Vestby En bredt sammensatt gruppe med næringslivsaktører ønsker å få realisert en godsterminal kloss inntil E6 rett syd for Asko, til en brøkdel av prisen som gjorde at Vestby-terminal ble skrotet i KVU i 2019.
Follobanen i mål - gir økt kapasitet sydøst for Oslo Follobanen, snarveien mellom Ski og Oslo, er omsider klar for togtrafikk. Vi har sett nærmere på hva åpningen av Norges største og mest omtalte samferdselsprosjekt har å si ut fra et logistikkperspektiv.
Follobanen: Sparte 360.000 lastebilturer Som Norges største samferdselsprosjekt har Follobanen også vært et gigaprosjekt med store logistikkutfordringer.
Sørlandsbanen åpnet for trafikk etter raset i Heskedal Togtrafikken er i gang igjen etter raset i Heskedal natt til fredag forrige uke.
Krevende opprydding etter avsporing på Sørlandsbanen Etter å ha fjernet de avsporede godstog-vognene må Bane NOR bygge opp igjen cirka 200 meter med spor på Sørlandsbanen i Lund kommune etter fredagens ras.
Green Cargo avvikler innenrikstransporten: Bane NOR svarer på Green Cargo-kritikken Green Cargo avvikler innenrikstrafikken i Norge i løpet av første kvartal neste år. Selskapet pekte blant annet på dårlig sikring av el-priser og økte driftskostnader som følge av nedprioritering av gods på bane.
Jernbanens behov for opprustning En fjerdedel krever vedlikehold og fornyelse 26 prosent av jernbanenettet har en tilstand som krever vedlikehold og fornyelse de neste 12 årene.
RAMMEVILKÅR FOR JERNBANEFRAKT: Fiks dagens skinner før dere bygger nytt! Jernbanealliansen er klar i sin tale til regjeringen. Med et vedlikeholdsetterslep på norsk jernbane på 23 milliarder kroner, må vedlikehold prioriteres foran nye prosjekter.
SOMMERARBEIDER PÅ JERNBANEN Slik påvirkes godstransporten av sommerens jernbanearbeider Vareeierne, speditørene og godstogselskapene har måttet planlegge for omkjøringer og lengre fremføringstid i sommer i forbindelse med planlagte arbeider på jernbaneinfrastrukturen.
Bane Nor vinner av «European Railway Award 2022» Hedres for bærekraftig togtransport Bane Nor er kåret til vinner av «European Railway Award 2022» for arbeidet med nytt digitalt signalsystem på jernbanen. Prispengene gis til Ingeniører Uten Grenser, og deres arbeid i sårbare deler av verden.
Megatrenden er miljø og klima Transportkjøperne er nøkkelen til skinnegods-suksessen - De ambisiøse klimamålene til transportkjøpene er nøkkelen til at jernbanen lykkes med omstillingen til et klimanøytralt samfunn. Med en mangel på rundt 400.000 lastbil-sjåfører i Europa ser transportkjøpere etter andre transportalternativer.
Det ropes på tiltak for å styrke jernbanenettet Kapasiteten for skinne-gods sprenges Godstrafikken på bane vokser nå så sterkt at kapasiteten sprenges. NHO Logistikk og Transport etterlyser flere tiltak som styrker kapasiteten på jernbanenettet.
Baneservice bygger godsterminalen Dobler godstrafikken mellom Oslo og Bergen Bane Nor har inngått kontrakt med Baneservice om å bygge om Nygårdstangen godsterminal i Bergen. Terminalen vil ta imot mer enn dobbelt så mye gods. Kontraktssummen er på rundt 800 millioner kroner.
Dobler antall godstog Nordlandsbanen på rett spor Utvidelsen av terminalen på Fauske gir en sterk økning i gods på Nordlandsbanen. Denne uken ble den åpnet et halvt år før planen.
Det braker løs i Arendal Transportpolitisk valgflesk - eller sannheter? Er vi vitne til politisk valg-flesk eller sannheter? Hva blir transportpolitikken i neste stortingsperiode? Det får vi forhåpentligvis svaret på om få dager.
Kronikk: Miljødebatten må tilbake på sporet – Transport på skinner er bærekraftig fremtid Selv om alle biler hadde vært elektriske, er jernbanen likevel langt mer klimavennlig. Å satse på mer transport på skinner, er å jobbe for en bærekraftig fremtid.
Jobber for å gjøre godsterminalene utslippsfrie Bane Nors grønne grep Nå tar Bane Nor grønne grep på godsterminalene. All flytting, lasting og lossing av godsvogner inne på terminalene skal i fremtiden skje utslippsfritt.