Elektriske lastebiler og el-varebiler skal prioriteres i kollektivfeltene.

Elbilene må vike – nå prioriteres transportnæringen

Statens vegvesen ønsker å endre reglene for bruk av kollektivfelt. Elektriske varebiler og lastebiler kan få fortrinnsrett, mens elbiler må vike.

Publisert Sist oppdatert

Statens vegvesen foreslår at elektriske varebiler og lastebiler skal få permanent tilgang til kollektivfeltene. 

Bakgrunnen er et sterkt økende antall elektriske personbiler, noe som har ført til dårligere fremkommelighet for busser. Vegvesenet mener at elbilene må vike for å gi plass til næringstransport.

Elbiler har hatt adgang til kollektivfelt siden 2004 som et incentiv til nullutslipp. Nå utgjør nullutslippsbiler 90 prosent av nybilsalget. For å stimulere elektriske varebiler og lastebiler til omstilling, anbefaler Vegvesenet at de får fortrinnsrett.

Stortinget vedtok i desember at el-varebiler skal ha generell tilgang til kollektivfelt, med lokale tilpasninger. Vegvesenet foreslår også enklere og mer entydig skilting. Skilt 508.1 skal forbeholdes buss, mens 508.2 åpner for nullutslipps-varebiler, lastebiler og kjøretøy på hydrogen eller biogass.

Transportøkonomisk institutt melder at elektriske personbiler allerede tilpasser kjøremønsteret når kollektivfelt stenges for dem.

Elforeningen, ved generalsekretær Christina Bu, applauderer forslaget om å gi vare- og lastebiler med elektrisk drivlinje tilgang til kollektivfeltene.

– Under 30 prosent av nye varebiler var elektriske i 2024. Det er faktisk en nedgang fra 2023. Denne utviklingen må snus, sier Bu.

Hun påpeker at Elbilforeningen lenge har etterlyst tiltak for å øke el-andelen. 

– Bedrifter og håndverkere som kjører elektrisk vil få en stor fordel. Istedenfor å tape penger ved å stå i kø, kan de nå komme seg raskt til og fra oppdrag, sier Bu.

500 000 vare- og lastebiler kjører på norske veier. Det er en beskjeden del av bilparken, som står for en stor del av klimagassutslippene:

– En varebil har omtrent dobbelt så høye utslipp som en personbil. Skal vi kutte klimagassutslipp som monner, må disse kjøretøyene bli elektriske. Tilgang til kollektivfeltet er en dytt i riktig retning, sier Bu.

Powered by Labrador CMS