Med introduksjonen
av det de kaller 2. generasjon eActros hos Mercedes-Benz, er de største
endringene at eActros 400 nå kommer med nye batteripakker og ny drivlinje, samt
at det er mulig også å velge det strømlinjeformede ProCabin førerhuset som
hittil kun har vært levert med eActros 600 og Actros L. Med endringen vil også
eActros 300 forsvinne ut av porteføljen med produksjonsstopp ved utgangen av
2025.
Samme teknologi
eActros 400 har
tidligere benyttet en sentermontert motor, men går nå over til å benytte den
samme drivlinjen som eActros 600 med e-Aksel og de samme batteripakkene, men
med to i stedet for tre batteripakker og derav 400 (414 kWt batteri). Det betyr
at hovedforskjellen mellom de to modellene vil være batteripakkene. Motorene
yter 400 kW kontinuerlig og med toppeffekt på 600 kW. Drivlinjen har en
integrert firetrinns girkasse.
En av de andre store
endringene for eActros 400, er batteriene som nå endres til LFP-celleteknologi
som har en vesentlig bedre utnyttelse av batterikapasiteten. Disse kan nyttiggjøre
en høyere andel av energien i batteriet enn en del andre batteriteknologier.
e-AKSEL: Nå kommer også eActros 400 med nye batteripakker og e-aksel.Dirk Weyhenmeyer
Rekkevidde
I tung distribusjonskjøring
oppgir Mercedes at eActros 400 vil ha en rekkevidde på inntil 480 km (en 6×2-bil
som delvis kjøres lastet og delvis er lettere på retur ved 20° C). Som toakslet
trekkvogn (40-tonn) med semihenger, to batteripakker og L-hytte vil den ha en
rekkevidde på inntil 330 km. For eActros 600 oppgir de 500 km uten mellomlading,
og opptil 560 km under gunstig langtransport ved 40 tonns totalvekt.
Med 400-bilens to batteripakker
synker egenvekten, og dermed øker nyttelasten slik at denne vil ha ca. tre tonn
høyere nyttelast enn en 600-bil. Det betyr ifølge Mercedes at bilen vil ha en
nyttelast som er omtrent identisk med en dieselbil.
Hytte
Med utvidelsen kan
kundene nå velge mellom en L-hytte (2,30 m) med lavt innsteg for hyppige stopp,
eller ProCabin (2,50 m) for langtransport med flatt gulv og 3% bedre
aerodynamikk.
Innvendig er hyttene
mer eller mindre «identiske», med MirrorCam som standard, Multimedia Cockpit
Interactive 2 med EV-navigasjon, tydelig SOC, rekkevidde-visning og
stemmestyring som lar føreren holde hendene på rattet for en sikrere
håndtering.
Vi fikk prøvekjøre
bilene med de siste PPC-oppdateringene med TruckLive. Her har Mercedes
integrert Bosch-informasjon om hendelser langs veien, noe som gjør at ulike
kjøretøy fanger opp hendelser automatisk. Når en hendelse er varslet inn nok
ganger, vil den automatisk varsle føreren et stykke før man kommer til det
aktuelle stedet. Slik kan man enten redusere hastigheten, eller i det minste
være klar til å handle.
I HYTTA: Interiøret i eActros 400 skiller seg ikke fra det vi finner i 600 og L med dieselmotor. Det er kun informasjonen som tilpasses etter drivlinje.Dirk Weyhenmeyer
Chassis og hjulbaser
Det er også foretatt
en rekke utvidelser i ulike chassis og akselavstander som det nå er mulig å
bestille. For norske kunder er det kanskje mest aktuelt med eActros 400 som 6x2
trekkvogn med 3700 mm akselavstand, og eActros 600 som blir tilgjengelig i 6x2
med en akselavstand på 4000 mm. Utvalget av modeller omfatter ellers 4×2
trekkvogn fra 3700 mm hjulbase, 4×2 chassis med akselavstander på 4000/5500/5800/6100
mm, og 6×2 chassis mellom 4000–5800 mm akselavstand. Samlet gir batteri-,
hytte- og chassisvalg mer enn 40 ulike kombinasjoner. Slik kan man tilpasse rekkevidde,
komfort og nyttelast etter behov.
Diesel
Selv om det er mye
fokus på de elektriske lastebilene hos Mercedes, har de ikke helt glemt
dieselbilene som hverken vil bli faset ut med det første, eller lagt på hyllen
når det gjelder utvikling. En tid tilbake ble Actros L vist med den
strømlinjeformede Pro-hytta. Nå har de også oppgradert drivlinjen med 3.
generasjon OM471 som reduserer forbruket med inntil 4% og har en utvidet
momentkurve. I enkelte konfigurasjoner har de også en ny girkasse (G291-12) og
en ny bakaksel (RAR 2.278d) som gir bedre akselerasjon i stigninger og lavere
turtall i 80 km/t.
Sikkerhet
Sikkerhetssystemene
er de samme på tvers av Actros L og eActros-familiene, og utvides fra 2026:
Dagens biler leveres med Active Brake Assist 6, Active Sideguard Assist 2,
Front Guard Assist og Active Drive Assist 3 (SAE L2). Alt er systemer som
overoppfyller deler av EUs GSR-krav som gjelder siden 2022/2024. Disse bygger
på en ny elektronikkplattform med seks sensorer og 270° dekning (20 ganger
høyere datakraft enn før).
Fra februar 2026
kommer en oppgradert pakke for å møte GSR-kravene som trer inn fra juli 2026 og
i september 2028: Attention Assist 2 innfører IR-kamera som fra 20 km/t følger
pupiller/blikk og varsler distraksjon, mens Active Brake Assist 6 Plus benytter
270° sensorfunksjon med raskere respons, bedre fotgjenger-/syklistdeteksjon og
forbedret respons i svinger, spesielt inntil 90 km/t.
Samme
sikkerhetsarkitektur og innfasing gjelder for både Actros L ProCabin og eActros,
slik at flåter får lik funksjonalitet uavhengig av drivlinje.
SIKKERHET: Den siste generasjonen av sikkerhetssystemer kommer fra februar-produksjonen, men allerede nå er det blant annet aktiv bremseassistent som nødbremser dersom den fanger opp en syklist, for eksempel.Dirk Weyhenmeyer
Norge
I Norge har importør
Bertel O. Steen hatt stor tro på de toakslede trekkvognene, så de har foreløpig
ikke tenkt så mye på de nye treakslede trekkerne som bygges om ved anlegget i Molsheim.
Markeds og
kommunikasjonssjef Thore Kjetså forteller at med den ekstra vekten som
batteriene gir også ved tomkjøring, tror de at toakslede trekkere vil fungere
bra, og at det kun vil gi tap av nyttelast med den ekstra akselen.
De har planer om å
teste dette mer til vinteren, og med den første eActros trekkvogn de har
tilgjengelig i Norge. Han legger også til at med hele 4000 mm akselavstand på
eActros 600 blir det en veldig lang trekkvogn, men det stiller seg litt
annerledes på e-eActros 400 hvor den «kun» blir 3700 mm.
Opplevelsen
Da vi fikk prøve
bilen i Tyskland for kort tid siden, startet vi med å kjøre nye Actros L med
dieselmotor, og ble mektig imponert over den siste generasjonen av kartverk og
integrering av dette inn mot bilens prediktive cruisekontroll. Vi kan kjøre
gjennom rundkjøringer uten å røre hverken gass eller brems. Bilen slakker av på
hastigheten og tilpasser farten inn i rundkjøringen helt perfekt. Det eneste vi
måtte passe på, var om det kom annen trafikk vi måtte ta hensyn til i
rundkjøringen, samt å styre bilen naturligvis.
Deretter satte vi
oss inn i en eActros 600 med en toakslet trekkvogn og semihenger som hadde 40
tonns totalvekt. Når det gjelder kraften i motoren ble ikke denne satt på
spesielt stor prøve langs de flate veiene vi kjørte, slik at vi viet mer
oppmerksomhet til de nye assistansesystemene. Mercedes har integrert levende
trafikkoppdateringer hvor man hele tiden får beskjed om trafikksituasjoner
langs ruten. Blant annet sto det en bil med nødlys langs motorveien. Denne sto
der også da vi passerte med Actros L en liten halvtime tidligere. Da Shadde ikke
systemet rukket å fange den opp, men med eActrosen hadde tilstrekkelig mange
biler registrert at den sto der og rapportert inn slik at vi tidlig kunne se at
her er det en potensiell fare langs veien.
Den siste bilen vi
kjørte var en eActros 400 4x2 trekkvogn med L-hytte. Her finner vi det samme dashbordet
og motoren hadde den samme kraften som hos storebroren, men denne var utstyrt
med en smidig toakslet citytralle med sving på bakre aksel. Dette gjorde at den
fulgte svært så godt med gjennom de noe trange gatene utenfor fabrikken. Her
kjenner vi at det er godt med overskuddskraft, samt at vi sitter noe lavere og har
bedre oversikt rett foran bilen. Vi ser også hvordan speilkameraet følger langs
siden av hengeren, gjennom noen av de skarpeste svingene, slik at vi hele tiden
kan følge med på hvor hengeren er selv om den er utenfor normalt speilområde.
Dette er en god funksjon når det skal manøvreres i trange bygater eller på
andre trange plasser.