Når Black Week starter neste uke forventes det svært store pakkevolum til Posten Brings terminaler.
Distriktssjef Sissel Anita Nordgaard ved Østlandsterminalen og konserndirektør Hans-Øyvind Ryen føler at Posten Bring er godt forberedt for årets mest hektiske måned.
– Førjulstiden er årets mest hektiske og artigste periode for oss. For å sikre rask og trygg levering til jul, har vi rekordmange utleveringssteder og ekstra bemanning både på terminalene og ute i distribusjonen, sier konserndirektør Hans-Øyvind Ryen i en pressemelding.
Slik har Posten Bring forberedt seg på årets høysesong:
3.700 utleveringssteder fra Lindesnes i sør til Longyearbyen i nord. Aldri før har det vært så mange steder å hente og levere pakker hos Posten.
Over 700 ekstra medarbeidere er hentet inn til årets høysesong for å håndtere de ekstraordinære mengdene med pakker og brev, mens kundeservice alene henter inn cirka 40 medarbeidere for hjelpe kunder med deres spørsmål.
Åpningstiden hos kundeservice utvides samtidig til klokka 19.00 i førjulstiden og vil dermed være åpen fra 08.00-19.00 i hverdagene og lørdager 09.00-16.30. Chat- og talebot vil være tilgjengelige gjennom hele døgnet.
Benytt Posten-appen til å spore pakkene og bestille sendinger. Der vil også hentemeldingene fra Posten Bring komme.
Husk at pakker må hentes innen fristen på sju dager fra de har ankommet hentestedet. Likevel oppfordrer Posten Bring alle til å hente pakkene så raskt som mulig etter mottatt hentemelding. Trenger du å utvide hentefristen kan dette enkelt gjøres i Posten-appen.
Tradisjonen tro skal også alle som er ansatt på kontor i Posten Bring ut i drift i løpet av førjulstiden, for å hjelpe og avlaste med pakkehåndtering, distribusjon og sortering.
Allerede i god tid før julefreden senker seg, er store mengder pakker på vei inn til terminaler, distribusjonsenheter og de rekordmange 3.700 utleveringsstedene over hele landet. Det fører til høy aktivitet for postbud, sjåfører og terminalarbeiderne i Posten Bring.
Mange ekstra hender
Over 700 ekstra medarbeidere er hentet inn til årets høysesong for å håndtere pakker og brev, mens kundeserviceavdelingen også har oppbemannet med rundt 40 medarbeidere.
– Vi har god erfaring med å håndtere og sikre julen for innbyggere i hver en krik og krok over hele landet, men vi ønsker alltid å utvikle oss og gjøre det enda bedre enn året før. Derfor har vi gjort en rekke konkrete tiltak for å sikre god flyt og leveranse av pakker og julepost til både inn- og utland, fortsetter Ryen.
Seks nye robotoarmer bidrar med utrettelig innsats ved Østlandsterminalen på Lørenskog.Foto: Posten Bring
Roboter bidrar - men mennesker er nøkkelen
Blant nyvinningene i år er seks robotarmer fra ABB på Østlandsterminalen i Lørenskog som fôrer Nord-Europas største sorteringsmaskin for småpakker. Dette frigjør kapasitet som kan benyttes andre steder på terminalen.
– Selv om robotene aldri tar ferie, trenger kaffepause eller glemmer hvor de la hanskene, så er det folkene våre som får hjulene til å gå rundt. Uten dem stopper julen rett og slett opp, forklarer konserndirektøren.
Ved landets hentesteder er det ryddet ekstra plass til å ta unna alle pakker som kommer, men konserndirektør Ryen har likevel en vennlig oppfordring til alle som skal sende og hente pakker før jul.
– Får du en hentemelding så oppfordrer vi til å svinge innom og henter pakken så raskt som mulig. Det vil hjelpe både oss i Posten Bring og ditt lokale hentested, slik at vi får fylt på med nye pakker. Det setter vi stor pris på, sier Ryen.