Arendalsuka 2025:
Mona Juell, styreleder i NHO Logistikk og Transport, under pandeldebatt på Arendalsuka. Her sammen med Ole Christian Apeland, CEO i kommunikasjons- og analysebyrået Apeland, selskapet som står bak kampanjen "Logistikk - Veien til verdi".
Foto: Glenn Lund
Fra A–B til verdiskaping
ARENDAL: Mange har et utdatert bilde av logistikk. Om man kun ser på det som å fasilitere en transport fra A til B går man helt glipp av bransjens avgjørende rolle for verdiskaping i næringslivet.
Logistikkbransjen er mye mer enn lastebiler fra A til B. Det
var et av hovedbudskapene til NHO Logistikk og Transports styreleder Mona Juell
da bransjeorganisasjonen arrangerte debatten «Logistikk – Veien til verdi»
under Arendalsuka.
Arrangementet tok utgangspunkt i organisasjonens
omdømmekampanje med samme navn, og samlet bransjeledere, politikere og
tilhørere til en diskusjon om rekruttering og bransjens viktige – men ofte
oversette – samfunnsrolle.
– Vi er en kompetansebransje, minst like mye som vi er en
transportbransje. Det må vi bli flinkere til å fortelle, formidlet Juell fra
scenen.
Hun pekte på at mange fortsatt forbinder logistikk først og
fremst med lastebilsjåfører, selv om det finnes titusenvis av jobber innen alt
fra teknologiutvikling og tollbehandling til internasjonal handel.
Flere kvinner – og flere unge
Rekruttering var en rød tråd i Juells innlegg. Etter hvert som eldrebølgen slår
inn over landet, vil kampen om å tiltrekke seg ungdommen tilspisses
ytterligere. Juell mener det er på høy tid å legge bort forestillingen om at
bransjen er forbeholdt menn bak rattet.
– Mange selskaper i bransjen har nær 50 prosent kvinner i
ledelse og mellomledelse. Å redusere bildet til at vi bare har 3 prosent
kvinnelige lastebilsjåfører gir et feilaktig inntrykk, forklarte hun.
Juell løftet også frem bransjens rolle som inngangsport til
arbeidslivet – både for unge og for ufaglærte med bakgrunn fra andre land.
Fra usynlig til uunnværlig
En utfordring for omdømmet er at logistikk som regel fungerer og skjer i et rom
som er usynlig for «mannen i gata». Konsekvensen er at bransjen sjelden
tiltrekker seg oppmerksomhet, og når den først gjør det, er det fordi noe har
gått galt. Som en lokfører som aldri får skryt for at toget ankommer i tide,
men får kritikk når det er forsinkelser.
Bransjen må i større grad minne omgivelsene på hvor
verdiforslaget ligger – at uten logistikk hadde Norge gått i stå på 1–2–3.
– Vi må minne både mottakere og avsendere på at vi skaper
verdien. En vare har først verdi når den er kommet frem, understreket Juell,
med referanse til omdømmekampanjen som har rullet de siste månedene.
Gode vilkår og karrieremuligheter
Juell tilbakeviste også myten om at logistikk er en lavlønnsbransje, og pekte
på at statistikken viser høyt lønnsnivå sammenlignet med flere andre næringer.
– Med lav inngangsterskel kan man bygge en hel karriere,
nasjonalt eller internasjonalt. Og det vi ofte ser, er at mange som havner i
logistikkbransjen litt tilfeldig, faktisk blir her hele livet, sa hun.