Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Arendalsuka 2025:

Mona Juell, styreleder i NHO Logistikk og Transport, under pandeldebatt på Arendalsuka. Her sammen med Ole Christian Apeland, CEO i kommunikasjons- og analysebyrået Apeland, selskapet som står bak kampanjen "Logistikk - Veien til verdi".

Fra A–B til verdiskaping

ARENDAL: Mange har et utdatert bilde av logistikk. Om man kun ser på det som å fasilitere en transport fra A til B går man helt glipp av bransjens avgjørende rolle for verdiskaping i næringslivet.

Publisert Sist oppdatert

Logistikkbransjen er mye mer enn lastebiler fra A til B. Det var et av hovedbudskapene til NHO Logistikk og Transports styreleder Mona Juell da bransjeorganisasjonen arrangerte debatten «Logistikk – Veien til verdi» under Arendalsuka.

Arrangementet tok utgangspunkt i organisasjonens omdømmekampanje med samme navn, og samlet bransjeledere, politikere og tilhørere til en diskusjon om rekruttering og bransjens viktige – men ofte oversette – samfunnsrolle.

– Vi er en kompetansebransje, minst like mye som vi er en transportbransje. Det må vi bli flinkere til å fortelle, formidlet Juell fra scenen.

Hun pekte på at mange fortsatt forbinder logistikk først og fremst med lastebilsjåfører, selv om det finnes titusenvis av jobber innen alt fra teknologiutvikling og tollbehandling til internasjonal handel.

Flere kvinner – og flere unge 

Rekruttering var en rød tråd i Juells innlegg. Etter hvert som eldrebølgen slår inn over landet, vil kampen om å tiltrekke seg ungdommen tilspisses ytterligere. Juell mener det er på høy tid å legge bort forestillingen om at bransjen er forbeholdt menn bak rattet.

– Mange selskaper i bransjen har nær 50 prosent kvinner i ledelse og mellomledelse. Å redusere bildet til at vi bare har 3 prosent kvinnelige lastebilsjåfører gir et feilaktig inntrykk, forklarte hun.

Juell løftet også frem bransjens rolle som inngangsport til arbeidslivet – både for unge og for ufaglærte med bakgrunn fra andre land.

Fra usynlig til uunnværlig 

En utfordring for omdømmet er at logistikk som regel fungerer og skjer i et rom som er usynlig for «mannen i gata». Konsekvensen er at bransjen sjelden tiltrekker seg oppmerksomhet, og når den først gjør det, er det fordi noe har gått galt. Som en lokfører som aldri får skryt for at toget ankommer i tide, men får kritikk når det er forsinkelser.

Bransjen må i større grad minne omgivelsene på hvor verdiforslaget ligger – at uten logistikk hadde Norge gått i stå på 1–2–3.

– Vi må minne både mottakere og avsendere på at vi skaper verdien. En vare har først verdi når den er kommet frem, understreket Juell, med referanse til omdømmekampanjen som har rullet de siste månedene.

Gode vilkår og karrieremuligheter 

Juell tilbakeviste også myten om at logistikk er en lavlønnsbransje, og pekte på at statistikken viser høyt lønnsnivå sammenlignet med flere andre næringer.

– Med lav inngangsterskel kan man bygge en hel karriere, nasjonalt eller internasjonalt. Og det vi ofte ser, er at mange som havner i logistikkbransjen litt tilfeldig, faktisk blir her hele livet, sa hun.

Powered by Labrador CMS