BREDERE UTVALG: Produktsjef hos Hesselberg Truck Stig Andre Fridlund med sitt nye leketøy, en AMR fra Robotize, som for tiden demonstreres ved inngangen til kantina til Hesselberg på Lindeberg.

Hesselberg med ny AMR-satsing

LINDEBERG: Utenfor kantinen ved Hesselberg Trucks hovedkontor, står en AMR fra Robotize og viser frem sine kunster.

Publisert
FLERE STØRRELSER: Modellen som står hos Hesselberg er den største varianten, som kan ta større paller en europall. Da skal i tilfelle de hvite klossene fjernes fra palelstasjonen.

Hesselberg Truck er eneforhandler av Linde gaffeltrucker i Norge. Men for å fylle alle lagerbehov har selskapet nå inngått en formell avtale med Robotize om å være norsk forhandler av det danske selskapets autonome, mobile roboter (AMR).

- Vi har hatt et uformelt samarbeid i et par år, men det er først nå vi har tatt steget og fått på plass en formell samarbeidsavtale, sier produktsjef hos Hesselberg Truck Stig Andre Fridlund.

En AMR-løsning slik Robotize kan levere har vært etterspurt blant Hesselbergs kunder, og avtalen gjør at Hesselberg kan nå enda bredere.

- Nå treffer vi flere kunder, rett og slett ved å ha dette produktet. Hadde vi ikke hatt det, er det mange prosjekter vi måtte sagt nei til, sier Fridlund.

Første installasjon på plass

Hesselbergs teknikere er allerede ferdig med den første installasjonen av en Robotize-løsning hos en ennå ikke navngitt kunde, og den går nå i prøvedrift der. I tillegg er det planlagt en ny installasjon hos samme kunde ved en annen lokasjon, samtidig som Fridlund forteller at de er i dialog med en håndfull andre interesserte aktører.

Det er ofte produksjonsbedrifter av en viss størrelse som har transportetapper av en viss lengde, som AGV-er og AMR et godt alternativ for. Der er ofte produktene standardiserte og oppgavene er repeterbare. AMR har fordeler foran AGV-er på flere områder. En av fordelene ligger i at AMR-ene er autonome, mens AGV-ene er «guided».

- I og med at AMR-er er autonome, så finner maskinen en ny rute om veien den hadde planlagt er blokkert. En AGV er guidet, og klarer ikke det, men må forholde seg til en forhåndsdefinert rute, forklarer, Fridlund.

PARTNERE: Robotize og Hesselberg har inngått et formelt samarbeid som gjør Hesselerg Truck til norsk forhandler av den danske AMR-løsningen.

AMR-er også lettere å integrere i områder der folk går og andre trucker kjører. Men om noe må løftes i høyden, er det en AGV som må til.

Fire modeller

AMR-ene til Robotize kommer i fire varianter. To ulike varianter som håndterer europaller, med henholdsvis løftekapasitet på 400 og 1000 kg, én som kan håndtere ukurante paller, for eksempel UK- eller US-paller, med kapasitet på opptil 1230 kg og en som kan håndtere europaller og andre typer paller med størrelser opptil 1240 mm x 1000 mm.

Maskinen som står utenfor kantina på Lindeberg er av den siste typen, og er programmert til å flytte en pall fra en pallestasjon til en annen og tilbake, med ett enkelt tastetrykk. Systemet til Robotize er også enkelt å integrere med de fleste WMS- og ERP-systemer. Dessuten er det mye utstyr tilgjengelig som gjør det enkelt å tilpasse robotene til eksisterende lagre.

- Det er conveyor-adaptere, og conveyor-stasjoner, som gjør at det ikke trengs noen stor ombygging av eksisterende conveyorer. I tillegg finnes det faste pallestasjoner i forskjellige utgaver og palleheiser som gjør at man kan ha nytte av systemet selv om man bare ellers har en jekketralle på lageret, sier Fridlund.

Kort leveringstid

En annen fordel med AMR-ene fra Robotize er at automatiseringen av prosessene kan gå hurtig. Ifølge Fridlund er utstyret lagervare og svært raskt å implementere.

- I det øyeblikket man har valgt løsningen, kan vi begynne svært kjapt. Etter et par-tre uker kan vi være i gang med installasjonen, og installasjonstiden ligger på én til to uker, sier han, og legger til at prosessen med en AGV-løsning kan ta måneder og gjerne oppimot ett år.

Linde har også en AMR-løsning kalt C-Matic, men ifølge Fridlund er det systemet tilpasset litt andre applikasjoner enn Robotize. Poenget er uansett at Hesselberg Truck med Robotize nå har en mer komplett lagerportefølje.

- Kunden kommer til oss og skal ha løst et problem. Så finner vi ut hvilken løsning som er best, og det kan godt hende det er Lindes C-Matic som er det rette alternativet, sier Fridlund.

Powered by Labrador CMS