BREDERE UTVALG: Produktsjef hos Hesselberg Truck Stig Andre Fridlund med sitt nye leketøy, en AMR fra Robotize, som for tiden demonstreres ved inngangen til kantina til Hesselberg på Lindeberg.Foto: Øyvind Ludt
Hesselberg med ny AMR-satsing
LINDEBERG: Utenfor kantinen ved Hesselberg Trucks hovedkontor, står en AMR fra Robotize og viser frem sine kunster.
Hesselberg Truck er eneforhandler av Linde gaffeltrucker i
Norge. Men for å fylle alle lagerbehov har selskapet nå inngått en formell avtale
med Robotize om å være norsk forhandler av det danske selskapets autonome,
mobile roboter (AMR).
- Vi har hatt et uformelt samarbeid i et par år, men det er
først nå vi har tatt steget og fått på plass en formell samarbeidsavtale, sier
produktsjef hos Hesselberg Truck Stig Andre Fridlund.
En AMR-løsning slik Robotize kan levere har vært etterspurt
blant Hesselbergs kunder, og avtalen gjør at Hesselberg kan nå enda bredere.
- Nå treffer vi flere kunder, rett og slett ved å ha dette
produktet. Hadde vi ikke hatt det, er det mange prosjekter vi måtte sagt nei
til, sier Fridlund.
Første installasjon på plass
Hesselbergs teknikere er allerede ferdig med den første
installasjonen av en Robotize-løsning hos en ennå ikke navngitt kunde, og den
går nå i prøvedrift der. I tillegg er det planlagt en ny installasjon hos samme
kunde ved en annen lokasjon, samtidig som Fridlund forteller at de er i dialog
med en håndfull andre interesserte aktører.
Det er ofte produksjonsbedrifter av en viss størrelse som
har transportetapper av en viss lengde, som AGV-er og AMR et godt alternativ
for. Der er ofte produktene standardiserte og oppgavene er repeterbare. AMR har
fordeler foran AGV-er på flere områder. En av fordelene ligger i at AMR-ene er
autonome, mens AGV-ene er «guided».
- I og med at AMR-er er autonome, så finner maskinen en ny
rute om veien den hadde planlagt er blokkert. En AGV er guidet, og klarer ikke
det, men må forholde seg til en forhåndsdefinert rute, forklarer, Fridlund.
AMR-er også lettere å integrere i områder der folk går og
andre trucker kjører. Men om noe må løftes i høyden, er det en AGV som må til.
Fire modeller
AMR-ene til Robotize kommer i fire varianter. To ulike
varianter som håndterer europaller, med henholdsvis løftekapasitet på 400 og
1000 kg, én som kan håndtere ukurante paller, for eksempel UK- eller US-paller,
med kapasitet på opptil 1230 kg og en som kan håndtere europaller og andre
typer paller med størrelser opptil 1240 mm x 1000 mm.
Maskinen som står utenfor kantina på Lindeberg er av den
siste typen, og er programmert til å flytte en pall fra en pallestasjon til en
annen og tilbake, med ett enkelt tastetrykk. Systemet til Robotize er også
enkelt å integrere med de fleste WMS- og ERP-systemer. Dessuten er det mye
utstyr tilgjengelig som gjør det enkelt å tilpasse robotene til eksisterende
lagre.
- Det er conveyor-adaptere, og conveyor-stasjoner, som gjør
at det ikke trengs noen stor ombygging av eksisterende conveyorer. I tillegg
finnes det faste pallestasjoner i forskjellige utgaver og palleheiser som gjør
at man kan ha nytte av systemet selv om man bare ellers har en jekketralle på
lageret, sier Fridlund.
Kort leveringstid
En annen fordel med AMR-ene fra Robotize er at automatiseringen av prosessene kan gå hurtig. Ifølge Fridlund er utstyret
lagervare og svært raskt å implementere.
- I det øyeblikket man har valgt løsningen, kan vi begynne
svært kjapt. Etter et par-tre uker kan vi være i gang med installasjonen, og
installasjonstiden ligger på én til to uker, sier han, og legger til at
prosessen med en AGV-løsning kan ta måneder og gjerne oppimot ett år.
Linde har også en AMR-løsning kalt C-Matic, men ifølge
Fridlund er det systemet tilpasset litt andre applikasjoner enn Robotize.
Poenget er uansett at Hesselberg Truck med Robotize nå har en mer komplett
lagerportefølje.
- Kunden kommer til oss og skal ha løst et problem. Så
finner vi ut hvilken løsning som er best, og det kan godt hende det er Lindes
C-Matic som er det rette alternativet, sier Fridlund.