NY AUTOMASJON: Supply chain-direktør Siw Holter (fra venstre), Logistikkdirektør Tor Erik Myrvold og Konsernsjef Geir Hoff foran det nye store Autostore-anlegget i lageret på Vestby. Anlegget har 110.000 kasser.Foto: Øyvind Ludt
Stort effektivitetsløft hos Meko
VESTBY: To reservedelsgrossister er i ferd med å samles under ett lagertak i Vestby. Planen er at effektiviteten skal dobles.
Meko Group samler sin sentrallagervirksomhet i et nytt, moderne anlegg i Vestby.
Det nye lageret vil doble effektiviteten med en AutoStore-løsning og øke tilgjengeligheten av artikler betydelig.
Flyttingen til Vestby forventes å forbedre leveransetidene til norske verksteder og styrke konkurransekraften i Norge.
Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.
Meko Group består av Nord-Europas ledende
reservedelsdistributører; FTZ, Inter-Team, Koivunen, Meko Norway (Meca og
Mekonomen) og Sørensen og Balchen (BilExtra). Det er de to sistnevnte som har
verksted- og forhandlervirksomhet i Norge og som nå samler sin
sentrallagervirksomhet under ett 33.000 m² stort tak i Vestby.
HJERTET I ANLEGGET: I plukktunnelen skal de ansatte ta ut varer fra Autostore-anlegget og fylle på i spesiallagde kasser for transport til kundene.
Tidligere har Meko Norway hatt lager på rundt 10.500 m² fordelt
på fire bygg i Gjøvik, mens Sørensen og Balchen har hatt et manuelt lager på
6500 m² på Rosenholm i Oslo. I tillegg har Mekonomen og deler av Meca fått sine
forsyninger fra Meko Groups sentrallager i Strängnäs i Sverige.
Når alt dette innen utgangen av året samles i Vestby, tror Geir
Hoff, country manager i Meko Norway, på en solid effektiviseringsgevinst.
Miljøvennlig bygg
Det er Bulk Industrial Real Estate som har utviklet og
oppført lageret i samarbeid med Meko Group. Lageranlegget får energikarakter A
og miljøsertifiseringen BREEAM-NOR Very Good. Det installeres et solcelleanlegg
på taket med en kapasitet på 4,3 MWp og en estimert årsproduksjonen på 3,3 GWh.
Det gjør gjør anlegget til ett av Norges største solcelleanlegg.
– Effektiviteten skal dobles og vel så det. Vi ser for oss
en bemanning på 60+ ansatte i Vestby. I dag driftes Mecas lager på Gjøvik med
omtrent samme bemanning. Her kan vi omtrent tredoble volumet med like mange
folk som før, sier Hoff mens han, supply chain-direktør Siw Holter og
logistikksjef Tor Erik Myrvold viser oss rundt i det nye anlegget.
Det nye lageret er automatisert med en AutoStore med en
kapasitet på 120.000 kasser levert av Element Logic. Mecas lager på Gjøvik og
Sørensen & Balchen sitt på Rosenholm er i dag helt manuelle uten
nevneverdig grad av automasjon, mens lageret i Sverige har en effektiv
skyttelløsning.
IKKE ALT AUTOMATISERES: Mye bildeler er enten for tunge eller store for en Autostore, så det er fortsatt et stort konvensjonelt lager i det nye bygget til Meko.
– I Strängnäs har vi en skyttelløsning i dag, men vi valgte
Autostore fordi vi mener det gir oss best fleksibilitet i dette tilfellet.
Effektivitetsgevinsten vil være stor for Meca og Sørensen & Balchen, mens
Mekonomen kommer fra et automatisert lager, så der blir ikke gevinsten så stor,
sier Hoff.
Vestby-anlegget skal starte med å ha rundt 70.000 artikler
tilgjengelig, noe som er 30.000 mer enn det som finnes på Gjøvik i dag. Dermed
blir tilgjengeligheten tilsvarende det Meko Group har i sine danske og svenske
lagre. Når Sørensen & Balchen i løpet av fjerde kvartal flytter sin
virksomhet fra Rosenholm, vil utvalget øke med ytterligere 20.000 artikler og
etter hvert nærme seg 100.000.
Løfter konkurransekraften
Hoff er klar på at et nytt moderne lager i Norge vil bedre
konkurransekraften til Meko Group betydelig i Norge.
TUNGT: Konsernsjef Geir Hoff tester vekten på en pakke bremseskiver, og konkluderer ganske riktig at dette er deler som er for tunge for Autostore-anlegget.
– Vi tar i dag fortsatt en stor andel av volumet vårt fra
Sverige. Herfra vil vi få langt kortere leveransetider til norske verksteder.
Stopptiden er i dag ved 11-tiden i Sør-Norge fra Strängnäs for neste dags
leveranser. Her i Vestby vil de ha en cutoff-tid i 17-18-tiden, sier Hoff.
Det betyr i praksis at verksteder vil kunne gi sluttkunden
et langt bedre tilbud.
– Verkstedene vil da kunne gi
kundene beskjed om at de trenger å beholde bilen kun et halvt døgn ekstra for å
få den ferdig. I dag må bilen gjerne hentes og få en ny time for å få på plass
den siste delen, sier Hoff.
Sentrallageret i Vestby skal fungere i et samspill med Meko
Groups 32 lokale distribusjonssentre rundt om i landet, fra Alta i nord til
Lyngdal i sør.
– Vi har veldig stor
tro på den lokale strukturen vi har også. Ekspressvarer skal være tilgjengelige
ved de lokale sentrene, sier Hoff.
Meko har en høy servicegrad til verkstedene, spesielt de som
er sentralt plassert.
SORTERES: Etter at kassene er ferdig plukket, bufres de for å sette sammen paller til samme mottaker.Foto: Element Logic
– Det er fra to til fem leveranser daglig. De bynære er nok
oppe i fem. Vi er avhengige av den servicegraden for at de skal være fornøyde,
sier supply chain-direktør Siw Holter.
En del av det videre forbedringsarbeidet for å gjøre kundene
fornøyde handler om å bruke data.
– Vi har datamateriale til å forutsette og spå hva
verkstedene trenger. Det å systematisere dette gjør vi ikke enda, men det
finnes det muligheter for, sier Geir Hoff.
Switchen mellom drift på Gjøvik og i Vestby skal skje 1.
juli. Frem til da peker katalogen fortsatt til beholdningen på Gjøvik, slik at
det lageret blir tømt så mye som mulig og flytteprosessen blir så lite
omfattende som mulig.
De spesiallagde kassene kan enten stables oppå hverandre for transport ut ...
... eller om den lille klaffen vippes opp, kan de stables oppi hverandre for plassbesparende returtransport ...
... slik at man får mange flere kasser på én pall.Foto: Øyvind Ludt
Element Logics mest avanserte
Autostore-anlegget til Meko er det største og mest avanserte
Element Logic har bygget i én etappe. Samtidig er Autostore bare hjertet i en
større operasjon.
Kassene stables opptil 16 per pall for uttransporten. Det gjøres automatisk av en Kuka-robot.
Hele automasjonsprosjektet har vært et nært samarbeid mellom
Meko, Element Logic, Ito og Consafe Logistics som har levert
lagerstyringssystemet Astro WMS. Ito har levert mesteparten av systemene rundt
Autostore. Intern vareflyt foregår på skreddersydde baner tilpasset Mekos
kasser. Ordren legges manuelt i en Meko-kasse ved pakkebordene, derfra går den
på transportbane ut til bufferbanene. Videre effektueres ordrene i bolker når
det er et visst antall til samme mottager, eller når det nærmer seg et kritisk
leveringstidspunkt. Ved åtte eller flere kasser til samme mottager, blir
kassene stablet med robot og sendt på pall. Ved sju eller færre kasser til
samme mottager, blir de transportert ut til manuell forsendelse.
Stabling på pall sørger en Kuka industrirobot for med griper
utviklet spesielt for kassene. 16 kasser passer nøyaktig for å fylle én pall. ITO
Produksjon har også utviklet og bygget en egen maskin for stabling av utgående
kasser, og nedstabling av innkommende tomkasser.
Tina Meffert, ansvarlig prosjektleder i Element Logic.Click to add byline
– AutoStore er bare starten; det virkelig unike ligger i
hvordan alle delene rundt samspiller: Banesystemer, robotpalletering,
put-to-light, bufferområder, sortering og pakking. Dette er det mest
avanserte anlegget vi har bygget i Norge – og et tydelig eksempel på hvordan vi
i Element Logic utvikler helhetlige løsninger for lagerlogistikk, sier Tina Meffert, ansvarlig prosjektleder i
Element Logic.
Nye ansatte og kontinuitetsbærere
Å flytte lagervirksomheten fra to andre lokasjoner til
Vestby, var naturligvis også en risiko, der den største var rekruttering.
Samtidig er det klart at effektivisering i driften også innebærer at noen blir
overtallige.
– All effektivisering innebærer overtallighet. Noen har
mistet jobben av overtallighet, noen av geografiske årsaker, sier Hoff.
Det var forventet at de fleste ansatte på Gjøvik ikke
ønsket å flytte til et arbeidssted over 13 mil unna. Seks til åtte av de
ansatte på Gjøvik blir likevel med, mens 25 av de ansatte hos Sørensen og
Balchen blir med til Vestby. Å fylle de tomme stillingene har gått greit
forteller logistikksjef Myrvold.
– Det har vært overraskende lett. Vi var skeptiske for et
års tid siden. Vestby er en logistikkhub med mye kompetanse, men også stor
konkurranse om kompetansen, sier Myrvold.
Program Logistikk25:
08:00-09:00: Innsjekk og morgenkaffe
09:00-10:20: Vareeiernes time:
Øyvind Ludt og Glenn Lund i Moderne Transport og Logistikk Inside presenterer årets Vareeierundersøkelse.
Harald Borgen, logistikkdirektør i Norli, forteller om bokhandlerens store logistikkreise.
Julianne Fjell og Trond Bræin, managing director og project and development manager i ColliCare, forteller om kravene de møter fra kundene, i lys av Vareeierundersøkelsen.
10:20-10:40: Pause og mingel
10:40-12:00: Hva i all verden skjer med verden og hvordan påvirker det oss?
Ole Andreas Hagen i NHO Logistikk og Transport gir oss sin årlige statusrapport.
Kari Due-Andresen i Akershus Eiendom gir innsikt i de økonomiske trendene som påvirker oss.
Christian Flatum Head of Ocean Freight, Cluster Nordics, DB Schenker: «50 dager etter at Trump sendte verdenshandelen ut i kaos: Hvor står vi nå - og hvor er vi på vei?»
12:00-13:00: Lunsj
13:00-14:20: Fremtid og teknologi - muligheter og begrensninger:
Alexander Haneng, direktør for innovasjon og bærekraft i NHO Service og Handel forteller om de teknologiske trendene vi må forholde oss til.
Per Olof Arnäs, Logistikkforsker, rådgiver og «Visionary Explainer». Vil snakke om kunstig intelligens, automasjon og hvordan disruptive teknologier gjør at man må tenke nytt om fremtidens logistikkhverdag. Hvem blir morgendagens vinnere og tapere?
Håkon Osland Sandvik, ph.d. USN Handelshøyskolen, Universitetet i Sørøst-Norge. «Skalering av Norsk Maritim Autonomi: Fra én til mange – muligheter, barrierer og veien videre»
Anders Gautestad Jacobsen, jurist i NHO Logistikk og Transport, gir en kort statusoppdatering for implementeringen av Digitoll.
14:20-14:40: Pause, mingel og popcorn
14:40-16:00: Hvordan kombinere grønt og lønnsomt:
Erik Haugland i Ørland Transport om hvorfor selskapet bare har klimanøytrale kjøretøy - og hva det gjør med bunnlinja.
Eryn Dinyovszky, CEO Yilport Nordic, om hvorfor effektive havner er nøkkelen til utslippskutt.
Are Gråthen i Samskip og Jørn Askvik i Shortsea Promotion Centre om hva som skal til for å gjøre sjøtransprt til en naturlig del av forsyningskjeden
16:00: Vi går sammen ned til Rådhusbrygga der en gammel seilskute venter på oss med mat og drikke.
16:30: Avgang rundtur i indre Oslofjord.
Ca. 20:30: Retur til Rådhusbrygga - med Oslo sentrum for våre føtter