YunExpress kom til Norge med Lu Liu

Logistikk Inside møtte Lu Liu på Oslo S torsdag denne uken. Hun leder den norske avdelingen til YunExpress, en av verdens ledende logistikkleverandører med sømløse transportløsninger for internasjonal netthandel. Foto: Per Dagfinn Wolden

Hun server norske og globale netthandelskunder fra Oslo

Lu Liu representerer en av verdens ledende logistikkleverandører med sømløse transportløsninger for internasjonal netthandel.

Publisert Sist oppdatert

Fakta: Lu Liu

Stilling: Daglig leder

Født: Kina

Oppvokst: Kina

Utdanning: Master i Internasjonal Management

Yrkesbakgrunn: Netthandel, Digital Markedsføring og Internasjonal Logistikk

Selskap: YunExpress Norway AS

Etablert: 07.05.2021

Eget kontor og lager/terminal i Oslo

I ca. ett år har hun nå ledet den norske avdelingen til YunExpress.

Zongteng Group etablerte YunExpress i 2017, og er i dag en av verdens ledende leverandører av e-handelslogistikk. Selskapet hadde i fjor en omsetning på 3,85 milliarder euro.

YunExpress Nordic ble grunnlagt i Sverige i 2020. Fra terminaler og kontorer i Danmark, Finland, Norge og Sverige, sikrer YunExpress Nordic sømløse import- eller eksportstrømmer og tilbyr fullkjedetjenester som varehåndtering, lagerstyring, pakkeinnsamling og distribusjon.

Den europeiske virksomheten har hovedkontor i Nederland og betjener over 30 land, og med datterselskaper i 21 av dem.

Vi møtte en fremoverlent Norges-sjef

Fakta: YunExpress Europa

Etablert: 2020

Virksomhet: YunExpress er en ledende leverandør av grenseoverskridende e-handelslogistikk. Jobber tett med lokale partnere og kjører over 100 daglige logistikkruter i over 30 europeiske land. Har logistikk-huber plassert i 21 europeiske land, inkludert nordiske avdelinger med profesjonelle team i Sverige, Norge, Finland og Danmark.

Daglige linjetransporter mellom 21 europeiske logistikk-knutepunkter

Interne lokallag med lokal kunnskap

Sterkt samarbeid med lokale last mile-transportører

Fortolling som dekker EU, UK og Norge

Muligheter for oppfyllelse og returhåndtering

Undertegnede møtte Lu Liu på Oslo S torsdag denne uken. Og hun var klar for en prat rundt både den norske og internasjonale virksomheten.

– Hva kan du fortelle om Norge og de norske kundene?

- Med eget logistikksystem tar vi det fulle ansvaret for våre kunder, fra bestilling til sluttlevering. Det være seg komplette tjenester, inkludert samkjørt lagring, varehåndtering, lagerstyring, samt henting og distribusjon av pakker. Vi sikrer selvsagt at din import- eller eksportlogistikk går sømløst, forteller Lu Liu til Logistikk Inside.

Hun er fascinert av langstrakte Norges vakre natur, rolige avsidesliggende områder og iskalde vintre, og med rundt 5,5 mill. innbyggere.

– Tar vi med alle de fire nordiske landene, med blant andre Sverige med over 10 mill. innbyggere, er befolkningstettheten i Norden mer enn 27 millioner mennesker, sier Liu som fremhever den nordiske regionen som svært interessant for netthandels-aktører.

Og hun viser til at det er ikke bare antall personer eller middelinntekten i Norden (blant de høyeste i Europa) som gjør det til en interessant region for e-handelsaktører.

- Antall netthandlere har også økt kraftig de siste to årene på grunn av nedstengningene. Mens noen av disse kjøperne vil gå tilbake til sine gamle handlevaner offline, vil andre fortsette å handle på nettet nå som de har oppdaget at det er praktisk, sier Liu som understreker at det er store muligheter innen grenseoverskridende e-handel i Norden.

Ifølge Liu gjør den høye levestandarden i Norge, nordmenn til gode kunder på global og internasjonal netthandel.

- Men likevel sliter Norge med å gå helt globalt med sine produkter, noe som skyldes mangel på globale logistikkløsninger, sier Liu.

– På grunn av sin beliggenhet og geografi opplever både netthandelsaktører og transportører Norge som krevende. Kommentar?

Norge er utfordrende for distribusjon og godstransport med varierende vær- og føreforhold.

– Ja, Norge er svært utfordrende for distribusjon og godstransport med varierende vær- og føreforhold. Landet er grisgrendt og folk bor i avsidesliggende områder. Dette skaper distribusjonsutfordringer.

«Nei til EU»-landet en utfordring

Liu fremhever også at Norge representerer en betydelig utfordring, ved å ikke være en del av EU.

- Dette betyr at varer som kommer inn i Norge fra EU, eller omvendt, må fortolles i henhold til enten VAT On E-Commerce (VOEC) eller Import One-Stop Shop (IOSS). Det kan resultere i forsinkelser eller bøter om ikke tollprosessene er godt organisert, eller at tollreglene og forskriftene ikke overholdes, sier Liu.

Og hun understreker følgende:

- Derfor er det spesielt viktig å samarbeide med en logistikkpartner som tilbyr pålitelig fortolling, og som oppfyller hvert lands tollstandarder. Dette for å unngå problemer med innkreving av skatter eller avgifter for kundene dine, forteller Liu.

Opptatt av prisnivå og kjøpekraft

- Det høye lokale prisnivået tilsier at den regionale kjøpekraften er høy. Nordiske e-handlere fra Danmark og Finland bruker (i gjennomsnitt) mest sammenlignet med andre europeiske land, og Sverige er ikke langt bak. Fokuset til de store selskapene i Norden er ennå ikke på e-handelsvirksomheten, sier Liu.

– Og hva er følgene av det?

- Siden de lokale produksjonsressursene er begrensede, er Norden svært avhengig av import. Som et resultat etterlater dette betydelige hull i det innenlandske e-handelsmarkedet. Dette skaper muligheter for grenseoverskridende e-handelsselskaper utenfor Norden.

E-handel i utlandet på vei opp igjen

Ifølge Liu har nettkunder de siste to årene flyttet fokuset mer mot å kjøpe fra lokale selskaper, ettersom pandemien forårsaket produktmangel og enorme forsinkelser i frakt over landegrensene.

- I dag er situasjonen tilbake til (den nye) normalen, ettersom e-handelskunder oftere har begynt å se utover grensene. Blant alle nett-kjøpte produkter tjener kategorien klær og fottøy den høyeste andelen på mer enn 50 %, sier hun.

Liu fremhever også mulighetene for netthandlere som fokuserer på bærekraft og miljø.

- Antallet forbrukere som er bevisste på miljøpåvirkningen vokser. Ikke bare leter denne gruppen aktivt etter karbonnøytrale fraktalternativer, men de er også villige til å betale en premie for det.

Ifølge Liu er kunden mest opptatt av kvaliteten på leveringen.

- Her er det svært viktig for oss å samarbeide med de beste lastmile-partnerne, og som tilbyr den beste opplevelsen til netthandelskunden, sier Liu og fortsetter:

- Netthandelsaktører på tvers av landegrensene ser det som viktig med en riktig logistikkpartner, som YunExpress, og som kan levere raskt og med god kontroll. Mer tid kan spares når den samme partneren utfører frakt og fortolling. Dette gir kundene den beste serviceopplevelsen. En økning i kundetilfredshet inngir lojalitet til plattformen eller e-forhandleren, avslutter Lu Liu.

Utenlands e-handel er på vei opp igjen. I løpet av de siste to årene har fokuset til nettkunder flyttet seg mer mot å kjøpe fra lokale selskaper, ettersom pandemien forårsaket produktmangel og enorme forsinkelser i frakt over landegrensene. I dag er situasjonen tilbake til (den nye) normalen, ettersom e-handelskunder har begynt å se utover grensene oftere. Blant alle nett-kjøpte produkter tjener kategorien klær og fottøy den høyeste andelen på mer enn 50 %.
Antall netthandlere har økt kraftig de siste to årene på grunn av nedstengningene. Mens noen av disse kjøperne vil gå tilbake til sine gamle handlevaner offline, vil andre fortsette å handle på nettet nå som de har oppdaget at det er praktisk.
Powered by Labrador CMS