Maersk klarte ikke å få bransjen ombord på sin digitale plattform. I første kvartal neste år legges plattformen ned.
Maersk klarte ikke å få bransjen ombord på sin digitale plattform. I første kvartal neste år legges plattformen ned.

Blockchain tilbakeslag - Maersk skroter Tradelens

Som følge av lav oppslutning fra bransjen kommer Maersk til å skrote Tradelens-plattformen.

Publisert Sist oppdatert

MarketWatch melder at A.P. Møller-Mærsk stopper utviklingen av den digitale plattformen som ble lansert i 2018. Plattformen er utviklet i samarbeid med IT-giganten IBM.

Kongstankten var å effektivisere dokumentflyten i internasjonal shipping gjennom digitalisering. Gjennom å benytte et distribuert nettverk, en blokkjede, skulle aktørene i verdikjeden være i stand til å verifisere og godkjenne dataene som ble matet inn i systemet.

Knyttet aktørene sammen, men konkurrentene skeptiske

Plattformen knyttet sammen linjerederier, transportører, havner, offentlige myndigheter, banker og finansinstitusjoner. Effektiviseringspotensialet er det få som sitter spørsmålstegn ved, til enhver forsendelse hefter det en liten papirmølle som involverer mange ledd i forsyningskjeden.

At digitalisering er veien å gå, er det nok liten tvil om. Men det er heller ikke til å stikke under en stol at mange var skeptiske til plattformen allerede fra start av. Å mate forretningskritisk data inn i et system som er utviklet av en konkurrent, er vanskelig å få til. Og det å si at en løsning er nøytral betyr ikke nødvendigvis at de andre aktørene føler at det er slik.

At en av verdens største containerrederier skulle klare å etablere en felles digital og nøytral plattform var det mange som stilte spørsmålstegn ved allerede i 2018. Flere konkurrenter ytret seg skeptiske til å hoppe ombord på konkurrentens IT-prosjekt. Og nå, fire år etter, medgir Maersk at det er mangelen på oppslutning i bransjen som er årsaken til at Tradelens avvikles og at konsernet i fremtiden vil jobbe for økt digitalisering i de globale verdikjedene på andre måter.

- Tradelens ble etablert med ambisjonen om å ta et stort steg inn i digitaliseringen av de globale forsyningskjedene, som en åpen og nøytral industriplattform. Dessverre, selv om vi har utviklet en brukbar plattform, har ikke behovet for omfattende og globalt samarbeid med logistikkindustrien blitt møtt. Følgelig har ikke Tradelens oppnådd de kommersielle kravene som er nødvendig for å fortsette som en finansielt uavhengig virksomhet, uttalte Rotem Hershko, Head of Busines Platforms i Maersk til Shippingwatch.

Lanserte konkurrerende løsning i mars ifjor

I tillegg til Tradelens har det dukket opp konkurrerende løsninger med omtrent samme visjon. For halvannet år siden ble Global Shipping Business Network (GSBN) lansert, en digital plattform med base i Hong Kong. Denne er støttet Maersk konkurrenter Hapag-Lloyd, Cosco Shipping Lines og OOCL.

Powered by Labrador CMS