Arendalsuka 2025:
Elisabeth Aarsæther, Direktør i DSB.
Foto: Glenn Lund
DSB: – Vi må se hullene før krisen treffer
ARENDAL: Når krisen rammer, er DSB bindeleddet som skal koble sammen sektorer som ellers sjelden snakker sammen - også logistikkbransjen.
DSB
- Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
(DSB) er et statlig direktorat under Justis- og beredskapsdepartementet med
hovedkontor i Tønsberg. Direktoratet ledes av Elisabeth Sørbøe Aarsæther, som
tiltrådte stillingen som direktør i 2020. Hun sitter i en åremålsstilling som
går ut i 2026.
- Organet ble etablert i 2003 gjennom en
sammenslåing av Direktoratet for sivilt beredskap og Direktoratet for brann- og
elsikkerhet.
- DSB har blant annet et nasjonalt ansvar for å
forebygge og håndtere ulykker, kriser og katastrofer, og fungerer som
koordinator mellom ulike sektorer i beredskapsarbeidet.
- Arbeidet omfatter blant annet brann- og
elsikkerhet, håndtering av farlige stoffer, produkt- og forbrukersikkerhet,
kritisk infrastruktur og sivilforsvaret.
- Direktoratet utarbeider risiko- og
sårbarhetsanalyser, utvikler scenarier for mulige kriser og gir faglige råd til
myndigheter, næringsliv og befolkning.
- I en krisesituasjon bidrar DSB til å sikre
samordning på tvers av sektorer, og har et særskilt ansvar for å støtte
kommuner og statsforvaltere i håndtering av hendelser som ekstremvær, pandemi
eller andre nasjonale beredskapssituasjoner.
Under koronapandemien fikk mange næringer en ny forståelse
av hvor avhengige vi er av hverandre. Direktoratet for samfunnssikkerhet og
beredskap (DSB) ble et bindeledd mellom sektorer som vanligvis opererer hver
for seg.
– Vår rolle er å sørge for at samfunnet er samordnet i måten
vi møter en sivil krise på. Vi er flinke i Norge til å ha full kontroll i hver
enkelt sektor, men det vi gjør – eller ikke gjør – kan ha konsekvenser for
andre, sier DSB-direktør Elisabeth Sørbøe Aarsæther.
Et eksempel var å åpne skolene for barna til personer som
hadde en såkalt «samfunnskritisk rolle» – enten det var sykepleiere, lokførere
eller lastebilsjåfører og lagermedarbeidere innen farmasi eller dagligvare.
Mange i logistikkbransjen har i ettertid snakket om at de så på sin egen
samfunnsrolle med nye øyne etter pandemien.
– Og det gjaldt jo ikke kun logistikknæringen. Tenk på de
som jobbet i matbutikken, eller for å ikke snakke om renholderne. Plutselig ble
de heltene i hverdagen. Det viser at vi som samfunn er avhengige av hverandre,
sier hun.
Fra pandemi til ekstremvær
I 2019 la DSB frem et scenario der pandemi ble vurdert som
et av de mest alvorlige risikobildene for Norge. Ett år senere traff COVID-19.
Da ble logistikk, transport og matforsyning løftet frem som samfunnskritiske
funksjoner. For DSB handler det om å identifisere hvor ressursene finnes og bidra til at de brukes der de trengs aller mest.
Aarsæther peker på at det samme gjelder ved andre kriser.
– Det kan være strømbrudd, områder som blir isolert etter ras, eller flom som
bryter forsyningslinjer. Da må vi se hvor det er hull, og hvordan de kan
fylles.
– For lastebileiere er det kjent at man kan bli bedt om å stille kjøretøy i en
krise. Vår oppgave er å oppdage mangler tidlig, slik at samfunnet i krise kan planlegge med andre ressurser om nødvendig, sier hun, og vil vite om de er tilgjengelig.
Pandemien og håndteringen av den viste også at man aldri kan
være godt nok forberedt dersom krisen inntreffer.
– Koronapandemien ga viktige læringspunkter. Til tross for at DSBs egne
scenarier i 2019 pekte på pandemi som en høyrisiko-hendelse, var Norge ikke
fullt forberedt. Det var varslet, men som samfunn var vi likevel ikke så godt
forberedt som vi kunne vært. Pandemien lærte oss mye, både i planverk og i
identitet – og ikke minst respekt for at ting faktisk kan skje, sier hun.
Elektrifisering som beredskapsutfordring
Transportsektoren står foran et teknologisk skifte. Et tema
som blir hyppig debattert under Arendalsuka er elektrifiseringen av
lastebilparken i Norge. DSB og Aarsæther slutter opp om de grønne ambisjonene,
men hun påpeker at en ensidig omlegging til el medfører nye sårbarheter.
– Det er en viktig og samfunnsmessig riktig endring i
lastebilnæringen, men det gjør oss også mer sårbare som samfunn enn når vi har
drivstofflagre. Det betyr at vi får nye scenarier å kartlegge sårbarheter for –
både for vareforsyning med lastebil og for eksempel ved masseevakuering med
el-busser, sier hun.
– Dette er diskusjoner vi må ta og utfordringer vi må
adressere. Når krisen inntreffer, er det for sent, minner hun om.
AI som ny beredskapsressurs
Et annet tema som har fått stor oppmerksomhet under
Arendalsuka – i år igjen – er kunstig intelligens. På vårt spørsmål om DSB tar
i bruk AI-verktøy for kriseberedskap, medgir hun at potensialet er stort, men
foreløpig ikke utnyttet fullt ut.
– Vi står ikke i år null, men kanskje i år null-komma-en,
smiler hun.
– Jeg har forhåpninger til AI-teknologien, selv om vi ennå ikke har full
oversikt over alle konsekvensene.
For beredskap kan AI bety raskere analyse av risikodata,
bedre oversikt over kritiske forsyningslinjer og tidlig varsling av hendelser.
Foreløpig er dette bare i startfasen, men DSB følger utviklingen tett.
Samarbeid uten faste avtaler
DSB har ikke et formalisert samarbeid med NHO Logistikk og
Transport, men har god kontakt med NHO sentralt og de ulike regionene – som på
sin side står i tett kontakt med de ulike bransjeorganisasjonene i NHO.
– Vi skal bidra til at den ene kjenner til den
andre. Det handler om å få kunnskapen til å flyte, og å knytte sammen folk før
krisen inntreffer, påpeker Aarsæther.