Kronikk av ACE Green: 

Fra suksess til varslet krise for grønn korridor?

Uten statlig handling vil veksten i godstrafikk på Nordlandsbanen ende i en varslet krise. Krisen kan unngås med flere tiltak i tide. De tre viktigste er nytt signalanlegg i drift, flere kryssingsspor og bedre rassikring og beredskap.

Publisert

Om ACE Green:

    • Arctic Central European Green Corridor fremmer en grønn godskorridor mellom Nord-Norge, Østlandet og EU. 
    • De samler ti partnere; Tromsø Havn, Bodø Havn, Mo i Rana Havn, Helgeland Havn, Meyership, BRUS, Rana Utvikling, Mosjøen og Omegn Næringsselskap, Klosser Innovasjon (Kongsvinger) og Nordland Fylkeskommune, og med et stort nettverk i Norge, Norden og EU.

ACE Green, som representerer et bredt næringsliv langs den grønne godskorridoren mellom nord og sør, har sendt et innspill til statlige myndigheter. Innspillet dokumenterer hvordan trafikken på Nordlandsbanen er doblet fra to til fire daglige godstog på bare tre år, fra 2019 til 2023.

Et vellykket samarbeid har ført til at laks, forbruksvarer og industriprodukter har strømmet til godstogene, og det har gjenskapt troen på jernbane som effektiv og miljøvennlig transport. Mengden årlig frakt på strekningen Bodø – Trondheim (- Oslo) nærmer seg en million tonn. I tillegg frakter Rana Gruber fem millioner tonn malm på en del av strekningen. Men nå må vi varsle med rødt lys.

Skal suksessen fortsette og ikke spore av, må småbeløp til investeringer økes raskt. Den største trusselen mot fortsatt suksess er mangel på statlig oppmerksomhet og prioritering av jernbaner i nord.

300 flere trailere langs E6 hver dag?

Økt trafikk har ført til at Bane Nor har vært nødt til å avslå søknader om flere daglige godstog. Det er ikke plass til flere tog på sporet, selv om næringslivet ønsker å frakte mer med bane. I tillegg rammes eksisterende togtrafikk av ras, som på Dovrebanen i 2023 og på Nordlandsbanen med fatalt utfall i høst. Det gjør også at næringsliv som satser på jernbane må tåle uforholdsmessige tap og forsinkelser. Slik kan det ikke fortsette.

Uten Nordlandsbanen vil inntil 300 flere trailere hver eneste dag dundre langs E6 og andre veier til og fra Nord-Norge. Det er negativt både for miljø, trygg trafikk og nærings- og samfunnsutvikling i nord.

Sjøgodsrute Tromsø - Bodø forsterker veksten

Etter at Dovrebanen åpnet igjen i mai, og godstrafikken kunne økes mellom Trondheim og Bodø, fikk Cargo Net satt daglig godstog fire tilbake på sporet i oktober. Dette viser at store vareeiere foretrekker tog fremfor vei.ACE Green har identifisert et stort potensial for ytterligere vekst, spesielt gjennom ASKO sin satsing på nullutslipps sjøgodsrute mellom Bodø, Harstad og Tromsø, som vil koble Troms direkte til Nordlandsbanen.

Den nye Nord-Norge-linjen alene vil øke behovet for godstogkapasitet med minst ett daglig tog. I tillegg vil sjømatproduksjonen i Nord-Norge doble seg de neste årene, noe som vil øke etterspørselen etter togtilbud tilsvarende.

Økning fra fire til seks daglige godstog

ACE Green har oversendt sju tiltak til Jernbanedirektoratet og Samferdselsdepartementet, inkludert:

  • Nytt signalanlegg (ERTMS), som gir økt sikkerhet og plass til flere tog på sporet. Det meste av utstyret er allerede på plass langs Nordlandsbanen, men likevel er systemet kraftig forsinket. Når ny nasjonal signalplan legges ut på høring på nyåret, forventer vi at Nordlandsbanen fortsatt blir prioritert først.
  • Bygging av flere kryssingsspor. Vi vil berømme Bane Nor som har satt i gang med å planlegge et langt kryssingsspor på Saltfjellet, som allerede er en flaskehals. Nytt signalanlegg og ett nytt kryssingsspor kan gjøre det mulig å øke fra fire til seks daglige godstog på Nordlandsbanen.
  • Bedre rassikring og beredskap, inkludert økt vedlikehold av jernbanen.

Mener staten alvor?

De siste to regjeringer har fått utført to statlige konseptvalgutredninger (KVU) av jernbane og transportløsninger i Nord-Norge. De anbefaler en betydelig satsing på Nordlandsbanen. Vi registrerer at også den eksterne kvalitetssikringen av KVU Nord-Norge-banen og KVU Nord-Norge, som nylig ble overlevert Finansdepartementet, etterlyser tiltak for eksisterende jernbaner i nord. Den trekker spesielt fram jernbanens rolle for eksport og næringsutvikling, den nye sjøgodsruten Bodø - Tromsø i forlengelse av Nordlandsbanen, og toglinjenes økte betydning for militær mobilitet og beredskap for Norge og Norden i NATO.

ACE Green forventer derfor mer penger til Nordlandsbanen enn de småbeløp som statlige myndigheter har satt av, og vi forventer investeringer i tide, og ikke ut på 2030-tallet en gang. Når næringslivet selv investerer i tro på Nordlandsbanen, må statlige myndigheter gjør sin del av jobben, slik at varene kan fraktes trygt, grønt og effektivt til markedene.

Har du noe på hjertet?

  • Logistikk Inside er opptatt av meningsmangfold og bransjestemmer som kan bidra til å gi våre lesere nye perspektiver. 
  • Vi inviterer deg til å sende inn kronikker, faginnlegg eller debattinnlegg! Enten du har innsikt i logistikkens fremtid, ønsker å diskutere bransjeutfordringer, eller har tanker om innovasjoner som vil påvirke vår sektor, vil vi gjerne høre fra deg!
  • Vennligst merk at vi ikke publiserer innlegg som fungerer som "salgsinnlegg" eller som aktivt promoterer enkeltprodukter eller enkeltbedrifter. Slike innlegg vil ikke bli vurdert for publisering. 

  • Send inn ditt bidrag og bli en del av diskusjonen som former fremtidens logistikk! 

  • Send til: tips@logistikkinside.no

Powered by Labrador CMS