Åtte måneder til obligatorisk Digitoll: Frykter køkaos på grensen Merk deg datoen 1. april 2025. Om du leser et nyhetsoppslag den tirsdagen om stillestående kø fra Svinesund til Strømstad er det ikke gitt at det er en dårlig aprilspøk.
Fra Inside-arkivet: Kun 8 måneder igjen: - Kom dere ned fra gjerdet! Datoen er satt, og Tolletaten rikker seg ikke. Fra 1. april 2025 innføres obligatorisk Digitoll for alle transportformer.
11 måneder til obligatorisk Digitoll: Frykter køkaos på grensen Merk deg datoen 1. april 2025. Om du leser et nyhetsoppslag den tirsdagen om stillestående kø fra Svinesund til Strømstad er det ikke gitt at det er en dårlig aprilspøk.
Kom dere ned fra gjerdet! Datoen er satt, og Tolletaten rikker seg ikke. Fra 1. april 2025 innføres obligatorisk Digitoll for alle transportformer.
Click to add kicker En lettelse for næringslivet – en boost for havna HUSØY: Mattilsynets tilstedeværelse i Haugesund gjør logistikken langt smidigere for importører på Vestlandet.
Kronikk av Martin Berntzen Often: Sanksjonspakke 11 og importrestriksjoner på russisk stål Martin Berntzen Often er advokatfullmektig i NHO Logistikk og Transport. I denne kronikken forteller han om fallgrubene rundt stålprodukter med opprinnelse i Russland, en utfordring flere bedrifter har slitt med i grensekontrollen de siste dagene.
- Et etterlengtet tilbud Karmsund Havn har i samarbeid med Mattilsynet etablert en veterinær grensekontrollstasjon på Haugesund Cargo Terminals, Husøy. Det kan gi store besparelser både for miljøet og økonomien.
Gøteborg Havn: Økte volumet i turbulent marked Den anstrengte situasjonen i det globale transportsystemet som rådde i 2022, har blitt håndtert godt i Göteborgs Hamn. Havnen har økt volumet av last som håndteres totalt og tar også markedsandeler i alle segmenter.
Alle i ett selskap MERCEDES-BENZ: For to år siden skilte Bertel O. Steen lastebil og bussvirksomheten ut i ett nytt, eget selskap. Nå er overføringen av alle forhandlerne til det nye selskapet ferdigstilt.
De globale forsyningskjedene er forrykket Alle eggene i én (kinesisk) kurv? Profetiene om Kina som det 21. århundrets verksted og industrimotor har langt på vei slått til. Men avhengighet av kinesiske leverandører har sin pris, ikke minst i en situasjon preget av krig og internasjonal usikkerhet.
Sjøveis samarbeid Snarveien til Vestlandet NOR SHIPPING: Dagens logistikk- og infrastruktur for stykkgods i Norge er utviklet på veitransportens premisser. Det meste av det gods som transporteres fra Europa passerer Østlandet, uavhengig av sluttdestinasjon. Dét vil havnene i Stavanger, Bergen og Trondheim gjøre noe med.
Ministeren tar grep Strammer inn mot useriøse aktører De norske reglene samkjøres nå med EUs mobilitetspakke. Det betyr nye regler om kjøre- og hviletid for sjåfører, bruk av fartsskriver i kjøretøyene og regler om yrkes- og markedsadgang til veitransportmarkedet.
Visner ikke sjøveis Har ikke angret på shortsea Når en frukt- og grøntgrossist som Bama, med varer som har kort holdbarhet før de regelrett visner, greier å få suksess med shortsea – da kan de fleste vareeiere greie det samme.
Internasjonal "sjørettspagetti" Container over bord! Årsaker og følger Riktig nok er andelen containere som faller over bord svært liten i forhold til de mange millioner «bokser» som fraktes over verdenshavene. Like fullt er antallet containere som havner i sjøen økende. Det gir grunn til bekymring, ikke minst for vareselgere og kjøpere.
Setter strenge krav til leverandørene Aalesund Protective Wear er både et selskap med lange røtter og en moderne nettverksbedrift. For å håndtere et produktspenn som går fra flytevester og arbeidsklær for røffe forhold til high fashion moteprodukter må en logistiker ha «orden i sysakene».
Godstog gjennom Russland går som vanlig Den russiske invasjonen i Ukraina påvirker foreløpig ikke jernbanetransitt gjennom Russland.
– Sjø og havn er klimavinneren - Sjøtransporten slår «knock out» på veitransporten i klimakampen - Godsoverføring fra vei til sjø vil fort mer enn halvere utslippene pr. tonnkilometer, sier fagdirektør Arnt-Einar Litsheim i Norske Havner. Han mener sjøtransporten slår «knock out» på veitransporten når det gjelder klimavennlig transport.
Tømmerberg til Nor Lines Terminalservice er ute Pia (Danielson) Tømmerberg er ansatt som Custom Manager i Nor Lines Norway AS.
Sjømatrådets nye kommunikasjonsdirektør En fargeklatt for bransjen Martin Skaug (31) er ansatt som ny direktør for kommunikasjon i Norges sjømatråd.
Hector Rail for ColliCare Fra Sør- til Nord-Europa Hector Rail har fått fornyet tillit hos ColliCare og skrevet ny flerårskontrakt som godstransportør mellom Sør-Tyskland og Norge.
Toll-Grete satser videre Åpner nytt kontor Tollkonsult satser videre og åpner kontor i Stavanger 1. februar 2022.
VIP-STAFETTEN Stian W. Ilseng Midt i «smørøyet» med verden som nedslagsfelt Fra basen på Filipstadkaia i Oslo har Stian W. Ilseng og hans team hele verden som nedslagsfelt. Med leid kontor og terminaltjenester på Filipstad føler den daglige lederen i Universal Logistics å være midt i «smørøyet», hva bransjetilhørighet angår.
VIP-stafetten: Stian W. Ilseng Midt i «smørøyet» med verden som nedslagsfelt Fra basen på Filipstadkaia i Oslo har Stian W. Ilseng og hans team hele verden som nedslagsfelt. Med leid kontor og terminaltjenester på Filipstad føler den daglige lederen i Universal Logistics å være midt i «smørøyet», hva bransjetilhørighet angår.
Tollspesialisten: Lars Karlsson 2022 blir Tollåret, The Year of the Customs Tollvesenet arrangerte nylig Tolldagen 2021, et vellykket arrangement med stor interesse fra næringslivet med hundrevis av deltakere tilstede i tillegg til mange som deltok på nett.
Roper et varsku - Norske bedrifter må handle og lede an - Det er ekstremt viktig at politikken, det norske tollvesenet, NHO og andre næringsorganisasjoner leder an i det som nå skjer.
Godssatsing i luften DHLs største frakter-konvertering noensinne DHL Express bestiller ni nye 767-300 Boeing Converted Freighters (BCF), selskapets største enkeltordre i sitt slag til dags dato.
Vareeieren: Terje Larssen – Sjø er ikke noe for oss Han har behov for et sammensatt transporttilbud med bil, tog og fly. Ti prosent av volumet går på fly ut fra Oslo. Han organiserer rundt 4000 vogntog årlig fra Norge og ut i Europa.
Det blir sjøveis for Knut Arild Hareide Fredag ble han ny sjøfartsdirektør Tidligere samferdselsminister Knut Arild Hareide skal sikre at Norge fortsatt holder posisjonen som en ledende sjøfartsnasjon.