Kronikk av Håkon Osland Sandvik m.fl:
Verdens første autonome containerskip Yara Birkeland til kai ved Herøya i Porsgrunn. Norge ligger teknologisk i forkant når det gjelder maritim autonomi, men risikerer å tape forspranget, mener forfatterne av denne kronikken.
Foto: Yara International ASA
På ett område kan Norge bli verdensledende innen kunstig intelligens
KRONIKK: Norge ønsker å være i front på kunstig intelligens, men flere har påpekt at det er mange skjær i sjøen. Forskningen vår viser at det også er i sjøen løsningen kan ligge.
Artikkelforfatterne
Håkon Osland Sandvik, ph.d. USN Handelshøyskolen, Universitetet i Sørøst-Norge
Vinit Parida, professor, USN Handelshøyskolen, Universitetet i Sørøst-Norge
Thomas Brekke, førsteamanuensis, USN Handelshøyskolen, Universitetet i Sørøst-Norge
David Sjödin, professor, USN Handelshøyskolen, Universitetet i Sørøst-Norge
Kronikken sto først på trykk på forskersonen.no
Innen skipsfarten kan Norge bli verdensledende på både bærekraft og kunstig intelligens. Selvkjørende, eller autonom skipstransport gjør det mulig å se for seg en nullvisjon for utslipp og ulykker på sjøen.
Norske teknologiselskaper som Kongsberg Maritime, Zeabus, Maritime Robotics og Hyke seiler nå opp som verdensledende teknologileverandører for grønn autonom skipsfart.
Med Yara Birkeland har Kongsberg Maritime tatt offensive skritt for å kommersialisere verdens første autonome nullutslippscontainerskip. Det kan erstatte 40 000 diesellaster årlig, med store reduksjoner i Co2- og NOx-utslipp.
På samme måte utvikler norske teknologiselskaper ulike banebrytende løsninger. Et eksempel er Hykes shuttle konsept - som kan revolusjonere urban mobilitet til vanns ved å skalere opp autonome nullutslippsferger.
Risikerer å bli forbikjørt
Men denne båten går nå. Ikke om fem eller ti år.
Vi har forsket på kommersialisering av autonome løsninger både i Norge og Sverige, med flere titalls industripartnere i begge landene. Vi ser tydelig at sjøfartsnasjonen Norge, med verdens nest lengste kystlinje og en maritim innovasjonskraft som strekker seg tilbake til vikingtiden, ligger fremst i feltet.
Hør Håkon Osland Sandvik på Logistikk25:
Håkon Osland Sandvik holder foredrag på Logistikk25 på Vika Kino den 22. mai om «Skalering av Norsk Maritim Autonomi: Fra én til mange – muligheter, barrierer og veien videre».
Se fullstendig program og meld deg på via www.logistikk2025.no
Likevel risikerer norske teknologileverandører å bli forbikjørt.
Det er en reell fare for at industribedriftene våre ender opp som harer, som trekker opp farten i autonomikappløpet, for deretter å bli passert på målstreken når markedet modnes.
Selskapene sliter med økende kompleksitet, usikker lovgivning og uklare forretningslogikker.
Ny teknologi trenger regelverk
Når vi spør industribedriftene om hva de ønsker seg, er svaret: økt standardisering og forutsigbarhet.
Usikkerheten rundt regelverket er kanskje den største utfordringen for teknologi-leverandørene, fordi den den også gjør kundene usikre på investeringer i autonome fartøy.
Et eksempel er at dagens nasjonale regelverk åpner for testing, men kun på prosjektbasis. Det er et effektivt hinder for kommersialisering.
Det er behov for et permanent regelverk for at det skal kunne dannes et storskala marked. Norske myndigheter må skjønne at for å virkelig dra nytte av forspranget på automatisering, kreves det mer enn utvikling av ny teknologi.
En vellykket overgang krever et komplekst samspill mellom teknologi, myndigheter, mennesker og forretningsprosesser, både internt i bedriftene og i det vi gjerne kaller økosystemet rundt bedriftene. Og det må være på plass på et tidlig stadium av utviklingen.
Koordinere innkjøp av ferjer
Før bedriftene skalerer internasjonalt, må de kunne vise at de har klart dette hjemme. Nettopp derfor er norske standardiseringer og reguleringer så viktig.
Vi har et konkret forslag:
Mange norske kommuner og fylker ønsker seg null-utslipps og autonome ferjer. I dag skjer bestilling av slike ferjer gjennom anbud, der kravene er ulike i de forskjellige regionene. Norske myndigheter kan bidra til standardisering ved å koordinere oppdragsgiverne. Det vil gi reduserte kostnader og skalerbare løsninger.
Et tydelig og forutsigbart offentlig rammeverk vil tjene både industribedriftene som skal produsere løsningene, og de norske kjøperne som skal bruke dem.
Dersom myndighetene spiller kortene riktig, kan de sikre at Norge forblir i front innen autonom skipsfart etter hvert som de internasjonale markedene etableres.
Men denne båten går nå. Ikke om fem eller ti år.