Scanlift Maskin er best kjent for å importere å selge solide
og stødige gaffeltrucker fra BobCat (tidligere Doosan) og ulike lifter. I fjor
begynte selskapet å importere trucker fra det kinesiske merket Noblelift.
Det betyr også at Scanlift nå også kan levere AGV-løsninger til
det norske markedet. I sommer er en AGV med betegnelsen APT 15 mulig å teste
ved Scanlift Maskins avdeling på Tiller sør for Trondheim.
Enkel programmering
APT 15 er en AGV for palletransport på 1,5 tonn, med presis
navigasjon og intelligent hindringsdeteksjon. Samtidig er programmeringen enkel
og kostnaden relativt lav.
Programmering av trucken kan gjøres via skjermen, eventuelt via app på telefon eller nettbrett. Anders Nordli sammenligner det med en robotstøvsuger.Foto: Scanlift Maskin
– Cluet her er enkelheten i programmeringen. Den kan gjøres
på en skjerm på trucken i løpet av ti minutter. Om jeg vil endre på layouten
for testtrucken hos oss, tar det meg fem minutter, sier selger i Scanlift
Anders Nordli.
Når man programmerer trucken via skjermen, forteller man trucken
hvor man vil hente paller og hvor de skal leveres. Så er man egentlig «good to go».
Det går an å programmer flere ruter som trucken kan veksle mellom, og mer
kompleks styring kan gjøres vi app på telefon eller nettbrett.
Trucken navigerer helt uten at det er nødvendig å gjøre noe
med infrastrukturen på lageret. Sensorer finnes i gaflene og på sidene og i
styrearmsretningen og på masta.
Klemlister og sensorer på styrearm-siden sørger for sikkerhet.Foto: Scanlift Maskin
Sikter på små og mellomstore bedrifter
Målet til Scanlift Maskin er å nå de små og mellomstore
norske bedriftene og gi dem en mulighet til å automatisere sine prosesser for
en rimelig penge. Nordli forteller at APT 15 vil koste under 400.000 kroner.
Med sensorer på alle hjørner og i masta, trenger ikke Noblelift APT 15 ytterligere infrastruktur for å navigere.Foto: Scanlift Maskin
– Det er lav innstegskostnad. Så kunden kan starte
automasjonsreisen uten for mye kapital. Vi har kommet dit at kunden kan gjøre
alt selv til en brøkdel av prisen. Dette gjør at AGV kan bli attraktivt for små
og mellomstore bedrifter og ikke bare milliardkonsern, sier Nordli.
APT 15 kan imidlertid ikke gjøre alt som mer komplekse AGV-systemer
kan løse. Den kan ikke løfte i høyden og dermed ikke hente paller fra transportbånd
eller stable paller oppå hverandre.
– Dette er en maskin som flytter paller fra A til B. Alle som
har repetitiv palleflytting kan ha nytte av den. Jeg jobber nå med å finne ut
hvilke kunder den er mest ideell for, så vi kan begynne den der, sier Nordli.
Mange AGV-alternativer
Han forteller at Noblelift, som er en kinesisk produsent som
leverer trucker til mange anerkjente merker, har en hel serie AGV-løsninger,
men at Scanlift Maskin nå ønsker å begynne med det enkleste systemet.
Noblelift APT 15 er bygget på en manuell modell, og service og vedlikehold kan gjøres like enkelt som på de manuelle maskinene, ifølge Anders Nordli.Foto: Scanlift Maskin
– Jeg er også blitt vist en tilsvarende maskin som APT 15,
men som kan løfte 1800 mm opp, noe som gjøre at den kan hente fra transportbånd
og stable paller dobbelt. Den ønsker jeg å få til Norge så fort som mulig, sier
Nordli.
Selv om det er små og mellomstore kunder som er målet til
Scanlift Maskin med AGV-en, har det vært store aktører på besøk for å se på
den. Ifølge Nordli har flere vært svært interesserte og funnet bruksområder for
systemet umiddelbart med et par justeringer, samtidig som anslagene sier at
tilbakebetalingstiden blir kort.
– Når folk får øynene opp for denne, kommer det til å ta
helt av, spår en optimistisk Nordli.
Rask levering
Han forteller at AGV-en kan leveres i løpet av rundt ti
uker. Det står ferdigproduserte maskiner omtrent på kaia i Kina og bare venter
på å bli lastet om bord i en container.
I mellomtiden kan kunder komme og prøve AGV-en hos Scanlift
Maskin på Tiller. Denne maskinen er hentet fra Frankrike og har gafler som er litt
for brede for europaller, og det er derfor ikke aktuelt å ta den med ut til kunder.
– Men jeg har bestilt
en maskin til med standard gafler, og når den er på plass skal jeg laste den
opp på hengeren og dra rundt til kunder, sier Nordli.
Frem til da har han kaffen klar og tar gjerne imot
interesserte kunder på Tiller.