Kvartalsrapport Q1-2024: To store godbiter i kvartalsrapporten Omsetningen falt med over 1,2 milliarder sveitserfranc sammenlignet med samme kvartal i fjor og resultat og driftsresultat fikk seg en real dupp, men det er minst to gledelige effekter som viser seg i Kuehne+Nagels kvartalsberetning.
Kvartalsrapport Q1-2024: Slik gikk det med PostNord i første kvartal Nettoomsetningen for den norske PostNord-virksomheten endte på 1195 millioner svenske kroner i første kvartal.
Kvartalsrapport Q1-2024: DSV kutter marginene og øker markedsandeler Kvartalsrapporten fra DSV er "blanda drops".
Tema: Sjømatlogistikk Laveste sjømatvolum på mange år Den svake norske kronen har medført at norske sjømateksportører har hatt gode priser for produktene, men fra et lrent logistikkperspektiv er det lenge siden det har vært mindre varevolum å flytte.
Årsrapporten 2023: BWS med bunnsolide tall for 2023 I et transportmarked som har vært preget av høye bølger og motvind, har Blue Water Shipping lagt frem svært solide tall.
Makroøkonomi: Fall i sysselsettingen i mars DNB PMI, justert for normale sesongsvingninger, ble 50,8 i mars, ned 1,2 prosentpoeng fra februar.
De 4 store: Sjekk sammenligningen! DHL, Kuehne+Nagel, DSV og DB Schenker omtales ofte som "The Big 4" når man snakker om globale speditører. Sjekk hvordan de gjorde det i 2023 opp mot hverandre.
Årsrapport 2023: Dachser: Dro inn 7,1 milliarder euro i inntekter i 2023 2023 var preget av makroøkonomisk motvind og en rekke oppkjøp for Dachser.
Kronikk av Kari Due-Andresen om logistikkmarkedet: Store trender presser logistikkmarkedet Geopolitisk risiko har blusset opp i det siste, og vil trolig være en betydelig kilde til usikkerhet framover. Samtidig fortsetter netthandelen å ta markedsandeler fra tradisjonell butikkdrift. Framover vil trolig behovet for lager- og logistikkeiendom holde seg høyt, samtidig som tilbudssiden begrenses, blant annet av hensynet til bærekraft.
Årsrapporten 2023: DB Schenker 2023: Driftsresultat på 12,7 milliarder kroner Som del av Deutsche Bahn Group leverer ikke DB Schenker et eget årsresultat. Den fremgangsrike datteren bidro likevel sterkt til å tette det finansielle tapssluket i Deutsche Bahn-familien.
Makroøkonomi: Rentetoppen trolig nådd - styringsrenten holdes på 4,5 prosent Norges Banks komité for pengepolitikk og finansiell stabilitet har besluttet å holde styringsrenten uendret på 4,5 prosent.
Årsrapport 2023: Eimskip-konsern 2023: Satt igjen med 612 millioner på bunnlinjen Det islandske logistikkselskapet Eimskip har et godt grep om sjøgodset på våre trakter, og kroner et sterkt 2023 med å bokføre et resultat etter skatt på drøyt 54 millioner euro.
Årsrapport 2023: DHL Supply Chain: Økte omsetning og driftsresultat i 2023 Mens de frakt-tunge divisjonene leverte dårligere resultater i 2023 enn året før, kunne DHL Supply Chain juble for et knallår med vekst i omsetning og driftsresultat.
Årsregnskapet 2023: DHLs fraktdivisjon: Falt tungt i et krevende fraktmarked DHL Global Forwarding, Freight, var divisjonen i DHL-konsernet som fikk hardest medfart i fjor sammenlignet med året før. De måtte konstatere at omtrent en tredjedel av omsetningen ble borte.
Årsrapport 2023: DHL Express: Sto for nesten 30 prosent av DHL-gruppens omsetning i 2023 Express-divisjonen er nok en gang DHL-konsernets største inntektskilde, etter at søsterdivisjonen Global Forwarding, Freight lånte tittelen ifjor. Omsetningen for Express falt med 10 prosent og driftsresultatet sank med 19,75 prosent i 2023 sammenlignet med 2022.
Årsrapport 2023: DHL Group 2023: Satt igjen med 41 milliarder kroner på bunnlinjen Det ble et pent overskudd for DHL-konsernet også i 2023, som bokførte et resultat for 2023 etter skatt på 3667 millioner euro, tilsvarende drøyt 41,2 milliarder norske kroner.
Årsrapport 2023: Kuehne+Nagel 2023: Endte med 17,4 milliarder kroner på bunnlinjen I likhet med de fleste andre store logistikkselskaper som er tungt eksponert innen sjø- og flyfrakt, måtte Kuehne+Nagel konstatere at den globale økonomiske motvinden trakk resultatene langt ned fra bølgetoppen i rekordåret 2022.
Årsrapport 2023: SGL-konsernet 2023: Endte med et underskudd på 371 MNOK Omsetningen falt med 1,1 milliard euro for Scan Global Logistics ifjor, som ville bokført et underskudd etter skatt på 33 millioner euro, tilsvarende cirka 371 MNOK.
Makroøkonomi: PMI styrket seg videre i februar DNB PMI, justert for normale sesongsvingninger, ble 51,9 i februar og indikerer dermed at industriaktiviteten øker.
Årsrapport 2023: CMA CGM Group 2023: Satt igjen med 37,1 milliarder på bunnlinjen CMA CGM Group befestet sin posisjon som en av verdens største logistikkaktører i fjor, med en samlet omsetning på nesten 500 milliarder kroner og et resultat etter skatt på 3,64 milliarder dollar.
Årsrapport 2023 Posten Bring 2023: Gjenbruksplattformene blåser liv i postdivisjonen Post-segmentet i Posten Bring fikk en real opptur i 2023 takket være en sterk vekst innen C2C-distribusjon med produktet "Norgespakken".
Årsrapport 2023: Posten Bring 2023: Snudde til pluss - endte med 128 millioner på bunnlinjen Et negativt resultat på 277 millioner kroner i 2022 er avløst av et pent overskudd på 128 millioner kroner i 2023 for Posten Bring AS.
Årsrapport 2023: Wallenius Wilhelmsen-konsernet 2023: Endte året med 9,86 milliarder på bunnlinjen Wallenius Wilhelmsen-konsernet bokførte et resultat etter skatt ifjor på 967 millioner dollar. Med en dollarkurs ved nyttår på 10,2 tilsvarer dette et valutajustert overskudd på 9,86 milliarder kroner.
Årsrapport 2023: TINE-konsernet 2023: Satt igjen med 1,2 milliarder på bunnlinjen Etter skatt satt TINE-konsernet igjen med et resultat på 1214 millioner kroner, 84 millioner kroner mer enn året før.
Årsrapport 2023: DFDS endte 2023 med 2,26 milliarder kroner på bunnlinjen Årsresultat etter skatt ble redusert til 1,5 milliarder danske kroner for DFDS-konsernet. Det tilsvarer en bunnlinje på 2,26 milliarder norske kroner.
Årsregnskap 2023: Höegh Autoliners 2023: Rekordår med 6 milliarder kroner på bunnlinjen Höegh Autoliners leverte knallresultater i årets tre første kvartaler og skuffet heller ikke i årets siste. Det ga rekordår med 590 millioner dollar i resultat etter skatt, tilsvarende drøyt 6 milliarder norske kroner.
Årsrapport 2023: Maersk 2023: Nesten 40 milliarder kroner på bunnlinjen Etter et turbulent 2023 kunne A.P. Møller-Mærsk bokføre et resultat etter skatt på 3,9 milliarder dollar, tilsvarende 39,86 milliarder norske kroner.
Årsrapport 2023: PostNord-konsernet 2023: Gikk 664 millioner kroner i minus etter store nedskrivninger i Norge PostNords-konsernets omsetning falt med cirka fire prosent ifjor, fra 40,2 milliarder svenske kroner i 2022 til 39,3 milliarder svenske kroner i 2023.
Konkursoversikt Konkursoversikt logistikk- og godstransport 2024 På denne siden finner du en oversikt over selskaper innen transport- og logistikkbransjen som er blitt begjært konkurs i 2024 eller som det er avsagt kjennelse om tvangsoppløsning eller tvangsavvikling for.
STOR ØKONOMISK BRANSJESPESIAL: Regnskapsåret 2022 - se alle artikler om temaet Logistikk Inside har studert regnskapstallene for 2022 og gir deg all informasjon du trenger å vite om bransjeaktørene i logistikk- og godstransportbransjen.
Regnskapsåret 2022: Komplette årsregnskaper for 2022 Her er Logistikk Insides oversikt med komplette årsregnskap for de største bransjeaktørene i norsk logistikk- og godstransportbransje for 2022.
Årsrapport 2023: DSV 2023: Nesten 19 milliarder kroner på bunnlinjen DSV maktet, som ventet, ikke å produsere samme økonomiske resultater i 2023 som rekordåret 2022. Konsernet satt likevel igjen med et resultat etter skatt på 12,4 milliarder danske kroner - tilsvarende 18,7 milliarder norske kroner.
MAKROØKONOMI: PMI: Industriaktiviteten hold seg oppe inn i 2024 DNB PMI, justert for normale sesongsvingninger, ble 50,7 i januar.
Enkelt forklart: Regnskap: Driftsresultat vs Justert driftsresultat I disse dager renner det inn med årsrapporter. Og skal man danne seg et godt bilde av hvordan et selskap har gjort det et år sammenlignet med et annet, er det en fordel å i størst mulig grad sammenligne "epler og epler" og ikke "epler og pærer". Her kommer forskjellen mellom driftsresultat og justert driftsresultat inn.
Ukesoversikt: Se hvilke logistikkselskap som gikk konkurs forrige uke Pedersen Transport AS i Trysil ble slått konkurs forrige uke. I tillegg fikk et selskap kjennelse om tvangsoppløsning.
Økonomi: Bergen Porthandling: - Trist og overraskende konkurs 10. januar ble Bergen Porthandling AS slått konkurs av Hordaland tingrett etter selv å ha begjært oppbud. Dette skjedde bare fem uker etter at Bergen Havneservice AS overtok eierskapet i tidligere Westport Bergen AS og skiftet foretakets navn til Bergen Porthandling AS.
Makroøkonomi: Prisvekst på 5,5 prosent i 2023 Årsveksten i konsumprisindeksen (KPI) for 2023 var bemerkelsesverdig høy. Veksten var i stor grad drevet av prisøkning på matvarer og alkoholfrie drikkevarer, mens strømprisene hadde en dempende effekt på den generelle prisveksten fra 2022 til 2023.
Konkursoversikt Konkursoversikt logistikk- og godstransport 2024 På denne siden finner du en oversikt over selskaper innen transport- og logistikkbransjen som er blitt begjært konkurs i 2024 eller som det er avsagt kjennelse om tvangsoppløsning eller tvangsavvikling for.
Rekordår for sjømatnæringen: Eksporterte 2,8 millioner tonn sjømat i 2023 - et volumfall på 5 prosent Den svake kronekursen bidro til at den norske eksportverdien for sjømat nådde nye høyder i 2023 og ble tidenes beste år verdimessig for den norske sjømatnæringen målt i norske kroner. For transportørene som flytter de verdifulle varene ble det imidlertid litt mindre å gjøre enn året før, med et volumfall på 5 prosent.
MAKROØKONOMI: PMI: Industriaktiviteten økte litt i desember DNB PMI, justert for normale sesongsvingninger, ble 51,7 i desember og indikerer dermed at industriaktiviteten steg litt fra november.
Makroøkonomi: Valutakursutviklingen siste år I disse dager er det mye snakk om den norske kronen og dens relative svakhet mot andre valutaer. Se vår oversikt over kursutviklingen de siste 365 dagene.
MAKROØKONOMI: PMI: Små endringer for industriaktiviteten i november DNB PMI, justert for normale sesongsvingninger, ble 49,9 i november og indikerer dermed at industriaktiviteten var lite endret etter nedgangen i oktober.