Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Arne Fosen er havnedirektør i Drammen Havn.

Fullere skip - Drammen havn mot importrekord

Havnedirektør Arne Fosen bekrefter at bilskipene som nå ankommer havnen har vesentlig flere biler om bord enn for bare kort tid siden. 

Publisert

- Slik det ser ut nå vil vi passere 130.000 nye biler importert over Drammen havn i år, sier Arne Fosen til Bilbransje24.

Så lang i år er mer enn 100.000 nye biler tatt inn via havnen.

- Fasit for fjoråret ble 116.000 biler, og det passerer vi med god margin i år, legger han til.

To årsaker

Fosen sier at det er to grunner til at det blir «all time high» for bilimportvolumene over havnen i år.

- Fra juni i år har Harald A. Møller importert Skoda og Cupra via Drammen havn og sitt nye importanlegg som åpner neste uke. I tillegg kommer selvsagt betydelig økte volumer som følge av regjeringens endrede momsregler for elbiler.

Det eneste som er sikkert er at det blir veldig høy aktivitet fra og med nå og ut året

Arne Fosen

- Hvor store ekstra volumer tror du det blir som følge av momsendringen?

- Hva marginaleffekten av statsbudsjettet vil være, er det vanskelig for meg å mene noe om. Det eneste som er sikkert er at det blir veldig høy aktivitet fra og med nå og ut året, sier han.

Havnedirektøren mener 2026 kan bli et nytt rekordår for havnen.

- Våre prognoser tilsier at 2026 kommer til å bli minst like godt som inneværende år. 

- Det kan tenkes at det blir et nytt rekordår for Drammen havn i 2026, hvis momsfritaket på elbiler forsvinner helt fra årsskiftet 2026/27.

God kapasitet

Våre prognoser tilsier at 2026 kommer til å bli minst like godt som inneværende år

Arne Fosen

Fosen frykter ikke for kapasiteten på Drammen havn, selv om det går mot ny rekord i år.

- Torsdag og fredag i forrige uke hadde vi knappe 2.000 biler inn på havnen. De var forsvunnet når den neste båten kom inn mandag kveld med 2.100 biler. Denne båten var tømt og ute igjen klokken 7.30 i morges (tirsdag).

 - Logistikken fungerer bra, og det jobbes veldig godt fra de som skal kjøre bilene videre ut til importører og forhandlere rundt om i landet, sier Fosen.

Han kjenner ikke til hvem av bilbransjeaktørene som har giret opp mest.

- Det eneste jeg vet så langt er at det ikke kommer flere bilskip enn før, men hvert skip har med seg flere biler enn tidligere, sier Arne Fosen.

Powered by Labrador CMS