EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen varsler et kraftig løft for utvikling og innføring av autonome lastebiler i Europa. Under Italian Tech Week i Torino 3. oktober ba hun medlemslandene om å samle seg om et felles regelverk og en felles visjon for førerløs transport.
BRØNNØY: Ett av de tidligere prosjektene er hos Brønnøy Kalk hvor Volvo lastebil har testet og satt i drift autonome lastebiler.Foto: Volvo Trucks
– Autonome kjøretøy er allerede en realitet i USA og Kina. Det bør de være i Europa også, sa von der Leyen ifølge Reuters. Hun mener selvkjørende lastebiler og busser vil spille en nøkkelrolle i å redusere sjåførmangel, øke effektiviteten og kutte utslipp i transportsektoren.
Vil ha felles EU-regler for selvkjøring
EU-kommisjonen ønsker å harmonisere de mange nasjonale regelverkene som i dag gjør testing og bruk av førerløse kjøretøy fragmentert. Ifølge von der Leyen skal Kommisjonen legge til rette for felles typegodkjenning og standardiserte prosedyrer for autonome kjøresystemer i hele EU.
Hun uttalte at målet er å «skape ett europeisk marked for autonome mobilitetsløsninger» slik at produsenter som Volvo, Scania, MAN og Daimler Truck kan teste og godkjenne sine systemer på tvers av landegrensene.
EU-arbeidet inngår i et bredere initiativ for kunstig intelligens og digital mobilitet, der førerløse kjøretøy skal utvikles parallelt med nye regler for datahåndtering, ansvar og sikkerhet.
EUs arbeid for autonome lastebiler
Tiltak: Utvikling av felles regelverk for førerløse kjøretøy
Pilotprosjekter: Testbyer og logistikk-korridorer fra 2025
Formål: Økt sikkerhet, effektivitet og konkurranseevne
Kilder: Reuters, EU Today
Sikkerhet og ansvar først
Von der Leyen understreket at EUs «AI-first-strategi» må bety «safety-first» i praksis. – Selvkjøring må utvikles trygt og ansvarlig, slik at folk stoler på teknologien, sa hun i Torino.
Hun foreslår også å etablere et nettverk av europeiske testbyer for autonome kjøretøy. Ifølge Reuters har over 60 italienske ordførere allerede meldt interesse for å delta i slike pilotprosjekter.
Kommisjonen ønsker samtidig å avklare ansvar ved ulykker, datasikkerhet og overvåking, og har varslet at et forslag til nytt regelverk for automatiserte kjøresystemer skal legges fram i løpet av 2026.
Industrielt løft og global konkurranse
Bak initiativet ligger et tydelig industrielt motiv. – Kjøretøyene må være “made in Europe, and made for European streets”, sa von der Leyen. Hun peker på at Europa må unngå å bli avhengig av teknologi fra USA og Kina, og i stedet bygge egne verdikjeder og løsninger.
Flere bransjeaktører ser initiativet som en mulighet for europeiske produsenter til å ta ledelsen innen selvkjøring. Samtidig advares det mot at EU kan tape terreng dersom reguleringene drøyer for lenge.
Von der Leyen avsluttet med en klar oppfordring: – Europa må være AI-first i mobilitet – men alltid safety-first i praksis.