Elektrisk distribusjon lengst nord

Det er tøffe forhold på Svalbard, men den elektriske Scania-en har klart seg bra i testperioden på én måned og settes nå inn i ordinær drift i Longyearbyen.

Posten kjører el-lastebil på Svalbard

Det er verdens nordligste elektrisk drevne lastebil.

Publisert Sist oppdatert

En elektrisk lastebil på 19 tonn settes nå inn i ordinær drift på Svalbard, dermed vil all Postens distribusjon av pakker, post og gods i Longyearbyen skje med elektriske kjøretøy.

- Mye miljøarbeid handler om å bryte barrierer, at Posten nå har satt verdens nordligste el-lastebil inn i ordinær drift i Longyearbyen, 78 breddegrader nord, er til stor glede for ansatte og kunder og jeg håper det er til inspirasjon for andre, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge.

Posten har testet den elektriske lastebilen fra Scania under arktiske forhold på Svalbard i én måned.

Kjøretøyet har bestått testen og blir nå satt inn i ordinær drift sammen med Postens øvrige elektriske varebiler som sørger for at logistikken i Longyearbyen er mest mulig bærekraftig.

Posten har i dag fem el-lastebiler og har bestilt 65 nye el-lastebiler.

Ved inngangen til 2022 benyttet 37 prosent av Postens kjøretøy fornybare energikilder, opplyses det fra Posten Norge.

Posten benytter nå kun elektriske kjøretøy på Svalbard.
Powered by Labrador CMS