MER PENGER: Dagens samferdselminister Jon-Ivar Nygård (bildet) sier det bevilges mer penger til samferdsel nå enn da Ketil Solvik-Olsen var statsråd.
MER PENGER: Dagens samferdselminister Jon-Ivar Nygård (bildet) sier det bevilges mer penger til samferdsel nå enn da Ketil Solvik-Olsen var statsråd.

Nygård: Tilbakeviser at anleggsbransjen lures

GARDERMOEN (AT.no): Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) er fullstendig uenig med tidligere minister Ketil Solvik-Olsen (Frp) når det kommer til om anleggsbransjen lures.

Publisert

Artikkelen ble først publisert i vår søsterpublikasjon AT.no.

I sitt innlegg åpningsdagen av Arctic Entrepreneur sa tidligere samferdselsminister at anleggsbransjen er taperne i et rekordstort statsbudsjett, og brukte uttrykket at «dere blir screwed».

Mer enn da Solvik-Olsen styrte

Dette hadde dagens samferdselsminister fått med seg da han holdt sitt innlegg på vinterdriftkonferansen dagen etter Solvik-Olsens besøk.

- I budsjettet er det satt av 80 milliarder til samferdsel nå, og det er historisk høyt. I går sa en tidligere samferdselsminister her at dere blir lurt, men i dagens budsjett er det 18 milliarder kroner mer enn da han var statsråd, sa Nygård.

Bekymring

Under årets store anleggssamling på Gardermoen, et arrangement som Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) står bak, har det vært edel misnøye og bekymring for at prosjekter settes på vent. Mange entreprenører er redde for hva de skal gå i gang med når ordreboken er tom, men Nygård sier det på langt nær er sånn at det er slutt på prosjekter.

- Det er et 40-talls prosjekter i gang til en verdi på over en milliard kroner, og det er ikke slik at samferdsel er på vei tilbake. Det er heller ikke slik at prosjektene ikke skal realiseres, sier Nygård til AT.no.

- Men om ordreboken er tom og planlagte prosjekter står på vent, så er det mager trøst for mange entreprenører?

- Om det oppstår et vakuum så er det mange prosjekter som er gryteklare og som kan settes i gang. Vi bruker langt mer penger på samferdsel nå, og det er ikke tenkt at vi skal sette på bremsen, men den forventede veksten vil ikke komme nå, sier Nygård.

Må være forsiktige

Samtidig gjør statsråden det klart at samferdsel må ta sin del av innsparingene på grunn av situasjonen i Norge og Europa nå. Krigen i Ukraina har medført høyere priser generelt, inflasjon, økte renter og mer satsing på Forsvaret. Alt dette har sin pris.

Ettersom forutsetningene endret seg over natten da Russland gikk til angrep på Ukraina i februar 2022, har regjeringen bestemt at ny Nasjonal Transportplan (NTP) legges frem ett år før planlagt, altså våren 2024.

Statsråden sa på konferansen at de ønsker å presentere realistiske mål og prosjekter i neste NTP, og at endringene i situasjonen gjorde den forrige NTP-planen (altså den som gjelder nå) urealistisk. Av denne grunn ble det bestemt at det ikke skulle startes opp noen nye store prosjekter i 2023 (gjelder ikke de som er i gang eller vedtatt i Stortinget).

- Vi skal satse på samferdsel, men vi må tenke nytt, sier Nygård.

Powered by Labrador CMS