Ketil Solvik-Olsen var klar i talen fra talerstolen på Arctic Entrepreneur
Ketil Solvik-Olsen var klar i talen fra talerstolen på Arctic Entrepreneur

Eks-minister Solvik-Olsen: Sterkt kritisk til bremsen i samferdselssektoren

THE QUBE/GARDERMOEN: - Dere som bygger vei får mindre penger på statsbudsjettet, men budsjettet samlet økes med 10,6 prosent. Dere blir «screwed», sa en særdeles klar eks-samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til anleggsbransjen.

Publisert

Artikkelen ble først publisert hos vår søsterpublikasjon AT.no i tilknytning til den store anleggskonferansen Arctic Entrepreneur som arrangeres på The Qube på Gardermoen17.-19. januar.

Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) var invitert til Arctic Entrepreneur for å snakke om «Hvis jeg var samferdselsminister». Dette lå an til å bli et spennende innlegg, siden Solvik-Olsen jo har vært samferdselsminister for ikke så altfor få år siden, og en svært populær sådan.

Tidligere på dagen (17. januar) hadde finansminister Trygve Slagsvold Vedum vært på det samme podiet som Solvik-Olsen nå var på. Vedum fikk mye ros og kun ett kritisk spørsmål (som kom fra salen) under sitt besøk på MEF-arrangementet.

- Dere hadde muligheten til å stille Vedum kritiske spørsmål. Det gjorde dere ikke. Da gir det inntrykk av at dere er fornøyde og ikke trenger mer, sa Solvik-Olsen som videre uttrykte at MEF var blitt for pusete når det kom politikere og statsråder på besøk til Arctic Entrepreneur.

Motorveibygging

Til innleggets tema, sa han videre at dersom han var samferdselsminister ville han ikke bygge motorveier i byer, men mellom byer slik at det gikk raskt å bevege seg mellom dem. Så kunne det godt være bilfrie soner i bysentrum.

Solvik-Olsen viser økningen i statsbudsjettet på 10,6 prosent fra året før.
Solvik-Olsen viser økningen i statsbudsjettet på 10,6 prosent fra året før.

- Og så ville jeg gått videre med å bygge motorveier i nye og bedre traseer, heller enn å bygge på traseer som hadde en funksjon for 100 år siden da trafikken var helt annerledes. Det gir bedre trafikkavvikling både mens veiene bygges og etterpå.

Solvik-Olsen ønsker også å samle alle samferdselsorganisasjoner på direktoratsnivå i et Transportdirektorat.

Brems - men ikke for alle

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård snakker ofte om at myndighetene ikke kan bruke mye penger nå selv om AS Norge har mye av det. Dette er for å bremse prisveksten i landet.

Solvik-Olsen viste budsjettall for 2023 som tilsa en samlet økning for statsbudsjettet for 2023 på 10,6 prosent mens veibygging får mindre penger. Med dette viste han at det ikke spares tilsvarende på alle andre steder.

- Dere blir «screwed», sa han rett ut.

Budsjettforslag for 2023 til blant annet vei.
Budsjettforslag for 2023 til blant annet vei.
Powered by Labrador CMS